*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;  (Αναγνώστηκε 96001 φορές)

0 μέλη και 2 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5700
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #224 στις: Σεπτέμβριος 16, 2010, 04:58:11 μμ »
Δεν αμφιβάλλω ότι ενδεχομένως με κατάλληλο διδακτικό τρόπο να μπορούν παιδιά δημοτικού να διδαχθούν αρχαία ελληνικά, παρότι βρίσκονται σε μειονεκτικότερη θέση σε σχέση με παιδιά παλιότερων εποχών που άκουγαν την καθαρεύουσα σε κάποιες στιγμές της καθημερινής τους ζωής και ήταν πιο εξοικειωμένα.

Πολλά μπορούν να μάθουν τα παιδιά. Το θέμα είναι πόσα είναι σκόπιμο να μάθουν, πόσα μπορούν να αφομοιώσουν.

Η δική μου αίσθηση είναι ότι τα τελευταία χρόνια τα φορτώνουμε με πάρα πολλές διαφορετικές πληροφορίες ή ακόμα και μαθήματα, με αποτέλεσμα να περιέρχονται σε σύγχυση και να μην θυμούνται ούτε τα βασικά.
Μου έχει τύχει πολλές φορές ξεφυλλίζοντας σχολικά βιβλία να αναρωτιέμαι γιατί είναι τόσο απαραίτητο να φορτωθεί ο μαθητής με κάποιες καθ' όλα ενδιαφέρουσες θεωρίες, απόψεις κλπ, πριν ακόμα εμπεδώσει βασικά κεφάλαια του μαθήματος.

Νομίζω ότι επαρκεί ο σχολικός χρόνος, για να διδαχθούν αρχαία ελληνικά αργότερα. Δεν είναι ανάγκη να τα μάθουν όλα στα 8 και στα 10 τους. Ας τους μείνει και λίγος χρόνος, για να παίξουν. Αυτόν τον χρόνο πότε θα τον ξαναβρούν;
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 19, 2010, 03:41:56 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 02:11:35 »

Αποσυνδεδεμένος Ioannis!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 342
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #225 στις: Σεπτέμβριος 16, 2010, 07:04:20 μμ »
Παράθεση
Κάνεις ένα λάθος όμως. Δεν ανήκω στους δασκάλους.Δεν είναι λοιπόν το θέμα η διαμάχη μεταξύ των κλάδων όπως το αντιμετωπίζεις εσύ.
Kalliopi, δεν υπέθεσα πουθενά ότι είσαι δασκάλα (!). Γράφεις ότι το θέμα δεν είναι η διαμάχη μεταξύ των κλάδων, αλλά στο προηγούμενο μήνυμά σου εσύ έθιξες το θέμα του διορισμού των φιλολόγων (στη θέση των δασκάλων) στο δημοτικό. Δεν έγραψες κάτι για το θέμα μας, δηλαδή το μάθημα των αρχαίων.

Παράθεση
Διαβάστε αν θέλετε από το παρακάτω Link το βιβλίο της Άννας Φραγκουδάκη σχετικά με τη γλώσσα
http://www.kleidiakaiantikleidia.net/book7/book7.pdf
Το συγκεκριμένο βιβλίο της Φραγκουδάκη, αφού προορίζεται και για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, είναι εγχειρίδιο κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης όχι γλωσσολογίας. Σίγουρα εμπλέκεται (και πολύ) η γλώσσα στο θέμα (υπάρχει και κλάδος άλλωστε, κοινωνιογλωσσολογίας), αλλά πρέπει να εστιάζουμε στο κέντρο βάρους. Το κομμάτι που παρέθεσες, Kalliopi, αναφέρεται στις ανισότητες ή άλλα παιδαγωγικής, ψυχολογικής & κοινωνιολογικής φύσης θέματα που προκύπτουν από τις διαλέκτους της ελληνικής ("μητρικής") σε σχέση με την "πρότυπη" γλώσσα. Πάντα όμως δεν υπήρχαν διάλεκτοι, από την αρχαιότητα; Και πάντα ήταν και είναι σεβαστές. Τώρα, αν κάποιοι συνάδελφοι κάνουν λάθη ή κάποιοι φοιτητές διαιωνίζουν κόντρες με βάση το γλωσσικό ιδίωμα (Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Αθήνας, Κύπρου, Λάρισας κλπ), αυτά δεν είναι ο κανόνας και δε χωρούν γενικεύσεις. Η σημερινή γλώσσα των Ελλήνων είναι η δημοτική / νεοελληνική. Και όσο σεβαστές και αν είναι οι γλωσσικές ιδιομορφίες των διαφόρων περιοχών της χώρας, η επίσημη εκπαίδευση αφορά σε όλους ανεξαιρέτως και πρέπει να είναι ομοιόμορφη. Είναι θέμα επικοινωνίας (η διγλωσσία μας έχει ταλαιπωρήσει πολύ στο παρελθόν). Πάντως, δε νομίζω ότι π.χ. οι Κύπριοι ξεχνούν τη διάλεκτό τους ή απαγορεύεται να τη μιλήσουν. Αντιθέτως, όποτε το επιθυμούν τη χρησιμοποιούν μεταξύ τους. Ποια (άμεση) σχέση όμως έχουν οι ανισότητες με το θέμα μας; Ή το παρέθεσες ως κάτι διαφορετικό, απλώς για να το διαβάσουμε γενικά;
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 16, 2010, 07:06:45 μμ από Ioannis! »
«Άνευ της παιδαγωγικής ταύτης μορφώσεως, οσονδήποτε και αν είναι φιλολογικώς πεπαιδευμένος ο μέλλων διδάσκαλος, κινδυνεύει διπλούν τινά κίνδυνον…».

Αποσυνδεδεμένος kalliopi

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 219
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #226 στις: Σεπτέμβριος 16, 2010, 07:59:25 μμ »
Το βιβλίο αυτό όταν το διάβασα σκέφτηκα αμέσως αυτό που έγραψα προηγουμένως ότι δηλ θα πρέπει να το δουν οι φιλόλογοι και οι δάσκαλοι...  πολλές φορές έχουμε ακούσει κι  όταν είμασταν μαθητές ότι πχ
δεν είναι σωστό το ΜΕ λες από τους Θεσσαλονικείς ούτε το ΤΟΝ είπα..
Ή το τραγούδαΓΑ από τη νότια Ελλάδα ή το κοπέλι από την Κρήτη κλπ
και θεώρησα ότι ήταν ευκαιρία να το παραθέσω με αφορμή τη γλώσσα αλλά και γιατί διάβασα σε διάφορα posts ότι μαθαίνοντας Αρχαία τα παιδιά από το δημοτικό θα μάθουν να μιλούν "ΣΩΣΤΑ" δηλ.σύμφωνα με την πρότυπη κατασκευασμένη γλώσσα των βιβλίων.

Αποσυνδεδεμένος Ioannis!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 342
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #227 στις: Σεπτέμβριος 16, 2010, 08:41:08 μμ »
Εντάξει Καλλιόπη, κατάλαβα το συλλογισμό σου. Να επισημάνω όμως για μια ακόμη φορά ότι αυτό που γράφτηκε από τους περισσότερους συναδέλφους φιλολόγους είναι η σύνδεση της νέας ελληνικής με την αρχαία, να δοθεί δηλαδή μια βάση σε επίπεδο κυρίως ετυμολογίας και βασικών δομών της μίας και ενιαίας ελληνικής γλώσσας και όχι εκμάθηση των γραμματικοσυντακτικών κανόνων της αρχαίας, όπως διδάσκεται στις άλλες βαθμίδες. Επίσης, αυτό που γράφεις (και αναφέρει και η Φραγκουδάκη) ως "πρότυπη κατασκευασμένη γλώσσα των βιβλίων" είναι η δημοτική γλώσσα μας, η γλώσσα του λαού, το επίσημο γλωσσικό όργανο της προφορικής και γραπτής μας επικοινωνίας, με συγκεκριμένο σύστημα κανόνων, που συμφωνήθηκε για να μπορούμε να συνεννοούμαστε. Και οι τοπικοί διάλεκτοι, που παρουσιάζονται ως "μητρική" γλώσσα, την οποία καταστρέφει η "πρότυπη", προέρχονται από τις αρχαίες διαλέκτους.

Παράθεση
ρε σεις, η φιλη μας  η Αννουλα δε θελει τη Νεα !,.... θα θελει την Αρχαια Ελληνικη ? !!!
Μάρκο, θύμισέ μου ρε φίλε, ποια επίτροπος στην Ε.Ε. είχε προτείνει πριν από κάποια χρόνια να γίνει 2η επίσημη γλώσσα του κράτους μας η αγγλική;! ;D

Παραθέτω από τον τύπο:

Η Καθημερινή, 18/11/2001

«Δεύτερη επίσημη γλώσσα της Eλλάδος τα Aγγλικά»
– Aναφέρατε ως πρόβλημα την ενίσχυση της πολυγλωσσίας. Hδη, η Eυρώπη περιγράφεται ως σύγχρονη Bαβέλ. Πόσο θα επιδεινωθεί το πρόβλημα με τη διεύρυνση;
– Δεν εκτιμάται, αλλά είναι μέγα πρόβλημα. Mετά τη διεύρυνση θα μιλάμε πάνω από 20 διαφορετικές γλώσσες. Ποιος μπορεί να φαντασθεί μια διαδικασία με ταυτόχρονη μετάφραση σε 20 -22 γλώσσες. Tο θέμα θα έλθει με ένταση προσεχώς και όλοι αποφεύγουν να το θέσουν. Oφείλω να το πω και νομίζω ότι η χώρα μας εγκαίρως, από τώρα πρέπει να ορίσει ως δεύτερη επίσημη γλώσσα τα Aγγλικά. Kαι το λέω χωρίς να λαμβάνω υπ’ όψιν όσους θα σπεύσουν να πουν ότι θα χαθεί η πολιτιστική κληρονομιά και η εθνική μας ταυτότητα. Nομίζω ότι οι Eλληνες δεν θα πάθουν τίποτε αν μάθουν να μιλούν το ίδιο καλά, όπως τα Eλληνικά και τα Aγγλικά.
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 16, 2010, 09:14:01 μμ από Ioannis! »
«Άνευ της παιδαγωγικής ταύτης μορφώσεως, οσονδήποτε και αν είναι φιλολογικώς πεπαιδευμένος ο μέλλων διδάσκαλος, κινδυνεύει διπλούν τινά κίνδυνον…».

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 02:11:35 »

Αποσυνδεδεμένος kalliopi

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 219
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #228 στις: Σεπτέμβριος 16, 2010, 09:14:24 μμ »
Επίσης, αυτό που γράφεις (και αναφέρει και η Φραγκουδάκη) ως "πρότυπη κατασκευασμένη γλώσσα των βιβλίων" είναι η δημοτική γλώσσα μας, η γλώσσα του λαού, το επίσημο γλωσσικό όργανο της προφορικής και γραπτής μας επικοινωνίας, με συγκεκριμένο σύστημα κανόνων, που συμφωνήθηκε για να μπορούμε να συνεννοούμαστε.


Ιωάννη φοβάμαι ότι το λάθος που αποδυκνείεται με εμβάθυνση επί του θέματος είναι ότι ακριβώς δεν είναι η δημοτική μας γλώσσα η πρότυπη γλώσσα των βιβλίων αλλά η γλώσσα του λαού είναι οι χιλιάδες τοπικές διάλεκτοι. Φυσικά και δεν μπορούμε να διδάξουμε τίποτα διαφορετικό από αυτό που ορίζει το αναλυτικό πρόγραμμα και τα σχολικά βιβλία. Δεν θα επιμείνω όμως αλλο,νομίζω ότι δεν έχει νόημα να πείσω με ένα και μόνο βιβλίο απλά εύχομαι στα πλαίσια της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών να προσφέρω περισσότερα.

Αποσυνδεδεμένος Ioannis!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 342
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #229 στις: Σεπτέμβριος 16, 2010, 09:19:40 μμ »
Καλά έκανες, Καλλιόπη, και το διάβασα με ενδιαφέρον. Η διαφωνία μου όμως με τη συγγραφέα έγκειται στο γεγονός ότι η γλώσσα ενός κράτους πέρα από τα τοπικά ιδιώματα πρέπει να είναι κοινή. Το ίδιο δε συντελέστηκε και με την ελληνιστική κοινή; Οι δημοτικιστές κατέληξαν στη συγκεκριμένη μορφή της γραμματικής (Τριανταφυλλίδη) κατόπιν σκέψεως και διαφωνιών ακόμη, για να καλύπτει τις ανάγκες του λαού μας και να είναι κοινή για όλους τους Έλληνες. Αυτό δε σημαίνει ότι δε σέβεται τις διαλέκτους.
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 16, 2010, 09:34:03 μμ από Ioannis! »
«Άνευ της παιδαγωγικής ταύτης μορφώσεως, οσονδήποτε και αν είναι φιλολογικώς πεπαιδευμένος ο μέλλων διδάσκαλος, κινδυνεύει διπλούν τινά κίνδυνον…».

Αποσυνδεδεμένος kbazar

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 329
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #230 στις: Σεπτέμβριος 17, 2010, 11:42:24 πμ »

Τα Αρχαία Εληνικά διδάσκονται από τον Σεπτέμβριο 2010 σε 13 κρατικά Δημοτικά σχολεία της Αγγλίας. Αναμένεται ότι η εισαγωγή των Αρχαίων θα βελτιώσει τη γραμματική των παιδιών στα Αγγλικά και θα τους φέρει σε επαφή με τον Ελληνικό Πολιτισμό.
 

Ancient Greek makes a welcome return to state schools
What wonderful news that ancient Greek is to be taught at 13 Oxfordshire state primaries in September. The plan is that it will improve children’s English grammar and introduce them to Greek civilisation – the bedrock of Western civilisation.

Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο το άρθρο και τα σχόλια στον παρακάτω σύνδεσμο:
http://blogs.telegraph.co.uk/culture/harrymount/100045528/ancient-greek-makes-a-welcome-return-to-state-schools/



Αν  μπορούν  να επωφεληθούν από τα Αρχαία Ελληνικά τα Εγγλεζάκια, που η γλώσσα τους περιέχει έναν σημαντικό αριθμό ελληνικών λέξεων, γιατί να μην μπορεί να βοηθήσει και τα Ελληνόπουλα μία ενδεχόμενη εισαγωγή τους στο Δημοτικό (έστω σε πειραματικό στάδιο); Το αν είμαστε έτοιμοι για μία τέτοια κίνηση είναι ένα άλλο θέμα.
 Ωραία τα λέμε εδώ,βρε συνάδελφοι.Πόσοι  όμως από εσάς που θέλετε τα αρχαία στο Δημοτικό, επικοινωνήσατε με τα διάφορα σωματεία μας και  πιέσατε(γιατί θέλουν και αυτοί πολύύύύύύ πίεση απ΄ότι κατάλαβα) ώστε  με τη σειρά τους να το θέσουν ως αίτημα στο Υπουργείο;Ή πόσοι από εσάς στείλατε οι ίδιοι επιστολή στο Υπουργείο;Προσωπικά τα έχω κάνει και τα δύο...ΟΜΩΣ με ένα χελιδόνι δεν έρχεται η άνοιξη...
  Διαβάστε και το παρακάτω (διαφωτιστικό) για τις οργανώσεις που μας εκπροσωπούν http://www.pde.gr/forum/index.php?topic=13038.5;wap2  Τι να περιμένουμε άραγε από τη σημερινή τους συνάντηση με το Υπουργείο; :-\ :-X
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 17, 2010, 11:51:40 πμ από kbazar »

Αποσυνδεδεμένος Boldini

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 790
  • Φύλο: Γυναίκα
  • όχι άλλο κάρβουνο(ΠΕ60)
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #231 στις: Σεπτέμβριος 19, 2010, 01:11:46 μμ »
Δεν αμφιβάλλω ότι ενδεχομένως με κατάλληλο διδακτικό τρόπο να μπορούν παιδιά δημοτικού να διδαχθούν αρχαία ελληνικά, παρότι βρίσκονται σε μειονεκτικότερη θέση σε σχέση με παιδιά παλιότερων εποχών που άκουγαν την καθαρεύουσα σε κάποιες στιγμές της καθημερινής τους ζωής και ήταν πιο εξοικειωμένα.

Πολλά μπορούν να μάθουν τα παιδιά. Το θέμα είναι πόσα είναι σκοπό να μάθουν, πόσα μπορούν να αφομοιώσουν.

Η δική μου αίσθηση είναι ότι τα τελευταία χρόνια τα φορτώνουμε με πάρα πολλές διαφορετικές πληροφορίες ή ακόμα και μαθήματα, με αποτέλεσμα να περιέρχονται σε σύγχυση και να μην θυμούνται ούτε τα βασικά.
Μου έχει τύχει πολλές φορές ξεφυλλίζοντας σχολικά βιβλία να αναρωτιέμαι γιατί είναι τόσο απαραίτητο να φορτωθεί ο μαθητής με κάποιες καθ' όλα ενδιαφέρουσες θεωρίες, απόψεις κλπ, πριν ακόμα εμπεδώσει βασικά κεφάλαια του μαθήματος.

Νομίζω ότι επαρκεί ο σχολικός χρόνος, για να διδαχθούν αρχαία ελληνικά αργότερα. Δεν είναι ανάγκη να τα μάθουν όλα στα 8 και στα 10 τους. Ας τους μείνει και λίγος χρόνος, για να παίξουν. Αυτόν τον χρόνο πότε θα τον ξαναβρούν;

μπράβο βρε apri
επιτέλους κάποιος που καταλαβαίνει τις ανάγκες των παιδιών αυτής της ηλικίας
και δεν είναι τυχαίο που κάποιοι σ'αυτό το τόπικ ενώ έχουν σχολιάσει τα πάντα,δεν πρόκειται να ασχοληθούν με το ποστ σου και να το σχολιάσουν

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5700
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #232 στις: Σεπτέμβριος 19, 2010, 04:00:40 μμ »
Σ' ευχαριστώ, boldini. Ξέρεις, έχω την αίσθηση ότι πολλές φορές παρασυρόμαστε από το τι ενδιαφέρει (ή ενίοτε τι συμφέρει) εμάς και δεν ασχολούμαστε με τις ανάγκες του μαθητή.
Δεν είναι δυνατόν να βάζεις τα θεμέλια σ' ένα σπίτι και ταυτόχρονα, να κουβαλάς και τα έπιπλα που θα βάλεις μέσα με το αιτιολογικό ότι κερδίζεις χρόνο, ότι εσένα σε ενδιαφέρει περισσότερο το εσωτερικό του σπιτιού ή ότι δίνεις δουλειά σε περισσότερους εργάτες. Όλα θέλουν λίγη ρέγουλα, θέλουν το χρόνο τους.

'Ίσως τελικά δεν είναι τυχαίο ότι μαθητές παλιότερων ετών είχαν περισσότερες γνώσεις από σημερινούς μαθητές, χωρίς απαραίτητα να ήταν πιο προκομένοι ή πιο έξυπνοι. Μάθαιναν πέντε πράγματα και τα μάθαιναν καλά. Κι αν τυχόν δεν τα κατάφερναν, έμεναν στην ίδια τάξη, μέχρι να τα εμπεδώσουν. Αυτό μπορεί προσωρινά να φαινόταν αντιπαιδαγωγικό, αλλά μακροπρόθεσμα απέβαινε υπέρ τους. Αντιθέτως, σήμερα όλοι διδάσκονται μια πληθώρα πραγμάτων, φτάνουν απρόσκοπτα μέχρι την τελευταία τάξη και τελικά, αποφοιτούν ανεξαρτήτως των γνώσεων που έχουν αποκομίσει. Αυτός είναι δηλαδή ο σκοπός του σχολείου;




ΥΓ. Και μια διόρθωση στο προηγούμενο μήνυμά μου που παρέθεσες, έτσι για ιστορικούς λόγους, μια και το παρατήρησα τώρα: " Το θέμα είναι πόσα είναι σκόπιμο να μάθουν, πόσα μπορούν να αφομοιώσουν"
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Ioannis!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 342
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #233 στις: Σεπτέμβριος 19, 2010, 10:31:59 μμ »
Παράθεση
μπράβο βρε apri
επιτέλους κάποιος που καταλαβαίνει τις ανάγκες των παιδιών αυτής της ηλικίας
και δεν είναι τυχαίο που κάποιοι σ'αυτό το τόπικ ενώ έχουν σχολιάσει τα πάντα,δεν πρόκειται να ασχοληθούν με το ποστ σου και να το σχολιάσουν
Boldini, προτού προβείς σε σχόλια εντυπωσιασμού, μη φοβάσαι να αντιπαρατεθείς υπερασπίζοντας τις θέσεις σου. Ούτε να προδικάζεις για το αν ασχοληθούν κάποιοι που "έχουν σχολιάσει τα πάντα" (όπως γράφεις παραπάνω, όποιοι και αν είναι αυτοί...) με την άποψη κάποιου συναδέλφου. Άσε τους άλλους. :) Φρόντιζε να διαβάζεις εσύ αυτά τα πάντα που έχουν σχολιάσει οι κάποιοι (γιατί παρέλειψες να αναφέρεις κάτι από αυτά) και γράψε και την άποψή σου ως νηπιαγωγός. Έχεις άποψη για τα θέματα της εκπαίδευσης, έτσι δεν είναι;

Παράθεση
Ξέρεις, έχω την αίσθηση ότι πολλές φορές παρασυρόμαστε από το τι ενδιαφέρει (ή ενίοτε τι συμφέρει) εμάς και δεν ασχολούμαστε με τις ανάγκες του μαθητή.

Παράθεση
Πολλά μπορούν να μάθουν τα παιδιά. Το θέμα είναι πόσα είναι σκοπό να μάθουν, πόσα μπορούν να αφομοιώσουν.
Η δική μου αίσθηση είναι ότι τα τελευταία χρόνια τα φορτώνουμε με πάρα πολλές διαφορετικές πληροφορίες ή ακόμα και μαθήματα, με αποτέλεσμα να περιέρχονται σε σύγχυση και να μην θυμούνται ούτε τα βασικά. Δεν είναι ανάγκη να τα μάθουν όλα στα 8 και στα 10 τους. Ας τους μείνει και λίγος χρόνος, για να παίξουν.

Αγαπητή apri, κάθε εκπαιδευτικός που τιμά την ιδιότητά του για τις ανάγκες του μαθητή φροντίζει. Δεν είναι θέμα συμφέροντος, γιατί τότε πολύ απλά δεν ασκεί το λειτούργημα του εκπαιδευτικού αλλά το επάγγελμα του εκπαιδευτικού, εννοώντας τον τρόπο που το αντιμετωπίζει. Και έχουμε πολλούς τελευταία. Σε γενικές γραμμές, δε διαφωνώ με το συλλογισμό σου (για να μη διερωτώνται άλλοι συνάδελφοι... Κρίμα είναι!) :) Βεβαίως και το παιχνίδι είναι ΙΕΡΟ όχι μόνο για την παιδική ηλικία αλλά και για την εφηβική.
Στο "πόσα μπορούν να αφομοιώσουν" έχουν απαντήσει άλλοι συνάδελφοι παραπάνω. Όποιος διαβάζει προσεκτικά τις απαντήσεις όλων βλέπει ότι υπάρχουν δάσκαλοι που διδάσκουν βασικές γνώσεις αρχαίων ελληνικών με δική τους πρωτοβουλία σε μαθητές της Στ΄δημοτικού και δεν παρατήρησαν δυσκολίες κατανόησης από τους μαθητές (δε μίλησε κανείς για ηλικίες 8-10, αλλά για την τελευταία τάξη). Φυσικά και οι γνώσεις αυτές δεν είναι εξειδικευμένες, αλλά ό,τι κάνουν οι μαθητές στα πρώτα μαθήματα της Α΄ Γυμνασίου. Τώρα αν επικαλεστεί κάποιος καμιά βαρύγδουπη... θεωρία ή έρευνα που λέει ότι οι 3 μήνες του καλοκαιριού είναι... καταλυτικοί για τη μαθησιακή ικανότητα των παιδιών της Στ΄, καλύτερα να σκεφτεί πριν το κάνει, για να μη γελοιοποιηθεί.
Όσο για το "πόσα είναι σκόπιμο να μάθουν" είναι μεγάλη κουβέντα. Γιατί ενώ συμφωνούμε ότι τα παιδιά μας φορτώνονται με πολλά, δεν έγραψες κάτι στο topic για την εισαγωγή πχ. της δεύτερης γλώσσας ή άλλα αντικείμενα που ήδη βαραίνουν τα παιδιά μας. Γιατί να μην αφαιρεθεί κάτι από την υπάρχουσα ύλη και να προστεθεί ένα κομμάτι, ενισχύοντας την ελληνική γλώσσα και όχι τη ρώσικη και την ισπανική;! Και το τόνισα, αλλά το ξανακάνω, γιατί κάποιοι συνάδελφοι δε διαβάζουν προσεκτικά: Με ενδιαφέρει πρωτίστως οι μαθητές του Δημοτικού να μαθαίνουν καλά τη νεοελληνική γλώσσα. Δεν υποστήριξα (όπως και άλλοι) τη διδασκαλία αρχαίων όπως γίνεται στο Γυμνάσιο, αλλά να διδάσκονται στοιχεία που θα εισαγάγουν τα παιδιά στην πολύτιμη αυτή γνώση και θα συνδέσουν τη νέα ελληνική με την πηγή της.
Τέλος, ο περιβόητος θεσμός του Ολοήμερου τι πρόσφερε; Εκτός από προσφορά "δουλειάς σε περισσότερους εργάτες" και baby-sitting, για να είναι ήσυχες οι εργαζόμενες μητέρες και να μην πληρώνουν άλλα άτομα να προσέχουν τα παιδιά, ποιο μαθησιακό όφελος είχε; Δεν περιόρισε τον ελεύθερο χρόνο των παιδιών που είπες παραπάνω, για να παίξουν, να κάνουν αυτό που επιθυμούν και όχι αυτό που τους υποδεικνύουν; Αλλά αφού έγινε το ολοήμερο, δε θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία πχ. των αρχαίων, το "θεμέλιο του οικοδομήματος-σπιτιού" της γλώσσας μας;
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 19, 2010, 10:46:10 μμ από Ioannis! »
«Άνευ της παιδαγωγικής ταύτης μορφώσεως, οσονδήποτε και αν είναι φιλολογικώς πεπαιδευμένος ο μέλλων διδάσκαλος, κινδυνεύει διπλούν τινά κίνδυνον…».

Αποσυνδεδεμένος Εγώ είμαι

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 769
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #234 στις: Σεπτέμβριος 19, 2010, 11:26:43 μμ »
είπαμε ioanni  είναι παιδιά η μονη τους υποχρέωση είναι να παίζουν αντε και λιγη αριθμητική μεχρι εκει όμως  :D

Αποσυνδεδεμένος Ioannis!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 342
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #235 στις: Σεπτέμβριος 20, 2010, 01:23:17 πμ »
Παράθεση
είπαμε ioanni  είναι παιδιά η μονη τους υποχρέωση είναι να παίζουν αντε και λιγη αριθμητική μεχρι εκει όμως :D
Πες τα Έρση μου. Εντάξει και σίγουρα θα συμφωνείς, καλό και το παιχνίδι και η αριθμητική 1+1 κάνουν 2 (11 θα σου πουν κάποια στο δυαδικό σύστημα) :P και η ανάγνωση "Λόλα; ΝΑΑΑ ένα μήλο" (αστειεύομαι, πολύ ωραία τα αναγνωστικά τα παλιά, τα πρόλαβα) ;D αλλά δεν είμαστε ακόμα στην εποχή της... αλληλοδιδακτικής και των ακαδημιών. Σέβομαι τις στοιχειώδεις γνώσεις που είναι απαραίτητες για την πρώτη μόρφωση των παιδιών μας, αλλά μην τα ισοπεδώνουμε και όλα. Τα παιδιά πλέον γνωρίζουν τεχνολογία, παίρνουν lower στο δημοτικό (στην εποχή μου στην καλύτερη περίπτωση σε άφηναν να δώσεις στην Γ΄ Γυμνασίου!) και δεν μπορούν να μάθουν ότι το "λεωφορείο" παράγεται από το λαός<λεώς+φορείο<φέρω; Επίσης, δεν είδα να αντιδρούν ή να ενοχλούνται τα παιδιά με την ύπαρξη περισσότερων εκπαιδευτικών στο δημοτικό: γυμναστές, ξενόγλωσσους, μουσικούς κτλ. Κάποιοι μύθοι που εξυπηρετούσαν κάποιους καταρρέουν.
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 20, 2010, 01:27:37 πμ από Ioannis! »
«Άνευ της παιδαγωγικής ταύτης μορφώσεως, οσονδήποτε και αν είναι φιλολογικώς πεπαιδευμένος ο μέλλων διδάσκαλος, κινδυνεύει διπλούν τινά κίνδυνον…».

Αποσυνδεδεμένος Εγώ είμαι

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 769
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #236 στις: Σεπτέμβριος 20, 2010, 01:33:22 πμ »
ειναι τρομακτικός ο όρος ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ μπρρρρρρρρρρ έρχονται οι μουμιες στο δημοτικό .....ας είχαν την ευκαιρια να παρακολουθούσαν μερικοι  κουκλοθέατρο με μύθους του Αισώπου ή αναπαράσταση της αλώσεως από παιδάκια δημοτικού και ας μην ανατρίχιαζν από τη συμμετοχή των παιδιών ,δεν είπαμε να φορτωθουν με γραμματικές και συντακτικό αλλά με παιχνίδι το ξαναλέω και μόνο μέσα από αυτο να γινει επαφη με τη γλώσσα ή με τραγουδακια πέρυσι έμαθαν α,β και γ κλίση δλδ προς θεου για ποιο βόλεμα μιλάτε ,απλά θεωρώ ότι για τους περισσότερους είναι ξεπερασμένο μάθημα και γενικά ότι σχετίζεται με τις ανθρωπιστικές επιστήμες ......

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5700
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #237 στις: Σεπτέμβριος 20, 2010, 01:56:56 πμ »
Αγαπητέ Ιωάννη, χαίρομαι κατ’ αρχάς που συμφωνείς ότι ο εκπαιδευτικός πρέπει να φροντίζει πρωτίστως τον μαθητή και τις ανάγκες του. Άλλωστε, ο σκοπός του σχολείου είναι να εκπαιδεύει μαθητές και όχι να διορίζει εκπαιδευτικούς.

Δεν γράφω σε όλα τα θέματα του φόρουμ. Γενικά είμαι εναντίον του να φορτώνουμε τους μαθητές με πάρα πολλά, όχι γιατί σκοπός της ζωής τους είναι να κάθονται, αλλά γιατί παρατηρώ ότι στο τέλος με τα πολλά χάνουν την ουσία και τα βασικά. Κάπου πρέπει να τραβάμε μια γραμμή είτε σε επίπεδο ύλης είτε σε επίπεδο διδακτικών αντικειμένων και να επιμένουμε στην εμβάθυνση.

Οι ξένες γλώσσες λ.χ δυστυχώς είναι πλέον απαραίτητες, για την ανεύρεση εργασίας και γι' αυτό έχουν ενταχθεί στο σχολικό πρόγραμμα. Η δε γνώση τους, επειδή πρέπει να είναι ενεργητική (ο μαθητής πρέπει να μπορεί δηλ. να παράγει προφορικό και γραπτό λόγο) και όχι μόνο παθητική (να περιορίζεται δηλ. στην κατανόηση) προϋποθέτει κάποια χρόνια διδασκαλίας. Αυτό δεν σημαίνει όμως από την άλλη ότι χρειάζεται να πιέζουμε τα παιδιά να μάθουν από πολύ μικρά δύο και τρεις γλώσσες. Πιστεύω ότι μία αρκεί στο δημοτικό, ίσως και μια δεύτερη στις τελευταίες τάξεις αλλά σε προαιρετική βάση, καθώς δεν αντέχουν όλα τα παιδιά. Δεν καταλαβαίνω την πίεση να πάρουν διπλώματα όσο πιο νωρίς γίνεται, λες και πρόκειται να πιάσουν δουλειά την επόμενη μέρα. Δηλ. αν δεν πάρουν το lower στο δημοτικό και το πάρουν στο γυμνάσιο, τι θα γίνει; Μήπως τα πήραν τα χρόνια και δεν θα προλάβουν να μάθουν;

Ως προς το ολοήμερο (το οποίο φαντάζομαι ότι θεσπίστηκε περισσότερο, για να εξυπηρετήσει τους γονείς που δεν είχαν πού να αφήσουν τα παιδιά τους), θα προτιμούσα να ασχολούνται με καλλιτεχνικές ή αθλητικές δραστηριότητες και όχι με διδασκαλία νέων αντικειμένων, για να μπορούν να χαλαρώνουν λίγο.

Ως προς τα αρχαία τώρα, θεωρώ ότι η διδασκαλία τους σε σχέση με τα νέα ελληνικά είναι συμπληρωματική και όχι καθοριστική. Αποσκοπεί  δηλαδή στο να συμπληρώσουν τα παιδιά τις γνώσεις που ήδη έχουν αποκομίσει για τα νέα ελληνικά, κατανοώντας στοιχεία που έχει διατηρήσει η νέα ελληνική από παλαιότερες περιόδους. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει πρώτα να έχουν εμπεδώσει τη γραμματική και το συντακτικό της νέας ελληνικής και μετά να συμπληρώσουν τις γνώσεις που θα αποκτήσουν από τα αρχαία ελληνικά.

Και από διδακτική άποψη να το δεις, όταν πας να διδάξεις ταυτόχρονα δυο γλωσσικές μορφές που μοιάζουν πολύ, αλλά δεν είναι και ταυτόσημες, κινδυνεύεις να οδηγήσεις τον μαθητή σε σύγχυση. Κι αν αυτό συμβαίνει ως έναν βαθμό στην Α’ Γυμνασίου (γι’ αυτό και πιστεύω ότι τα αρχαία θα έπρεπε να διδάσκονται στην Γ’ Γυμνασίου, που έχουν τελειώσει με τα νέα ελληνικά), φαντάσου τι έχει να γίνει ξεκινώντας ακόμη νωρίτερα.

Και διευκρινίζω ότι δεν αναφέρομαι τόσο στο θέμα της κατανόησης, αλλά στο θέμα της αφομοίωσης. Είναι ίσως πιο εύκολο να μάθει κάποιος τη λέξη sea (που παρεμπιπτόντως μπορεί να την ακούσει κιόλας στην καθημερινή του ζωή) και τη λέξη «θάλασσα», παρά να θυμάται τη διαφορά στην κλίση ανάμεσα στη «θάλασσα» των νέων ελληνικών και τη «θάλασσα» των αρχαίων ελληνικών.

 Άσε δε που δεν καταλαβαίνω προς τι τέτοια πρεμούρα να ξεκινήσουν νωρίτερα, όταν ο χρόνος πλέον φτάνει και περισσεύει, για να διδαχθούν τα αρχαία με την ησυχία τους αργότερα, ώστε και τη σύνδεση να κάνουν των νέων ελληνικών με την πηγή τους και να έχουν πιο άμεση πρόσβαση σε παλιότερα κείμενα της ελληνικής. Μήπως θα χρειαστεί να μιλήσουν ποτέ στα αρχαία ελληνικά και πρέπει να τα διδαχθούν ατελείωτες ώρες;  

Σ’  αυτήν την ηλικία, όπως λες και εσύ, το παιχνίδι είναι ιερό, γιατί έχει πολλαπλό ρόλο και δεν αποσκοπεί μόνο στην ψυχαγωγία, για να το αντιμετωπίζουμε ως κάτι περιττό. Διδάσκει κανόνες συμπεριφοράς, κοινωνικοποιεί, ασκεί την κρίση και την ετοιμότητα. Είναι μια βιωματική διαδικασία.

Τέλος, για να είμαι ειλικρινής, δεν καταλαβαίνω τι εννοείς, όταν προτείνεις να διδάσκονται στοιχεία εισαγωγικά στα αρχαία ελληνικά και τι νόημα έχει να το κάνεις, όταν πρόκειται να τα διδαχθούν συστηματικά αργότερα. Αν αποκλείεις από τη διδασκαλία τη γραμματική, το συντακτικό, τα κείμενα, τότε για τι μιλάμε; Για ετυμολογικά παραδείγματα; Και πώς ακριβώς θα τα διδάξεις αν δεν έχεις ασχοληθεί καθόλου με την αρχαία μορφολογία (για να μην αναφέρω την αρχαία φωνητική); Να μάθουν πάλι κάποια κεφάλαια της γραμματικής αποσπασματικά μέσα από τραγούδια; Και τι θα κερδίσουμε; Ότι θα παπαγαλίζουν αρχαία και θα νομίζουμε ότι κάτι έμαθαν;

Για εμένα εισαγωγή στα αρχαία σ’ αυτήν την ηλικία μπορεί να σημαίνει μόνο εισαγωγή στο κόσμο των αρχαίων Ελλήνων, δηλ. στη μυθολογία και την ιστορία τους, και λίγο αργότερα στις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου σε κάποια από τα πνευματικά τους δημιουργήματα (από μετάφραση). Μόνο έτσι θα θελήσουν αργότερα να μάθουν και τη γλώσσα τους. Διαφορετικά, το μάθημα θα συνεχίσουν να το βιώνουν ως βασανιστήριο στο οποίο για κάποιο μυστήριο λόγο τους υποβάλλει το Υπουργείο Παιδείας.


Έρση, είναι αλήθεια ότι για πολλούς ανθρώπους οι ανθρωπιστικές επιστήμες είναι ντεμοντέ και άχρηστες και πολύ θα χαίρονταν αν τα αρχαία ελληνικά και άλλα θεωρητικά μαθήματα εξοβελίζονταν από το σχολείο. Σε πολλά ξένα πανεπιστήμια δυστυχώς ήδη συμβαίνει αυτό. Όλα όμως στη ζωή δεν είναι ή άσπρα ή μαύρα. Γι' αυτό και δεν πιστεύω ότι η απάντηση σ' αυτήν την τάση είναι απαραίτητα να διδάσκουμε αρχαία ελληνικά από το δημοτικό μέχρι το λύκειο. Ενδεχομένως, και να φέρουμε το αντίθετο από το επιδιωκώμενο αποτέλεσμα. Είναι καλύτερο να προσπαθήσουμε να κάνουμε το μάθημα πιο ελκυστικό. Οι τρόποι που αναφέρεις (π.χ κουκλοθέατρο) είναι μια καλή ιδέα γι' αυτήν την ηλικία, για να εισαχθούν σιγά-σιγά στον κόσμο των κλασικών κειμένων και να ενδιαφερθούν να μάθουν τη γλώσσα τους αργότερα.
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 20, 2010, 11:38:34 πμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32293
  • Τελευταία: HelenK
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159817
  • Σύνολο θεμάτων: 19212
  • Σε σύνδεση σήμερα: 374
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 1
Επισκέπτες: 341
Σύνολο: 342

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.115 δευτερόλεπτα. 34 ερωτήματα.