*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;  (Αναγνώστηκε 95946 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος kalliopi

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 219
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #238 στις: Σεπτέμβριος 20, 2010, 03:25:18 μμ »
Apri συμφωνώ και επαυξάνω. Μπράβο  :)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 17:20:22 »

Αποσυνδεδεμένος kbazar

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 329
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #239 στις: Σεπτέμβριος 20, 2010, 04:20:47 μμ »
Παράθεση
είπαμε ioanni  είναι παιδιά η μονη τους υποχρέωση είναι να παίζουν αντε και λιγη αριθμητική μεχρι εκει όμως :D
Πες τα Έρση μου. Εντάξει και σίγουρα θα συμφωνείς, καλό και το παιχνίδι και η αριθμητική 1+1 κάνουν 2 (11 θα σου πουν κάποια στο δυαδικό σύστημα) :P και η ανάγνωση "Λόλα; ΝΑΑΑ ένα μήλο" (αστειεύομαι, πολύ ωραία τα αναγνωστικά τα παλιά, τα πρόλαβα) ;D αλλά δεν είμαστε ακόμα στην εποχή της... αλληλοδιδακτικής και των ακαδημιών. Σέβομαι τις στοιχειώδεις γνώσεις που είναι απαραίτητες για την πρώτη μόρφωση των παιδιών μας, αλλά μην τα ισοπεδώνουμε και όλα. Τα παιδιά πλέον γνωρίζουν τεχνολογία, παίρνουν lower στο δημοτικό (στην εποχή μου στην καλύτερη περίπτωση σε άφηναν να δώσεις στην Γ΄ Γυμνασίου!) και δεν μπορούν να μάθουν ότι το "λεωφορείο" παράγεται από το λαός<λεώς+φορείο<φέρω; Επίσης, δεν είδα να αντιδρούν ή να ενοχλούνται τα παιδιά με την ύπαρξη περισσότερων εκπαιδευτικών στο δημοτικό: γυμναστές, ξενόγλωσσους, μουσικούς κτλ. Κάποιοι μύθοι που εξυπηρετούσαν κάποιους καταρρέουν.
Αμήν και πότε...Αν και δεν βλέπω να ξυπνάνε οι περισσότεροι...

Αποσυνδεδεμένος Ioannis!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 342
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #240 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 04:15:08 πμ »
Αγαπητή Apri, όπως έγραψα και παραπάνω, συμφωνώ σε αρκετές από τις απόψεις σου. Επίσης, από τα γραφόμενά σου δείχνεις ότι έχεις θεωρητικές γνώσεις παιδαγωγικής και είναι πολύ ευχάριστο, γιατί τεκμηριώνεις τις θέσεις σου, βασίζοντάς τις σε σημαντικές θεωρίες μάθησης. Συμφωνώ απόλυτα με τη βιωματική και ενεργητική μάθηση που ανέφερες. Ο μαθητής δεν είναι (ή δεν πρέπει να εξακολουθεί να είναι) παθητικός δέκτης, αλλά πρέπει να μυείται στον εποικοδομητισμό και στη διερεύνηση της γνώσης κατά διάρκεια της εκπαίδευσής του. Τα νέα διαθεματικά (διεπιστημονικά) προγράμματα, όπως θα γνωρίζεις, σκοπό έχουν τη διασύνδεση των γνωστικών/διδακτικών αντικειμένων και την ενοποιητική προσέγγιση της γνώσης.
Η εκπαίδευση των παιδιών στο δημοτικό σχολείο δεν αποσκοπεί στην εμβάθυνση, αλλά στην εμπέδωση των στοιχειωδών γνώσεων στα βασικά μαθήματα/αντικείμενα, ώστε να μπορούν τα παιδιά να εμβαθύνουν στη συνέχεια (γυμνάσιο και λύκειο). Αυτός είναι και ο ρόλος του δημοτικού, πέρα από τη διαμόρφωση προσωπικοτήτων, την κοινωνικοποίηση κλπ. που αποτελούν βασικούς σκοπούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Και φυσικά ρόλος του σχολείου γενικά δεν είναι να διορίζει εκπαιδευτικούς. Αυτό νομίζω πως το έχουν μπερδέψει πολλοί δημοδιδάσκαλοι.
Η γλωσσομάθεια είναι απαραίτητη στις μέρες μας. Συμφωνούμε όμως ότι τα παιδιά μας έχουν επιβαρυνθεί πολύ και η εισαγωγή παραπάνω από μίας ξένης γλώσσας είναι περιττή και αυτή οδηγεί σε σύγχυση. Δεν μπορούν τα παιδιά παράλληλα με την εκμάθηση της μητρικής τους γλώσσας να μαθαίνουν πολλές ξένες γλώσσες και τόσο διαφορετικές μεταξύ τους (ρωσικά, ισπανικά, γερμανικά), όσο και αν αυτή η ξένη γλώσσα διδάσκεται με τέτοιον τρόπο, ώστε να ενισχύει τη μητρική ελληνική, γιατί δεν παύει να είναι ξένη και να διδάσκεται ως ξένη. Η αρχαία ελληνική όμως δεν είναι ξένη γλώσσα. Αντιθέτως, μπορεί να προσφέρει στα παιδιά μας τις απαραίτητες βάσεις, ώστε να μη μαθαίνουν τη νεοελληνική γραμματική με τη μορφή παπαγαλίας, που δεν οδηγεί σε ασφαλή μαθησιακά αποτελέσματα. Ένα παράδειγμα προσωπικό; Πάντα ένιωθα μια αβεβαιότητα ως μαθητής στον τονισμό των ουσιαστικών στη γενική πληθυντικού. Έπρεπε να πάω στην Α΄ Λυκείου και να διδαχθώ γραμματική αρχαίας ελληνικής, για να εμπεδώσω ότι και τα παροξύτονα-προπαροξύτονα ουσιαστικά της Α΄ κλίσης τονίζονται πάντα στη λήγουσα (γεν. πληθ.), γιατί είναι βασικός κανόνας της κλίσης αυτής. Άλλο παράδειγμα; Πώς εξηγούν οι δημοδιδάσκαλοι την κλίση των αρχαιόκλιτων (τριτόκλιτων) επιθέτων σε -ης -ες; Είναι σωστό να παπαγαλίζουν την κλίση τους και να περιμένουν να φοιτήσουν στην Γ΄ Γυμνασίου, για να το συνειδητοποιήσουν;
Τη μορφή αυτού του μαθήματος εισαγωγικών γνώσεων στην αρχαία ελληνική γλώσσα δεν μπορώ να την προσδιορίσω εδώ και τώρα. Αυτά χρειάζονται καλή μελέτη και σωστό σχεδιασμό. Πάντως, η γενική ιδέα είναι να μυηθούν σιγά-σιγά στην αρχαία ελληνική μορφή της γλώσσας μας, για να μπορούν ακολούθως στο Γυμνάσιο να κατανοούν και να αφομοιώνουν τα αρχαία, χωρίς να δυσκολεύονται, να μπερδεύονται και στο τέλος να νιώθουν αποστροφή προς το μάθημα αυτό, πιεζόμενα και από τις αυξημένες μαθησιακές απαιτήσεις των υπολοίπων μαθημάτων (μαθηματικά, φυσική, χημεία, ιστορία κλπ). Επίσης, με αυτόν τον τρόπο μπορεί να δοθεί και μεγαλύτερο βάρος στα κείμενα από μετάφραση και την ανθρωπιστική μόρφωση που προσφέρει η αρχαία ελληνική γραμματεία. Επομένως, μη νομίζεις ότι ο χρόνος επαρκεί. Εδώ δεν επαρκεί ούτε για την ολοκληρωμένη εκμάθηση της νεοελληνικής, που συνεχίζεται μέχρι την Γ΄Λυκείου. Κανείς δεν υποστήριξε να μιλούν αρχαία ελληνικά οι νέοι μας. Ούτε καν οι μαθητές του Λυκείου. Τι έχεις να πεις όμως με το γεγονός ότι μαθητές ξένων χωρών που έρχονται στην Ελλάδα μιλούν αρχαία; Και ότι οι δικοί μας δεν τους καταλαβαίνουν; Οι ξένοι σε άλλα θέματα είναι σωστοί και τους αντιγράφουμε και στο θέμα της γλώσσας μας είναι τελείως λάθος;!
Χαίρομαι που συμφωνείς για τον παιδαγωγικό, ψυχαγωγικό κλπ. ρόλο του παιχνιδιού και την αποτυχία του ολοήμερου ως προς τον εκπαιδευτικό του σκοπό. Θα μπορούσαν να εντάξουν πολλές δραστηριότητες, από αθλητικές, ψυχαγωγικές, καλλιτεχνικές μέχρι και διαθεματικές σε συνδυασμό με τα διδακτικά αντικείμενα (όπως πολύ σωστά ανέφερε και η Έρση). Φυσικά και ο ελκυστικός τρόπος διδασκαλίας είναι βασικός. Αλλά αυτό, γιατί να μην ισχύει και για άλλα μαθήματα; Είναι τα μαθηματικά εύκολα; Μήπως η φυσική; Δεν υπάρχουν μαθητές που μισούν τα μαθήματα αυτά; Γιατί πάντα να "πληρώνει τη νύφη" το μάθημα των αρχαίων και γενικά τα φιλολογικά/ανθρωπιστικά μαθήματα; Δεν είναι πιο σημαντικό οι νέοι μας να διαμορφώνουν δημοκρατικές προσωπικότητες και να γαλουχούνται με αξίες και ιδανικά από το να λύνουν εξισώσεις ή να ασκούνται στις συναρτήσεις ή να παπαγαλίζουν χημικές ενώσεις; Μήπως η γενικότερη κρίση της εποχής μας οφείλεται στον εξοβελισμό (ή στην προσπάθεια να εξοβελιστούν) οι ανθρωπιστικές σπουδές από την εκπαίδευση;
Τέλος, θεωρώ πως κάποιοι συνάδελφοι δεν πρέπει να αντιμετωπίζουν το μάθημα των αρχαίων ως βασανιστήριο των παιδιών που τους υποβάλλει το Υπουργείο Παιδείας. Γιατί φοβάμαι πως δεν αποτελεί γνώμη μόνο των μαθητών, αλλά καλλιεργείται από άλλους. Και μυστήριοι λόγοι πια δεν υπάρχουν. Αποδεσμεύστε το μάθημα των αρχαίων ελληνικών από τα φαντάσματα του παρελθόντος.
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 21, 2010, 04:31:45 πμ από Ioannis! »
«Άνευ της παιδαγωγικής ταύτης μορφώσεως, οσονδήποτε και αν είναι φιλολογικώς πεπαιδευμένος ο μέλλων διδάσκαλος, κινδυνεύει διπλούν τινά κίνδυνον…».

Αποσυνδεδεμένος desperino

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 313
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #241 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 10:34:54 πμ »
Στάλθηκε από: Ioannis
 
Παράθεση
Έπρεπε να πάω στην Α΄ Λυκείου και να διδαχθώ γραμματική αρχαίας ελληνικής, για να εμπεδώσω ότι και τα παροξύτονα-προπαροξύτονα ουσιαστικά της Α΄ κλίσης τονίζονται πάντα στη λήγουσα (γεν. πληθ.), γιατί είναι βασικός κανόνας της κλίσης αυτής. Άλλο παράδειγμα; Πώς εξηγούν οι δημοδιδάσκαλοι την κλίση των αρχαιόκλιτων (τριτόκλιτων) επιθέτων σε -ης -ες; Είναι σωστό να παπαγαλίζουν την κλίση τους και να περιμένουν να φοιτήσουν στην Γ΄ Γυμνασίου, για να το συνειδητοποιήσουν;

Η γλώσσα είναι ζωντανή ή πάλι παραμύθια μας έχουν πει;

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 17:20:22 »

Αποσυνδεδεμένος LK

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2608
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ 02 και ΠΕ15(?)
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #242 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 10:52:29 πμ »
Δηλαδή, στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο διδάσκονται αρχαία ελληνικά; Με συγχωρείτε, αλλά δεν είναι καθόλου έτσι. Διδάσκονται, για την ακρίβεια, την αττική διάλεκτο, όπως αυτή διαμορφώθηκε στους κλασσικούς χρόνους και όπως επεξεργάστηκε από τους αλεξανδρινούς φιλολόγους (τόνοι, πνεύματα κτλ.). Μην κοροϊδεύουμε τα παιδιά ότι μαθαίνουν τη συνέχεια της γλώσσας τους. Το παιδί αντιλαμβάνεται ότι από την αττική διάλεκτο φθάσαμε κατευθείαν στη δημοτική. Εγώ λέω στα παιδιά ότι ο λόγος που βλέπουμε τα κείμενα αμετάφραστα είναι για να απολαύσουμε ένα καλλιτεχνικό δημιούργημα στη γλώσσα στην οποία γράφτηκε. Όλα τ' άλλα, ότι δήθεν δεν μπορεί να μάθει το παιδί τη δημοτική, αν δε γνωρίζει την αττική διάλεκτο, τα βλέπω ανυπόστατα. Εδώ οι αγράμmατοι πρόγονοί μας δημιούργησαν αξεπέραστα μνημεία του λόγου, και δεν εννοώ μόνο το Μακρυγιάννη, αλλά γενικότερα τη δημοτική μας ποίηση. Το ότι δεν ήξεραν αυτοί οι άνθρωποι τη δομή της αττικής διαλέκτου δεν τους εμπόδισε σε τίποτα.Το ζητούμενο είναι να φτάσει το παιδί να αντιλαμβάνεται το νόημα από ένα κείμενο που διαβάζει. Αυτό, όχι μόνο στα "αρχαία ελληνικά", αλλά ούτε και στα νέα ελληνικά δεν το έχουμε καταφέρει να τους το διδάξουμε. Έχετε συνειδητοποίησει ότι τα παιδιά διαβάζουν ένα κείμενο και δεν μπορούν να σου πουν ποιο είναι το περιεχόμενό του. Αντιμετωπίζουμε τα κείμενα ως κείμενα ή ως αφορμή για να δείξουμε πόσο καλά κατέχουμε τη γραμματική και το συντακτικό. Το κακό είναι ότι έχουμε κάνει τα παιδιά να μισούν τη γλώσσα τους (αρχαία και νέα μαζί). Έχετε συνειδητοποιήσει ότι με το σχολαστικισμό μας παράγουμε λειτουργικά αναλφάβητους μαθητές; Νομίζετε ότι με την προσθήκη αρχαίων ελληνικών στο δημοτικό θα λύναμε το πρόβλημα; Αφήστε τα παιδιά να μάθουν να γράφουν, να διαβάζουν και να εκφράζονται στη μητρική τους γλώσσα και μετά μιλάμε και για τις κλασικές γλώσσες.
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 21, 2010, 01:39:01 μμ από LK »

Μονάχα η πραγματικότητα μπορεί να μας μάθει πώς την πραγματικότητα ν’ αλλάξουμε
                                                           Μ. Μπρεχτ

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #243 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 11:11:16 πμ »
συνεπως, δεν ειναι το θεμα  τα αρχαια, αλλα οτι ουτε τη νεα δεν μπορουμε να τη διδαξουμε σωστα.
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος eleni09 ΠΕ 02

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 791
  • "όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν..."
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #244 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 11:15:52 πμ »
καλημέρα σε όλους...

συνομιλώντας με μια μητέρα κοριτσιού α' δημοτικού μου εξέφρασε τη λύπη τους που δεν κατάφερε να την γράψει σε πιλοτικό δημοτικό σχολειο, όπου θα διδασκοταν αγγλικά από την α' τάξη...  :-\

δεν μου αρέσει να επηρεάζω γνώμες...αλλά ειλικρινά θύμωσα.

είμαι εντελώς αρνητική απέναντι στο να διδάσκονατι τα παιδιά την αγγλική στην α δημοτικού και θεωρώ τραγικό να γίνονατι τέτοιου είδους ''πειράματα''.....

δεν θα ήθελα να κάνουν πειράματα οσον αφορά τη μάθηση του παιδιού μου και νομίζω ότι προέχει να μπουν γερές βάσεις στην εκμάθηση της μητρικής γλώσσας παρά το να προλάβει να πάρει lower στην α΄γυμνασίου!

το θεωρώ αδιαπραγμάτευτο και τρομερό λάθος!

όσον αφορά το θέμα των αρχαίων ελληνικών στο δημοτικό, να αναφέρω καταρχάς ότι γνωρίζω αρκετά δημοτικα-ιδιωτικά που προετοιμάζουν τους μαθητές της έκτης στα αρχαία.

από την άλλη θεωρώ υπερβολή ίσως το να προσπαθήσω να διδάξω στα παιδιά την γ΄κλίση 'η τα ρήματα εις -μι......ούτε βέβαια να μάθουν τα παιδιά να μιλούν αρχαία ελληνικά (είχα δει ένα φροντιστήριο του Αδωνι Γεωργιαδη στο οποίο μάθαιναν τα παιδιά να μιλούν αρχαία ελληνικά----έλεος!!!!!!!!) ωστόσο πιστεύω  'ότι θα μπορούσαν ανετότατα και θα ήταν θετικό γι αυτά να ασχοληθουν π.χ με κείμενα σε μετάφραση και τον σχολιασμό τους....

να σημειώσω ότι όταν ήμουν μαθήτρια στην έκτη δημοτικού ο δάσκαλος μου μας διάβασε στην τάξη την απολογία του Σωκράτη την οποία και αναλύσαμε...!!! είχαμε ενθουσιαστεί όλοι και η ανάλυση έγινε με τέτοιο τρόπο ώστε 'να είναι  απόλυτα κατανοητή σε όλους!

ο δάσκαλος δεν ήταν υποχρεωμένος να το κάνει, είχε όμως το μεράκι κ τη διάθεση να μας πάει ένα βήμα παραπέρα...και νομίζω αυτό δενμπορεί να έχει παρά μόνο θετικά αποτελέσματα.........

ίσως θα ήταν καλό να πάμε λοιπόν ένα βήμα πιο πέρα την εκπαίδευση των παιδιών. πάντα όμως με τον σωστό τροπο και μέθοδο.............χωρίς υπερβολές!

Αποσυνδεδεμένος LK

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2608
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ 02 και ΠΕ15(?)
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #245 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 11:22:57 πμ »
συνεπως, δεν ειναι το θεμα  τα αρχαια, αλλα οτι ουτε τη νεα δεν μπορουμε να τη διδαξουμε σωστα.
Ε, ναι, αν δεν εκλείψει ο σχολαστικισμός από πλευράς μας (ευτυχώς οι νέοι συνάδελφοι είναι ανοιχτόμυαλοι) η κατάσταση δε διορθώνεται. Στόχος είναι να κάνεις το μαθητή ν' αγαπήσει το κείμενο, όχι να το μισήσει. Το να μελετούν αρχαία κείμενα από μετάφραση στο δημοτικό δεν το βρίσκω κακό, αλλά νομίζω ότι ήδη το κάνουν. Τι δουλεία όμως έχουν να μάθουν τα παιδιά τα βαρύτονα και τα περισπώμενα κτλ. Δηλαδή, αν δεν τα μάθουν, δε μπορούν να εκφραστούν;

Μονάχα η πραγματικότητα μπορεί να μας μάθει πώς την πραγματικότητα ν’ αλλάξουμε
                                                           Μ. Μπρεχτ

Αποσυνδεδεμένος LK

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2608
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ 02 και ΠΕ15(?)
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #246 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 11:29:56 πμ »
Για πηγαίνετε π.χ. στη Β' λυκείου και ρωτήστε τα παιδιά: ποιους συγγραφείς μελετήσατε πέρυσι στο μάθημα των αρχαίων ελληνικών; Αν βρεθούν 4 να απαντήσουν να είστε ευχαριστημένοι. Αν τους ρωτήσετε, δε, σε ποιο ιστορικό γεγονός αναφέρονταν τα αποσπάσματα που μελέτησαν και σας απαντήσει έστω και ένας, να πάτε ν' αγοράσετε λαχείο, γιατί είναι η τυχερή σας μέρα. Καταλαβαίνετε, το επιρρηματικό κατηγορούμενο είναι πιο σημαντικό από το Θουκυδίδη και τον Ξενοφώντα. Αυτό υποδεικνύει η στάση μας, συνάδελφοι. Ευτυχώς, όχι όλων!

Μονάχα η πραγματικότητα μπορεί να μας μάθει πώς την πραγματικότητα ν’ αλλάξουμε
                                                           Μ. Μπρεχτ

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5700
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #247 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 01:10:16 μμ »
Ένα παράδειγμα προσωπικό; Πάντα ένιωθα μια αβεβαιότητα ως μαθητής στον τονισμό των ουσιαστικών στη γενική πληθυντικού. Έπρεπε να πάω στην Α΄ Λυκείου και να διδαχθώ γραμματική αρχαίας ελληνικής, για να εμπεδώσω ότι και τα παροξύτονα-προπαροξύτονα ουσιαστικά της Α΄ κλίσης τονίζονται πάντα στη λήγουσα (γεν. πληθ.), γιατί είναι βασικός κανόνας της κλίσης αυτής. Άλλο παράδειγμα; Πώς εξηγούν οι δημοδιδάσκαλοι την κλίση των αρχαιόκλιτων (τριτόκλιτων) επιθέτων σε -ης -ες; Είναι σωστό να παπαγαλίζουν την κλίση τους και να περιμένουν να φοιτήσουν στην Γ΄ Γυμνασίου, για να το συνειδητοποιήσουν;
κλπ).

Αν δεν ήξερες τον τονισμό των παλιών πρωτόκλιτων, δεν φταίει απαραίτητα ότι δεν είχες μάθει γραμματική της αττικής διαλέκτου, αλλά ότι δεν είχες διδαχθεί τον τρόπο τονισμού τους στη νεοελληνική γραμματική. Όσο για τα σιγμόληκτα επίθετα, δεν νομίζω ότι στη Γ’ Γυμνασίου κάνουν κάτι διαφορετικό από το να παπαγαλίζουν την κλίση τους. Υπάρχουν πολλοί καθηγητές και μαθητές που ασχολούνται με την ετυμολογία των αυτών των τύπων (πώς προκύπτει από το σιγμόληκτο θέμα και την κατάληξη ο τελικός τύπος); Αμφιβάλλω.


 
Κανείς δεν υποστήριξε να μιλούν αρχαία ελληνικά οι νέοι μας. Ούτε καν οι μαθητές του Λυκείου. Τι έχεις να πεις όμως με το γεγονός ότι μαθητές ξένων χωρών που έρχονται στην Ελλάδα μιλούν αρχαία; Και ότι οι δικοί μας δεν τους καταλαβαίνουν; Οι ξένοι σε άλλα θέματα είναι σωστοί και τους αντιγράφουμε και στο θέμα της γλώσσας μας είναι τελείως λάθος;!
 

Δεν νομίζω ότι υπάρχουν πλέον πολλοί μαθητές στο εξωτερικό που διδάσκονται αρχαία ελληνικά. Ακόμα και στα πανεπιστήμια έχουν αρχίσει και μειώνουν τις έδρες.  Όσοι δε μαθαίνουν αρχαία ελληνικά είναι αδύνατον να επικοινωνήσουν με τους δικούς μας, γιατί προφέρουν τα αρχαία με την ερασμική προφορά, ενώ εμείς με τη νεοελληνική.  Γεγονός είναι πάντως ότι τα σημερινά παιδιά, παρότι διδάσκονται περισσότερα χρόνια αρχαία ελληνικά απ’ ό,τι η γενιά μου που τα διδασκόταν όλα σε ένα χρόνο, μαθαίνουν τελικά πολύ λιγότερα. Φταίνε τα βιβλία, η μέθοδος διδασκαλίας ή πολύ απλά δεν τους νοιάζει να μάθουν αρχαία;


Γιατί πάντα να "πληρώνει τη νύφη" το μάθημα των αρχαίων και γενικά τα φιλολογικά/ανθρωπιστικά μαθήματα; Δεν είναι πιο σημαντικό οι νέοι μας να διαμορφώνουν δημοκρατικές προσωπικότητες και να γαλουχούνται με αξίες και ιδανικά από το να λύνουν εξισώσεις ή να ασκούνται στις συναρτήσεις ή να παπαγαλίζουν χημικές ενώσεις; Μήπως η γενικότερη κρίση της εποχής μας οφείλεται στον εξοβελισμό (ή στην προσπάθεια να εξοβελιστούν) οι ανθρωπιστικές σπουδές από την εκπαίδευση;

Κοίτα να σου πω. Πριν από κάποιες δεκαετίες σου έλεγαν «μάθε παιδί μου γράμματα, για να γίνεις άνθρωπος, για να προκόψεις». Πίστευαν δηλαδή στην αξία της γενικότερης καλλιέργειας του ανθρώπου, πέρα από την οικονομική του ανέλιξη. Ακόμα και τον καιρό που πήγαινα εγώ σχολείο θεωρούσαμε λίγο-πολύ αυτονόητο ότι θα διδασκόμασταν μια σειρά μαθημάτων, ανεξάρτητα από τις προτιμήσεις μας, γιατί ήταν για το καλό μας.

Τώρα το μήνυμα που περνάει είναι «μάθε ό,τι είναι απαραίτητο, για να βγάλεις λεφτά». Γι’ αυτό και οι μαθητές το πρώτο πράγμα που σε ρωτάνε είναι «Αυτό τώρα σε τι θα μου χρησιμέψει;». Τα επιχείρηματα που έπειθαν εμάς περί πνευματικής καλλιέργειας και όξυνσης της κρίσης, τα ακούνε βερεσέ. Ίσως δεν είναι τυχαίο ότι τα μόνα μαθήματα στα οποία διακρίνονται χωρίς πολλή πίεση είναι η πληροφορική και οι ξένες γλώσσες. Μόνα γι’ αυτά θα τα ακούσεις πεπεισμένα ότι θα τους χρησιμέψουν στο παρόν και στο μέλλον. Τα υπόλοιπα μαθήματα τα βλέπουν με σκεπτικισμό. Τα δε φιλολογικά συνήθως τα αντιμετωπίζουν ως ντεμοντέ μαθήματα.

Και γι’ αυτό συμφωνώ με την LK πως το πρόβλημα δεν είναι ότι δεν ξέρουν τις αρχαίες κλίσεις, αλλά ότι αγνοούν και αρνούνται να μάθουν την αρχαία λογοτεχνία. Μεταξύ μας νομίζω ότι αυτή η άγνοια αφορά και τη νεότερη λογοτεχνία. Απλώς δεν τα ενδιαφέρει. Δεν βλέπουν ούτε κάποια από τα πρότυπά τους να ασχολούνται με τη λογοτεχνία ούτε τέτοιου είδους γνώσεις να προσφέρουν δουλειά και χρήματα. Αν θέλουν δε να ξεσκάσουν, βρίσκουν άλλα μέσα πολύ πιο εύπεπτα. 

Δεν θα έλεγα ότι τα φιλολογικά μαθήματα είναι πιο σημαντικά από τα θετικά. Όλα έχουν τη δική τους αξία. Και σίγουρα το σχολείο μπορεί να κρατήσει ισορροπίες, αλλά πολύ φοβάμαι ότι το γενικότερο κοινωνικό περιβάλλον δεν βοηθά. Σκέψου ότι στα ξένα πανεπιστήμια κλείνουν έδρες λατινικών και αρχαίων ελληνικών, γιατί δεν συγκεντρώνουν πια χορηγίες.

Βέβαια, η προσωπική μου άποψη είναι ότι δεν μπορεί αυτή η κατάσταση να τραβήξει πολύ. Μια κοινωνία δεν μπορεί για πολύ να πορεύεται μόνο με τους αριθμούς, μόνο με το κέρδος. Οπότε ποιος ξέρει; Μπορεί να βρισκόμαστε στην άκρη της πορείας αυτής και κάποια στιγμή να γίνει αναγέννηση των γραμμάτων.



......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #248 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 01:26:12 μμ »
στο παιδι μπορεις να διδαξεις τα ΠΑΝΤΑ, αρκει να γινει με σωστο και καταλληλο τροπο (παιδαγωγικη αρχη).
Δε θελει κοπο λοιπον,...τρόπο θελει !

Ελενη μου, 6 χρονων παιδι, γιατι να μη κανει τα αγγλικα σαν παιχνιδι τυπου "ας παιξουμε με τις λεξούλες" ;D

ηδη απο το νηπιαγωγειο μαθαινουν πια τα βασικα. Αλλα, Ελενη μου, το προβλημα δεν ειναι εκει, οτι φορτωνουμε το παιδι κλπ κλπ, άλλο στοχο εχει αυτη η πολιτική....

( Χιο ειχες παει?  Σα να σε ειδα ενα πρωι στην αγορά. Ημουν πανω στο μηχανακι και δεν μπορουσα να σταματησω....)
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 21, 2010, 01:28:39 μμ από MARKOS »
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος eleni09 ΠΕ 02

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 791
  • "όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν..."
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #249 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 04:39:57 μμ »
στο παιδι μπορεις να διδαξεις τα ΠΑΝΤΑ, αρκει να γινει με σωστο και καταλληλο τροπο (παιδαγωγικη αρχη).
Δε θελει κοπο λοιπον,...τρόπο θελει !

Ελενη μου, 6 χρονων παιδι, γιατι να μη κανει τα αγγλικα σαν παιχνιδι τυπου "ας παιξουμε με τις λεξούλες" ;D

ηδη απο το νηπιαγωγειο μαθαινουν πια τα βασικα. Αλλα, Ελενη μου, το προβλημα δεν ειναι εκει, οτι φορτωνουμε το παιδι κλπ κλπ, άλλο στοχο εχει αυτη η πολιτική....

( Χιο ειχες παει?  Σα να σε ειδα ενα πρωι στην αγορά. Ημουν πανω στο μηχανακι και δεν μπορουσα να σταματησω....)

Marko, απλα προσωπικα δεν βρισκω καν το λογο...γιατι να κανει αγγλικα το παιδί 6 χρονών??εστω και σαν παιχνιδι...
που θα το βοηθησει ακριβως?

καθηγητρια αγγλικων με την οποια το συζητησα μου ειπε :
α)για να παρει γρηγορα πτυχιο και να μαθει κ γρηγορα παλι δευτερη ξενη γλωσσα

(προσωπικα δεν με ενδιαφερει να παρει γρηγορα το παιδι μου δυπ πτυχια....καταλαβαινω την αναγκαιοτητα της εποχης...αλλα μην το κανουμε και αυτοσκοπο η μοναδικο στοχο....ειναι σημαντικοτερο να μαθουν πρωτα και σωστα την γλωσσα μας....)

β) γιατι θα του κανει καλο να εξοικοιωθει κ δεν θα του προκαλεσει καμια απολυτως συγχυση με την μητρικη τυο......και το επιχειρημα της ηταν οτι το ιδιο γινεται αλλωστε κ με τα παιδια που εχουν τον ενα γονεα ελληνα κ τον αλλον ξενο και μιλουν στο σπιτι και τις δυο γλωσσες!

(ΣΑΦΩΣ το επιχειρημα της ηταν ακυρο γαιτι δεν εχει καμια σχεση αυτο με ενα παιδι που με μαθαινει δυο γλωσσες σαν μητρικες κ με ενα παιδι που  του διδασκεις μια γλωσσα επιπλεον σαν ξενη...)

αυτη βεβαια ηταν η δικη της γνωμη και σαφως δεν την στηριξε με κανενα επιχειρημα.....

εσυ οταν λες οτι εχει αλλο στοχο αυτη η πολιτικη? τι εννοεις?

(πηγα Χιο!!!!! αλλα απλωταρια πρωι αποκλειεται να με ειδες!στην προκυμαια για κανα καφεδακι ισως!!!  ;) κ αρχες αυγουστου  :) )
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 21, 2010, 04:42:39 μμ από eleni09 ΠΕ 02 »

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #250 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 05:06:10 μμ »

Marko, απλα προσωπικα δεν βρισκω καν το λογο...γιατι να κανει αγγλικα το παιδί 6 χρονών??εστω και σαν παιχνιδι...
που θα το βοηθησει ακριβως?

ισως πουθενα, ισως σε κατι.....εδω Ελενη μου κανουν ενα σωρο άλλα,
η θεατρικη αγωγη που θα τα βοηθησει ακριβως? στο να γινουν Βουγιουκλακη ή Παπαμιχαήλ ?



εσυ οταν λες οτι εχει αλλο στοχο αυτη η πολιτικη? τι εννοεις?

στην κυριαρχια της Αγγλικης γλωσσας και της Αγγλικανικης εκκλησιας. Επισημη γλωσσα της ΕΟΚ για τους αφελεις, μονο που η Αγγλια δεν εχει EUR,  εχει ακομα sterling pouds- GBP
Ο εξευρωπαισμος μας μαρανε....



(πηγα Χιο!!!!! αλλα απλωταρια πρωι αποκλειεται να με ειδες!στην προκυμαια για κανα καφεδακι ισως!!!  ;) κ αρχες αυγουστου  :) )

(οχι στην απλωταρια, στη παραλια. Με τη μηχανη ημουνα, απογευματακι .....Εμ, δεν περνας απαρατηρητη παιδι μου !!!!) 

 

Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος eleni09 ΠΕ 02

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 791
  • "όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν..."
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #251 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 05:12:53 μμ »
για μενα Marko δεν αρκει αυτο το ισως...αν υπαρχει μαι συγκεκριμενη επιχειρηματολογια και μου πει καποιος θα βοηθησει τα απιδια εδω, εδω και εδω....τοτε ισως το συζητησουμε!

αλλα οχι να κανουμε πειραματα στις πλατες των παιδιων και στην εκπαιδευση τους!  >:(

ουτε αυτη η κυριαρχι ατης αγγλικης γλωσσας μου κανει....μου θυμιζει πολυ την προταση της κ.υπουργεσσας να γινουν τα αγγλικα δευτερη επσιημη γλωσσα του κρατους και συγχυζομαι !!!! >:(
αυτο δηλαδη ακολουθει μετα?

υπαρχουν και ορια!

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32293
  • Τελευταία: HelenK
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159801
  • Σύνολο θεμάτων: 19212
  • Σε σύνδεση σήμερα: 554
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 12
Επισκέπτες: 468
Σύνολο: 480

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.099 δευτερόλεπτα. 35 ερωτήματα.