0 μέλη και 2 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.
Θίγεις πολύ μεγάλο ζήτημα! Κανονικά στον Βιζυηνό στο σύνολο του έργο έχουμε εσωτερική εστίαση, αλλιώς δεν θα μπορούσε να υφίσταται το αίνιγμα, η ποιητική της πλάνης κ.τ.λ.Στα σημεία που ο αφηγητής γνωρίζει περισσότερα από όσα θα έπρεπε να γνωρίζει ορισμένοι το δίνουν ως μηδενική εστίαση (με παντογνώστη αφηγητή). Αλλά δεν το θεωρώ απολύτως σωστό, από τη στιγμή που ο αφηγητής ή το ένα θα είναι ή το άλλο. Η εστίαση σπάνια είναι μεταβαλόμενη. Σε αυτά τα σημεία που επισημαίνεις, την δίνω ως διευρυμένη εσωτερική εστίαση που τείνει προς την μηδενική χωρίς όμως να γίνεται ποτέ μηδενική.
Σύμφωνα πάντως με το Λεξικό λογοτεχνικών όρων που χρησιμοποιείται στο μεταπτυχιακό λογοτεχνίας του ΑΠΘ, ο Genette υποστηρίζει ότι συνήθως η εστίαση παραβιάζεται. Βέβαια, δε γίνεται να είναι ο αφηγητής και ομοδιηγητικός και παντογνώστης.. Άρα η άποψη με την περιορισμένη/διευρυμένη οπτική γωνία είναι η πιο ασφαλής. Άλλωστε, το ίδιο πρόβλημα υπάρχει και στον πρόλογο και επίλογο του Παπαδιαμάντη. Κι εκεί όμως λέμε ότι η εστίαση παραμένει εσωτερική και ο αφηγητής ομοδιηγητικός. Είναι λογικό ο αφηγητής να ξέρει περισσότερα για το παρελθόν αφού είναι ώριμος, δεν ξέρει όμως τα πάντα (πχ. η Μοσχούλα δεν ξέρει τι απέγινε). (Μπορεί να είναι φορμαλιστικό αλλά εμένα πολύ μου αρέσουν αυτοί οι "φιλολογικολογοτεχνικοί" προβληματισμοί!!)
4. Να σας ρωτήσω και κάτι άσχετο; Διάβαζα το νόμο για το Ν. Λύκειο και γράφει πως η Έκθεση και η Λογοτεχνία στη Γ' Λυκείου εξετάζονται ως ένα με βαθμολογία 60/40 αντίστοιχα. Κάτι σαν το γνωστό/άγνωστο, αν κατάλαβα σωστά. Και μάλιστα αυτό θα ισχύει για όλες τις κατευθύνσεις. Έχει ακούσει κάποιος κάτι σχετικά; Γιατί μόνοι μας θα πρέπει να βγάλουμε μάλλον άκρη για άλλη μια φορά.