*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;  (Αναγνώστηκε 95987 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Ioannis!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 342
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #252 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 05:24:02 μμ »
Παράθεση
Μην κοροϊδεύουμε τα παιδιά ότι μαθαίνουν τη συνέχεια της γλώσσας τους. Το παιδί αντιλαμβάνεται ότι από την αττική διάλεκτο φθάσαμε κατευθείαν στη δημοτική.
Παράθεση
Όλα τ' άλλα, ότι δήθεν δεν μπορεί να μάθει το παιδί τη δημοτική, αν δε γνωρίζει την αττική διάλεκτο, τα βλέπω ανυπόστατα.
LK, αφού απαντάς σε άλλο σου post γιατί ρωτάς; Η ελληνική μας γλώσσα είναι πολύ ζωντανή, γι'αυτό και εξελίχθηκε στο πέρασμα των αιώνων μέχρι σήμερα, όπως και εσύ παραδέχεσαι. Γιατί κολλάτε στην αττική διάλεκτο και στην επεξεργασία των γραμματικών κατά τους αλεξανδρινούς χρόνους; Και αυτή στη συνέχεια της ελληνικής γλώσσας δεν ανήκει; Αυθύπαρκτη ήταν η αττική διάλεκτος; Δεν προέκυψε από τις προγενέστερες μορφές της γλώσσας;! Και η δημοτική δεν ήταν συμφωνία των δημοτικιστών, ώστε να καταλήξουν (με πολλές αντιδράσεις μεταξύ τους) στη γραμματική Τριανταφυλλίδη;! Γνωρίζουν οι μαθητές τις γλωσσικές απόψεις-προτάσεις του Ψυχάρη;! Και μην παρερμηνεύετε, συνάδελφοι. Ποιος είπε ότι τη νέα ελληνική δεν μπορούν να τη μάθουν χωρίς τη διδασκαλία της αρχαίας; Εκείνο που υποστηρίχθηκε είναι το ΒΑΘΟΣ της γνώσης αυτής και η αρχή της ενότητας, βασικής παιδαγωγικής/διδακτικής αρχής. Δηλαδή LK το παιδί σου δεν θα ήθελες να γνωρίζει ότι όλες οι νεοελληνικές λέξεις έχουν τη ρίζα τους στην αρχαία; Καλό θα του κάνει στη νοητική του ανάπτυξη.
Τα παιδιά αντιλαμβάνονται ό,τι τους διδάξεις. Και αν τους το διδάξεις σωστά, σίγουρα θα το αντιληφθούν. Αν όμως εκπαιδευτικοί, ακόμα και φιλόλογοι, αντιμετωπίζουν με αρνητισμό την αρχαία μας γλώσσα, τη σύνδεση της με τη νέα και τη συνέχεια της ελληνικής στο πέρασμα των αιώνων, τότε τι να πω... Δεν φταίνε τα παιδιά που μισούν την αρχαία και κυρίως το συντακτικό και τη γραμματική τους. Προφανώς φταίνε όλοι οι υπόλοιποι, από την οικογένεια με την αγωγή που προσφέρει και τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων με τις αντιλήψεις και τις διδακτικές τους μεθόδους  μέχρι τα ΜΜΕ και άλλους φορείς, που τους δίνουν λανθασμένα πρότυπα. Κανείς δεν είπε να μην ενδιαφέρεται ένας νέος και για την επαγγελματική του αποκατάσταση. Όχι όμως να γίνεται δούλος των απαιτήσεων της εποχής και να άγεται και φέρεται, χωρίς να διαμορφώνει ήθος και να υιοθετεί αξίες.

Παράθεση
Εδώ οι αγράμmατοι πρόγονοί μας δημιούργησαν αξεπέραστα μνημεία του λόγου, και δεν εννοώ μόνο το Μακρυγιάννη, αλλά γενικότερα τη δημοτική μας ποίηση.
Η δημοτική μας ποίηση είναι αξεπέραστη επειδή βγήκε από την ψυχή του Έλληνα σε δύσκολους καιρούς που δεν μπορούσαν να σπουδάσουν τη γλώσσα και τον πολιτισμό τους. Εκείνο που θαυμάζουμε είναι η αυθεντικότητα και η ζωντάνια. Μίλησε η μνήμη και η καρδιά του Έλληνα. Δεν είναι τυχαίο όμως που η προετοιμασία για τον ξεσηκωμό (Νεοελληνικός Διαφωτισμός) βασίστηκε στις αρχές και στα ιδεώδη της ελληνικής αρχαιότητας. Μόλις οι Έλληνες άρχισαν να αισθάνονται το μεγαλείο της κληρονομιάς τους και όχι ραγιάδες όπως κάποιοι τους ήθελαν να νιώθουν, αναγεννήθηκαν. Η διαδικασία αυτή δε συντελέστηκε εύκολα και δε συμφωνώ με λάθη του παρελθόντος. Κανένας λαός όμως δεν ορθοπόδησε έπειτα από 400 περίπου χρόνια σκλαβιάς. Και όλο αυτό δεν πρέπει να σας τρομάζει και να σας παραπέμπει στην προγονοπληξία. Έλεος συνάδελφοι, φιλόλογοι είστε κάποιοι, δεν πρέπει να επηρεάζεστε από κακόβουλες φωνές. Δεν υποστηρίζω τη θεοποίηση των αρχαίων (!), αλλά είναι η κληρονομιά μας, είτε αρέσει σε κάποιους είτε όχι, και πρέπει να είμαστε περήφανοι.

Παράθεση
Έχετε συνειδητοποιήσει ότι με το σχολαστικισμό μας παράγουμε λειτουργικά αναλφάβητους μαθητές; ... Αφήστε τα παιδιά να μάθουν να γράφουν, να διαβάζουν και να εκφράζονται στη μητρική τους γλώσσα και μετά μιλάμε και για τις κλασικές γλώσσες.
Παράθεση
Ε, ναι, αν δεν εκλείψει ο σχολαστικισμός από πλευράς μας (ευτυχώς οι νέοι συνάδελφοι είναι ανοιχτόμυαλοι) η κατάσταση δε διορθώνεται.
Δεν είναι σχολαστικισμός, ούτε μίλησε κανείς για κάτι τέτοιο! Πάντως από τότε που περιορίστηκαν τα ανθρωπιστικά μαθήματα στην εκπαίδευση και δόθηκε έμφαση στις θετικές επιστήμες και στον υλικοτεχνικό προσανατολισμό της κοινωνίας γενικότερα, παράγονται περισσότεροι ουσιαστικά αναλφάβητοι άνθρωποι, με χαρακτηριστικά προβλήματα πχ. στην έκφραση, στην ορθογραφία κλπ. της δημοτικής. Το έγραψες και η ίδια, LK: "Έχετε συνειδητοποίησει ότι τα παιδιά διαβάζουν ένα κείμενο και δεν μπορούν να σου πουν ποιο είναι το περιεχόμενό του." "Για πηγαίνετε π.χ. στη Β' λυκείου και ρωτήστε τα παιδιά: ποιους συγγραφείς μελετήσατε πέρυσι στο μάθημα των αρχαίων ελληνικών; Αν βρεθούν 4 να απαντήσουν να είστε ευχαριστημένοι..." Φταίνε οι περισπωμένες και οι ψιλές, οι κανόνες της αρχαίας γραμματικής; Δηλαδή οι συναρτήσεις και τα συνημίτονα πού μας χρειάστηκαν, συνάδελφοι, και άλλες λεπτομέρειες των μαθηματικών; Εκείνα γιατί δεν τα αντιμετωπίζετε με τον ίδιο τρόπο;!


Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική.
το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου...
Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου...
Οδυσσέας Ελύτης (Άξιον Εστί)
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 21, 2010, 09:31:31 μμ από Ioannis! »
«Άνευ της παιδαγωγικής ταύτης μορφώσεως, οσονδήποτε και αν είναι φιλολογικώς πεπαιδευμένος ο μέλλων διδάσκαλος, κινδυνεύει διπλούν τινά κίνδυνον…».

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 01:19:37 »

Αποσυνδεδεμένος desperino

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 313
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #253 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 05:49:27 μμ »
Στάλθηκε από: Ioannis
 
Παράθεση
Έπρεπε να πάω στην Α΄ Λυκείου και να διδαχθώ γραμματική αρχαίας ελληνικής, για να εμπεδώσω ότι και τα παροξύτονα-προπαροξύτονα ουσιαστικά της Α΄ κλίσης τονίζονται πάντα στη λήγουσα (γεν. πληθ.), γιατί είναι βασικός κανόνας της κλίσης αυτής. Άλλο παράδειγμα; Πώς εξηγούν οι δημοδιδάσκαλοι την κλίση των αρχαιόκλιτων (τριτόκλιτων) επιθέτων σε -ης -ες; Είναι σωστό να παπαγαλίζουν την κλίση τους και να περιμένουν να φοιτήσουν στην Γ΄ Γυμνασίου, για να το συνειδητοποιήσουν;

Η γλώσσα είναι ζωντανή ή πάλι παραμύθια μας έχουν πει;

Έγινε προσωρινή τοπική σύγχυση ;D .Είμαι άλλη εγώ που το ρώτησα.

Και εννοούσα αν μαθαίνει τελικά το παιδί τη γλώσσα του ως ζωντανή και λαλέουσα(πώς να το πω) ή περιμένει από τον κανόνα της αρχαίας να μάθει να τονίζει. Με δεδομένο και ότι η νεοελληνική γραμματική διδάσκεται ως δομολειτουργική –επικοινωνιακή (ως εδώ με την ορολογία).


Αποσυνδεδεμένος Ioannis!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 342
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #254 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 06:03:06 μμ »
Παράθεση
Αν δεν ήξερες τον τονισμό των παλιών πρωτόκλιτων, δεν φταίει απαραίτητα ότι δεν είχες μάθει γραμματική της αττικής διαλέκτου, αλλά ότι δεν είχες διδαχθεί τον τρόπο τονισμού τους στη νεοελληνική γραμματική. Όσο για τα σιγμόληκτα επίθετα, δεν νομίζω ότι στη Γ’ Γυμνασίου κάνουν κάτι διαφορετικό από το να παπαγαλίζουν την κλίση τους. Υπάρχουν πολλοί καθηγητές και μαθητές που ασχολούνται με την ετυμολογία των αυτών των τύπων (πώς προκύπτει από το σιγμόληκτο θέμα και την κατάληξη ο τελικός τύπος); Αμφιβάλλω.
Apri, οι καλοί καθηγητές ασχολούνται και με την ετυμολογία και με την τεχνική παραγωγής των τύπων. Προσωπικώς το πράττω και βλέπω πετυχημένο μαθησιακό αποτέλεσμα. Το παράδειγμα είχε σκοπό να δείξει πως η γραμματική της αρχαίας ελληνικής είναι δομημένη με κανόνες διατυπωμένους επακριβώς, προβλέποντας ακόμα και την παραμικρή λεπτομέρεια, κάτι που δεν υπάρχει στη γραμματική της νεοελληνικής. Αντιθέτως, όταν φτάνει σε αδιέξοδο καταφεύγει (ως φυσικό) στην αρχαία ελληνική. Μπορεί να μη δίδασκαν οι δημοδιδάσκαλοι τον τρόπο τονισμού. Αλλά και σήμερα νομίζεις ότι οι περισσότεροι δεν καταφεύγουν στην παπαγαλία παραδειγμάτων κλίσης ουσιαστικών της δημοτικής;!

Παράθεση
Δεν νομίζω ότι υπάρχουν πλέον πολλοί μαθητές στο εξωτερικό που διδάσκονται αρχαία ελληνικά.
Διάβασε παραπάνω κάποια άρθρα που παρέθεσαν συνάδελφοι. Το ενδιαφέρον των ξένων είναι μεγάλο. Αλλά και έδρες κλασικών και ανθρωπιστικών σπουδών υπάρχουν σε πολλά σημαντικά ξένα πανεπιστήμια. Και δε νομίζω ότι η δικαιολογία της ερασμικής προφοράς είναι ο λόγος που δε θα καταλάβουν οι μαθητές μας ή και οι μεγαλύτεροι τους ξένους. :) Κάτι θα τους θυμίσει, αν έχουν στοιχειώδη γνώση, χωρίς να νομίζουν ότι τους μιλάνε στα γαλλικά. Για τις διδακτικές μεθόδους, το πνεύμα της εποχής και τη γενικότερη νοοτροπία και συμφωνούμε και τις απόψεις μου τις έγραψα στην προηγούμενη απάντηση.

Παράθεση
Δεν θα έλεγα ότι τα φιλολογικά μαθήματα είναι πιο σημαντικά από τα θετικά. Όλα έχουν τη δική τους αξία.
Μα συμφωνώ απολύτως και δεν υποστήριξα το αντίθετο. Κάθε μάθημα έχει την αξία του. Δεν είπε κανείς ότι τα φιλολογικά υπερέχουν των υπολοίπων! Απλώς υποστήριξα τη σημασία των αρχαίων και των άλλων ανθρωπιστικών μαθημάτων, γιατί αυτών η προσφορά θίγεται στις μέρες μας. Όπως μαθαίνουμε μαθηματικά, φυσική, χημεία με τις δυσκολίες τους και ανήκουν στη γενική μόρφωση που οφείλει να παρέχει η Μέση Εκπαίδευση, έτσι να μαθαίνουμε και τα φιλολογικά με τις δικές τους δυσκολίες. Μην έχουμε τη λογική των 2 μέτρων και 2 σταθμών.
«Άνευ της παιδαγωγικής ταύτης μορφώσεως, οσονδήποτε και αν είναι φιλολογικώς πεπαιδευμένος ο μέλλων διδάσκαλος, κινδυνεύει διπλούν τινά κίνδυνον…».

Αποσυνδεδεμένος Ioannis!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 342
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #255 στις: Σεπτέμβριος 21, 2010, 06:12:06 μμ »
Παράθεση
Έγινε προσωρινή τοπική σύγχυση. Είμαι άλλη εγώ που το ρώτησα.
Και εννοούσα αν μαθαίνει τελικά το παιδί τη γλώσσα του ως ζωντανή και λαλέουσα (πώς να το πω) ή περιμένει από τον κανόνα της αρχαίας να μάθει να τονίζει. Με δεδομένο και ότι η νεοελληνική γραμματική διδάσκεται ως δομολειτουργική –επικοινωνιακή (ως εδώ με την ορολογία).
Oυπς! Γράψε λάθος, desperino και αφαιρώ από την προηγούμενη απάντηση την αναφορά στην LK. :)
Η νεοελληνική διδάσκεται ως δομολειτουργική-επικοινωνιακή, αλλά η γνώση του κανόνα δε λειτουργεί ενισχυτικά, διευκρινίζοντας εκεί που μπορεί να δημιουργηθεί σύγχυση; Ανέφερα τον κανόνα της αρχαίας, γιατί είναι ξεκάθαρα ορισμένος και διατυπωμένος. Στη διδασκαλία όλων των γλωσσών στο πλαίσιο της επικοινωνιακής μεθόδου διδάσκονται και κανόνες.
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 21, 2010, 06:15:40 μμ από Ioannis! »
«Άνευ της παιδαγωγικής ταύτης μορφώσεως, οσονδήποτε και αν είναι φιλολογικώς πεπαιδευμένος ο μέλλων διδάσκαλος, κινδυνεύει διπλούν τινά κίνδυνον…».

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 01:19:37 »

Αποσυνδεδεμένος evan

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 199
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #256 στις: Σεπτέμβριος 25, 2010, 10:57:57 πμ »
απαράδεκτη η διδασκαλία των αρχαίων στο δημοτικό. Το δημοτικό έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα. Η καλύτερη γνώση της νέας ελληνικής προκύπτει από επαφή με τη νέα. Μπορούμε να προσθέσουμε ότι χρειάζεται από τα αρχαια ελληνικά. Επειδή είμαστε πολλοί οι φιλόλογοι δεν πρέπει να διδάσκονται αρχαία στο δημοτικό. Όλα τα αντικέιμενα πρέπει να γίνονται από τους δασκάλους με εξαίρεση τις ξένες γλώσσες. Έχουμε ήδη γίνει ρεζίλι παγκοσμίως που διδάσκουν πληροφορικοί στα δημοτικά.

Παγκοσμίως ρεζίλι γίναμε γιατί οι ξένοι διδάσκονται καλύτερα τα αρχαία από ότι οι Έλληνες.

Συνάδελφε δε ξερω πως διδάσκονται σήμερα τ' αρχαία ελληνικά στο εξωτερικό αλλά συνεχώς διαπιστώνω ότι μας παρουσιάσαν πολλούς Ευρωπαίους κυρίως από το Διαφωτισμό κ έπειτα ως δήθεν αυθεντίες σε πράματα που ήδη έχουν λεχθεί από τους προγόνους μας.
Παρεμπιπτόντως κάπου έχω διαβάσει την υπογραφή σου του Παστέρ ('Η τύχη ευνοεί τον προετοιμασμένο νου') :

'Ο καλός καπετάνιος ξέρει να προσαρμόζεται στους ανέμους κι ο σοφός (άνθρωπος) να προσαρμόζεται στα γυρίσματα της τύχης'. (Χείρων)

Ομοίως του Αγάθωνος :
'ΟΥ ΤΗ ΦΡΟΝΗΣΕΙ, ΤΗ ΤΥΧΗ Δ' ΕΣΦΑΛΜΕΘΑ' (Δε σφάλλουμε από φρόνηση, από τύχη μόνο)'
«Η ΛΕΓΕ ΤΙ ΣΙΓΗΣ ΚΡΕΙΤΤΟΝ Η ΣΙΓΗΝ ΕΧΕ» 
Ή να πεις κάτι καλύτερο από τη σιωπή, ή αλλιώς να σιωπάς.

«ΩΣ ΟΥΔΕΝ Η ΜΑΘΗΣΙΣ, ΗΝ ΜΗ ΝΟΥΣ ΠΑΡΗ»
Η μάθηση είναι μηδέν χωρίς τη σκέψη και την κρίση.

Μένανδρος ο Αθηναίος (342-292 π.Χ)

Αποσυνδεδεμένος Εγώ είμαι

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 769
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #257 στις: Σεπτέμβριος 25, 2010, 11:34:03 πμ »
τωρα τί να λέμε πα΄λι όλα τα παιδιά ακόμα και εμείς γνωρίζουμε το να ζει κανεις ή να η ζει αλλά πόσοι ξε΄ρουν ότι πρωτογράφτηκε απο τον Ευριπιδη και βρίσκεται στ αποσπάσματα που σώζονται ,θα το παραθέσω οσονούπω....και συγγνωμη δλδ ποιος μαθητης στη Β λυκειου γνωρίζει άλγεβρα πέρα από τ αστέρια της Θετικής ; όσο για την αττική διάλεκτο δημιουργήθηκε στα πλαίσια της απλοποίησης ,στα πλάισια της α΄παγκοσμιοποίησης για την αυτοκρατορία του Μ αλεξάνδρου και ναι χρησιμοποιήθηκε η αττική γιατι εξυπηρετούσε τις ανάγκες ,είναι αυτο επιχείρημα ότι δεν υπάρχει συνέχεια στη γλώσσα μας΄?τότε μιλούσαν τουρκικά και τώρα κινεζικα οπότε δεν υπάρχει σχέση ;;;;;; δεν είπε κανεις να μαθαίνουν τα μωρα μας συντακτικο!!!!!ηρεμήστε λίγο ορισμένοι ,απλές λεξουλες και ετυμολογικα παιχνιαδάκια ,τραγουδάκια και τα συναφή να μάθαιναν τις παραδόσεις μας όπως για την ερισιόνη τα χριστούγεννα και αλήθεια πως εξηγείτε σενα παιδί γυμνασίου ή λυκείου ότι το ορθό είναι άνθρωποι και όχι ανθρώποι αν δε βασιστείτε στ αρχαία ελληνικα;

Αποσυνδεδεμένος Blackrider

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 119
  • Φύλο: Άντρας
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #258 στις: Σεπτέμβριος 25, 2010, 03:22:44 μμ »
τωρα τί να λέμε πα΄λι όλα τα παιδιά ακόμα και εμείς γνωρίζουμε το να ζει κανεις ή να η ζει αλλά πόσοι ξε΄ρουν ότι πρωτογράφτηκε απο τον Ευριπιδη και βρίσκεται στ αποσπάσματα που σώζονται ,θα το παραθέσω οσονούπω....και συγγνωμη δλδ ποιος μαθητης στη Β λυκειου γνωρίζει άλγεβρα πέρα από τ αστέρια της Θετικής ; όσο για την αττική διάλεκτο δημιουργήθηκε στα πλαίσια της απλοποίησης ,στα πλάισια της α΄παγκοσμιοποίησης για την αυτοκρατορία του Μ αλεξάνδρου και ναι χρησιμοποιήθηκε η αττική γιατι εξυπηρετούσε τις ανάγκες ,είναι αυτο επιχείρημα ότι δεν υπάρχει συνέχεια στη γλώσσα μας΄?τότε μιλούσαν τουρκικά και τώρα κινεζικα οπότε δεν υπάρχει σχέση ;;;;;; δεν είπε κανεις να μαθαίνουν τα μωρα μας συντακτικο!!!!!ηρεμήστε λίγο ορισμένοι ,απλές λεξουλες και ετυμολογικα παιχνιαδάκια ,τραγουδάκια και τα συναφή να μάθαιναν τις παραδόσεις μας όπως για την ερισιόνη τα χριστούγεννα και αλήθεια πως εξηγείτε σενα παιδί γυμνασίου ή λυκείου ότι το ορθό είναι άνθρωποι και όχι ανθρώποι αν δε βασιστείτε στ αρχαία ελληνικα;
OK, αυτό όμως το κάνουμε ήδη. Π.χ. στη Β' δημοτικού που δίδαξα πέρισυ τα παιδιά μάθαν το ύδωρ, τη θύρα, τον οίκο, παίξαμε παιχνίδια με σύνθετες λέξεις, μάθαμε την ετυμολογία πολλών λέξεων και πολλά αρχαία ρητά. Μέχρι την έκτη τάξη τα παιδιά έχουν αποκτήσει ένα πολύ σημαντικό σώμα γνώσεων γύρω από την αρχαία ελληνική. Αυτό τι σημαίνει όμως; Ότι πρέπει να διδαχτεί ως αυτόνομο γνωστικό αντικείμενο; Ως β' γλώσσα; Ως ξένη γλώσσα; ως τι; τι θα πούμε στα παιδιά ότι είναι τα αρχαία; Δοκιμάστε να ρωτήσετε ένα παιδί δημοτικού για τη χρησιμότητα της ιστορίας ή των θρησκευτικών και θα καταλάβετε γιατί μιλώ. Και το ότι διαφωνώ με τη διδασκαλία της αρχαίας στα σχολεία (δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια) δε σημαίνει ότι παραγνωρίζω τη σημασία της.
http://o-mikron.blogspot.com/2010/02/8.html
http://o-mikron.blogspot.com/2009/03/blog-post_15.html
http://mundusphilologiae.blogspot.com/2009/06/blog-post.html

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5700
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #259 στις: Σεπτέμβριος 25, 2010, 08:35:50 μμ »
τωρα τί να λέμε πα΄λι όλα τα παιδιά ακόμα και εμείς γνωρίζουμε το να ζει κανεις ή να η ζει αλλά πόσοι ξε΄ρουν ότι πρωτογράφτηκε απο τον Ευριπιδη και βρίσκεται στ αποσπάσματα που σώζονται ,θα το παραθέσω οσονούπω....και συγγνωμη δλδ ποιος μαθητης στη Β λυκειου γνωρίζει άλγεβρα πέρα από τ αστέρια της Θετικής ; όσο για την αττική διάλεκτο δημιουργήθηκε στα πλαίσια της απλοποίησης ,στα πλάισια της α΄παγκοσμιοποίησης για την αυτοκρατορία του Μ αλεξάνδρου και ναι χρησιμοποιήθηκε η αττική γιατι εξυπηρετούσε τις ανάγκες ,είναι αυτο επιχείρημα ότι δεν υπάρχει συνέχεια στη γλώσσα μας΄?τότε μιλούσαν τουρκικά και τώρα κινεζικα οπότε δεν υπάρχει σχέση ;;;;;; δεν είπε κανεις να μαθαίνουν τα μωρα μας συντακτικο!!!!!ηρεμήστε λίγο ορισμένοι ,απλές λεξουλες και ετυμολογικα παιχνιαδάκια ,τραγουδάκια και τα συναφή να μάθαιναν τις παραδόσεις μας όπως για την ερισιόνη τα χριστούγεννα και αλήθεια πως εξηγείτε σενα παιδί γυμνασίου ή λυκείου ότι το ορθό είναι άνθρωποι και όχι ανθρώποι αν δε βασιστείτε στ αρχαία ελληνικα;


Κατ’ αρχάς, Έρση, θα ήθελα να σε παρακαλέσω, όσο μπορείς, να χρησιμοποιείς σημεία στίξης, κεφαλαία στην αρχή προτάσεων κλπ, γιατί τα κείμενα-απαντήσεις που γράφεις είναι κατεβατά χωρίς αρχή, μέση και τέλος και είναι λίγο δύσκολο να τα παρακολουθήσουμε.

Ως προς την ουσία, δεν νομίζω ότι κανείς είναι αντίθετος στο να διδάσκονται τα παιδιά τις παραδόσεις μας, αρχαίες ή μη. Αυτό που αντιμετωπίζουμε κάποιοι με σκεπτικισμό είναι η διδασκαλία της αρχαίων συστηματικά σε ξεχωριστό μάθημα στο δημοτικό. Αν μιλάμε για αποσπασματικές γνώσεις, τότε δεν καταλαβαίνω τι νόημα έχει το ξεχωριστό μάθημα και γιατί ένα παιδί που μαθαίνει βασικές γνώσεις γύρω από τη γλώσσα του, πρέπει να περάσει και σε λεπτομέρειες που ούτως ή άλλως θα τις διδαχθεί αργότερα.

Η αττική διάλεκτος δεν δημιουργήθηκε στην ελληνιστική εποχή. Προϋπήρχε. Στο σχολείο διδάσκεται η αττική διάλεκτος της κλασικής περιόδου (5-4ος αιώνας πΧ). Στα ελληνιστικά χρόνια η αττική διάλεκτος εξελίχθηκε -λόγω της διάδοσής της εκτός Αττικής, ακόμα και σε αλλοδαπούς- στην ελληνιστική κοινή, εξέλιξη της οποίας αποτελούν τα νέα ελληνικά. Και βεβαίως, υπάρχει συνέχεια στη γλώσσα μας, όχι όμως και ταυτότητα. Κάποια στοιχεία δηλαδή είναι όμοια (εδώ η διδασκαλία των αρχαίων βοηθά) και κάποια όχι, γιατί άλλαξαν (εδώ βοηθά μόνο η διδασκαλία της νέας ελληνικής).

Ένα παιδί γυμνασίου ή λυκείου μπορεί να εξηγήσει γιατί ο σωστός τύπος είναι «οι άνθρωποι» με βάση τον κανόνα της τρισυλλαβίας που ισχύει και στα νέα ελληνικά. Εκεί που πιθανώς θα προβληματιστεί είναι στην γενική «των ανθρώπων», γιατί χρειάζεται να ξέρει το νόμο της τριχρονίας που ίσχυε μόνο στα αρχαία ελληνικά. Γι’ αυτό όμως διδάσκεται και τα αρχαία ελληνικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος chryssoulaki

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 206
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #260 στις: Σεπτέμβριος 26, 2010, 04:44:01 μμ »
Δεν έχω διαβάσει όλες τις απαντήσεις, γι αυτό ίσως εν μέρει επαναλάβω απόψεις που έχουν ήδη λεχθεί. Προσωπικά πιστεύω ότι η συστηματική διδασκαλία των αρχαίων θα μπορούσε να προκαλέσει άγχος και σύγχυση στα παιδιά, έστω και της έκτης δημοτικού. Λίγες όμως αναφορές στα αρχαία ελληνικά μέσα από απλές ασκησούλες σε μορφή παιχνιδιού, ίσα -ίσα για να φανεί ότι η νέα ελληνική δεν είναι παρά η συνέχεια της αρχαίας, θα μπορούσε σίγουρα να είναι ωφέλιμο. Αυτό όμως μόνο στο μάθημα της γλώσσας από το δάσκαλο και όχι ως ξεχωριστό μάθημα αρχαίων ελληνικών - η έμφαση πρέπει πάντα  να δίνεται , κατά την ταπεινή μου γνώμη, στη σωστή εκμάθηση της γραμματικής και του συντακτικού της νέας ελληνικής. Γι'αυτό και οι φοιτητές του παιδαγωγικού θα έπρεπε να εξετάζονταν και σε κάποια μαθήματα αρχαίων. Αντίθετα θα θεωρούσα απαραίτητο να αφιερώνονταν επιπλέον ώρες στο δημοτικό για τη διδασκαλία μαθημάτων που θα σχετίζονταν με τη μυθολογία, τις παραδόσεις μας. Θα μπορούσε π.χ. η Οδύσσεια να διδασκόταν σε πιο απλή μορφή στο δημοτικό με έμφαση στο νόημα του κειμένου και όχι στην εύρεση των προοικονομιών- με σκοπό απλώς την τέρψη που σου προσφέρει η ανάγνωση τέτοιων κειμένων και την επαφή με το πνεύμα των προγόνων. Αν οι μαθητές γοητευτούν από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, αργότερα στο Γυμνάσιο, ίσως δουν το μάθημα των αρχαίων με άλλο μάτι. Θεωρώ απαράδεκτο να βλέπω παιδιά της α γυμνασίου να μη γνωρίζουν σχεδόν τίποτα από τη μυθολογία και τις παραδόσεις μας. Εξάλλου και οι  ξένοι δε μαθαίνουν, απ' ό,τι ξέρω, αρχαία από το δημοτικό στο πρωτότυπο, αλλά μόνο μεταφρασμένα κείμενα στη γλώσσα τους, όπου η έμφαση δίνεται στην ομορφιά των ιδεών που προβάλλουν αυτα.

Αποσυνδεδεμένος Εγώ είμαι

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 769
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #261 στις: Σεπτέμβριος 26, 2010, 05:01:28 μμ »
apri ο καθένας γράφει ανάλογα με το χρόνο που έχει για την απάντηση του ,μήπως γράφω σε εφημερίδα και δυσκολεύω τον αναγνώστη ;

προφανώς και δε δημιουργήθηκε η αττικη κατα την ελληνιστική εποχή ,χρησιμοποιήθηκε ωστόσο συστηματικα για τους λόγους που ανέφερα ....

εάν υπάρχει σκεπτικισμός για τ΄αρχαία ελληνικά τότε να υπάρχει και για τ΄αγγλικά που τα ξεκινούν από τη α΄δημοτικού ή για τη θεατρική αγωγή ,

η νέα ελληνική έχει αρκετά τρωτά που οδηγούν στην παπαγαλία της ορθογραφίας χωρίς να υπάρχουν κανόνες ,ένας μαθητής δημοτικού θα μπορούσε

αφιερώνοντας  έστω 1 ώρα την εβδομάδα για αρχαία ελληνικά να κατανοήσει είς βάθος τη γλώσσα του και τη σύνδεση με τη νέα ελληνική ,υπάρχουν
αρκετά προβλήματα το γνωρίζω ,συνθήκες ,έλλειψη σχολικού χρόνου αλλά το θέμα της γλώσσας,η λεξιπενία και ο αναλφαβητισμός των μαθητών

θα έπρεπε ν'αντιμετωπίζετε ήδη από την παιδική ηλικία ....και σε αυτό πιστεύω θα βοηθούσε η σταδιακή ενασχόληση με τα αρχαία μας ελληνικα
 
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 26, 2010, 06:51:24 μμ από Ερση »

Αποσυνδεδεμένος Lora75

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 156
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #262 στις: Σεπτέμβριος 26, 2010, 08:49:02 μμ »
Συμφωνώ με το Μάρκο ότι θα έπρεπε να υπάρχουν από το δημοτικό.Με το σωστό τρόπο όμως.Η γλώσσα δυστυχώς διδάσκεται με λάθος τρόπο.Δε δίνεται σημασία πολλές φορές στο περιεχόμενο του κειμένου(αυτό που γοητεύει στην πραγματικότητα) αλλά μόνο στους κανόνες με αποτέλεσμα να απογοητεύεται το παιδί και να του φαινονται όλα βαρετα. Μένουμε στην επιφάνεια και δε δίνουμε στα παιδιά να καταλάβουν τη χρησιμότητα και το ρόλο γενικά της γλώσσας.Πολλά παιδιά μου έχει συμβεί να ξέρουν καλά συντακτικό,γραμματική,λεξιλόγιο και να μη μπορούν να κατανοήσουν ένα κέιμενο(να το δουν ως ενότητα) και κυρίως να μη μπορούν να γράψουν έστω και μια απλή πρόταση.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5700
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #263 στις: Σεπτέμβριος 26, 2010, 09:44:13 μμ »
apri ο καθένας γράφει ανάλογα με το χρόνο που έχει για την απάντηση του ,μήπως γράφω σε εφημερίδα και δυσκολεύω τον αναγνώστη ;

προφανώς και δε δημιουργήθηκε η αττικη κατα την ελληνιστική εποχή ,χρησιμοποιήθηκε ωστόσο συστηματικα για τους λόγους που ανέφερα ....

εάν υπάρχει σκεπτικισμός για τ΄αρχαία ελληνικά τότε να υπάρχει και για τ΄αγγλικά που τα ξεκινούν από τη α΄δημοτικού ή για τη θεατρική αγωγή ,

η νέα ελληνική έχει αρκετά τρωτά που οδηγούν στην παπαγαλία της ορθογραφίας χωρίς να υπάρχουν κανόνες ,ένας μαθητής δημοτικού θα μπορούσε

αφιερώνοντας  έστω 1 ώρα την εβδομάδα για αρχαία ελληνικά να κατανοήσει είς βάθος τη γλώσσα του και τη σύνδεση με τη νέα ελληνική ,υπάρχουν
αρκετά προβλήματα το γνωρίζω ,συνθήκες ,έλλειψη σχολικού χρόνου αλλά το θέμα της γλώσσας,η λεξιπενία και ο αναλφαβητισμός των μαθητών

θα έπρεπε ν'αντιμετωπίζετε ήδη από την παιδική ηλικία ....και σε αυτό πιστεύω θα βοηθούσε η σταδιακή ενασχόληση με τα αρχαία μας ελληνικα
 


Έρση, ναι δεν γράφεις σε εφημερίδα, γράφεις όμως σε forum και δυσκολεύεις τον αναγνώστη με το συνεχόμενο λόγο. Δεν απαιτεί δα και πολύ χρόνο να βάλεις μια τελεία που και που.  Εν πάση περιπτώσει, δεν είναι αυτό το θέμα μας.

Φυσικά και βλέπω με σκεπτικισμό και τη διδασκαλία των αγγλικών στην πρώτη δημοτικού. Από την άλλη, πρόκειται τουλάχιστον για μια γλώσσα στην οποία έρχεται καθημερινά σε επαφή το παιδί είτε στα ηλεκτρονικά παιχνίδια είτε στην τηλεόραση και έτσι είναι πιο εξοικειωμένο. Και επίσης, πρόκειται για γλώσσα στην οποία θα κληθεί να μιλήσει και να γράψει κάποια στιγμή στο μέλλον. Άρα, απαιτεί άλλο βαθμό γνώσης.

Δεν με ενοχλεί να γίνονται αναφορές στα αρχαία ελληνικά στα πλαίσια του μαθήματος της γλώσσας στο δημοτικό. Απλώς δεν το βρίσκω απαραίτητο και πιστεύω ότι, αν δεν γίνει με προσοχή και φειδώ, μπορεί να προκαλέσει και σύγχυση. Προτιμώ να διδάσκονται παραδόσεις, κείμενα και μύθοι από την αρχαία Ελλάδα σ' αυτήν τη βαθμίδα.

Η νέα ελληνική δεν έχει τρωτά σημεία, ούτε είναι άναρχη, χωρίς κανόνες. Κάποιες γραμματικές και συντακτικά που έχουν γραφτεί γι’ αυτήν, ναι. Οι γραμματικές των αρχαίων έχουν το πλεονέκτημα ότι επειδή ξεκίνησαν να γράφονται, για να διδαχθούν σε ξένους, ήδη από την ελληνιστική εποχή, δια μέσου των αιώνων συνεχώς βελτιώνονταν και συμπληρώνονταν. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι πρέπει να καταφεύγουμε σ’ αυτές, για να διδάξουμε νέα ελληνικά. Επίσης, παρότι θεωρώ την ετυμολογία σημαντικό κεφάλαιο, μη νομίζεις ότι είναι πανάκεια. Σίγουρα βοηθάει για την κατανόηση της σημασίας και την ερμηνεία της ορθογραφίας της, αλλά δεν είναι πάντα εύκολο να ετυμολογήσεις μια λέξη, ακόμα κι αν είσαι φιλόλογος, πόσω μάλλον απλός μαθητής.

Όσο για τη λεξιπενία και τον αναλφαβητισμό των νέων, είναι αλήθεια ότι παρουσιάζουν προβλήματα στη χρήση της επίσημης γλώσσας (το λέω γιατί στη δική τους αργκό, μια χαρά τα καταφέρνουν και είναι και δεινοί γλωσσοπλάστες), αλλά περισσότερο φταίει το ότι δεν διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία και ότι ασκούνται στον πρόχειρο λόγο στα sms και στα chatrooms, παρά το ότι δεν διδάσκονται πολλά χρόνια τα αρχαία ελληνικά. Στα χρόνια τα δικά μου, διδασκόμασταν τα αρχαία από την α’ λυκείου και όμως τα γλωσσικά προβλήματα που παρουσιάζαμε ήταν λιγότερα.

Συμφωνώ όμως μαζί σου ότι θα έπρεπε να δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στη γλωσσική καλλιέργεια των μαθητών στο δημοτικό, γιατί εκεί μπαίνουν οι βάσεις. Και από τη στιγμή που αποκτήσεις γερές βάσεις, μπορείς να χτίσεις αριστουργήματα προσθέτοντας και τις γνώσεις από την αρχαία ελληνική. Αν δεν μπουν βάσεις όμως, από εκεί και πέρα οι γνώσεις που θα παρέχονται, είτε από τα νέα είτε από τα αρχαία, θα είναι πλίνθοι, λίθοι, κέραμοι ατάκτως ερριμμένοι.
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 26, 2010, 10:06:07 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Εγώ είμαι

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 769
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #264 στις: Σεπτέμβριος 26, 2010, 11:52:09 μμ »
βρήκαμε σημείο κοινό!!!γλωσσική καλλιέργεια!!!!

συμφωνω εν μέρει με τα γραφόμενα σου αλλά θεωρώ ,τουλάχιστον από τη δική μου πείρα -εμπειρία η γραμματική όπως διδάσκεται στα δημοτικά μόνο

 στην παπαγαλία ωθεί το παιδί ,θα μπορούσε να ειναι μία ώρα την εβδομάδα οπου ο μαθητής να διδάσκεται έναν ΄μυθο στα αρχαία ελληνικά,πρώτα

να το διαβάζειο εκπαιδευτικός ή να κανει διαβάζοντας και κάποιες κινήσεις σαν παντομίμα ας πούμε μετα ν απαντούν τα παιδιά τι κατανό

ησαν και στη συνέχεια να συζητουν τα πιο σημαντικά λεξιλογικά φαινόμενα ,θα μπορούσε ο μυθος να παρασταθει  από τους

μαθητές με τραγούδι στ αρχαία , για παράδειγμα  σχετικά με τους τόνους -πνεύματα δυο πνευματα γι αρχη η δασεία και η ψιλή και τρεις τόνοι για μετά η οξεία και η βαρεία και τα δυο

 οξυβαρεία 1-2-3 !!!!μπορεί να μοιάζει χαζο για ενα μεγαλο παιδί αλλά πιστεύω ότι μεσα από ένα παιχνίδι ή ενα στιχο μπορεί να γίνει παιδαγωγική

προσέγγιση και του πιο δυσκολου μαθήματος ...δεν είναι κριμα τα μικρα μας να μαθαίνουν τον Ομηρο στην α΄γυμνσίου ; ας μαθαιναν νωρίτερα για

 τα έπεα πτερώεντα και τις νεες ελληνικές λέξεις που πηγάζουν ...τόσα χρόνια περνούν και δε μαθαίνουν τίποτα οι μαθητές μας ,ακόμα παλεύουν να

ξεχωρίσουν τα βραχέα από τα μακρά ...δεν είναι κρίμα να θεωρείται ο γλωσσικός μας πλούτος καταναγκαστικό μάθημα;

Αποσυνδεδεμένος Landau

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 6022
  • Φύλο: Άντρας
  • Λατρεύω την εκπαίδευση.. BAZINGA!
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #265 στις: Σεπτέμβριος 27, 2010, 03:06:55 μμ »
Επειδή δεν είμαι πολύ σχετικός με το θέμα (πείτε με και άσχετο), αλλά κάποτε είχα ακούσει ότι στην αρχαία Ελλάδα δεν χρησιμοποιούσαν τονισμούς (ούτε και πεζά γράμματα νομίζω) και απλά μάθαιναν πως να προφέρουν τις λέξεις, και ότι οι τονισμοί μπήκαν πολύ αργότερα στη γραφή. Ισχύει αυτό, κι αν ναι, γιατι να ταλαιπωρούμε/μαστε με το πολυτονικό στα αρχαία;
"Physics is like sex: sure, it may give some practical results, but that's not why we do it."
(Richard P. Feynman ?)

"The first condition of progress is the removal of censorship."
(George Bernard Shaw)

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32293
  • Τελευταία: HelenK
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159817
  • Σύνολο θεμάτων: 19212
  • Σε σύνδεση σήμερα: 374
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 4
Επισκέπτες: 323
Σύνολο: 327

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.076 δευτερόλεπτα. 34 ερωτήματα.