*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη  (Αναγνώστηκε 12616 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« στις: Νοέμβριος 05, 2010, 08:02:14 μμ »
Επειδή έχω κολλήσει αυτήν τη στιγμή, στην πρόταση
"Ήλθε ιππεύς ονόματι Κλέαρχος" το "Κλέαρχος" είναι επεξήγηση στο "ιππεύς";
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 12:43:10 »

Αποσυνδεδεμένος συννεφούλα

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 268
  • Φύλο: Γυναίκα
  • φωτο: σύννεφα στο Βόσπορο
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Απάντηση #1 στις: Νοέμβριος 07, 2010, 09:09:41 μμ »
Αν κ φαντάζομαι ότι 2 ημέρες μετά έχεις "ξεκολλήσει"... Μια κ το είδα όμως, ας απαντήσω.
Αφού πηγαίνουμε από γενικότερη έννοια προς συγκεκριμένο πρόσωπο κ εξειδικεύουμε, καλά είπες ότι είναι επεξήγηση.
H ομορφιά θα σώσει τον κόσμο, Φ.Ντοστογιέφσκι

"Καθένας μας κρύβει μέσα του μιαν αναπάντεχη άνοιξη" Α.Κ.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Απάντηση #2 στις: Νοέμβριος 07, 2010, 09:25:36 μμ »
Ευχαριστώ έστω και αν άργησες... ;)
Με μπέρδευε λίγο ότι μεσολαβούσε αυτή η δοτική της αναφοράς (ονόματι). Δεν έμενε όμως και τίποτα άλλο, εκτός από την επεξήγηση, που να ταιριάζει.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος grooog

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 927
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Απάντηση #3 στις: Νοέμβριος 10, 2010, 05:34:28 μμ »
Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει ποια είναι τα βήματα για την απροσωπη σύνταξη (αναγνώριση)
π.χ.
Τοις πλουσίοις ου προσήκει τους πενήντας υβρίζειν
α:Βρίσκουμε το απρ. ρήμα(προσήκει)
β:Βρίσκουμε το Υ του (υβρίζειν)
γ:Βρίσκουμε το Υ του απαρεμφάτου (τούς πλουσίους)
δ: Βρίσκουμε την δοτική προσωπική  (τοις πλουσίοις)

Μήπως προηγείται το δ του γ?
και επίσης πως εξηγούμε στον μαθητή ότι το Υ του απαρεμφάτου είναι το πλουσίους και όχι το τους πενήντας αφού και αυτό σε αιτιατική είναι και μάλιστα δε χρειάζεται να το προσαρμοσουμε.
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 06, 2011, 12:01:38 μμ από para5 »

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 12:43:10 »

Αποσυνδεδεμένος soul

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1081
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Απάντηση #4 στις: Νοέμβριος 10, 2010, 05:46:16 μμ »
Πρώτα πρέπει να εξηγήσεις στους μαθητές τι είναι απρόσωπο ρήμα και ότι το απαρέμφατο μπαίνει υποκειμενο του απροσώπου και είναι τελικό ή ειδικό απρ αναλόγως με τη σημασία του ρήματος. Εδώ έχουμε τελικό απαρέμφατο.
Επίσης ότι με την απρόσωπη σύνταξη έχουμε πάντα ετεροπροσωπία.
Δίπλά στα απρόσωπα συχνα υπάρχει μια δοτική (δοτική προσωπική) και απ αυτη βγαίνει το υποκείμενο του απρ , αν τη μετατρέψουμε σε αιτιατική (πρεπει εξάλλου να ξέρει ότι όταν έχω ετεροπροσωπια το υποκ του απρ μπαινει πάντα σε αιτιατική).
Ελπίζω να βοήθησα!
“Η ευτυχία δημιουργεί φίλους, Η δυστυχία τους δοκιμάζει”

Αποσυνδεδεμένος grooog

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 927
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Απάντηση #5 στις: Νοέμβριος 10, 2010, 05:52:11 μμ »
Ευχαριστώ.Αυτά δεν τα ανέφερα γιατί ήδη εννονούνται.Το θέμα είναι πότε το Υ απαρεμφάτου το παίρνουμε από την δοτική προσωπική (μετατρέποντας την σε αιτιατική)και πότε από μια αιτιατική που θα υπάρχει στην πρόταση.
Αλλο παράδειγμα:
Ανάγκη εστίν τω πατρί τον παίδα καλως παιδευειν
Γιατί το Υ του απαρεμφάτου παιδεύειν είναι τον πατερα (από τω πατρί) και όχι τον παίδα.
Θέλω να πω, υπάρχει κάποιος κανόνας για το πότε χρησιμοποιούμε τη δοτική προσωπική για το Υ του απρφ και πότε όχι?

Αποσυνδεδεμένος soul

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1081
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Απάντηση #6 στις: Νοέμβριος 10, 2010, 06:05:43 μμ »
Όταν υπάρχει δοτική προσωπική, πάντα απ΄αυτη θα βγει το υποκ του απαρεμφ σε αιτιατική
“Η ευτυχία δημιουργεί φίλους, Η δυστυχία τους δοκιμάζει”

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Απάντηση #7 στις: Νοέμβριος 10, 2010, 06:06:52 μμ »
Εγώ πρώτα βρίσκω το απρόσωπο ρήμα/απρόσωπη έκφραση, μετά το υποκείμενό του (απαρέμφατο) και τέλος, αν υπάρχει τη δοτική προσωπική.

Αφού δηλώσω το είδος του απαρεμφάτου, αρχίζω τη σύνταξή του:
Ψάχνω να βρω μια αιτιατική που να ταιριάζει με βάση το νόημα της πρότασης να είναι το υποκείμενο του απαρεμφάτου. Στην πρόταση που αναφέρεις υπάρχει μια αιτιατική (πένητας). Δοκιμάζω να δω αν βγάζει νόημα ως υποκείμενο (δεν ταιριάζει στους πλούσιους να βρίζουν οι φτωχοί), αλλά δεν είναι και πολύ ικανοποιητικό.

Αφού δεν ταιριάζει η υπάρχουσα αιτιατική για υποκείμενο, πρέπει να εννοήσουμε κάποιο υποκείμενο από τα συμφραζόμενα. Προσοχή: Όποια λέξη και να μας ταιριάζει, θα πρέπει να την εννοήσουμε σε αιτιατική, αφού έχουμε απρόσωπη σύνταξη (αφού το υποκείμενο του απροσώπου δεν είναι κάποιο όνομα, αλλά είναι απαρέμφατο, δεν μπορεί να έχουμε ταυτοπροσωπία, δηλ. το ίδιο υποκείμενο για το ρήμα και το απαρέμφατο). Υπάρχει βέβαια μια εξαίρεση στον πλάγιο λόγο, αλλά φυσικά δεν την αναφέρεις, για να μην τους μπερδέψεις.

Το πρώτο μέρος που ψάχνουμε είναι η δοτική προσωπική, αν υπάρχει. Αν βγάζει ικανοποιητικό νόημα, έχει καλώς. Την τρέπουμε σε αιτιατική και τελειώνουμε.

Αν όχι, πρέπει να εννοήσουμε κάποιο άλλο από προηγούμενη πρόταση ή κάποιο αόριστο (τινα, ημάς). Το λέω αυτό, γιατί υπάρχει μια συνήθεια να πιάνουμε με το ζόρι τη δοτική προσωπική και να τη χρησιμοποιούμε ως υποκείμενο. Παρ' όλα αυτά δεν βρίσκουμε πάντα στη δοτική προσωπική το υποκείμενο του απαρεμφάτου.  Πάντα κριτήριο είναι το νόημα.
π.χ
Δοκει μοι, ω υιε, σωσαι τον πατέρα (υποκ. σωσαι: σε)
Ἐπείπερ, ὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοι, ἀγαθὸν ὑμῖν ἔδοξεν εἶναι Λακεδαιμονίους φίλους ποιεῖσθαι, δοκεῖ μοι χρῆναι τοῦτο σκοπεῖν, ὅπως ἡ φιλία ὅτι πλεῖστον χρόνον συμμενεῖ ( υποκείμενο σκοπειν: υμας)

Επίσης, δεν σημαίνει ότι επειδή έχουμε μια δοτική στο κείμενο, είναι σώνει και καλά δοτική προσωπική.
π.χ Ἂξιόν ἐστι ἡμᾶς τοῖς Ἀθηναίοις φίλους εἶναι. (τοις Αθηναίοις=δοτ.αντικειμ. στο φίλους)
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 10, 2010, 06:17:20 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος grooog

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 927
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Απάντηση #8 στις: Νοέμβριος 10, 2010, 06:13:31 μμ »
Ωραία τώρα κατάλαβα.Δεν υπάρχει κάποιος κανόνας απλά από το νόημα.
Όταν υπάρχει δοτική προσωπική, πάντα απ΄αυτη θα βγει το υποκ του απαρεμφ σε αιτιατική
soul μου αυτό δεν είναι απόλυτο
Δες το ακόλουθο παράδειγμα
Ελπίς εστί ημιν τα πράγματα γενέσθαι βελτιώ.
Εδώ αν και η δοτ. προσωπική είναι το υμίν το Υ του απαρεμφάτου είναι τα πράγματα   ;)

Αποσυνδεδεμένος soul

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1081
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Απάντηση #9 στις: Νοέμβριος 10, 2010, 06:26:38 μμ »
Εχεις δικιο, στο παραδειγμα που δινεις τώρα δεν είναι η δοτ προσωπική το υποκ απρ, αλλα στα προηγούμενα είναι και τις περισσότερες φορές μπαινει η δοτική προσωπική (ταιριάζει νοηματικά)
“Η ευτυχία δημιουργεί φίλους, Η δυστυχία τους δοκιμάζει”

Αποσυνδεδεμένος para5

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1950
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Απάντηση #10 στις: Νοέμβριος 10, 2010, 07:09:14 μμ »
Ανάγκη εστίν τω πατρί τον παίδα καλως παιδευειν
Γιατί το Υ του απαρεμφάτου παιδεύειν είναι τον πατερα (από τω πατρί) και όχι τον παίδα.
Επίσης, διότι χρειαζόμαστε μια αιτιατική ως αντικείμενο του παιδεύειν.

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Απάντηση #11 στις: Νοέμβριος 10, 2010, 07:40:25 μμ »

Για οσους ενδιαφερονται υπαρχει ενα παρα πολυ καλο βιβλιο "Ερωταπαντησεις Γραμματικης Συντακτικου & Θεματα Αρχαιας Ελληνικης Θεματογραφιας" του Γεωργιου Σακελλαριάδη, εκδ.Σμυρνιωτακης. εχει πολλες και ποικιλες ασκησεις που καλυπτουν ολη τη γραμματικη και το Συνατκτικο με τις απαντησεις τους φυσικα. Ειδικα του Συντακτικου ειναι  το κατι αλλο....ψαξτε το αξιζει το κοπο.

προσωπικα, το ειχα οταν εδινα Δεσμες, μετα στη Σχολη μου και μετα στον ΑΣΕΠ. στις Δεσμες εγραψα 20 στα αρχαια (διαβαζα μονο απο αυτο το βοηθημα) και στον ΑΣΕΠ δεν ειχα κανενα προβλημα στη μεταφραση του αγνωστου. Ξερω δεν ειναι πανακεια αυτο το βιβλιο αν δεν εχεις γενικοτερα τις βασεις, αλλά το λεω για μας που κανουμε στα παιδια μαθημα ως ενα πολυ καλο βοηθημα. Οι ασκησεις ειναι μικρες και οχι κουραστικές.
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 10, 2010, 07:48:16 μμ από MARKOS »
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος pontiki!!!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 344
  • Την άνοιξη αν δεν τη βρεις, τη φτιάχνεις...
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Απάντηση #12 στις: Νοέμβριος 10, 2010, 11:13:31 μμ »
Μάρκο, αυτό το βιβλίο κυκλοφορεί στο εμπόριο ή θα δυσκολευτούμε να το βρούμε; 

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Σύνταξη
« Απάντηση #13 στις: Νοέμβριος 11, 2010, 08:33:59 μμ »
χαχαχα,.....
σας εχω λιγακι συνηθισει στα "σπάνια" βιβλια, ε ;
Τί να κανω? .....να μη τα αναφερω? Τα καλα βιβλια τί στο δ...ιαολο γινονται? (αναρωτιέμαι).
Εδω για τη μηχανη σου και παλι βρισκεις ευκολα (ειτε γνησια ειτε ιμιτασιόν) και σε διαφορες τιμες(αν και αγοραζω παντα το ακριβο)

Δε ξερω, τι να σου πω? "ποντικακι" εισαι καπου θα το ανακαλυψεις...χαχα.Παντως, πραγματικα αξιζει. Δεν ειναι  της "μάζας"....
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1158562
  • Σύνολο θεμάτων: 19200
  • Σε σύνδεση σήμερα: 597
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 10
Επισκέπτες: 528
Σύνολο: 538

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.092 δευτερόλεπτα. 37 ερωτήματα.