0 μέλη και 7 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.
Μια πρόταση ή ακόμα κι ένας γραμματικός τύπος μπορεί να εκφράζει ταυτόχρονα και επιστημική και δεοντική τροπικότητα. π.χ η ευκτική εκφράζει επιθυμία (δεοντική τροπικότητα) και αβεβαιότητα (επιστημική τροπικότητα), η Υποτακτική εκφράζει το επιθυμητό και το πιθανό.
Η οριστική αορίστου μπορεί κάλλιστα να μετατραπεί σε ευκτική του πλάγιου λόγου (αλλά και να διατηρηθεί αμετάβλητη), όταν ανήκει σε κύρια πρόταση κρίσεως· αλλά όταν ανήκει σε δευ/σα πρόταση, μένει αμετάβλητη, για να μην υπάρχει σύγχυση με την αντίστοιχη υποτακτική του ευθέος λόγου. Εξαιρούνται οι αιτιολογικές (ὅτι, ὡς), που μπορούν να μετατρέψουν την οριστική αορίστου σε ευκτική του πλάγιου λόγου.
Όταν λες ότι η ευκτική εκφράζει δεοντική τροπικότητα, αναφέρεσαι στην ευχετική ευκτική; Γιατί η δυνητική, η επαναληπτική και της απλής σκέψης δεν φαίνεται να εκφράζουν επιθυμία.Η υποτακτική σε όλες τις περιπτώσεις εκφράζει ταυτόχρονα επιθυμητό και πιθανό, και η απορηματική;
Οι αιτιολογικές που εισάγονται με επεί, επειδή δεν εξαιρούνται;
# Οσο για τις επιθετικές μετοχες που καποια συντακτικά θεωρουν το αρθρο τους ως υποκείμενο τους, απορώ γιατί να μην είναι, εφόσον στην μεταφραση το λέμε ξεκάθαρα(?)
Οι χρονικές που εκφράζονται με οριστική ΙΧ, έχουν επιστημική τροπικότητα και δηλώνουν το προτερόχρονο. Πιστεύω ότι στον πλάγιο λόγο διατηρούν την οριστική ΙΧ και δεν την αλλάζουν σε ευκτική, για να μην υπάρξει σύγχυση μ' αυτές που εκφράζουν υστερόχρονο γεγονός σε σχέση με το ρήμα της κύριας και έχουν δεοντική τροπικότητα.Τουλάχιστον, αυτό σκεφτόμουν τώρα το απόγευμα.
είναι δεικτικά και τα δύο? (= αυτός εδώ δα που είναι...)
β) μια απώτερη επιθυμία, που είναι υστερόχρονη του ρήματος της κύριας (Ευκτική/ρήμα κύριας Οριστική ΙΧ).π.χ Σπονδάς εποιήσαντο, έως απαγγελθείη τα λεχθέντα εις Λακεδαίμονα.Προυκίνησαν το στίφος ως παυσομένους του διωγμού, επεί σφάς ίδοιεν προσορμήσαντες
Καποιος ρωτησε τι να κάνουν τα παιδιά και ποιο συντακτικό να "ακολουθήσουν" οσο αφορά την συντακτική παρατήρηση στις εξετάσεις. Πιστευω το σχολικό, για ιση αξιολόγηση. Τώρα αν κάποιος υποψήφιος θελει να πεί και το "κάτι τις" (εφόσον τεκμηριώνεται επιστημονικά) ας βαλει σημείωση με αστερίσκο.
Η αρχική μου ερώτηση πάντως αφορούσε στις αιτιολογικές προτάσεις με επεί / επειδή, γιατί ο Sali είπε, αν κατάλαβα καλά, ότι μόνο αυτές που εισάγονται με ότι /ως μπορεί να μετατρέψουν την οριστική αορίστου σε ευκτική του πλαγίου λόγου.
Όταν λέμε για μια χρονική πρόταση ότι δηλώνει προτερόχρονο / υστερόχρονο / σύγχρονο, δεν εννοούμε σε σχέση με το ρήμα ή τον ρηματικό τύπο που προσδιορίζει (και όχι απαραίτητα με το ρήμα της κύριας πρότασης);