*

Αποστολέας Θέμα: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου  (Αναγνώστηκε 38099 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος maryvas

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1311
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #42 στις: Δεκέμβριος 12, 2009, 02:29:33 μμ »
Ενώ αρχικά σκεφτόμουν να τους πω ότι η αιτιατική προσώπου είναι έμμεσο αν μπορεί να αντικατασταθεί από εμπρόθετο, τώρα σκέφτομαι να μην τους το πω αυτό γιατί φοβάμαι ότι θα μπερδευτούν...το διδάσκω είναι περίεργη περίπτωση όπως γράφει και η apri κι ενώ αρχικά ήθελα να το χρησιμοποιήσω, τώρα σκέφτομαι να μην το χρησιμοποιήσω καθόλου ως παράδειγμα...μια συνάδελφος από το σχολείο που διδάσκει επίσης γλώσσα στη β μου είπε ότι είναι καλύτερα να μην τους το πω αυτό για την αιτ.προσώπου και την αντικατάστασή της από εμπρόθετο όταν είναι έμμεσο αντ. Μου είπε ότι εκείνη δεν θα τους το πει. :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

το τι θα πεις εξαρταται απο το επιπεδο των παιδιων. αφου δεν ειναι κ το υψηλοτερο καλυτερα να μην τους το πεις. βεβαια πρεπει να προσεξεις ωστε ολα τα παραδειγματα που θα τους κανεις να μην περιεχουν τετοια περιπτωση.
κ αργοτερα οταν πλεον θα τα εχουν κατανοησει πληρως μπορεις να τους κανεις την επισημανση

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 04:29:56 »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5694
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #43 στις: Δεκέμβριος 12, 2009, 03:28:42 μμ »
Pony, εγώ θα σου πρότεινα να διδάξεις τα βασικά και να βάλεις και αντίστοιχα παραδείγματα. Ακόμα και υψηλό να είναι το επίπεδο των μαθητών, είναι καλύτερο να μάθουν πρώτα τα βασικά και αργότερα, αν έχουν κάποια απορία ή αν βρεις την ευκαιρία, τους λες και τις εξαιρέσεις ή τις ιδιόμορφες περιπτώσεις. Σκέψου ότι την ίδια περίπου περίοδο θα διδαχθούν και το άμεσο-έμμεσο αντικείμενο στα αρχαία, οπότε αν τους πεις πολλά μπορεί να τα μπερδέψουν όλα στο τέλος.

ΥΓ. Ένα βιβλίο που θα σου πρότεινα να πάρεις οπωσδήποτε, αν δεν το έχεις ήδη, είναι η γραμματική της Φιλιππάκη, που ασχολείται και με γραμματική και με συντακτικό. Κάτι άλλο δεν έχω υπ' όψιν μου.


Karxarina, (ελπίζω να μη σε ενοχλεί που αλλάζω λίγο το nickname, αλλά δεν μου πάει να σου απευθύνομαι στο αρσενικό γένος), έχεις δίκιο σ' αυτά που λες περί ασυνέπειας στην ορολογία στα σχολικά βιβλία. Φαντάζομαι ότι παίζει ρόλο η βιβλιογραφία στην οποία έχουν βασιστεί οι συγγραφείς τους. Γράφονται δε τόσο πρόχειρα συνήθως, που πολύ αμφιβάλλω αν ασχολούνται με τέτοιες λεπτομέρειες. Βέβαια, από μια άποψη δεν είναι κακό να μαθαίνουν τα παιδιά ότι τίποτα δεν είναι θέσφατο και δεδομένο και ότι ακόμα και η ορολογία ποικίλλει, όπως και οι επιστημονικές απόψεις. ;)
« Τελευταία τροποποίηση: Δεκέμβριος 12, 2009, 03:39:14 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος pony30

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 57
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #44 στις: Δεκέμβριος 12, 2009, 04:01:01 μμ »
Apri αυτό θα κάνω, θα τους πω τα βασικά και θα τους κάνω κι αντίστοιχα παραδείγματα. Στα αρχαία είναι πιο ξεκάθαρα τα πράγματα,αλλά όντως θα τα μπερδέψουν αν τους πω τις ιδιόμορφες περιπτώσεις, πχ το διδάσκω. Σχετικά με το βιβλίο, εννοείς τη Γραμματική της Φιλιππάκη που έχει γράψει μαζί με τους Holton και Mackridge? Αυτήν την έχω ,όπως και τη Βασική Γραμματική της σύγχρονης ελλ. γλώσσας των ίδιων συγγραφέων, η οποία δεν γράφει βέβαια κάτι σχετικό. Apri σ'ευχαριστώ πολύ,όπως και όλους τους υπόλοιπους, για τις συμβουλές, με βοηθήσατε πολύ! ;)

ΥΓ: Με βλέπω να πηγαίνω σε Λύκειο, δεν θα αντέξω άλλη αλλαγή των βιβλίων στο Γυμνάσιο!!!!Μα να ασχολούμαι 5 ώρες τη μέρα με τη γλώσσα του γυμνασίου και να έχω αμφιβολίες και απορίες????Καλύτερα έκθεση στην κατεύθυνση της Γ΄Λυκείου!

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5694
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #45 στις: Δεκέμβριος 12, 2009, 04:10:36 μμ »
Σχετικά με το βιβλίο, εννοείς τη Γραμματική της Φιλιππάκη που έχει γράψει μαζί με τους Holton και Mackridge?

Ναι, αυτό εννοώ. Έχει λίγο συντακτικό στο τέλος. Ίσως οι υπόλοιποι μπορούν να σου προτείνουν κάποιο άλλο βιβλίο, που να ασχολείται μόνο με συντακτικό.

Η αλλαγή των βιβλίων είναι όντως μια δυσκολία, αλλά αμφιβάλλω αν θα γλυτώσεις απ΄ αυτήν όποια τάξη και να διαλέξεις. Δες το και από τη θετική πλευρά. Μπαίνεις στη διαδικασία να ξεσκονίζεις αυτά που ήδη ξέρεις και να προβληματίζεσαι, αντί να αναπαράγεις συνέχεια τα ίδια και τα ίδια.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 04:29:56 »

Αποσυνδεδεμένος karxarias29

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2296
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #46 στις: Δεκέμβριος 12, 2009, 09:11:21 μμ »

Karxarina, (ελπίζω να μη σε ενοχλεί που αλλάζω λίγο το nickname, αλλά δεν μου πάει να σου απευθύνομαι στο αρσενικό γένος), έχεις δίκιο σ' αυτά που λες περί ασυνέπειας στην ορολογία στα σχολικά βιβλία. Φαντάζομαι ότι παίζει ρόλο η βιβλιογραφία στην οποία έχουν βασιστεί οι συγγραφείς τους. Γράφονται δε τόσο πρόχειρα συνήθως, που πολύ αμφιβάλλω αν ασχολούνται με τέτοιες λεπτομέρειες. Βέβαια, από μια άποψη δεν είναι κακό να μαθαίνουν τα παιδιά ότι τίποτα δεν είναι θέσφατο και δεδομένο και ότι ακόμα και η ορολογία ποικίλλει, όπως και οι επιστημονικές απόψεις. ;)

Aπολύτως σωστή!!  ;)
Πάντως, βρε παιδιά, και εγώ συμφωνώ ότι στο Γυμνάσιο είναι πολύ πιο μπερδεμένα τα πράγματα... αλλά ας σκεφτούμε και τα χειρότερα.... Δημοτικό !!... Μην πω δε και το παμμέγιστο της δυσκολίας.... νηπιαγωγείο!!! ::) ::)
Ρε κατεύθυνση και πάλι κατεύθυνση!!! :)

Αποσυνδεδεμένος συννεφούλα

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 268
  • Φύλο: Γυναίκα
  • φωτο: σύννεφα στο Βόσπορο
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #47 στις: Σεπτέμβριος 29, 2010, 03:48:50 μμ »

Τζόγο διδάσκουν στη Β' Γυμνασίου

Mεγάλη συζήτηση γίνεται αυτές τις μέρες για την απελευθέρωση του τζόγου στην Ελλάδα (διαδικτυακό στοίχημα, φρουτάκια, κουλοχέρηδες και άλλα συναφή).

Η κυβέρνηση επιχειρηματολογεί υπέρ της προώθησης των τυχερών παιχνιδιών για
να αυξήσει τα ελλειματικά της έσοδα.

Και φτάνει στο ανήκουστο σημείο να ωραιοποιεί το θέμα μέσα από το σχολείο.

Σε βιβλίο της Β΄Γυμνασίου (Νεοελληνική Γλώσσα, σελ. 117, Το παιχνίδι του εύκολου κέρδους) υπάρχει κείμενο, στο οποίο γίνεται μια «γοητευτική παρουσίαση» του τζόγου!

Το γνωρίζει η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου;


http://taxalia.blogspot.com/2010/09/blog-post_869.html
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 06, 2011, 12:33:26 μμ από para5 »
H ομορφιά θα σώσει τον κόσμο, Φ.Ντοστογιέφσκι

"Καθένας μας κρύβει μέσα του μιαν αναπάντεχη άνοιξη" Α.Κ.

Αποσυνδεδεμένος Faidra_

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 96
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #48 στις: Οκτώβριος 02, 2010, 01:37:30 μμ »

Τζόγο διδάσκουν στη Β' Γυμνασίου

Mεγάλη συζήτηση γίνεται αυτές τις μέρες για την απελευθέρωση του τζόγου στην Ελλάδα (διαδικτυακό στοίχημα, φρουτάκια, κουλοχέρηδες και άλλα συναφή).

Η κυβέρνηση επιχειρηματολογεί υπέρ της προώθησης των τυχερών παιχνιδιών για
να αυξήσει τα ελλειματικά της έσοδα.

Και φτάνει στο ανήκουστο σημείο να ωραιοποιεί το θέμα μέσα από το σχολείο.

Σε βιβλίο της Β΄Γυμνασίου (Νεοελληνική Γλώσσα, σελ. 117, Το παιχνίδι του εύκολου κέρδους) υπάρχει κείμενο, στο οποίο γίνεται μια «γοητευτική παρουσίαση» του τζόγου!

Το γνωρίζει η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου;


http://taxalia.blogspot.com/2010/09/blog-post_869.html



Ελεος πια!!! Στο χώρο της εκπαίδευσης δε λειτουργεί τίποτα και το πρόβλημα είναι αυτό το κειμενάκι.......

anemona

  • Επισκέπτης
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #49 στις: Μάρτιος 16, 2016, 09:04:40 πμ »
Eχω παρατηρήσει ότι σε ορισμένα ρηματα στη νέα ελληνική γίνεται ή χρήση της ενεργητικής φωνής ενώ λογικά θα έπρεπε να χρησ/ ται ή παθητική..... π.χ. το κινητό φορτίζει ...τα ρούχα/ ο μαρκαδορος ξεβαφει κ.λ.π. Στα παραδείγματα αυτά το σωστό δεν είναι  η χρήση της παθητικής;το κινητό φορτίζεται,τα ρούχα ξεβαφονται;υπάρχει κάποιος λόγος που χρησ/ ται η ενεργητική;

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5694
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #50 στις: Μάρτιος 16, 2016, 11:26:17 πμ »
Eχω παρατηρήσει ότι σε ορισμένα ρηματα στη νέα ελληνική γίνεται ή χρήση της ενεργητικής φωνής ενώ λογικά θα έπρεπε να χρησ/ ται ή παθητική..... π.χ. το κινητό φορτίζει ...τα ρούχα/ ο μαρκαδορος ξεβαφει κ.λ.π. Στα παραδείγματα αυτά το σωστό δεν είναι  η χρήση της παθητικής;το κινητό φορτίζεται,τα ρούχα ξεβαφονται;υπάρχει κάποιος λόγος που χρησ/ ται η ενεργητική;

Δεν έχω ακούσει το "το κινητό μου φορτίζει". Έχω υπ' όψιν το "το κινητό μου φορτίζεται".
Αλλά εν πάση περιπτώσει, θα πάρω ως δεδομένο ότι χρησιμοποιείται από κάποιους.

Τα ρήματα που περιγράφεις, είναι τα λεγόμενα "εργαστικά" (ergative), που δηλώνουν αλλαγή κατάστασης και λειτουργούν άλλοτε ως μεταβατικά και άλλοτε ως αμετάβατα χωρίς να αλλάζουν φωνή. Όταν λειτουργούν ως μεταβατικά, προβάλλεται ο δράστης της ενέργειας (π.χ κλείνω την πόρτα). Όταν λειτουργούν ως αμετάβατα, προβάλλεται ο δέκτης της ενέργειας (π.χ κλείνει η πόρτα).

Όταν λειτουργούν ως αμετάβατα, η διάθεσή τους δεν είναι ακριβώς παθητική, γιατί δεν μπορείς να βάλεις δίπλα τους ένα έμψυχο ποιητικό αίτιο. Δηλ. δεν μπορείς να πεις *κλείνει η πόρτα από τη Μαρία.
Μπορείς να βάλεις μόνο έναν προσδιορισμό της αιτίας "έκλεισε η πόρτα από τον αέρα/λόγω του αέρα".
Έχουν (ή παρουσιάζονται σαν να έχουν) μέση διάθεση.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

anemona

  • Επισκέπτης
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #51 στις: Μάρτιος 31, 2016, 02:00:50 μμ »

Δε διάβασα με αποτέλεσμα να  κοπώ...το " να κοπώ " τι συντακτικό ρόλο έχει; Αντίστοιχα " θέλοντας να ξεσκάσω βγήκα...το " να ξεσκασω " αντικείμενο στη μετοχή θέλοντας;
Τί είδος προτάσεων έχουμε συνάδελφοι και τί θέση;Θέλω τη γνώμη σας ειλικρινά.

Αποσυνδεδεμένος elranna

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2313
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02, ΠΕ40- Μπορώ να ξαναγίνω μαθήτρια;
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #52 στις: Μάρτιος 31, 2016, 02:26:03 μμ »
Δε διάβασα με αποτέλεσμα να  κοπώ...το " να κοπώ " τι συντακτικό ρόλο έχει; Αντίστοιχα " θέλοντας να ξεσκάσω βγήκα...το " να ξεσκασω " αντικείμενο στη μετοχή θέλοντας;
Τί είδος προτάσεων έχουμε συνάδελφοι και τί θέση;Θέλω τη γνώμη σας ειλικρινά.

"να ξεσκάσω": Δευτερεύουσα ονοματική βουλητική πρόταση, αντικείμενο της μετοχής θέλοντας.

"να κοπώ": Δευτερεύσουσα ονοματική βουλητική πρόταση, προσδιορισμός στη λέξη αποτέλεσμα. Βέβαια, εδώ τα πράγματα σηκώνουν πολύ νερό, καθώς υπάρχουν αρκετές λέξεις με παρόμοια σύνταξη. Προτείνω βουλητική, θεωρώντας ότι είναι παρόμοια με το "Έχω σκοπό να κάνω κάτι", που μπορεί να αναλυθεί σε "Σκοπεύω να κάνω κάτι", άρα βουλητική. Παρόμοια πρόταση το "'Έχει πάθος να ταξιδεύει". Ξέρω ότι δεν αναλύεται το "με αποτέλεσμα", οπότε το λέω με κάθε επιφύλαξη. Θέλω κι εγώ να δω άλλες απόψεις, κυρίως ως προς τον γενικό χαρακτηρισμό "προσδιορισμός" για το συντακτικό ρόλο της συγκεκριμένης πρότασης.

anemona

  • Επισκέπτης
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #53 στις: Μάρτιος 31, 2016, 02:49:11 μμ »
Ακριβώς. Ταυτίζονται οι απόψεις μας ως προς την πρώτη.Αλλά η δεύτερη;Μήπως συμπερασματική;Δεν είμαι βεβαία.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5694
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #54 στις: Μάρτιος 31, 2016, 04:19:29 μμ »
Και οι δυο είναι συμπληρωματικές προτάσεις (ή βουλητικές, κατά την πιο παραδοσιακή ορολογία).
Η πρώτη λειτουργεί ως αντικείμενο της μετοχής.
Η δεύτερη συμπληρώνει το νόημα της λέξης "αποτέλεσμα". Στο συντακτικό του γυμνασίου κάνει λόγο για επεξήγηση στις περιπτώσεις που το "να" εξαρτάται από ουσιαστικό, αλλά δεν συμφωνώ ότι αυτό ισχύει σε όλες αυτές τις περιπτώσεις. Επεξήγηση θα είχαμε, αν η πρόταση ήταν "με το εξής αποτέλεσμα, να....".

Επίσης, δεν νομίζω πως μπορούμε να την πούμε συμπερασματική πρόταση με τη στενή έννοια του όρου, όπως δεν είναι τελική και μια πρόταση που ξεκινά "με σκοπό να...". Ας πούμε πως είναι εναλλακτικές μορφές έκφρασης του αποτελέσματος, του σκοπού κλπ.

......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος elranna

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2313
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02, ΠΕ40- Μπορώ να ξαναγίνω μαθήτρια;
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #55 στις: Μάρτιος 31, 2016, 04:43:33 μμ »
Και οι δυο είναι συμπληρωματικές προτάσεις (ή βουλητικές, κατά την πιο παραδοσιακή ορολογία).
Η πρώτη λειτουργεί ως αντικείμενο της μετοχής.
Η δεύτερη συμπληρώνει το νόημα της λέξης "αποτέλεσμα". Στο συντακτικό του γυμνασίου κάνει λόγο για επεξήγηση στις περιπτώσεις που το "να" εξαρτάται από ουσιαστικό, αλλά δεν συμφωνώ ότι αυτό ισχύει σε όλες αυτές τις περιπτώσεις. Επεξήγηση θα είχαμε, αν η πρόταση ήταν "με το εξής αποτέλεσμα, να....".

Επίσης, δεν νομίζω πως μπορούμε να την πούμε συμπερασματική πρόταση με τη στενή έννοια του όρου, όπως δεν είναι τελική και μια πρόταση που ξεκινά "με σκοπό να...". Ας πούμε πως είναι εναλλακτικές μορφές έκφρασης του αποτελέσματος, του σκοπού κλπ.

Πόσο απολαμβάνω τέτοιες αναζητήσεις!

apri, μήπως γίνεται να μας εξηγήσεις ορισμένα θέματα περί ορολογίας; Το σχολικό της γ' γυμνασίου μιλάει για "βουλητικές" και εγώ με αυτή τη λογική απάντησα. Το σχολικό επίσης μιλάει για "αποτελεσματικές" προτάσεις και έχει μέσα σε παρένθεση το "συμπερασματικές". Επίσης, μου αρέσει πολύ ο όρος "συμπλήρωμα" αντί για "προσδιορισμός". Έχω την εξής απορία: πότε χρησιμοποιούμε το συμπλήρωμα και πότε τον προσδιορισμό στα νέα ελληνικά;

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32288
  • Τελευταία: Dialeimma
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159610
  • Σύνολο θεμάτων: 19212
  • Σε σύνδεση σήμερα: 418
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 0
Επισκέπτες: 312
Σύνολο: 312

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.135 δευτερόλεπτα. 35 ερωτήματα.