*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική  (Αναγνώστηκε 173135 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος θάνος73

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 265
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #182 στις: Δεκέμβριος 05, 2011, 01:09:08 μμ »
ρωτώ γιατί μαθήτριά μου είχε γράψει ως απάντηση "εἴπατε" τονίζοντας ότι δεν υπάρχει ο τύπος εἴπετε...


Εφόσον μιλάμε για τύπο αναλογικά σχηματισμένο που δεν τον συναντάς σε κείμενα, μπορείς να πεις μόνο ότι δεν ήταν εύχρηστος.
Πώς μπορείς όμως να τονίσεις ότι δεν υπήρχε καν, τη στιγμή που δεν μας σώζεται το σύνολο της γραπτής παραγωγής της αρχαιότητας; Αν σκεφτείς δε ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε και για ένα πρόσωπο (το β') που συναντάται μόνο σε διαλόγους και το οποίο είναι πληθυντικού αριθμού (που σημαίνει ότι χρησιμοποιούνταν μόνο για πολυπληθείς ακροατές, αφού πληθυντικός ευγενείας δεν υπήρχε τότε) οι πιθανότητες να συναντήσεις τύπους β' πληθυντικού σε γραπτό κείμενο  ήταν ακόμα λιγότερες σε σχέση με άλλους τύπους του ρήματος.

Άρα, πώς μπορεί να είναι κανείς τόσο απόλυτος στα συμπεράσματά του έχοντας λίγα διαθέσιμα στοιχεία;
Αυτά απασχολούν τον φιλόλογο. Ο μαθητής όμως γνωρίζει και πράττει σύμφωνα με το σχολικό εγχειρίδιο που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η γραμματική του Οικονόμου. Η συγκεκριμένη μαθήτρια που ήταν πολύ "διαβαστερή" δούλευε με το συγκεκριμένο βιβλίο, άρα έχει δίκιο να είναι απόλυτη στις απαντήσεις της. 
Η δική μου άποψη είναι ότι ο φιλόλογος που οργανώνει ένα διαγώνισμα και ζητά τέτοια διφορορούμενα πράγματα είναι ή ημιμαθής (πολύ σύνηθες) ή προχειρολόγος (συνηθέστερο). Η κατασκευή ενός διαγωνίσματος πρέπει να είναι μία ιεροτελεστία.
Η ερώτησή μου γίνεται για να εξακριβώσω αν υπήρξε κάποια πρόνοια από την επιτροπή, αν δόθηκε κάποια γραμμή στους εξεστατές για το πώς θα αξιολογήσουν τη συγκεκριμένη ερώτηση.
Τώρα για το αν είμαστε βέβαιοι για την ύπαρξη κάποιων τύπων (π.χ. ἐβουλευόμην, εἴπετε κλπ) εννοείται πώς ούτε βέβαιοι είματε ούτε πρέπει να είμαστε, έχεις 100% δίκιο, αλίμονο. Ούτε βέβαια είναι σωστό να είναι κάποιος τυπολάτρης και να αντιμετωπίζει ως θέσφατο ό,τι γράφει ένας Οικονόμου ή Τζάρτζανος.
Απλά έχω καταλήξει πως  στη δουλειά μας (όσοι ασχολούμαστε με αρχαία ελληνικά), επειδή υπάρχει πληθώρα αμφισβητούμενων θεμάτων και φαινομένων, καλό είναι να κατευθύνουμε τα παιδιά με συγκεκριμένες λύσεις. π.χ. σε ρωτά ο φοβερός μαθητής " κύριε, τελικά το ὁ Σωκράτης έχει πληθυντικό;" δεν ενδιαφέρει καθόλου τον μαθητή τι γινόταν σε   μεταγενέστερες εποχές, αν υπάρχουν κάποιοι τύποι, τι λέει ο ένας τι λέει ο άλλος, τι διαφωνίες υπάρχουν σε αυτό το φόρουμ για το θέμα. Ο μαθητής θέλει σε ένα δευτερόλεπτο μία ξεκάθαρη απάντηση, γιατί γράφει πανελλήνιες και θέλει να μπει στη νομική. "κύριε, αν γράψω βούλῃ θα μου το πάρουν λάθος;" κύριε, ο κύριος στο φροντιστήριο μας είπε ότι ο νοῦς  δεν έχει κλητική" κλπ κλπ.
παρεμπιπτόντως, στη ΓΑΕ σελ. 198 (παράγρ. 320): "ενεργ. αόρ. β' εἶπον (χωρίς β' πληθ. της οριστ. που παίρνεται(!) από το εἶπα")
apri, προσπαθώ να μην απόλυτος στις απόψεις μου, ειδικά σε θέματα που ούτε εγώ έχω καταλήξει σε βέβαια συμπεράσματα...
 




σα δαχτυλίδια του Κρόνου κρέμονται πάνω απ' το κεφάλι τα όνειρα που κάνω όταν είμαι ξύπνιος στο σκοτάδι

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 11:58:16 »

Αποσυνδεδεμένος θάνος73

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 265
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #183 στις: Δεκέμβριος 05, 2011, 01:20:05 μμ »
Όχι, φέτος ήταν η δεύτερη χρονιά! Μιλάς για το Μάιο του 2008, όταν είχε τεθεί στις Πανελλήνιες το ευκολότερο -δυστυχώς- κείμενο διαχρονικά σε Πανελλήνιες: Λυσίου Κατὰ Ἀλκιβιάδου Α' 46- 47. Η μαθήτρια από τη μια καλά έκανε και ήταν απόλυτη, καθώς βασίζεται στην § 320 την Γραμματικής του Μ. Οικονόμου. Εκεί ο τελευταίος είναι ξεκάθαρος και αναφέρει: "...και ενεργ. αόρ. β' (χωρίς β' πληθ. της οριστικής που παίρνεται από το εἶπα) ". Εφόσον χρησιμοποιεί εδάφιο τής Γραμματικής τού σχολείου ως αιτιολόγηση είναι δεκτή η απάντηση. Είναι ξεκάθαρο το Υπουργείο στις βαθμολογικές μας ενημερώσεις "Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι ορθή". Και μάλιστα, επειδή με προβλημάτισες, είδα ότι συμφωνούν και οι περισσότερες Γραμματικές και Λεξικά Ρημάτων, καθώς δεν έχω και μεγάλη εμπιστοσύνη στον Οικονόμου. Και έπειτα κοίταξα και στο TLG, το οποίο όντως όσα παραδείγματα από την Αρχαία Ελληνική Γραμματεία είχε σε εἴπετε ήσαν προστακτικές. Ωστόσο, η ένστασή μου είναι ότι η μαθήτρια δεν ανέφερε ότι το εἶπατε < εἶπα είναι ενεργητικός Αόριστος α', έπρεπε με σαφήνεια να το αναφέρει και έπειτα ἐπρεπε να παραθέσει τον τύπο εἴπετε με αστεράκι --> *εἴπετε, για να δείξει ότι ο τύπος της οριστικής είναι αμάρτυρος. Δεν ξεχνάμε ότι πάντα λειτουργούμε σύμφωνα με τα κείμενα και τις λέξεις που έχουμε ήδη στην διάθεσή μας και όχι με το τι θα μπορούσε να γράψει ένας συγγραφέας ή ένας ποιητής. Εφόσον, υπήρχαν αυτές οι δύο προϋποθέσεις θα ελαμβάνετο σωστή η απάντηση. Επειδἠ είμαι λάτρης τών θεμάτων των Πανελληνίων, δεν έχει γίνει ποτέ να ζητούν τύπο και να πρέπει να πουν οι μαθητές "δεν υπάρχει". Δεν βάζουν τέτοιες παγίδες. Εφόσον δεν πληρούσε η μαθήτρια τις δύο παραπάνω παραμέτρους, 99% βαθμολογήθηκε λανθασμένα, έστω κι αν πρόκειται για τεράστια γκάφα τού Υπουργείου. Όπως περί γκάφας επρόκειτο, και το ότι ετέθη ένα τέτοιο κείμενο σε Πανελλήνιες Γ' Λυκείου, μαύρη σελίδα στον θεσμό διαχρονικά...
ακριβώς πώς διατύπωσε την απάντησή της δεν θυμάμαι, για να είμαι ειλικρινής. θυμάμαι μόνο ότι είχε γράψει και τις δύο εκδοχές. 
σα δαχτυλίδια του Κρόνου κρέμονται πάνω απ' το κεφάλι τα όνειρα που κάνω όταν είμαι ξύπνιος στο σκοτάδι

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #184 στις: Δεκέμβριος 05, 2011, 01:27:31 μμ »
Τώρα για το αν είμαστε βέβαιοι για την ύπαρξη κάποιων τύπων (π.χ. ἐβουλευόμην, εἴπετε κλπ) εννοείται πώς ούτε βέβαιοι είματε ούτε πρέπει να είμαστε, έχεις 100% δίκιο, αλίμονο. Ούτε βέβαια είναι σωστό να είναι κάποιος τυπολάτρης και να αντιμετωπίζει ως θέσφατο ό,τι γράφει ένας Οικονόμου ή Τζάρτζανος.
Απλά έχω καταλήξει πως  στη δουλειά μας (όσοι ασχολούμαστε με αρχαία ελληνικά), επειδή υπάρχει πληθώρα αμφισβητούμενων θεμάτων και φαινομένων, καλό είναι να κατευθύνουμε τα παιδιά με συγκεκριμένες λύσεις. π.χ. σε ρωτά ο φοβερός μαθητής " κύριε, τελικά το ὁ Σωκράτης έχει πληθυντικό;" δεν ενδιαφέρει καθόλου τον μαθητή τι γινόταν σε   μεταγενέστερες εποχές, αν υπάρχουν κάποιοι τύποι, τι λέει ο ένας τι λέει ο άλλος, τι διαφωνίες υπάρχουν σε αυτό το φόρουμ για το θέμα. Ο μαθητής θέλει σε ένα δευτερόλεπτο μία ξεκάθαρη απάντηση, γιατί γράφει πανελλήνιες και θέλει να μπει στη νομική. "κύριε, αν γράψω βούλῃ θα μου το πάρουν λάθος;" κύριε, ο κύριος στο φροντιστήριο μας είπε ότι ο νοῦς  δεν έχει κλητική" κλπ κλπ.
apri, προσπαθώ να μην απόλυτος στις απόψεις μου, ειδικά σε θέματα που ούτε εγώ έχω καταλήξει σε βέβαια συμπεράσματα...
 

μα, εδω, δεν μπορουμε ουτε εμεις να ειμαστε βεβαιοι για την απαντηση οπως σωστα ειπατε και συ Θανο και η apri, πως θα πρεπει να τη δωσω στο μαθητη μεσα σε 1 δευτερολεπτο? Δεν ειναι ολα ενα "ΝΑΙ ή ενα "ΟΧΙ".
Αν θελουν Νομικη να μαθουν να διαβαζουν και τις "εκδοχες".... οπως τις ψαχνουμε και μεις.
και στις πανελληνιες  να γραψουν σε παρενθεση και την άλλη  αιτιολογημενη)


Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5717
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #185 στις: Δεκέμβριος 05, 2011, 01:32:34 μμ »
ρωτώ γιατί μαθήτριά μου είχε γράψει ως απάντηση "εἴπατε" τονίζοντας ότι δεν υπάρχει ο τύπος εἴπετε...


Εφόσον μιλάμε για τύπο αναλογικά σχηματισμένο που δεν τον συναντάς σε κείμενα, μπορείς να πεις μόνο ότι δεν ήταν εύχρηστος.
Πώς μπορείς όμως να τονίσεις ότι δεν υπήρχε καν, τη στιγμή που δεν μας σώζεται το σύνολο της γραπτής παραγωγής της αρχαιότητας; Αν σκεφτείς δε ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε και για ένα πρόσωπο (το β') που συναντάται μόνο σε διαλόγους και το οποίο είναι πληθυντικού αριθμού (που σημαίνει ότι χρησιμοποιούνταν μόνο για πολυπληθείς ακροατές, αφού πληθυντικός ευγενείας δεν υπήρχε τότε) οι πιθανότητες να συναντήσεις τύπους β' πληθυντικού σε γραπτό κείμενο  ήταν ακόμα λιγότερες σε σχέση με άλλους τύπους του ρήματος.

Άρα, πώς μπορεί να είναι κανείς τόσο απόλυτος στα συμπεράσματά του έχοντας λίγα διαθέσιμα στοιχεία;
Αυτά απασχολούν τον φιλόλογο. Ο μαθητής όμως γνωρίζει και πράττει σύμφωνα με το σχολικό εγχειρίδιο που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η γραμματική του Οικονόμου. Η συγκεκριμένη μαθήτρια που ήταν πολύ "διαβαστερή" δούλευε με το συγκεκριμένο βιβλίο, άρα έχει δίκιο να είναι απόλυτη στις απαντήσεις της. 
Η δική μου άποψη είναι ότι ο φιλόλογος που οργανώνει ένα διαγώνισμα και ζητά τέτοια διφορορούμενα πράγματα είναι ή ημιμαθής (πολύ σύνηθες) ή προχειρολόγος (συνηθέστερο). Η κατασκευή ενός διαγωνίσματος πρέπει να είναι μία ιεροτελεστία.
Η ερώτησή μου γίνεται για να εξακριβώσω αν υπήρξε κάποια πρόνοια από την επιτροπή, αν δόθηκε κάποια γραμμή στους εξεστατές για το πώς θα αξιολογήσουν τη συγκεκριμένη ερώτηση.
Τώρα για το αν είμαστε βέβαιοι για την ύπαρξη κάποιων τύπων (π.χ. ἐβουλευόμην, εἴπετε κλπ) εννοείται πώς ούτε βέβαιοι είματε ούτε πρέπει να είμαστε, έχεις 100% δίκιο, αλίμονο. Ούτε βέβαια είναι σωστό να είναι κάποιος τυπολάτρης και να αντιμετωπίζει ως θέσφατο ό,τι γράφει ένας Οικονόμου ή Τζάρτζανος.
Απλά έχω καταλήξει πως  στη δουλειά μας (όσοι ασχολούμαστε με αρχαία ελληνικά), επειδή υπάρχει πληθώρα αμφισβητούμενων θεμάτων και φαινομένων, καλό είναι να κατευθύνουμε τα παιδιά με συγκεκριμένες λύσεις. π.χ. σε ρωτά ο φοβερός μαθητής " κύριε, τελικά το ὁ Σωκράτης έχει πληθυντικό;" δεν ενδιαφέρει καθόλου τον μαθητή τι γινόταν σε   μεταγενέστερες εποχές, αν υπάρχουν κάποιοι τύποι, τι λέει ο ένας τι λέει ο άλλος, τι διαφωνίες υπάρχουν σε αυτό το φόρουμ για το θέμα. Ο μαθητής θέλει σε ένα δευτερόλεπτο μία ξεκάθαρη απάντηση, γιατί γράφει πανελλήνιες και θέλει να μπει στη νομική. "κύριε, αν γράψω βούλῃ θα μου το πάρουν λάθος;" κύριε, ο κύριος στο φροντιστήριο μας είπε ότι ο νοῦς  δεν έχει κλητική" κλπ κλπ.
παρεμπιπτόντως, στη ΓΑΕ σελ. 198 (παράγρ. 320): "ενεργ. αόρ. β' εἶπον (χωρίς β' πληθ. της οριστ. που παίρνεται(!) από το εἶπα")
apri, προσπαθώ να μην απόλυτος στις απόψεις μου, ειδικά σε θέματα που ούτε εγώ έχω καταλήξει σε βέβαια συμπεράσματα...

Συμφωνώ απολύτως με τη λογική σου. Και σίγουρα το ότι το αναφέρει η σχολική γραμματική είναι μια κατοχύρωση για τους μαθητές. Πολλές φορές διαφωνούμε μ' αυτά που γράφουν τα σχολικά βιβλία, αλλά όντως πρέπει τα παιδιά να έχουν κάποιο σημείο αναφοράς. Δεν μπορούμε και να τα τρελάνουμε. 
Η θέση μου είναι ότι ή δεν πρέπει να εξετάζονται τέτοια αμφίβολα θέματα ή αν μπουν, να διορθώνονται κάπως ελαστικά.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 11:58:16 »

Αποσυνδεδεμένος θάνος73

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 265
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #186 στις: Μάρτιος 22, 2012, 11:43:39 πμ »
συνάδελφοι, στο γ' πληθυντικό προστακτικής αορίστου β' ο τύπος βαλέτωσαν (ειπέτωσαν, ιδέτωσαν κλπ) κατά τη σχολική γραμματική σελ. 194 δεν αναφέρεται, ούτε στη μέση φωνή βαλέσθωσαν. Όπως δεν αναφέρονται και οι τύποι γ' πληθ. προστακτικής παρακειμένου πεπράχθωσαν, πεπείσθωσαν κλπ. αν κάποιος μαθητής τους γράψει, τι κάνετε;
σα δαχτυλίδια του Κρόνου κρέμονται πάνω απ' το κεφάλι τα όνειρα που κάνω όταν είμαι ξύπνιος στο σκοτάδι

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5717
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #187 στις: Μάρτιος 22, 2012, 12:04:25 μμ »
Νομίζω ότι έχουμε ξανακάνει αυτή τη συζήτηση.

Προφανώς, τύποι που δεν ήταν εύχρηστοι, δεν αναφέρονται στις γραμματικές ή τα λεξικά.
Αν όμως είναι σχηματισμένοι σωστά, νομίζω ότι θα ήταν άδικο να τους διορθώσει κανείς, πολύ περισσότερο έχοντας ως δεδομένο ότι δεν μας σώζεται το σύνολο της αρχαίας γραπτής παραγωγής, ώστε να πούμε με βεβαιότητα ότι οι τύποι αυτοί δεν χρησιμοποιούνταν ποτέ.

Άσε, που ανοίγονται επικίνδυνα μονοπάτια, αν ακολουθήσουμε αυτή τη λογική.
Είναι δυνατόν να γνωρίζει κανείς για όλα τους κλιτούς τύπους ποιος ήταν εύχρηστος και ποιος όχι;
Και τι θα γίνει αν τύχει ο μαθητής να γνωρίζει ότι κάποιος τύπος δεν ήταν εύχρηστος, ενώ εσύ το αγνοείς;

Ας πουν όμως και οι υπόλοιποι την άποψή τους.

......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος aris82

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 125
  • Φύλο: Άντρας
  • μεταξὺ χειλέων καὶ κύλικος πολλὰ πέλει
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #188 στις: Μάρτιος 22, 2012, 12:50:54 μμ »
Πολύ ωραία ερώτηση, Θάνο! Αυτές είναι έξυπνες και έχοντας λογική βάση απορίες, διότι βλέπω και συναδέλφους που μπαίνουν και ερωτούν πράγματα, που αν ανοίξουν ένα βιβλίο Γραμματικής ή ένα λεξικό (ας μην είναι και το LSJ) μπορούν να τα απαντήσουν και μόνοι τους. Θέατρο του παραλόγου!

Βασικά, θα συμφωνήσω με την τοποθέτηση της apri. Ωστόσο, θα σου καταθέσω γενικά τι συμβαίνει. Υπάρχουν όντως οι δύο περιπτώσεις που ανέφερες, στην προστακτική και οι δύο. Στα κλασσικά κείμενά μας, όταν το είχα ψάξει στο παρελθόν, δεν απαντώνται οι τύποι που ελλείπουν. Μόνο το σχέτωσαν και άλλοι δυο τρεις σε μετακλασσικά κείμενα. Αν βάλει κάποιος μόνο τον τύπο που υπάρχει λαμβάνεται ως σωστή η απάντηση. Αν βάλει κάποιος και τους δύο τύπους πάλι θα ληφθεί ως σωστή η απάντηση, γιατί ο δεύτερος σχηματίζεται αναλογικά. Γι' αυτό και οι συγκεκριμένοι τύποι ελλείπουν από όλες τις Γραμματικές. Υπάρχει όμως μια σημαντική έλλειψη στην Γραμματική του Οικονόμου. Όταν κλείνει το ἔνειμα, ἐνειμάμην στα ενρινόληκτα ρήματα παραλείπει τους αιολικούς τύπους στην ευκτική Αορίστου τής Ενεργητικής Φωνής. Αυτό είναι λάθος γιατί οι αιολικοί τύποι ακόμη και στα ενρινόληκτα/ υγρόληκτα ρήματα είναι πιο εύχρηστοι. Γι' αυτὀ και υπάρχουν κανονικά σε όλες τις υπόλοιπες Γραμματικές.

Πρέπει ωστὀσο να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο τι θα σχηματίζουμε αναλογικά. Π.χ. υπάρχουν κάποιες άρσεις (βλ. και προηγούμενή μου ανάρτηση), τύποι δηλ. οι οποίοι αν και πολύ θα το θέλαμε δεν σχηματίζονται αναλογικά. Π.χ. προστακτική του ἑάλων/ ἥλων, προστακτική ἐρρύην/ ἔφυν, ευκτική ἔδυν και πολλά πολλά άλλα.

Υ.Γ.: Επειδή ποτέ δεν χρησιμοποιώ την σχολική Γραμματική, το διορθώσαν επιτέλους το ἀνώγεω (γεν. πληθ.) προσθέτοντας το -ν-, ή το μαθαίνουν ακόμη λάθος τα παιδιά;
Έβάλαν την υπογεγραμμένη στο μιμνῄσκω/ -ομαι;
Διόρθωσαν την παράμετρο στα αττικόκλιτα που ήθελε το προσηγορικό ἕως να σχηματίζεται σαν το ἅλως, με ν ή χωρίς ν στην αιτιατική ενικού;
« Τελευταία τροποποίηση: Μάρτιος 22, 2012, 12:57:59 μμ από aris82 »

Αποσυνδεδεμένος θάνος73

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 265
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #189 στις: Μάρτιος 22, 2012, 01:40:00 μμ »
ευχαριστώ για τις άμεσες απαντήσεις.

Άρη, εγώ έχω τη γραμματική που εκδόθηκε το 2001, και όσα αναφέρεις δεν είναι διορθωμένα. για την "έω" αναφέρει στην παρατήρηση 4 σελ. 58 ότι δεν παίρνει -ν στην αιτιατική ενικού όπως και τα: τήν άλω, τόν Μίνω, τήν Κω κλπ

σα δαχτυλίδια του Κρόνου κρέμονται πάνω απ' το κεφάλι τα όνειρα που κάνω όταν είμαι ξύπνιος στο σκοτάδι

Αποσυνδεδεμένος aris82

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 125
  • Φύλο: Άντρας
  • μεταξὺ χειλέων καὶ κύλικος πολλὰ πέλει
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #190 στις: Μάρτιος 22, 2012, 02:37:55 μμ »
Θάνο είσαι η αιτία που μπήκα στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΠΘ και κατέβασα το βιβλίο της σχολικής Γραμματικής και είδα την παράμετρο στην οποία αναφέρεσαι.
Γράφει ό,τι ακριβώς υφίσταται και στην μεγάλη Γραμματική του Οικονόμου (παρεμπιπτόντως, για να μην αδικώ τον Οικονόμου, η μεγάλη Γραμματική παραθέτει κανονικά τον τύπο ἀνώγεων στην γενική πληθυντικού - μόνο η σχολική βερσιόν έχει τον τύπο λανθασμένα). Πιο συγκεκριμένα στην § 102/ παρατ. 4 παραθέτει τους τύπους που στην αιτιατική ενικού δεν έχουν . Ενώ ακριβώς πιο πάνω κλίνει αυτούσιο το ἡ ἅλως και με ν και χωρίς ν. Αφήνει, επομένως, να εννοηθεί ότι και τα ἕως, Κῶς, Μίνως κ.ά. έχουν ίδια συμπεριφορά δηλαδή και με ν και χωρίς ν. Το εδάφιο είναι υπαινικτικό και δεν αναφέρει ξεκάθαρα αν ο τύπος της αιτιατικής ενικού είναι δίτυπος ή απαντάται μόνο χωρίς το ν.

Αποσυνδεδεμένος θάνος73

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 265
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #191 στις: Απρίλιος 10, 2012, 11:38:18 πμ »
συνάδελφοι με ρώτησε ένας μαθητής το εξής:
γιατί το "ω" της κλητικής προσφώνησης παίρνει περισπωμένη; (σκέφτηκα πονηρά και έδωσα μιαν απάντηση πειστική για το παιδί όχι όμως για μένα: για να ξεχωρίζει από το επιφώνημα "ω").
αλήθεια, πώς μπορεί να εξηγηθεί η περισπωμένη; μπορεί να είναι κάτι απλό, αλλά εγώ δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι...
σα δαχτυλίδια του Κρόνου κρέμονται πάνω απ' το κεφάλι τα όνειρα που κάνω όταν είμαι ξύπνιος στο σκοτάδι

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5717
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #192 στις: Απρίλιος 10, 2012, 01:27:46 μμ »
Καλή η σκέψη σου. Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν σε ικανοποιεί. Ο τονισμός χρησιμοποιείται συχνά με διαφοροποιητικό ρόλο. Σήμερα χρησιμοποιούμε ακόμη και σημεία στίξης (βλ. ό,τι/ότι) για τον ίδιο σκοπό.

Να πω, βέβαια, ότι και το «ὦ» και το «ὤ» είναι επιφωνήματα, δηλ. λέξεις που τίθενται επί της φωνής, λέξεις δηλ. που προσθέτουν στη φωνή συναισθηματικό χρωματισμό ή έμφαση.
Το πρώτο είναι κλητικό επιφώνημα και δίνει έμφαση στην επίκληση, συνήθως άχρωμη (βλ. ν.ε: ω/βρε/ρε: "ω ρε μάνα μου") και το δεύτερο σχετλιαστικό/θαυμαστικό (βλ. ν.ε: ωχ/αχ/πω-πω/ουάου/ω:  "ω του θαύματος").

Λογικά, λοιπόν, το είδος του τονισμού  και σ' αυτήν την περίπτωση έπαιζε διαφοροποιητικό ρόλο ως προς τη σημασία. Κριτήριο για το ποια λέξη θα έπαιρνε οξεία και ποια περισπωμένη πιθανότατα ήταν το ηχητικό αποτέλεσμα που προτιμούσαν ανάλογα με την περίπτωση. Μπορεί ο οξύς ήχος, ας πούμε, να τους  ταίριαζε πιο πολύ για την έκφραση πόνου ή θαυμασμού.
Κάτι ανάλογο συνέβαινε και στην αντωνυμία «τις». Ο πιο εμφατικός τύπος, που ήταν ο ερωτηματικός, οξυνόταν. Αντιθέτως, το αόριστο «τις» έπαιρνε βαρεία.
Κάποιοι ερωτηματικοί τύποι τονίζονταν (τοῦ/τῷ), ενώ οι αντίστοιχοι αόριστοι (π.χ του/τω) ήταν άτονοι.
(βλ. ν.ε : πού/που, πώς/πως, ή/η).



« Τελευταία τροποποίηση: Απρίλιος 11, 2012, 04:10:32 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος θάνος73

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 265
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #193 στις: Απρίλιος 10, 2012, 10:08:19 μμ »
 :) ευχαριστώ για την απάντηση!
σα δαχτυλίδια του Κρόνου κρέμονται πάνω απ' το κεφάλι τα όνειρα που κάνω όταν είμαι ξύπνιος στο σκοτάδι

Αποσυνδεδεμένος south_of_here

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 107
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #194 στις: Απρίλιος 20, 2012, 08:09:58 μμ »
Θα ήθελα να ρωτήσω κάτι για τον τονισμό των συνθέτων. Στο ρήμα ἔπειμι (ἐπί + εἶμι) στο α πληθυντικό θα έχουμε ἐπίμεν ή ἔπιμεν μιας και η λήγουσα είναι βραχύχρονη; Αν έχουμε ἐπίμεν, πώς εξηγείται ο τονισμός;
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Άλλος ένας Υπουργός που νοιάζεται μόνο για περικοπές... να τον χαιρόμαστε!

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5717
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #195 στις: Απρίλιος 20, 2012, 11:34:22 μμ »
Θα ήθελα να ρωτήσω κάτι για τον τονισμό των συνθέτων. Στο ρήμα ἔπειμι (ἐπί + εἶμι) στο α πληθυντικό θα έχουμε ἐπίμεν ή ἔπιμεν μιας και η λήγουσα είναι βραχύχρονη; Αν έχουμε ἐπίμεν, πώς εξηγείται ο τονισμός;
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.


ἔπιμεν: ο τόνος ανεβαίνει, γιατί η λήγουσα είναι βραχεία και η πρόθεση έχει πάθει έκθλιψη


O τονισμός των συνθέτων έχει ως εξής:

Τα σύνθετα σε γενικές γραμμές διατηρούν τον τόνο των απλών.

Οι εξαιρέσεις (τύποι της οριστικής/υποτακτικής/ευκτικής/προστακτικής που πριν τη σύνθεση είναι μονοσύλλαβοι
ή δισύλλαβοι με βραχεία λήγουσα) τονίζονται στην προπαραλήγουσα (π.χ κατάσχοιμι)
με την προϋπόθεση  ότι ο τόνος δεν περνά
την αύξηση (π.χ ἀπῆσθα), τον αναδιπλασιασμό (π.χ ἀφῖγμαι) ή τη λήγουσα της πρόθεσης (π.χ κατάσχες).
Αν η πρόθεση έχει πάθει έκθλιψη, ο τόνος συνήθως ανεβαίνει (ἐπί+εἶμι=ἔπειμι) αλλά όχι πάντα (ἀπό+οὗ=ἀφοῦ).


« Τελευταία τροποποίηση: Απρίλιος 21, 2012, 12:37:28 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32309
  • Τελευταία: emnik
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1160929
  • Σύνολο θεμάτων: 19225
  • Σε σύνδεση σήμερα: 872
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 13
Επισκέπτες: 729
Σύνολο: 742

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.074 δευτερόλεπτα. 33 ερωτήματα.