dors και 4 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.
Άνοιξες σοφά αυτό το θέμα leon αλλά δεν θα βρει ανταπόκριση επειδή ο περισσότερος κόσμος δεν έχει πεποιθήσεις για να τις γράψει (αλλάζουν ανάλογα με τον αφέντη του, το χρήμα, το μέσο βάλε ό,τι θες) και αν έχει, δεν έχει τα κότσια να γράψει καθαρά τι πιστεύει και να εκτεθεί, πόσο μάλλον να δεχτεί τα πιστεύω του άλλου. Εξαιρείται η Έσπερος που είναι πάντα ειλικρινής και εσύ που δεν φοβάσαι κανέναν. Εγώ πάλι αναλώθηκα πολύ στο άλλο θέμα για τα έθνη και έχασα κάθε διάθεση να μοιραστώ το οτιδήποτε.
... Οπότε βλέπετε ότι δε χρειάζεται να συμφωνούμε όλοι αλλά μπορούμε κάλλιστα να συνυπάρχουμε με διαφορετικές απόψεις και θεάσεις αρκεί να υπάρχει ανυπόκριτη κι ειλικρινή διάθεση.
Προσωπικά αυτοπροσδιορίζομαι γραικός ρωμέικης κουλτούρας. Κι αεθνιστής. Ακολουθώντας την καστοριαδική άποψη περί έθνους ως φαντασιωσικής έννοιας. Για μένα, δηλαδή, μόνον πολιτισμικές ταυτότητες υφίστανται. Κι όχι εθνικές.
Απάντηση περί ύπαρξης θεού δεν έχω. Γι' αυτό κι αγνωστικιστής. Όμως, αν υπάρχει θεός, θεωρώ πως ουδεμιά σχέση έχει με τις θρησκείες (χριστιανισμό μωαμεθανισμό ιουδαϊσμό, για να μείνω στις μονοθεϊστικές).
Πιστεύετε ότι θα υπάρξει κίνδυνος ν' απωλέσουμε την ταυτότητά μας ως λαός αν εγκαταλείψουμε το τρίπτυχο Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια ή κάλλιο να τ' αντικαταστήσουμε με το τρίπτυχο Ελευθερία-Ισότητα-Αδελφοσύνη;
Μα, η εθνική ταυτότητα κατά βάση πολιτιστική είναι.Ο Ηρόδοτος, όπως θα θυμάσαι, αναφέρει τέσσερα συστατικά του έθνους (όμαιμον, ομόγλωσσον, ομόθρησκον, ομότροπον). Στο πρώτο δίνει από μόνος του σχετική αξία, όταν αναφέρεται στην ανάμειξη των Ελλήνων με άλλα έθνη (1.58.1 "το δε ελληνικόν......ἀπὸ σμικροῦ τεο τὴν ἀρχὴν ὁρμώμενον αὔξηται ἐς πλῆθος τῶν ἐθνέων, Πελασγῶν μάλιστα προσκεχωρηκότων αὐτῷ καὶ ἄλλων ἐθνέων βαρβάρων συχνῶν). Τα υπόλοιπα είναι τα βασικά στοιχεία της πολιτιστικής ταυτότητας, δηλ η γλώσσα, η θρησκεία και πάνω από όλα, ο κοινός τρόπος σκέψης, η νοοτροπία των κατοίκων μιας γεωγραφικής περιοχής που έχουν κοινά βιώματα και κοινά σημεία αναφοράς. Δεν μπορεί, λοιπόν, τα στοιχεία της πολιτιστικής ταυτότητας να μην προβάλλονται στο σχολείο.Γιατί ακόμα κι αν κάποιος έχει διαφορετική θρησκευτική πεποίθηση, δεν παύει να ζει σε ένα περιβάλλον όπου ο τρόπος σκέψης έχει επηρεαστεί από τη θρησκεία της πλειοψηφίας. Αν έχει άλλη μητρική γλώσσα, δεν παύει να ζει σε μια κοινότητα όπου η επικοινωνία γίνεται σε συγκεκριμένη γλώσσα. Οι άνθρωποι αποκτούν την αίσθηση της ομαδικότητας λόγω συγκεκριμένων κοινών χαρακτηριστικών, ασχέτως των λοιπών διαφορών τους. Δεν βασίζονται οι κοινότητες σε κάτι φλου, απροσδιόριστο. Η ρευστότητα ευνοεί την ανάδειξη των διαφορών και τις ατομικές πορείες. Από καταβολής κόσμου οι άνθρωποι ανά τη γη αντιλαμβάνονταν στην καθημερινότητά τους ότι τα πάντα δεν εξελίσσονταν εντελώς τυχαία.Ένιωθαν ότι υπήρχε κάτι απροσδιόριστο αλλά νοήμον που προνοούσε με μια μυστήρια συλλειτουργία νόμων, τύχης και ελεύθερης επιλογής, ώστε μακροπρόθεσμα το σύμπαν να βρίσκει την αρμονία, να ισορροπεί και να εξελίσσεται, αντί να βυθίζεται στο χάος και στην απόλυτη καταστροφή.Ήταν η ίδια αίσθηση που είχε και ο Αϊνστάιν, όταν έλεγε κάποτε σε μια συνέντευξη ότι "οι άνθρωποι, τα φυτά ή η κοσμική σκόνη —όλα χορεύουν στον μυστηριώδη σκοπό που παίζει από μακριά κάποιος αόρατος αυλητής".Οι ανθρώποι των θρησκειών ήταν οι πρώτοι που προσπάθησαν να προσεγγίσουν το θέμα. Έδωσαν ονόματα, περιέγραψαν ιδιότητες, μίλησαν για τη βούληση αυτής της δύναμης, για τον προσωπικό ή απρόσωπό της χαρακτήρα, για το μέγεθος της ελευθερίας του ανθρώπου σε σχέση με αυτήν.Και παρά τις διαφορές τους, σε κάποια στοιχεία δεν μπορεί να έχουν πέσει έξω. Ας πούμε, κάτι που επανέρχεται σε πολλές θρησκείες ως θεϊκό θέλημα είναι η ταπεινότητα (η μη ύβρις) και η αγάπη προς τους άλλους, που αν το καλοσκεφτείς, είναι απαραίτητες προϋποθέσεις, για να υπάρχει κοινωνική αρμονία. Από εκεί και πέρα, σίγουρα, οι εκάστοτε κοινωνικές αντιλήψεις, τα συμφέροντα και οι προσωπικοί εγωισμοί των εκπροσώπων τους επηρέαζαν διαχρονικά την εικόνα που πρόβαλλαν. Όμως, οι θρησκείες δεν παύουν να είναι αυτές που σε γνωστικό επίπεδο ασχολούνταν πάντα με τη γενική εικόνα. Κι ήταν αυτές που επίμονα ζητούσαν πάντα να κοιτάξει ο άνθρωπος και λίγο πέρα από τον εαυτό του, να εγκαταλείψει την ιδέα του απόλυτου ελέγχου της πραγματικότητας και της προσωπικής του παντοδυναμίας. Άρα, ας μη μηδενίζουμε την προσφορά τους ελαφρά τη καρδία. Φοβάμαι πως όσοι εμμένουν σε τρίπτυχα είναι συνήθως άνθρωποι που διαστρεβλώνουν το νόημά τους και καπηλεύονται τη συναισθηματική αξία τους στις καρδιές των ανθρώπων. Αυτοί που μίλαγαν πολύ για το πρώτο τρίπτυχο έκαναν πολέμους, αυτοί που μιλούσαν για το δεύτερο έστησαν γκιλοτίνες. Θα προτιμούσα να πιστεύουμε όχι σε τρίπτυχα, αλλά σε όλες τις πνευματικές αξίες, με την προϋπόθεση ότι τις πιστεύουμε με ειλικρίνεια, μετριοπάθεια και κυρίως ενσυναίσθηση, ώστε να διασφαλίζουμε τελικά την ανθρωπιά και όχι τον εγωισμό μας.Δεν μπορεί, για παράδειγμα, η δική μας ελευθερία να περιλαμβάνει την καταπάτηση των δικαιωμάτων των άλλων ή την υποτίμηση των επιλογών τους. Δεν μπορεί η δικαιοσύνη να απονέμεται όπου και όπως μας βολεύει προσωπικά.Δεν μπορεί να θεωρούμε άξια σεβασμού μόνο τη δική μας πατρίδα, τη δική μας οικογένεια, τη δική μας θρησκεία.
apri θέλω να πω κάτι και για τη φράση του Einstein που παράθεσες. Ο Αϊνστάιν ήταν άθρησκος (αναφέρομαι, βεβαίως, στις προσωπικές πεποιθήσεις κι όχι στην εβραϊκή πολιτισμική του ταυτότητα). Ο αυλητής δεν είναι ο θεός των θρησκειών. Δεν εννοεί κάτι τέτοιο (όποιας θρησκείας). Θα μπορούσε ο Αυλητής να 'ναι κάλλιστα η Τύχη. Σίγουρα, όμως, δεν είναι ο θεός των χριστιανών των εβραίων των μουσουλμάνων όπως απεικονίζεται στην Καινή Διαθήκη στην Παλαιά Διαθήκη στο Κοράνι. Ο σκοπός που παίζει ο αυλητής είναι η λογική είναι οι νόμοι της φυσικής κι όχι τα υπέρλογα θαύματα της θρησκείας. Ο ίδιος ο αυλητής; Προείπα, άγνωστος. Μοιάζει η άποψη του Αϊνστάιν με την άποψη του Ροβεσπιέρου.
Μα, δεν είπα ότι ο Αϊνστάιν πίστευε στον Θεό των θρησκειών, αν και η αλήθεια είναι ότι ο τρόπος με τον οποίο τον προσέγγιζε ο ίδιος και ο Ροβεσπιέρος ως μια απρόσωπη μη παρεμβατική δύναμη θυμίζει λίγο την πρόσληψή του στον ινδουισμό.Είπα ότι αντιλαμβανόταν, όπως πολλοί άνθρωποι, την ύπαρξη κάποιας υπερκείμενης νοήμονος δύναμης που είναι απρόσιτη (γι' αυτό είναι μακριά) και παίζει έναν σκοπό που διασφαλίζει την αρμονία (χορός). Ο αυλητής σε καμιά περίπτωση δεν ήταν γι' αυτόν η Τύχη. Το έλεγε άλλωστε ότι ο Θεός δεν παίζει ζάρια. Πώς θα μπορούσε άλλωστε η τύχη να χειρίζεται νόμους και να προκύπτει αρμονία;Ο σκοπός που παίζει ο αυλητής έχει σίγουρα σχέση με τους φυσικούς νόμους, οι οποίοι είναι δικοί του, πλην ανεξερεύνητοι σε κάποιον βαθμό (εξ ου και μυστηριώδης ο σκοπός).Αυτά που χαρακτηρίζεις ως υπέρλογα θαύματα της θρησκείας δεν είναι απαραιτήτως, ξέρεις, πράγματα χωρίς καμία λογική εξήγηση, που δεν υπακούουν σε κανέναν "σκοπό του αυλητή", σε κανέναν φυσικό νόμο.Απλώς, από τον καιρό του Διαφωτισμού και μετά ο ίδιος ορθολογισμός που μας απελευθέρωσε από δεισιδαιμονίες, μας παγίδευσε στην ψευδαίσθηση ότι υπάρχει μόνο ό,τι μπορεί να εξηγηθεί με την τρέχουσα λογική. Όμως, ένας ειλικρινής επιστήμονας ξέρει καλά πως υπάρχουν πράγματα που συμβαίνουν, αλλά δεν εξηγούνται (είναι επομένως "θαύματα"), όπως και ότι οι ερμηνευτικές δυνατότητες της επιστήμης είναι μεγάλες αλλά όχι απεριόριστες. Το ότι δεν βρίσκουμε μια εξήγηση δεν σημαίνει απαραίτητα ότι κάτι δεν συμβαίνει. Όπως, όμως, κάποτε οι άνθρωποι από ανασφάλεια και ανευθυνότητα προτιμούσαν να πιστεύουν διάφορες δεισιδαιμονίες παρά να αναλαμβάνουν τις ευθύνες των πράξεων τους, έτσι και τώρα πολλοί νιώθουν ανασφάλεια μπροστά στην ιδέα ότι μπορεί να υπάρχει κάτι ανεξήγητο και μη ελέγξιμο. Κατά μία έννοια, ο ορθολογισμός στην υπερβολή του μας καθιστά δέσμιους του εαυτού μας, καθώς μας στερεί την αντίληψη ότι μπορεί να υπάρχει κάτι πάνω ή πέρα από το εγώ μας. Κι αυτό τελικά επηρεάζει ακόμα και τον τρόπο που βλέπουμε τα υπόλοιπα έμψυχα όντα γύρω μας, καθώς τα τοποθετούμε σε χαμηλότερα ύψη, σε λιγότερο ισχυρές θέσεις από εμάς.Τέλος πάντων, το πήγαμε πολύ μακριά.