*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη  (Αναγνώστηκε 324212 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος quidam omnia sciens...

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 246
  • Φύλο: Άντρας
  • Legendo animvs et mens firme conjvngvntvr
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #378 στις: Σεπτεμβρίου 18, 2011, 08:50:48 pm »
"Περσινά ξινά σταφύλια" λέει ο λαός, αλλά τεσπα...

1) Το επιθετο αἴτιος σημαίνει "κατηγορούμενος, υπόλογος, ένοχος". Η γενική δίπλα του είναι "γενική του τιμήματος", "γενική της κατηγορίας". Ο όρος "γενική της αιτίας" είναι ο συνώνυμος αρχαιοπρεπής, αφού αἰιτία (και τίμημα κάποτε) = κατηγορία, εξού και τα ρ. αἰτιάομαι.

αἴτιος φόνου = κατηγορούμενος/ένοχος για φόνο.
αἴτιος πολῶν κακῶν = υπόλογος/ένοχος για πολλές συμφορές/βλάβες

Δεν πρέπει να μπερδεύουμε τη γενική αυτή με τη γενική που δηλώνει το αίτιο, κοντά σε εκφράσεις ψυχικού πάθους. Ο χαρακτηρισμός "γενική αντικειμενική" οφείλεται στο λάθος να ψάχνουμε τη συντακτική θέση μιας λέξης στα αρχαία ελληνικά με βάση την απόδοση της φράσης στα νέα ελληνικά. Η γνώση της αρχικής σημασίας των λέξεων θα διευκόλυνε την αποφυγή τέτοιων ατοπημάτων.

2) Μια μέτοχη, είτε "χρονικοΰποθετική", είτε "αναφορικοΰποθετική", είτε απλά "υποθετική" την πεις, είναι σε κάθε περίπτωση υποθετικής φύσης. Αν την πεις απλά "χρονική" ή "αναφορική/επιθετική" είναι λάθος. Στις χρονικές και αναφορικές προτάσεις-μετοχές, το υποθετικό φορτίο είναι ισχυρότερο της χρονικής σχέσης (βαθμίδας) ή της αναφορικής σύνδεσης. Θα μπορούσαμε με άλλα λόγια να πούμε ότι το νοηματική σχέση υπερισχύει της μορφοσυντακτικής λειτουργίας. Έτσι, αν μεταφράζουμε πάντα με υποθετικό λόγο αποκλείεται να χάσουμε το νόημα. Η άρνηση "μὴ" διευκολύνει την αναγνώριση. Στις καταφατικές εκφορές τα πράγματα σκουραίνουν και επαφίεται στην προσληπτική ικανότητα (που αυξάνεται με την ανάγνωση και μόνο αττικής πεζογραφίας αρχικά και αρχαίου λόγου γενικότερα στη συνέχεια) του κάθε φιλολόγου να διαισθανθεί την υπόθεση.
Φιλικά,
Σωτήρης.

Lvpvs est homo homini, non homo, qvom qvalis sit non novit. (T. Maccivs Plavtvs. Asinaria, 495)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 21:13:11 »

Αποσυνδεδεμένος aris82

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 125
  • Φύλο: Άντρας
  • μεταξὺ χειλέων καὶ κύλικος πολλὰ πέλει
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #379 στις: Σεπτεμβρίου 18, 2011, 09:58:24 pm »
Σωτήρη, χαίρουμε που σε ξαναβλέπουμε στο φόρουμ! Ελπίζω να συνεχίζουμε να έχουμε τις οξυδερκείς και πετυχημένες τοποθετήσεις σου πάνω στην Αρχαία Ελληνική και Λατινική Γραμματεία και Γλώσσα, καθώς έχουν "ανοίξει" πολλά θέματα. Ήταν όντως έλλειψη που δεν είχες τοποθετηθεί σε μια μεγάλη συζήτηση που είχε ανοίξει στην αρχή του καλοκαιριού σχετικά με τις γενικές (όρα οικείο νήμα). Σχετικά με την απάντησή σου, θεωρώ καλό να υπάρχει αυτή η διαφοροποίηση σχετικά με τη γενική τής αιτίας και τη γενική αντικειμενική δίπλα στο αἴτιος. Όπως επιπλέον, και στην διάκριση μεταξύ γενική τής αξίας και γενική αντικειμενική δίπλα στο επίθετο ἄξιος καθώς και στο επίρρημα ἀξίως. Το ότι δεν το αναφέρει ο Τζάρτζανος και ο Μπαχαράκης δεν σημαίνει ότι είναι ανύπαρκτο φαινόμενο συντακτικά. Ειδικά όταν ο τελευταίος αναφέρεται σε τελικές αντικειμενικές προτάσεις χάνει κάθε επιστημονικό έρεισμα. Σχετικά με τη δεύτερη παρατήρηση συμφωνώ απόλυτα (αν και δεν ξέρω ένεκα τίνος λόγου το ανέφερες). Συμπληρώνω επίσης, ότι σε εναντιωματικές (ή παραχωρητικές) προτάσεις και εναντιωματικές (ή παραχωρητικές) μετοχές δεν επισημαίνουμε λανθάνοντα υποθετικό λόγο, όπως πολλά ελληνόφωνα Συντακτικά λανθασμένα αναφέρουν. Θα ήταν χρήσιμη η τοποθέτησή σου πάνω στο τελευταίο! Και πάλι, καλώς ήρθες!

Αποσυνδεδεμένος quidam omnia sciens...

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 246
  • Φύλο: Άντρας
  • Legendo animvs et mens firme conjvngvntvr
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #380 στις: Σεπτεμβρίου 19, 2011, 01:58:39 pm »
Σωτήρη, χαίρουμε που σε ξαναβλέπουμε στο φόρουμ! Ελπίζω να συνεχίζουμε να έχουμε τις οξυδερκείς και πετυχημένες τοποθετήσεις σου πάνω στην Αρχαία Ελληνική και Λατινική Γραμματεία και Γλώσσα, καθώς έχουν "ανοίξει" πολλά θέματα. Ήταν όντως έλλειψη που δεν είχες τοποθετηθεί σε μια μεγάλη συζήτηση που είχε ανοίξει στην αρχή του καλοκαιριού σχετικά με τις γενικές (όρα οικείο νήμα). Σχετικά με την απάντησή σου, θεωρώ καλό να υπάρχει αυτή η διαφοροποίηση σχετικά με τη γενική τής αιτίας και τη γενική αντικειμενική δίπλα στο αἴτιος. Όπως επιπλέον, και στην διάκριση μεταξύ γενική τής αξίας και γενική αντικειμενική δίπλα στο επίθετο ἄξιος καθώς και στο επίρρημα ἀξίως. Το ότι δεν το αναφέρει ο Τζάρτζανος και ο Μπαχαράκης δεν σημαίνει ότι είναι ανύπαρκτο φαινόμενο συντακτικά. Ειδικά όταν ο τελευταίος αναφέρεται σε τελικές αντικειμενικές προτάσεις χάνει κάθε επιστημονικό έρεισμα. Σχετικά με τη δεύτερη παρατήρηση συμφωνώ απόλυτα (αν και δεν ξέρω ένεκα τίνος λόγου το ανέφερες). Συμπληρώνω επίσης, ότι σε εναντιωματικές (ή παραχωρητικές) προτάσεις και εναντιωματικές (ή παραχωρητικές) μετοχές δεν επισημαίνουμε λανθάνοντα υποθετικό λόγο, όπως πολλά ελληνόφωνα Συντακτικά λανθασμένα αναφέρουν. Θα ήταν χρήσιμη η τοποθέτησή σου πάνω στο τελευταίο! Και πάλι, καλώς ήρθες!

Καλώς σας βρήκα!

Επιμένω, η γενική δεν είναι αντικειμενική, όπως δεν είναι αντικειμενική και η γενική με τα επίθετα πλησμονής πχ (είναι κανονικά του περιεχομένου), όπως δεν είναι αντικείμενο η γενική με ρήματα υπεροχής, σύγκρισης κλπ (είναι συγκριτική), και τόσα άλλα... Άσε τι λένε τα συντακτικά τύπου τζάρτζανου και μπαχαράκη κλπ... Φυσικά και οι περισσότεροι, όπως κι εγώ, αντικειμενική τη διδάσκουμε τη συγκεκριμένη, μιας και μας το επιβάλλουν τα διάφορα "εγχειρίδια". και η άγνοια ή η στενοκεφαλιά των πιθανών εξεταστών στις πανελλήνιες.

Φυσικά και δεν υπάρχει υποθετικός λόγος στις παραχωρητικές-εναντιωματικές προτάσεις. Υπάρχει απλά και μόνο μορφοσυντακτική αντιστοιχία, λόγω ιστορικής εξέλιξης. Οι προτάσεις αυτές προέρχονται ιστορικά από τις υποθετικές. Η μορφή εκφοράς τους συμπίπτει κανονικά με τις υποθετκές, αλλά νόηματικά δεν υπάρχει σχέση αιτίου-αποτελέσματος ανάμεσα στη δευτερεύούσα και την κύρια. Επίσης η εξήγηση "πραγματική"- "υποθετική" εναντίωση/παραχώρηση δεν είναι επαρκής ερμηνευτικά για να εξηγήσει τη μορφή εισαγωγής, την έγκλιση εκφοράς κ.ά.

Α... Όταν η δευτερεύουσα πρόταση προηγείται, η κύρια συνήθως δεν έχει άρνηση, φαινομενικα όμως. Στις προτάσεις με ουδ' ει, ουδ' εάν κλπ. Κι αυτό διότι η αρχική άρνηση ανήκει στην κύρια κι όχι στη δευτερεύουσα πρόταση. Δεν νομίζω ότι αυτό αναγράφεται σε κάποιο ελληνόφωνο συντακτικό, τουλάχιστον ανάμεσα σε όσα έχω ξεφυλλίσει προσωπικά.
Φιλικά,
Σωτήρης.

Lvpvs est homo homini, non homo, qvom qvalis sit non novit. (T. Maccivs Plavtvs. Asinaria, 495)

Αποσυνδεδεμένος θάνος73

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 265
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #381 στις: Σεπτεμβρίου 19, 2011, 03:40:39 pm »
Καλησπέρα μια ερωτησούλα μόνο. Στην πρόταση :" Η ψυχή πολλά σφάλλεται διαφθαρείσης της διανοίας" η μετοχή διαφθαρείσης τι είναι;;
Ευχαριστώ εκ των προτέρων
χρονικοϋποθετική
ὅταν ἡ διάνοια διαφθαρῆ = υποθ. λόγος που δηλ. αόριστη επανάληψη στο παρόν - μέλλον
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτεμβρίου 19, 2011, 04:09:50 pm από θάνος73 »
σα δαχτυλίδια του Κρόνου κρέμονται πάνω απ' το κεφάλι τα όνειρα που κάνω όταν είμαι ξύπνιος στο σκοτάδι

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 21:13:11 »

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #382 στις: Σεπτεμβρίου 19, 2011, 03:44:58 pm »
Καλησπέρα μια ερωτησούλα μόνο. Στην πρόταση :" Η ψυχή πολλά σφάλλεται διαφθαρείσης της διανοίας" η μετοχή διαφθαρείσης τι είναι;;
Ευχαριστώ εκ των προτέρων

χρονικο-υποθετικη.
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος θάνος73

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 265
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #383 στις: Σεπτεμβρίου 21, 2011, 08:45:55 pm »
Μπορει καποιος να μου δωσει ενα παραδειγμα του πως αναγνωριζουμε αναλυτικα μια υποθετικη προταση?
"δευτερ. επιρ. υποθετική πρόταση, εισάγεται με τον υποθετικό σύνδεσμο ..., εκφέρεται με οριστική και δηλώνει το πραγματικό, έχει απόδοση οριστική ..., και λειτουργεί ως επιρ. προσδιορ. της προϋπόθεσης;στο ρ. ..."
αυτό στην περίπτωση που ζητηθεί αναγνώριση πρότασης. αν ζητηθεί ο υποθετικός λόγος λέμε τα κλασικά υπόθεση, απόδοση, είδος
σα δαχτυλίδια του Κρόνου κρέμονται πάνω απ' το κεφάλι τα όνειρα που κάνω όταν είμαι ξύπνιος στο σκοτάδι

Αποσυνδεδεμένος karxarias29

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2296
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #384 στις: Σεπτεμβρίου 22, 2011, 01:06:42 am »
Εγώ προτείνω στους μαθητές μου, αντί να γράφουν κατεβατά, να κάνουν την αναγνώριση του υποθετικού λόγου με πινακάκι. Είναι πολύ έυχρηστο και για το μαθητή και για το διορθωτή.

Υπόθεση:
--------------------------------------------
Απόδοση:
--------------------------------------------
Δηλώνει:
--------------------------------------------


Αποσυνδεδεμένος katerinaki.alif

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 19
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02 Φιλολογία αγάπη μου!!
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #385 στις: Σεπτεμβρίου 26, 2011, 08:27:35 pm »
Ως εξ ίσου κοινωνός. Σύνταξη αν μπορείται στα αρχαία!
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτεμβρίου 27, 2011, 10:16:19 am από Stelios »
Kat

Αποσυνδεδεμένος pontiki!!!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 344
  • Την άνοιξη αν δεν τη βρεις, τη φτιάχνεις...
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #386 στις: Σεπτεμβρίου 26, 2011, 09:43:39 pm »
Ως εξ ίσου κοινωνός. Σύνταξη αν μπορείται στα αρχαία!
Αν μπορείτε, παραθεστε και το υπολοιπο κομμάτι...

Αποσυνδεδεμένος katerinaki.alif

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 19
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02 Φιλολογία αγάπη μου!!
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #387 στις: Σεπτεμβρίου 26, 2011, 10:09:52 pm »
Επεί δε ζωά τινα εθήρευσαν,ο λεων μερίζει και τίθησι τρεις μοίρας, και <<την μεν μιαν,ειπε,λήψομαι ως πρωτος,βασιλεα με ονομαζουσι. Την δε δευτεραν,ως εξ ίσου κοινωνός. Συγγνώμη για το ορθογραφικό! Το έγραψα γρήγορα...
Kat

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #388 στις: Σεπτεμβρίου 26, 2011, 10:24:08 pm »
Η μεταφραση παντως εχει ως εξης: " Αφου έπιασαν αρκετα θηρία, το λιονταρι κανει τη μοιρασιά σε τρια μεριδια και λεει:το ένα το παίρνω,γιατι ειμαι ο πρωτος και με αποκαλουν βασιλιά.Το δευτερο γιατι ειμαι συνεταιρος με ισα δικαιωματα.(ή σαν συναιτερος με ισα δικαιώματα)

αρα: κοινωνος=κατηγορούμενο στο ενν.ειμί
το εξ ισου εμπροθετος προσδιορισμος
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτεμβρίου 26, 2011, 10:46:35 pm από MARKOS »
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος giota8

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 3379
  • Φύλο: Γυναίκα
  • δεν περιγραφω αλλο!!! ΠΕ06
    • Προφίλ
    • ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΠΕ06
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #389 στις: Σεπτεμβρίου 26, 2011, 10:39:30 pm »
γεια σου ρε Μαρκο ΦΙΛΟΛΟΓΑΡΑ που παντα μας ξελασπωνεις!  ;D
Trust I seek and I find in you
Every day for us something new
Open mind for a different view
And nothing else matters

Αποσυνδεδεμένος alek81

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 317
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #390 στις: Σεπτεμβρίου 26, 2011, 10:42:39 pm »
"ως εξ ίσου κοινωνός": Δ. επιρρημ. αιτιολογική πρόταση, υποκειμενικής αιτιολογίας (εισαγωγή ως), ως επιρρηματικός προσδιορισμός της αιτίας.
Συμπληρώνω...

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #391 στις: Σεπτεμβρίου 26, 2011, 10:45:10 pm »
και συμπληρωνω και κατι ακομα: εμπροθετος προσδιορισμος του τρόπου ( το "εξ ισου")

 
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτεμβρίου 26, 2011, 11:08:44 pm από MARKOS »
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

 

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32871
  • Τελευταία: Arleta30
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1182678
  • Σύνολο θεμάτων: 19473
  • Σε σύνδεση σήμερα: 681
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 5
Επισκέπτες: 615
Σύνολο: 620

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.054 δευτερόλεπτα. 31 ερωτήματα.