*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη  (Αναγνώστηκε 305836 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Iris_

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 249
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #196 στις: Δεκέμβριος 23, 2009, 12:49:53 πμ »
Επί τη ευκαιρια να ρωτήσω κάτι!

Στη β' γυμνασίου μου ήρθε το παιδί με ορισμό στο τετραδιο που έλεγε.....Όταν μπροστά από απρόσωπο ρήμα ή έκφραση βρίσκεται μία δεικτική αντωνυμία τότε το απρόσωπο ρήμα λειτουργεί ως προσωπικό.

Ισχύει και μου διαφεύγει?

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 12:44:19 »

Αποσυνδεδεμένος pariel

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 954
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Για να πετύχεις, μην παίρνεις τίποτε προσωπικά
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #197 στις: Δεκέμβριος 23, 2009, 10:55:14 πμ »
Όχι δεν παίρνουν αντικείμενο. Μονο το μέλει μοι τινός, μεταμέλει μοι τινός κάι το μέτεστι μοι τινός παιρνουν.


Και σ' αυτές τις περιπτώσεις η δοτική μοι τι είναι; δοτική προσωπική του κρίνοντος προσώπου;

Δοτική προσωπική του ενεργούντος προσώπου.
Σε όλες τις περιπτώσεις αυτές είναι δοτική προσωπική του ενεργούντος προσώπου (ή με άλλα λόγια του ποιητικού αιτίου). Έχει μπει και σε ερώτηση στον ΑΣΕΠ.
« Τελευταία τροποποίηση: Δεκέμβριος 24, 2009, 07:38:25 μμ από pariel »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5744
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #198 στις: Δεκέμβριος 23, 2009, 02:05:09 μμ »
Επί τη ευκαιρια να ρωτήσω κάτι!

Στη β' γυμνασίου μου ήρθε το παιδί με ορισμό στο τετραδιο που έλεγε.....Όταν μπροστά από απρόσωπο ρήμα ή έκφραση βρίσκεται μία δεικτική αντωνυμία τότε το απρόσωπο ρήμα λειτουργεί ως προσωπικό.

Ισχύει και μου διαφεύγει?

Κανένα παράδειγμα;
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Iris_

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 249
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #199 στις: Δεκέμβριος 23, 2009, 02:28:48 μμ »
Κανένα παράδειγμα;
[/quote]


Η καθηγήτρια δεν έδωσε παράδειγμα.
Εγώ έδωσα παράδειγμα στο παιδί '' Ταύτα ου δυνατόν εστίν ανθρώποις ευρείν.''
Και τότε μου είπε ότι αυτό δε γίνεται και δεν είναι απρόσωπη σύνταξη. Της λέω γιατί το λες αυτό?? Και μου έφερε το τετράδιο με αυτό τον ορισμό και χωρίς παράδειγμα........

Γι αυτό ρωτάω ...υπάρχει κάτι και μου διαφεύγει????????

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 12:44:19 »

Αποσυνδεδεμένος Georgia s

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1272
  • Φύλο: Γυναίκα
  • η παιδεία είναι θέμα εσωτερικού πολιτισμού
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #200 στις: Δεκέμβριος 23, 2009, 02:35:21 μμ »
προφανως η καθηγήτριά του εννοεί τις περιπτώσεις που το απρόσωπο ρήμα λειτουργεί ως προσωπικό..
πραγματι όταν υπαρχει αντωνυμία σε ονομαστική πτωση μπορεί να λειτουργεί ως υποκείμενο του " απρόσωπου" ρήματος , γι αυτο κ λέμε τη σύνταξη προσωπική κ όχι απροσωπη.

Αποσυνδεδεμένος syrrahm

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1951
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #201 στις: Δεκέμβριος 23, 2009, 03:00:25 μμ »


Εγώ έδωσα παράδειγμα στο παιδί '' Ταύτα ου δυνατόν εστίν ανθρώποις ευρείν.''
Και τότε μου είπε ότι αυτό δε γίνεται και δεν είναι απρόσωπη σύνταξη. Της λέω γιατί το λες αυτό?? Και μου έφερε το τετράδιο με αυτό τον ορισμό και χωρίς παράδειγμα........

Γι αυτό ρωτάω ...υπάρχει κάτι και μου διαφεύγει????????
  Χρησιμοποιείται συνήθως προσωπική αντί για απρόσωπη σύνταξη,
όταν στην πρόταση υπάρχει ονομαστική που τότε είναι το υποκείμενο του ρήματος ή της έκφρασης.

Πχ. ταυτα εδοξεν τη βουλη  (η ονομαστική ταυτα είναι υποκείμενο του "εδοξεν").

'' Ταύτα ου δυνατόν εστίν ανθρώποις ευρείν.''
Το "ταυτα" όμως του παραδείγματός σου  είναι μάλλον αιτιατική ως αντικείμενο του "ευρειν")

Αποσυνδεδεμένος Iris_

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 249
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #202 στις: Δεκέμβριος 23, 2009, 03:23:56 μμ »
Πρἀγματι στο παραδειγμα το ταύτα είναι αιτιατική.

Την περίπτωση της ονομαστικής τους την έδωσε σε άλλο ορισμό χωριστά......Ότι δηλαδή αν σε μία πρόταση υπάρχει οποιαδήποτε ονομαστική η σύνταξη είναι προσωπική.........

Δεν ξέρω τι να πω....Διδάσκει σε β γυμνασιου....είναι πολύ μεγάλη και τους ζητάει πράγματα υπερβολικά......Όταν πρωτομπήκε ζήτησε υποτακτική και ευκτική ενὠ τα παιδιά δεν τα έίχαν μάθει ακόμα.......Δεν παραδίδει και πολυ....τους διαβάζει κανόνες και τους γράφουν και μετά μόνα τους πρέπει να βγάλουν άκρη......
Παραδίδει και ζητάει πράγματα που ζητάνε στο λύκειο.....

Με αυτό τον κανόνα για τη δεικτικη αντωνυμία τι να πω.....Δεν το είχα ξανακούσει και για αυτό ήθελα τη γνώμη σας.....Αλλά μάλλον λάθος έγινε είτε από το παιδί είτε από την ίδια....Πηγαίνει σχεδόν με μπαστούνι στο σχολείο....Και δε το λέω υποτιμητικά ....απλά προδιαθέτει και τα παιδιά αρνητικά με τη στάση της απέναντι στο μάθημα.....Αν βρειτε κάτι σχετικό με τις δεικτικές αντωνυμίες ενημερωστε με παρακαλώ....

Αποσυνδεδεμένος paogate13

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 81
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #203 στις: Δεκέμβριος 23, 2009, 04:11:16 μμ »
Πρἀγματι στο παραδειγμα το ταύτα είναι αιτιατική.

Την περίπτωση της ονομαστικής τους την έδωσε σε άλλο ορισμό χωριστά......Ότι δηλαδή αν σε μία πρόταση υπάρχει οποιαδήποτε ονομαστική η σύνταξη είναι προσωπική.........

Δεν ξέρω τι να πω....Διδάσκει σε β γυμνασιου....είναι πολύ μεγάλη και τους ζητάει πράγματα υπερβολικά......Όταν πρωτομπήκε ζήτησε υποτακτική και ευκτική ενὠ τα παιδιά δεν τα έίχαν μάθει ακόμα.......Δεν παραδίδει και πολυ....τους διαβάζει κανόνες και τους γράφουν και μετά μόνα τους πρέπει να βγάλουν άκρη......
Παραδίδει και ζητάει πράγματα που ζητάνε στο λύκειο.....

Με αυτό τον κανόνα για τη δεικτικη αντωνυμία τι να πω.....Δεν το είχα ξανακούσει και για αυτό ήθελα τη γνώμη σας.....Αλλά μάλλον λάθος έγινε είτε από το παιδί είτε από την ίδια....Πηγαίνει σχεδόν με μπαστούνι στο σχολείο....Και δε το λέω υποτιμητικά ....απλά προδιαθέτει και τα παιδιά αρνητικά με τη στάση της απέναντι στο μάθημα.....Αν βρειτε κάτι σχετικό με τις δεικτικές αντωνυμίες ενημερωστε με παρακαλώ....
Μηπως  κατηγορειτε  τη  συναδελφο  που  το  ισχυριστηκε  αδικα? Πιθανον  να  εννουσε  για  ρηματικα  επιθετα  οπου  υπαρχει  ουδετερο  επιθετου, που  επιτρπει  τοσο  την  προσωπικη  συνταξη  του  ρημ επιθ. (με  το  κλασσικο  σχημα  Ρ-Υ-Κ), εφοσον  εκλαμβανεται  το  υ  ως  Ονομαστικη, οσο  και  την  απροσωπη  εφοσον  θεωρηθει  Αιτιατικη  (με  απρ. ρημα, δοτ. πρ.ενεργ. προσ, και  Αντικ). Πχ
Σκεπτεον  εστιν  ημιν  τουτο: 1.εαν  τουτο  Ονομ, τοτε  κανονικη  προσ. συνταξη, 2. Εαν  τουτο  Αιτιατ, τοτε  απροσωπη  (δει  σκοπειν/σκοπεισθαι  ημας  τουτο) 

Αποσυνδεδεμένος syrrahm

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1951
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #204 στις: Δεκέμβριος 23, 2009, 04:17:04 μμ »
Πρἀγματι στο παραδειγμα το ταύτα είναι αιτιατική.

Την περίπτωση της ονομαστικής τους την έδωσε σε άλλο ορισμό χωριστά......Ότι δηλαδή αν σε μία πρόταση υπάρχει οποιαδήποτε ονομαστική η σύνταξη είναι προσωπική.........

Δεν ξέρω τι να πω....Διδάσκει σε β γυμνασιου....είναι πολύ μεγάλη και τους ζητάει πράγματα υπερβολικά......Όταν πρωτομπήκε ζήτησε υποτακτική και ευκτική ενὠ τα παιδιά δεν τα έίχαν μάθει ακόμα.......Δεν παραδίδει και πολυ....τους διαβάζει κανόνες και τους γράφουν και μετά μόνα τους πρέπει να βγάλουν άκρη......
Παραδίδει και ζητάει πράγματα που ζητάνε στο λύκειο.....

Με αυτό τον κανόνα για τη δεικτικη αντωνυμία τι να πω.....Δεν το είχα ξανακούσει και για αυτό ήθελα τη γνώμη σας.....Αλλά μάλλον λάθος έγινε είτε από το παιδί είτε από την ίδια....Πηγαίνει σχεδόν με μπαστούνι στο σχολείο....Και δε το λέω υποτιμητικά ....απλά προδιαθέτει και τα παιδιά αρνητικά με τη στάση της απέναντι στο μάθημα.....Αν βρειτε κάτι σχετικό με τις δεικτικές αντωνυμίες ενημερωστε με παρακαλώ....
Μηπως  κατηγορειτε  τη  συναδελφο  που  το  ισχυριστηκε  αδικα? Πιθανον  να  εννουσε  για  ρηματικα  επιθετα  οπου  υπαρχει  ουδετερο  επιθετου, που  επιτρπει  τοσο  την  προσωπικη  συνταξη  του  ρημ επιθ. (με  το  κλασσικο  σχημα  Ρ-Υ-Κ), εφοσον  εκλαμβανεται  το  υ  ως  Ονομαστικη, οσο  και  την  απροσωπη  εφοσον  θεωρηθει  Αιτιατικη  (με  απρ. ρημα, δοτ. πρ.ενεργ. προσ, και  Αντικ).
Αυτά για Β' Γυμνασίου ;
Θα ήταν υπερβολή, αν συνέβαινε!

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5744
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #205 στις: Δεκέμβριος 23, 2009, 07:22:33 μμ »
Μπορεί να εννοεί φράσεις του τύπου "Τούτο καλόν εστίν" ή "Τούτο λέγεται"  όπου όντως έχουμε προσωπική σύνταξη.
Δεν μπορώ να φανταστώ άλλη εφαρμογή του κανόνα που να οδηγεί σε προσωπική σύνταξη.

Τελικά, νομίζω ότι με τον κανόνα πήγε να βοηθήσει τα παιδιά και μάλλον μας μπέρδεψε όλους. Οπότε οι πολλοί κανόνες βλάπτουν... :-\
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος pariel

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 954
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Για να πετύχεις, μην παίρνεις τίποτε προσωπικά
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #206 στις: Δεκέμβριος 24, 2009, 07:41:37 μμ »
Προφανώς εννοεί να έχει τη δεικτικη αντωνυμία ως υποκείμενο και να μην υπάρχει απαρέμφατο.
π.χ. τουτο ου δυνατόν εστίν. Τότε το εστί είναι προσωπικό και το δυνατόν κατηγορούμενο στο τουτο

Αποσυνδεδεμένος karxarias29

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2296
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #207 στις: Δεκέμβριος 26, 2009, 09:31:44 μμ »
Sun σε ευχαριστούμε πάρα πολύ! Να είσαι καλά και χρόνια πολλά με υγεία! :)

Αποσυνδεδεμένος georgia9

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 131
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #208 στις: Ιανουάριος 04, 2010, 07:56:37 μμ »
πως μπορω να κανω ενα μικρο να καταλαβει ποτε μια μετοχη ειναι απολυτη. καμια ιδεα?
υ γ. το συγκεκριμενο παιδι με εχει απελπισει. πρεπει να του κανω νια-νια τα παντα μπας και στροφαρει. και δεν το χω αυτο.



Αποσυνδεδεμένος gringa

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 712
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #209 στις: Ιανουάριος 04, 2010, 08:13:27 μμ »
Εγώ ξεκινώ πάντα με το ρήμα και γενικά με τους κύριους όρους της πρότασης. Τους βάζω να γράφουν από πάνω τί είναι συντακτικά η κάθε λέξη. Στη συνέχεια πάω στους ονοματικούς προσδιορισμούς με τον ίδιο τρόπο και τέλος βρίσκουμε τους επιρρηματικούς. Στις μετοχές, αφού βρούμε το υποκείμενό της, αν έχουμε σημειώσει και κάτι άλλο πάνω από τη λέξη αυτή σαν συντακτική θέση, τους λέω ότι είναι συνημμένη. Αν δε γράφει τίποτα άλλο πάνω από τη λέξη, τότε είναι απόλυτη.

Αυτό συνήθως τους λέω στο Γυμνάσιο. Στο Λύκειο, να σου πω την αλήθεια, δε δυσκολεύομαι ιδιαίτερα να τους δώσω να το καταλάβουν.

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32329
  • Τελευταία: kblala
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1162175
  • Σύνολο θεμάτων: 19242
  • Σε σύνδεση σήμερα: 810
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 14
Επισκέπτες: 804
Σύνολο: 818

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.092 δευτερόλεπτα. 34 ερωτήματα.