*

Αποστολέας Θέμα: Λατινικά Γ' Λυκείου  (Αναγνώστηκε 709353 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5803
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2828 στις: Νοεμβρίου 30, 2024, 09:20:58 pm »
Η παθητική περιφραστική συζυγία απαντά σε υποτακτική σε κύριες προτάσεις, δηλαδή σε προτρεπτική υποτακτική; Έδωσα για τροπή σε παθητική περιφραστική συζυγία το amemus patriam και το pareamus senatui, αλλά τελικά δεν ξέρω αν στέκει.

Λίγο δύσκολο μου φαίνεται, γιατί το γερουνδιακό από μόνο του έχει δεοντική έννοια. Θα ήταν υπερβολή να έχει δίπλα του και προτρεπτική υποτακτική.


Από όσο ξέρω, γενικά, η υποτακτική των περιφραστικών συζυγιών εξέφραζε επιστημική τροπικότητα, δηλ τη χρησιμοποιούσαν, για να εκφράσουν υποκειμενική κρίση για μελλοντικό γεγονός.
Λχ με υποτακτική ενεστώτα/παρατατικού ενεργ.περιφρ.συζυγ. μετέφεραν στον πλάγιο λόγο την οριστική μέλλοντα (πρβλ στα αρχαία ελληνικά τη χρήση της ευκτικής μέλλοντα για τον ίδιο λόγο): πχ Quid faciet?-----> Rogat quid facturus sit.
Αν ήθελαν να εκφράσουν μελλοντική επιθυμία, αρκούσε η υποτακτική ενεστώτα μόνη της.

Αλλά ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση του πλαγίου λόγου, μη θεωρείς ότι στην παθητική φωνή θα χρησιμοποιούσαν την παθητική περιφραστική συζυγία (ο Woodcock και ο Benett το αποκλείουν), γιατί λόγω της δεοντικής σημασίας τη θεωρούσαν κάτι διαφορετικό.

Έτσι,  μπορεί κανείς να υποθέσει ότι σε μία πρόταση σαν την παρακάτω "Quanto satius est quid faciendum sit quam quid factum quaerere", το faciendum sit μάλλον αποδίδει ένα "faciendum est" του ευθέος λόγου παρά ένα "facietur".
Χρησιμοποιείται, όμως, για να εκφράσει υποκειμενική κρίση για το μέλλον.
« Τελευταία τροποποίηση: Δεκεμβρίου 01, 2024, 05:03:05 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 07:18:21 »

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2006
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2829 στις: Δεκεμβρίου 01, 2024, 07:08:14 pm »

Ευχαριστώ πολύ, apri!
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2006
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2830 στις: Δεκεμβρίου 01, 2024, 07:37:24 pm »

Σε ποια σελίδα στο βιβλίο του καθηγητή το αναφέρει;

 Το ψηφιακό βοήθημα γράφει "στη μετατροπή από πλάγιο σε ευθύ λόγο δεν είναι απαραίτητη η μετατροπή των αντωνυμιών του γ΄προσώπου ille, is σε hic, iste (σύμφωνα με το σχολικό εγχειρίδιο Λατινικά (Βιβλίο του Καθηγητή)", αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν το βρίσκω στο βιβλίο του καθηγητή, τώρα που κοίταξα, μετά την ερώτησή σου για συγκεκριμένη σελίδα.

Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος nikolaos 0305

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 26
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2831 στις: Δεκεμβρίου 01, 2024, 09:33:18 pm »
Κι εγώ στο ΨΕΒ το διάβασα. Αλλά ανατρέχοντας στο βιβλίο δε βρήκα σχετική αναφορά. Περίεργο! Τελικά;

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 07:18:21 »

Αποσυνδεδεμένος nikolaos 0305

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 26
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2832 στις: Δεκεμβρίου 02, 2024, 06:23:00 pm »
Υπάρχει τύπος pluria, ως ουδέτερο συγκριτικού βαθμού; Απαντάται σε κείμενο;

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5803
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2833 στις: Δεκεμβρίου 02, 2024, 09:29:47 pm »
Υπάρχει τύπος pluria, ως ουδέτερο συγκριτικού βαθμού; Απαντάται σε κείμενο;

Το λεξικό Lewis& Short αναφέρει ότι το pluria ήταν προκλασικός τύπος.(βλ https://logeion.uchicago.edu/multus)

Σου παραθέτω το ακριβές απόσπασμα:

For the class. neuter of the plur., plura, the form pluria was used in ante-class. Latinity.
Gellius cites M. Cato, Q. Claudius, Valerius Antias, L. Aelius, P. Nigidius, and M. Varro as authorities for this form, Gell. 5, 21, 6; yet Plautus and Terence have only plura; and the earlier reading pluria, in Lucr. 1, 877; 2, 1135; 4, 1085, is now supplanted by the critically certain plura and plurima.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1893
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2834 στις: Δεκεμβρίου 03, 2024, 02:54:55 pm »
Στον Κάτωνα και τον Βάρρωνα δεν βρήκα παραδείγματα με τον τύπο pluria. Στους άλλους μόνο σε αποσπάσματα, όχι σε πλήρες κείμενο.

Το θέμα στον Γέλλιο συζητείται εδώ (https://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Gel.+5.21&fromdoc=Perseus%3Atext%3A2007.01.0071) και έχει ενδιαφέρον.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5803
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2835 στις: Δεκεμβρίου 03, 2024, 05:49:32 pm »
Το θέμα στον Γέλλιο συζητείται εδώ (https://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Gel.+5.21&fromdoc=Perseus%3Atext%3A2007.01.0071) και έχει ενδιαφέρον.


Έχει, πράγματι, ενδιαφέρον, γιατί προκύπτουν δυο σημαντικές γλωσσολογικές πληροφορίες, που φωτίζουν την ιστορία της λέξης:

Πρώτον, λέει ότι αρκετοί ομιλητές δεν αντιλαμβάνονταν το plus ως συγκριτικό βαθμό του multus (absolutum esse et simplex, non, ut tibi videtur, comparativum), αλλά ουσιαστικά ως συνώνυμό του.
Αυτό δικαιολογεί γιατί το έκλιναν σαν επίθετο θετικού βαθμού σχηματίζοντας τους τύπους "pluria" και "plurium" (δεν σώζεται σε κείμενο η αφαιρετική ενικού, αλλά κατά πάσα πιθανότατα, με αυτήν τη λογική θα ήταν pluri).

Δεύτερον, το γεγονός ότι ο διάλογος περιστρέφεται μόνο γύρω από το pluria δείχνει ότι όλοι οι υπόλοιποι ομιλητές, που καταλάβαιναν τη συγκριτική σημασία της λέξης, είχαν αντιληφθεί και στιγμάτιζαν μόνο αυτήν την απόκλιση και όχι και το "plurium". Γιατί; Πιθανότατα, επειδή οι τύποι της ονομαστικής και της αιτιατικής είναι συχνότεροι στον λόγο και τους χτύπαγε το "λάθος".
Αυτό δικαιολογεί γιατί το "pluria" ως στιγματισμένο τελικά δεν επικράτησε, ενώ το "plurium" επικράτησε, αν και ήταν ίδιας λογικής απόκλιση.



« Τελευταία τροποποίηση: Δεκεμβρίου 03, 2024, 10:21:06 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32782
  • Τελευταία: g.vagia
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1178423
  • Σύνολο θεμάτων: 19413
  • Σε σύνδεση σήμερα: 672
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 6
Επισκέπτες: 442
Σύνολο: 448

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.051 δευτερόλεπτα. 37 ερωτήματα.