*

Αποστολέας Θέμα: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου  (Αναγνώστηκε 93698 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8021
  • Φύλο: Άντρας
  • λαθρο-μετανάστης
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #140 στις: Νοέμβριος 29, 2013, 02:34:21 μμ »
Η λέξη "αυτοκίνητο" ως προς τη συνθεση της ειναι σωστή εννοιολογικά?
Υπήρξαν ψέμματα που ντράπηκαν τα ίδια για εκείνους που δεν ντράπηκαν καθώς τα ξεστόμισαν- και τα σχεδίασαν (Λουντέμης)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 20:00:24 »

Αποσυνδεδεμένος weissheit

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 41
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #141 στις: Δεκέμβριος 10, 2013, 04:30:48 μμ »
Συνάδελφοι, σε ιδιαίτερα α' γυμνασίου, τι ακριβώς κάνετε;

Αποσυνδεδεμένος Katerina_an

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 8
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #142 στις: Μάρτιος 30, 2014, 10:33:48 μμ »
Καλησπέρα σε όλους! Κάνω ιδιαίτερα σε ένα παιδάκι Α Γυμνασίου και είμαστε τώρα στην 6η ενότητα στη Γλώσσα και εξετάζουμε τους ομοιόπτωτους και ετερόπτωτους προσδιορισμούς. Ωστόσο, έχουμε "κολλήσει" στο πως ξεχωρίζουμε τη γενική προσωπική από τη γενική ως αντικείμενο. Έχω ψάξει παντού, σε παλιές γραμματικές, σε καινούργιες, σε ιστοσελίδες.. δεν βρίσκω κάτι για να της το εξηγήσω απλούστερα να το καταλάβει (και στο τέλος μπερδεύτηκα κι εγώ για να πω την αλήθεια!  :-[) Έχει κανείς κάποια ιδέα πως να της το πω απλά για να τα ξεχωρίζει εύκολα;
Για παράδειγμα: Σου χρωστώ ευγνωμοσύνη που με βοήθησες. Εδώ το βοήθημα απαντάει πως είναι γενική ως αντικείμενο
                        Μου δανείζεις μερικά χρήματα; Εδώ την δίνει γενική προσωπική.
Όποια βοήθεια ευπρόσδεκτη.

Αποσυνδεδεμένος thask

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 437
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #143 στις: Μάρτιος 30, 2014, 10:45:36 μμ »
Είσαι σίγουρη ότι τους ζητάνε γενική προσωπική στην α΄; Μου φαίνεται πολύ χλωμό... Γενική αντικειμενική και υποκειμενική και βαριά τους πέφτει. Καλύτερα να το αποφύγεις, εκτός πια και αν ο φιλόλογος είναι τόσο απαιτητικός.

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 20:00:24 »

Αποσυνδεδεμένος Katerina_an

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 8
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #144 στις: Μάρτιος 30, 2014, 11:19:04 μμ »
Ευχαριστώ για την απάντηση. Η συγκεκριμένη φιλόλογος είναι περιπτωσάρα, εντελώς αψυχολόγητη και γνωστή στην περιοχή για τη δουλειά που δεν κάνει. Κι εμένα χλωμό μου κάνει να το ζητήσει, βλέποντας και το επίπεδο της τάξης, αλλά μια που την αναφέρει και το βιβλίο καθηγητή είπα να της την κάνω, μην έχουμε κανένα απρόοπτο.. Αλλά δυσκολεύεται να το καταλάβει, οπότε αν έχετε κάποιο κόλπο να βοηθήσει.. :/

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5191
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #145 στις: Μάρτιος 30, 2014, 11:51:16 μμ »
Καλησπέρα σε όλους! Κάνω ιδιαίτερα σε ένα παιδάκι Α Γυμνασίου και είμαστε τώρα στην 6η ενότητα στη Γλώσσα και εξετάζουμε τους ομοιόπτωτους και ετερόπτωτους προσδιορισμούς. Ωστόσο, έχουμε "κολλήσει" στο πως ξεχωρίζουμε τη γενική προσωπική από τη γενική ως αντικείμενο. Έχω ψάξει παντού, σε παλιές γραμματικές, σε καινούργιες, σε ιστοσελίδες.. δεν βρίσκω κάτι για να της το εξηγήσω απλούστερα να το καταλάβει (και στο τέλος μπερδεύτηκα κι εγώ για να πω την αλήθεια!  :-[) Έχει κανείς κάποια ιδέα πως να της το πω απλά για να τα ξεχωρίζει εύκολα;
Για παράδειγμα: Σου χρωστώ ευγνωμοσύνη που με βοήθησες. Εδώ το βοήθημα απαντάει πως είναι γενική ως αντικείμενο
                        Μου δανείζεις μερικά χρήματα; Εδώ την δίνει γενική προσωπική.
Όποια βοήθεια ευπρόσδεκτη.


To αντικείμενο είναι αναγκαίο συμπλήρωμα που προβλέπεται από τη σημασία του ρήματος και μπορεί να είναι είτε σε γενική προσωπικής αντωνυμίας είτε σε εμπρόθετη μορφή: π.χ σου χρωστώ κάτι=χρωστώ σ' εσένα κάτι.

Η γενική προσωπική βρίσκεται δίπλα σε απρόσωπα ρήματα και εκφράσεις (π.χ μου φαίνεται, μου χρειάζεται) ή δίπλα σε ρήματα που δεν προβλέπεται να συντάσσονται με γενική, εκφράζοντας ωφέλεια/ευχαρίστηση ή βλάβη του προσώπου (π.χ να μου φιλήσεις το παιδί/να μου γεμίσεις το καλάθι/τι μου γίνεσαι;).

Κάποιες φορές μπορεί μια γενική να είναι και αντικείμενο και γενική χαριστική/αντιχαριστική.
Ας πούμε, στο παράδειγμα  "μου δανείζεις", εγώ θα έπαιρνα τη γενική και ως αντικείμενο και ως γενική χαριστική.

Δεν νομίζω όμως ότι ασχολούνται μ' αυτά στην Α' Γυμνασίου  και μάλιστα, ενδελεχώς.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Katerina_an

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 8
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #146 στις: Μάρτιος 31, 2014, 01:01:28 πμ »
Apri, σε ευχαριστώ πολύ! Κι εγώ δεν πιστεύω ότι θα το ζητήσει αλλά είπα να είμαστε προετοιμασμένοι μια που είναι στο βιβλίο.

Αποσυνδεδεμένος Rose7

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 10
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #147 στις: Ιούνιος 22, 2014, 12:18:24 μμ »
Καλησπέρα σε όλους !

Από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη θα ξεκινήσω να διδάσκω το μάθημα της έκθεσης σε παιδάκια του γυμνασίου για πρώτη φορά. Ψάχνω λοιπόν ένα βιβλίο το οποίο να αναφέρεται αναλυτικά στον τρόπο επεξεργασίας του κειμένου, τις πλευρές επεξεργασίας του, με παραδείγματα και (γιατί όχι;) ασκήσεις.  Γνωρίζει τυχόν κάποιος να μου προτείνει ορισμένους τίτλους;

Σας ευχαριστώ πολύ :)

Αποσυνδεδεμένος evι@1

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 21
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #148 στις: Οκτώβριος 13, 2014, 11:13:44 μμ »
Kαλησπέρα!
   Στη πρόταση:<< To 1926 έγινε ένας από τους πρώτους ακαδημαικούς>>, ποιο είναι το κατηγορούμενο; Ολόκληρη η ονοματική φράση: ένας από τους πρώτους ακαδημαικούς;;;

Αποσυνδεδεμένος kasta1

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 299
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #149 στις: Οκτώβριος 13, 2014, 11:28:00 μμ »
Καλησπέρα!
Αν το υποκείμενο είναι ένα όνομα που προηγείται και εννοείται... το κατηγορούμενο είναι το "ένας". Η εμπρόθετη φράση "από τους πρώτους ακαδημαϊκούς" δηλώνει το διαιρεμένο όλο.
Επειδή όμως πρόκειται για παιδιά Α' Γυμνασίου, αν μας πουν ολόκληρη τη φράση για κατηγορούμενο, το δεχόμαστε. Και σταδιακά προσπαθούμε να καταλάβουν ότι το κατηγορούμενο είναι μόνο το "ένας". Μπορούμε για παράδειγμα να ξαναδιατυπώσουμε τη φράση ως εξής: "Το 1926 έγινε ένας ακαδημαϊκός" και να ρωτήσουμε ποιο είναι το κατηγορούμενο σ' αυτή την περίπτωση. Και μετά να ρωτήσουμε ποιο είναι το κατηγορούμενο στη φράση "Το 1926 έγινε ένας".
Ελπίζω να βοήθησα.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5191
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #150 στις: Οκτώβριος 14, 2014, 01:47:00 πμ »
Στη πρόταση:<< To 1926 έγινε ένας από τους πρώτους ακαδημαικούς>>, ποιο είναι το κατηγορούμενο; Ολόκληρη η ονοματική φράση: ένας από τους πρώτους ακαδημαικούς;;;


Με βάση το νεότερο συντακτικό, κατηγορούμενο θεωρείται όλη η ονοματική φράση "ένας από τους πρώτους ακαδημαϊκούς".
Στο παλιότερο συντακτικό, κατηγορούμενο θεωρείται μόνο ο πυρήνας της ΟΦ, δηλ. το "ένας".


Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στην πρόταση: Είναι καλός στη δουλειά του.
Με το νεότερο συντακτικό, κατηγορούμενο είναι όλη η επιθετική φράση "καλός στη δουλειά του", ενώ με το παλιότερο είναι μόνο το "καλός".



......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος erietta

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2123
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #151 στις: Οκτώβριος 14, 2014, 09:51:41 πμ »
apri, εγώ θα απέφευγα να διδάξω στα παιδιά το παράδειγμα "είναι καλός στη δουλειά του" ως κατηγορούμενο, γιατί δεν μπορώ να το εξηγήσω σε παιδιά α΄ γυμνασίου. Ας μην ξεχνάμε ότι η φράση "στη δουλειά του" κρύβει έναν εμπρόθετο προσδιορισμό της της αναφοράς (ως προς τη δουλειά του) και άντε να το εξηγήσεις αυτό σε δεκατριάχρονα. Ελπίζω το βιβλίο της Α΄ Γυμνασίου να μην έχει ένα τέτοιο παράδειγμα για να εξηγήσει το κατηγορούμενο. Σημείωση: Δεν έχει τύχει να διδάξω Γλώσσα Α΄Γυμνασίου, γι' αυτό το λέω.

Αποσυνδεδεμένος evι@1

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 21
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #152 στις: Οκτώβριος 14, 2014, 10:59:03 πμ »
Ευχαριστώ για τις απαντήσεις!
Η άσκηση είναι από φυλλάδιο για Γλώσσα τετάρτης δημοτικού,όπου εκεί διδάσκονται για πρώτη φορά το κατηγορούμενο.Επομένως, θα το υπογραμμίσω όλη τη φράση  η θα υπογραμμίσω ''το ένας'' και το υπόλοιπο σε παρένθεση.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5191
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #153 στις: Οκτώβριος 14, 2014, 02:02:56 μμ »
apri, εγώ θα απέφευγα να διδάξω στα παιδιά το παράδειγμα "είναι καλός στη δουλειά του" ως κατηγορούμενο, γιατί δεν μπορώ να το εξηγήσω σε παιδιά α΄ γυμνασίου. Ας μην ξεχνάμε ότι η φράση "στη δουλειά του" κρύβει έναν εμπρόθετο προσδιορισμό της της αναφοράς (ως προς τη δουλειά του) και άντε να το εξηγήσεις αυτό σε δεκατριάχρονα. Ελπίζω το βιβλίο της Α΄ Γυμνασίου να μην έχει ένα τέτοιο παράδειγμα για να εξηγήσει το κατηγορούμενο. Σημείωση: Δεν έχει τύχει να διδάξω Γλώσσα Α΄Γυμνασίου, γι' αυτό το λέω.

Πρακτικά μπορείς, αν εξηγήσεις ότι όλη η επιθετική φράση ("καλός στη δουλειά του") εκφράζει την ιδιότητα που αποκτά το υποκείμενο.
Αυτό φαίνεται αν αντικαταστήσεις τον εμπρόθετο με ουσιαστικό, π.χ καλός επαγγελματίας
ή αν ρωτήσεις "Τι είναι;" (απάντηση: καλός στη δουλειά του).

Από εκεί και πέρα, αν η φράση δεν είναι απλή, αλλά διευρυμένη, τότε μπορεί να αναλυθεί στην κεφαλή της, δηλ. στον πυρήνα της φράσης που τη χαρακτηρίζει ως επιθετική, ονοματική κλπ, και στους διάφορους προσδιορισμούς και συμπληρώματά της.
Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, έχεις το "καλός" ως πυρήνα της επιθετικής φράσης που συμπληρώνεται με την προθετική φράση (ή αν προτιμάς, εμπρόθετο προσδιορισμό της αναφοράς) "στη δουλειά του".


Ούτε εγώ έχω ασχοληθεί ιδιαίτερα με τη Γλώσσα του Γυμνασίου, αλλά νομίζω ότι γενικά στα βιβλία Γλώσσας του Δημοτικού και του Γυμνασίου έχουν περάσει αρκετά στοιχεία των τελευταίων γλωσσολογικών θεωριών, στο δε κομμάτι της σύνταξης, οι βασικές αρχές της Γενετικής-Μετασχηματιστικής Γραμματικής.
Επομένως, αν λ.χ στον ορισμό του κατηγορουμένου λέει ότι κατηγορούμενο μπορεί να είναι μια ΟΦ, τότε δεν νομίζω ότι μπορείς να το παραβλέψεις. Αν πάλι λέει ότι κατηγορούμενο είναι ένα επίθετο ή ένα ουσιαστικό, τότε ακολουθείς το παραδοσιακό συντακτικό.

Το πρόβλημα δεν είναι τόσο αν το παιδί μπορεί να καταλάβει αυτήν την προσέγγιση, εφόσον του εξηγηθεί.
Το πρόβλημα είναι ότι πρώτον, ο εκπαιδευτικός συνήθως είναι πιο εξοικειωμένος με το παλιότερο συντακτικό και δυσκολεύεται να εφαρμόσει το νεότερο (αυτό όμως διορθώνεται εύκολα αν το θέλει)
και δεύτερον και κυριότερο, ότι στα μεν νέα ελληνικά διδάσκει το νεότερο συντακτικό, στα δε αρχαία το παραδοσιακό.
Οπότε πραγματικά πώς να εξηγήσει στο μαθητή ότι το κατηγορούμενο στα νέα είναι όλη η ΟΦ, ενώ στα αρχαία μόνο το όνομα; Μια σύγχυση θα την πάθει το παιδί.

Ίσως μια λύση είναι αυτή που πρότεινε η evi, δηλ. να υπογραμμίζεις όλη τη φράση ως κατηγορούμενο, αλλά τους προσδιορισμούς της κεφαλής, να τους βάζεις σε παρένθεση ως δευτερεύοντα στοιχεία.
Ειλικρινά δεν ξέρω αν υπάρχει κάποια "γραμμή" που ακολουθούν οι δάσκαλοι σ' αυτήν την περίπτωση ή αν απλώς αυτοσχεδιάζουν.  ::)



« Τελευταία τροποποίηση: Οκτώβριος 14, 2014, 09:27:26 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

 

Pde.gr, © 2005 - 2020

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 29929
  • Τελευταία: Penny papa
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1035999
  • Σύνολο θεμάτων: 17734
  • Σε σύνδεση σήμερα: 632
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1737
  • (Σεπτέμβριος 06, 2014, 04:03:51 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 42
Επισκέπτες: 547
Σύνολο: 589

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.095 δευτερόλεπτα. 31 ερωτήματα.