*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη  (Αναγνώστηκε 618620 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1999
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #3150 στις: Νοέμβριος 08, 2024, 06:20:34 μμ »

ἀλλὰ μὴν ὅτι νῦν Ἀριστογείτων τοῖς μὲν τῆς ἐνδείξεως δικαίοις ἅπασιν ἑάλωκεν  ἕτερος δ΄ οὐδὲ εἷς ἔστιν ἀνεκτὸς αὐτῷ λόγος,  περὶ τούτων ῥᾴδιον διδάξαι.: το περί τούτων ανακεφαλαιώνει το περιεχόμενο της ειδικής, όπως αν είχαμε ταῦτα αντί για τον εμπρόθετο; Έτσι όμως όπως είναι τώρα,  μπορούμε να χαρακτηρίσουμε την ειδική αντικείμενο στο διδάξαι;
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 09:03:56 »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5796
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #3151 στις: Νοέμβριος 08, 2024, 09:00:21 μμ »
Είναι δύο οι ειδικές προτάσεις και συνδέονται αντιθετικά (μεν...δε). Γι' αυτό μετά λέει "περί τούτων".

Εγώ θα έλεγα ότι είναι επεξηγήσεις στο "τούτων" που έχουν προταχθεί για έμφαση.

......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1891
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #3152 στις: Νοέμβριος 09, 2024, 11:26:30 πμ »
Η επεξήγηση είναι ζήτημα που έχει να κάνει με τη σειρά όρων ή προτάσεων στον λόγο. Έτσι, δεν καταλαβαίνω πώς είναι δυνατόν να επεξηγείται ένας όρος που έπεται. Η έμφαση επιτυγχάνεται άριστα με την πρόταξη των ειδικών και την επίταξη του δεικτικού.

Κατά τη γνώμη μου, στο συγκεκριμένο χωρίο το δεικτικό έχει και πάλι τη γνωστή επαναληπτική και ανακεφαλαιωτική λειτουργία του, αλλά η επιλογή του εμπροθέτου, αντί για την αιτιατική που αναμενόταν, οφείλεται στη διάθεση του συγγραφέα να γίνει πιο περιγραφικός. Επομένως, κατ' εμέ, οι ειδικές προτάσεις είναι αντικείμενα του διδάξαι.

Όταν συμμετέχει αναφορική πρόταση, τότε το σχήμα (εκτός από το ομαλό: απλό αναφορικό - απλό δεικτικό) μπορεί να είναι είτε εμπρόθετο αναφορικό - απλό δεικτικό, είτε απλό αναφορικό - εμπρόθετο δεικτικό: Ισοκρ. κατὰ τῶν σοφ. 5 παρὰ μὲν ὧν δεῖ λαβεῖν αὐτούς, τούτοις μὲν ἀπιστοῦσιν ... ὧν δ' οὐδεπώποτε διδάσκαλοι γεγόνασιν, παρὰ τούτοις τὰ παρὰ τῶν μαθητῶν μεσεγγυοῦνται. Στην πρώτη περίπτωση η αναφορική είναι αντικ. του ἀπιστοῦσιν, στη δεύτερη έχει τη λειτουργία του εμπρόθετου παρὰ + δοτ.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5796
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #3153 στις: Νοέμβριος 09, 2024, 03:41:46 μμ »
Η επεξήγηση είναι ζήτημα που έχει να κάνει με τη σειρά όρων ή προτάσεων στον λόγο. Έτσι, δεν καταλαβαίνω πώς είναι δυνατόν να επεξηγείται ένας όρος που έπεται. Η έμφαση επιτυγχάνεται άριστα με την πρόταξη των ειδικών και την επίταξη του δεικτικού.


Θα σου πω γιατί το έγραψα.

Κατ' αρχάς, ναι, το είδος της apposition εξαρτάται από τη σειρά των λέξεων. Αλλά εδώ είναι σαφές ότι η κανονική σειρά, αυτή της βαθείας δομής, έχει αντιστραφεί για έμφαση. Δηλαδή, οι ειδικές είναι σαφές ότι θα έπρεπε να ακολουθούν το "ράδιον διδάξαι".

Το τι είναι συντακτικά οι ειδικές προτάσεις, εξαρτάται από το κατά πόσο το "περί τούτων" υπήρχε στη βαθεία δομή.
Αν υπήρχε, τότε οι ειδικές ήταν επεξήγηση σ' αυτό και απλά μετακινήθηκαν για έμφαση. Αν δεν υπήρχε, τότε λειτουργεί στην επιφανειακή δομή ως επαναληπτική αντωνυμία που επαναλαμβάνει το νόημα των ειδικών προτάσεων.


Τώρα, για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, δεν αποκλείω καθόλου να συμβαίνει το δεύτερο, το οποίο υποστηρίζεις και εσύ.
Ο λόγος που σκέφτηκα το πρώτο στη συγκεκριμένη πρόταση είναι ο εξής:

Επαναληπτική αντωνυμία στα αρχαία ελληνικά είναι το "αυτός" στις πλάγιες πτώσεις  (πχ Πρόξενος δὲ καὶ Μένων, ἐπείπερ εἰσὶν ὑμέτεροι εὐεργέται . . . πέμψατε αὐτοὺς δεῦρο) και σε κάποιες περιπτώσεις το "ούτος" στην ονομαστική (Smyth 2533 a): The main clause may contain a resumptive demonstrative pronoun; as ““τὸν ἄνδρα τοῦτον, δ̀ν πάλαι ζητεῖς . . ., οὗτός ἐστιν ἐνθάδε” this man whom you have long been searching for, this man is here”.

Αντιθέτως, όταν το "ούτος" βρίσκεται σε πλάγια πτώση μετά από αναφορική, δεν είναι σαφές ποιος είναι ο ρόλος του.
Ο Smyth άλλοτε το αναφέρει ως όρο αναφοράς (2492) και άλλοτε ως εμφατική επαναληπτική αντωνυμία (1252) σε αντιπαραβολή με την αδύναμη "αυτός":
2492: The relative clause is often made emphatic by placing after it the main clause with the demonstrative antecedent. Thus, ὅ τι βούλεται, τοῦτο ποιείτω whatever he wants, that let him do P. Eu. 285e.)

1252:  οὗτος (less often ἐκεῖνος) may take up and emphasize a preceding subject or object. ἃ ἂν εἴπῃς, ἔμμενε τούτοις” whatever you say, hold to it” P. R. 345b. The anaphoric αὐτός in its oblique cases is weaker


Δεν μπορεί όμως να είναι και τα δυο ταυτόχρονα. Αν είναι επαναληπτική αντωνυμία, τότε άλλος είναι ο όρος αναφοράς και έχει παραλειφθεί.
Δεν είναι, όμως, λίγο περίεργο να υπάρχει όρος αναφοράς, να παραλειφθεί και μετά να εμφανιστεί ξανά η ίδια αντωνυμία ως επαναληπτική;
Γι' αυτό σκέφτηκα ως πιο απλή εκδοχή το να είναι όρος αναφοράς και όχι επαναληπτική (χωρίς να είμαι απόλυτα σίγουρη, ξαναλέω).




« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 09, 2024, 03:48:22 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 09:03:56 »

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1999
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #3154 στις: Νοέμβριος 10, 2024, 09:04:41 μμ »

Σας ευχαριστώ πολύ!
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1177830
  • Σύνολο θεμάτων: 19408
  • Σε σύνδεση σήμερα: 516
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αύγουστος 21, 2024, 05:10:38 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 8
Επισκέπτες: 437
Σύνολο: 445

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.132 δευτερόλεπτα. 36 ερωτήματα.