*

Αποστολέας Θέμα: Λατινικά Γ' Λυκείου  (Αναγνώστηκε 733909 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Sissy_LA

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 56
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2842 στις: Ιανουαρίου 17, 2025, 11:17:55 am »
Στο κείμενο 35 στο χωρίο : Atilius Regulus ad senatum scripsit mercenarium suum discessisse [...], η αντωνυμία suum έμμεση αυτοπάθεια εκφράζει, σωστά; Λειτουργεί ως επιθετικός προσδιορισμός στο υποκείμενο (mercenarium) του απαρεμφάτου  αλλά αναφέρεται στο υποκείμενο του ρήματος της πρότασης (Atilius Regulus).

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 10:46:05 »

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1905
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2843 στις: Ιανουαρίου 17, 2025, 08:45:58 pm »
Ναι.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2023
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2844 στις: Ιανουαρίου 25, 2025, 09:43:48 pm »

Non ex ebore tantum Phidias sciēbat facere simulacra; ex aere quoque faciēbat.
non Sicanorum aut Pelasgorum  sed aetātis suae verbis utebantur.

Στις παραπάνω προτάσεις το non πηγαίνει με το ex ebore στην πρώτη και με το Sicanorum aut Pelasgorum στη δεύτερη ή με τα ρήματα;

Εμένα μου φαίνεται ότι η άρνηση ανήκει στα ουσιαστικά, αλλά οι μεταφράσεις τη συνάπτουν με το ρήμα.
 
Στη δεύτερη πρόταση, αν η άρνηση συναφθεί με το ρήμα, πρέπει να εννοηθεί δεύτερο verbis ως αντικείμενο, δεν γίνεται αλλιώς, έτσι δεν είναι;
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1905
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2845 στις: Ιανουαρίου 26, 2025, 03:40:24 pm »
Άρνηση σε μεμονωμένα ουσιαστικά ή σε εμπρόθετα δεν συνηθίζεται στη Λατινική, αλλά και δεν αποκλείεται. Στα συγκεκριμένα δύο χωρία όχι μόνο δεν θα απέκλεια τη σύνδεση των αρνήσεων με τα ουσιαστικά, αλλά και τη θεωρώ πιθανότερη, με την έννοια ότι και στα δύο αυτά χωρία υπάρχουν δύο σκέλη (ex ebore-ex aere και Sinacorum/Pelasgorum-aetatis suae αντίστοιχα). Σ' αυτά τα σκέλη νομίζω πως θέλει ο συγγραφέας να στρέψει την προσοχή μας (στο πρώτο μέσω της επίδοσης στο β΄σκέλος, και στο δεύτερο μέσω της αντίθεσης), γι' αυτό και πιστεύω πως οι αρνήσεις πρέπει να αποδοθούν στα ουσιαστικά: non tantum ex ebore sed etiam ex aere (sciebat facere ή faciebat simulacra)· non Sicanorum aut Pelasgorum sed aetatis suae (verbis utebantur).

Πάντως, για να πάρεις μια ολοκληρωμένη ιδέα σχετικά με το θέμα, δες τον Pinkster I, 8.7 (Local negation by negation adverbs), σσ. 684-691. Εκεί θα δεις και παραδείγματα με άρνηση σε ουσιαστικά και με άρνηση σε εμπρόθετα.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 10:46:05 »

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2023
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2846 στις: Ιανουαρίου 26, 2025, 11:13:44 pm »


Ευχαριστώ πολύ!
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος nikolaos 0305

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 31
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2847 στις: Ιανουαρίου 31, 2025, 08:50:52 pm »
nisi filium haberem, libera in libera patria mortua essem. Κάπου διάβασα (ίσως βιβλίο καθηγητή) ότι ο υποθετικός λόγος εκφράζει το αντίθετο του πραγματικού με την υπόθεση να αναφέρεται στο παρόν και την απόδοση στο παρόν - μέλλον.
Γιατί στο παρόν - μέλλον κι όχι μόνο στο παρόν;
Και κάτι ακόμη: a quo se metui putet. Πώς θα μετατραπεί το παθητικό απαρέμφατο σε ενεργητικό;

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5822
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2848 στις: Φεβρουαρίου 01, 2025, 11:12:26 am »
Η απόδοση μπορείς να πεις ότι αναφέρεται στο παρόν-μέλλον, γιατί η πράξη του θανάτου εξ ορισμού είναι χρονικά απροσδιόριστη και μπορεί να αφορά το παρόν ή το μέλλον του ομιλητή.

Η πρόταση με το απαρέμφατο θεωρητικά θα μπορούσε να ειπωθεί "quem se metuere putet".
Όμως, θα ήταν εξαιρετικά ασαφές ποια αιτιατική προσώπου είναι το υποκείμενο του απαρεμφάτου και γι' αυτό είναι μια δομή που απέφευγαν. Δεν είναι τυχαίο ότι στο κείμενο βλέπεις παθητικό απαρέμφατο, παρότι το συγκεκριμένο ρήμα δεν συνηθιζόταν και τόσο στην παθητική φωνή. Είναι η μόνη επιλογή που είχε ο ομιλητής, ώστε να είναι συντακτικά σαφής.
« Τελευταία τροποποίηση: Φεβρουαρίου 01, 2025, 11:17:09 am από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2023
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2849 στις: Φεβρουαρίου 02, 2025, 06:08:28 pm »

Σε άσκηση διόρθωσης συντακτικών λαθών δίνεται η πρόταση

 Videbimus amici pugillares se adportare in montibus. Το ένα λάθος είναι το amici, το οποίο διορθώνεται σε amicos. Ως δεύτερο λάθος δίνεται το se, το οποίο διορθώνεται σε sibi. Εμένα ούτε το se μου φαίνεται να έχει θέση -θα το αφαιρούσα εντελώς-  αλλά ούτε και το sibi. Τι είναι συντακτικά το sibi; Μόνο ως δοτική προσωπική μπορώ να το δω, αλλά αυτό δεν είναι, νομίζω, ζητούμενο για β΄ Λυκείου.
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1905
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2850 στις: Φεβρουαρίου 03, 2025, 07:23:18 pm »
To sibi μόνο ως δοτική χαριστική* στέκει. Τη σύνταξη όμως αυτή του adporto δεν μπορεί να την ξέρει ένας μαθητής Β΄Λυκείου. Υποθέτω ότι η πρόθεση των εισηγητών της άσκησης είναι να φανεί αν οι μαθητές θα διατηρήσουν το se (κάτι που δεν στέκει συντακτικά ή μεταφραστικά) ή όχι. Αλλά πώς να φανταστούν τα παιδιά ότι η αιτιατική θα πρέπει να τραπεί σε δοτική;

*Πρβλ. Cic. Ver. 2.1.57 P. Servilius ... ea (= signa atque ornamenta) populo Romano adportavit.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5822
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2851 στις: Φεβρουαρίου 03, 2025, 11:29:07 pm »
To sibi μόνο ως δοτική χαριστική* στέκει.
*Πρβλ. Cic. Ver. 2.1.57 P. Servilius ... ea (= signa atque ornamenta) populo Romano adportavit.

Mεταξύ μας, ούτε και για δοτική χαριστική είναι καλό παράδειγμα. Συνήθως, με τη δοτική χαριστική κάποιος κάνει κάτι προς όφελος άλλου, όχι προς όφελος του εαυτού του.

Νομίζω πως πιο λογικό συμπλήρωμα θα ήταν το secum ως εμπρόθετος της συνοδείας (πρβλ senectus, si nihil quicquam aliud viti adportes tecum, cum advenis, unum id sat est...) και όχι το sibi που διάλεξαν.

Όπως λες, όμως, τη σύνταξη του adporto, δεν μπορούν να την ξέρουν μαθητές της Β' Λυκείου.
Άρα, όπως και να το δει κανείς, αυτοί που έγραψαν την άσκηση θα έπρεπε να περιοριστούν στο amicos.


......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος nikolaos 0305

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 31
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2852 στις: Φεβρουαρίου 03, 2025, 11:31:00 pm »
Την πρόταση "num ad hostem veni?", αν θέλουμε να την μετατρέψουμε σε πρόταση με το εγκλιτικό -ne, δηλώνοντας ότι ο ερωτών δε γνωρίζει την απάντηση, πού θα προσαρτηθεί το -ne; Θεωρώ στο ρήμα. Αλλά, γιατί όχι στο hostem; Τι ισχύει και με βάση ποιον κανόνα επιλέγω;

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5822
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2853 στις: Φεβρουαρίου 04, 2025, 10:30:03 am »
Το -ne έμπαινε πάντα στη λέξη στην οποία εστιαζόταν η απορία και κατά κανόνα ήταν στην αρχή της πρότασης (η πρώτη λέξη ή κάποια από τις πρώτες λέξεις).
Πχ Legisne librum?
= Διαβάζεις βιβλίο (ή κάνεις κάτι άλλο);

     Βonumne librum legis?
=Διαβάζεις καλό βιβλίο (ή κακό);

     Librumne legis?
=Βιβλίο (ή κάτι άλλο) διαβάζεις;


Τώρα, στην πρόταση που λες (num ad hostem veni?), είναι εμφανές ότι η απορία εστιάζεται στο "ad hostem" .  Στην ουσία, ρωτάει: Στον εχθρό ήρθα ή στο παιδί μου;

Ωστόσο, έχω ισχυρή αμφιβολία αν θα μπορούσε να προσαρτηθεί το -ne στο hostem, γιατί δεν είναι μόνο του, αλλά ανήκει σε προθετική φράση (ad hostem).
Δεν νομίζω γενικά ότι ένα εγκλιτικό μόριο μπορεί να αφορά φράση, γιατί προσαρτάται σε λέξη.
Εκτός αν κάποιος έχει πετύχει ποτέ σε κείμενο τέτοια περίπτωση. Αν όχι, εδώ μόνο το num ταιριάζει.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος nikolaos 0305

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 31
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2854 στις: Φεβρουαρίου 04, 2025, 11:34:55 am »
Η λέξη "ιδεολογία" είναι ετυμολογικά συγγενής με το "intellego";

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5822
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2855 στις: Φεβρουαρίου 04, 2025, 01:12:50 pm »
Η λέξη "ιδεολογία" είναι ετυμολογικά συγγενής με το "intellego";


Ναι, με την έννοια ότι και οι δυο έχουν προέλθει από την ίδια απλή λέξη ("λέγω/lego") μέσω παραγωγής/σύνθεσης.
Η "ιδεολογία" με παραγωγή και σύνθεση
(λέγω-->ιδεολόγος-->ιδεολογία), το "intellego" μόνο με σύνθεση (inter+lego).



« Τελευταία τροποποίηση: Φεβρουαρίου 04, 2025, 04:48:28 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

 

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32811
  • Τελευταία: venouli25
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1179703
  • Σύνολο θεμάτων: 19441
  • Σε σύνδεση σήμερα: 609
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 14
Επισκέπτες: 404
Σύνολο: 418

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.07 δευτερόλεπτα. 37 ερωτήματα.