Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Τυπική Εκπαίδευση => Γενικό Λύκειο => Σχολικά μαθήματα => Φιλολογικά μαθήματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: HOPE77 στις Αυγούστου 23, 2018, 09:45:17 pm
-
Συνάδερφοι καλησπέρα.Θα αναλάβω μια μαθητρια στα Λατινικά της β΄λυκειου κ ενω κανω χρονια β΄κ γ΄λυκειου Λατινικα δεν εχω κανει β΄Λυκείου με το νεο σύστημα(Λατινικα μονο στη γ΄).Ακολουθειτε το διαχωρισμό κεφαλαιο 1-20 'οπως ηταν παλαια στην β΄ή κανετε μονο γραμματική όλων των κεφαλαίων κ καθόλου καθόλου κειμενα;
-
Και εγώ το ίδιο το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζω. Ο συνάδελφος που έκανε πέρυσι Λατινικά στη β λυκείου έκανε και γραμματική και κείμενα αναλυτικά με το συντακτικό τους (και νομίζω μέχρι το 20). Η δική μου όμως γνώμη είναι ότι στη β λυκείου είναι προτιμότερο το βάρος να δοθεί στην καλή εκμάθηση όσο το δυνατόν περισσότερης ύλης γραμματικής συμπεριλαμβανομένων των αρχικών χρόνων, αλλά, επειδή αυτό μπορεί κάπου να κουράσει και επειδή σε καμία γλώσσα δεν ενδείκνυται η διδασκαλία γραμματικής χωρίς κείμενο, σκέφτομαι να φέρω τους μαθητές σε μια πρώτη επαφή με το κείμενο, κυρίως όμως για αναγνώριση σε αυτό των διαφόρων γραμματικών τύπων, χωρίς να επιμένω στη σύνταξη ούτε να εξετάζω μετάφραση και σύνταξη.
-
Kαλημέρα.Σε φροντιστήριο έκανα χρόνια αλλα με το παλαιο σύστημα,β΄κ γ΄Λυκείου.Τώρα ειμαι σε ιδιαίτερα αλλά εδω κ 3-4 χρόνια κανω μόνο γ΄Λυκείου.Εσύ για φροντιστήριο μιλάς;Στα φροντιστήρια απ΄οσο οσο ξέρω κανουν β΄λυκειου Λατινικά αλλά δεν ξερω τι ακριβώς.
-
Ναι, για φροντιστήριο μιλάω, όπου όμως δεν υπάρχει κάποια γραμμή για το τι θα διδαχθεί στη β λυκείου, αλλά αυτό εναπόκειται στην κρίση του καθηγητή και, όπως σου είπα, ο συνάδελφος που τα δίδασκε πέρυσι έκανε και κείμενα κανονικά και το ίδιο έκανε και άλλη συνάδελφος πρόπερσι. Από τα μαθήματα όμως που έκανα τον Ιούνιο στο θερινό τμήμα της γ λυκείου διαπίστωσα ότι οι μαθητές, ενώ θυμούνταν αρκετά καλά τα κείμενα που διδάχθηκαν στη β λυκείου, έκαναν πολλά λάθη στη γραμματική, για αυτό λέω να μην ακολουθήσω την τακτική των συναδέλφων, αλλά να δώσω βάση στη γραμματική. Αλλά και για ιδιαίτερο μάθημα το ίδιο θα πρότεινα με τη διαφορά ότι εδώ, αν η μαθήτρια προχωράει καλά με τη γραμματική και βλέπεις ότι σου φτάνει ο χρόνος, μπορείς να κάνεις και κάποια κείμενα αναλυτικά.
Όταν τα δίδασκες σε φροντιστήριο, στη γ λυκείου πότε ολοκλήρωνες την ύλη και άρχιζες επαναλήψεις; Πιστεύω ότι το σωστό είναι να ολοκληρωθεί το πολύ λίγο μετά τα Χριστούγεννα, αλλά, για να γίνει αυτό, πρέπει να βγαίνει πολλή ύλη στο εβδομαδιαίο τρίωρο, ύλη που αποκλείεται να αφομοιωθεί τόσο γρήγορα από μέτριους μαθητές. Οπότε τι κάνουμε, προχωράμε αφήνοντας κενά ή επιμένουμε στα ίδια καθυστερώντας την ολοκλήρωση της ύλης και εις βάρος της καλής επανάληψης;
-
Εγω δε βιαζομαι να βγάλω την ύλη.Πιστεύω οτι καλύτερη δουλειά γίνεται οταν εχουν οι μαθητες ένα κεφαλαιο κ μπορουν να το διαβασουν με την ησυχία τους.Γύρω στο Μάρτιο τελειώνω περίπου κ μετά κάνω επαναληψη 4-5 κεφάλαια μαζί κ μια επαναληψη κατά φαινόμενα.
-
Καλη ιδέα η επανάληψη κατά φαινόμενα! Στο φροντιστήριο με πόσες ώρες την εβδομάδα τα καλυπτες όλα αυτά;
-
Νομίζω 3 ώρες αλλά στο τέλος πάντα έπεφτε κ υπερωρία δηλαδή για να τελειώσει η ύλη εκανα κ επίπλέον ώρες.Υπήρχαν φροντιστήρια που έκαναν δυο κείμενα μαζί κ μέχρι 'χριστούγεννα έβγαζαν την ύλη κ έλεγαν οτι έκαναν κ τρεις επαναλήψεις.Δεν με ενδιαφέρουν αυτά.Εγω σου ειπα πιστέυω οτι καλύτερη δουλειά γινεται με το ενα καθημερινο κεφάλαιο κ εκει επιμένω.
-
Νομίζω 3 ώρες αλλά στο τέλος πάντα έπεφτε κ υπερωρία δηλαδή για να τελειώσει η ύλη εκανα κ επίπλέον ώρες.
Αυτό σκεφτόμουν και εγώ, ότι στη συνέχεια θα χρειαστούν οπωσδήποτε περισσότερες ώρες, και μετά από όσα μου είπες λέω να το ζητήσω από την αρχή∙ το τρίωρο είναι πολύ λίγο για να διδαχθούν τόσα πράγματα και ταυτόχρονα να γίνεται εξάσκηση και να μείνει και χρόνος για επανάληψη.
Όσο για τα δύο κείμενα σε κάθε μάθημα, προφανώς με τη γραμματική και τη θεωρία συντακτικού των αντίστοιχων κεφαλαίων, μου φαίνεται αδιανόητο!
Σε ευχαριστώ για τις πληροφορίες!
-
Σύμφωνα με δημοσίευμα του
-
Σύμφωνα με δημοσίευμα του
-
Και όσοι περάσουν φιλολογία πώς θα βγάλουν το τμήμα ????😱😱😱Θα μάθουν λατινικά στο πανεπιστήμιο για πρώτη φορά. Θεέ μου. Έλεος. Δεν αντέχω άλλο με το εκπαιδευτικό σύστημα.
-
Και όσοι περάσουν φιλολογία πώς θα βγάλουν το τμήμα ????😱😱😱Θα μάθουν λατινικά στο πανεπιστήμιο για πρώτη φορά.
Το φαντάζεσαι; Να αναγκαστούν οι καθηγητές των Πανεπιστημίων να κλίνουν mensa, sum, amo;
Ε, ας ξεσηκωθούν λοιπόν και αυτοί, για να μη φθάσουμε εκεί αλλά και στα χειρότερα!
Γιατί έτσι όπως πάμε βλέπω να παραγκωνίζονται και τα Αρχαία, τα οποία συνεχώς υποβαθμίζονται∙ επιτρέπεται στα τέσσερα μαθήματα που δίνουν οι μαθητές για το απολυτήριο Λυκείου να συμπεριλαμβάνεται η
-
Το φαντάζεσαι; Να αναγκαστούν οι καθηγητές των Πανεπιστημίων να κλίνουν mensa, sum, amo;
Ε, ας ξεσηκωθούν λοιπόν και αυτοί, για να μη φθάσουμε εκεί αλλά και στα χειρότερα!
Γιατί έτσι όπως πάμε βλέπω να παραγκωνίζονται και τα Αρχαία, τα οποία συνεχώς υποβαθμίζονται∙ επιτρέπεται στα τέσσερα μαθήματα που δίνουν οι μαθητές για το απολυτήριο Λυκείου να συμπεριλαμβάνεται η
-
Εγώ πάλι πριν από δύο μήνες περίπου είχα μάθει ότι ετοιμάζονται σημαντικές αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών των Λατινικών και ότι δεν ετίθετο θέμα κατάργησή τους. Τώρα όμως που, μετά το μήνυμα του steven_seagal, απευθύνθηκα σε δύο σχετικά αρμόδια πρόσωπα, κανείς δεν γνώριζε ούτε να επιβεβαιώσει ούτε να διαψεύσει την είδηση.
Ας ελπίσουμε να μη υπερισχύσουν όσοι επιθυμούν την απάλειψη των Λατινικών από τη μέση εκπαίδευση.
Τι πιθανότητες δίνετε να συνεχίσει να συζητείται το ενδεχόμενο κατάργησής τους, αν αλλάξει η κυβέρνηση;
Αν αλλαξει η κυβερνηση, θεωρώ πιθανό να μην γίνει δεκτή η κατάργηση των Λατινικών..
-
Αν αλλαξει η κυβερνηση, θεωρώ πιθανό να μην γίνει δεκτή η κατάργηση των Λατινικών..
Έτσι θέλω να πιστεύω και εγώ...
Είχατε καμία ενημέρωση για το τι θα γινει με τα λατινικα;;
Δεν έχω κανένα νέο ακόμη. Αν μάθω θα σε ενημερώσω.
-
Έτσι θέλω να πιστεύω και εγώ...
Δεν έχω κανένα νέο ακόμη. Αν μάθω θα σε ενημερώσω.
Ευχαριστώ! Μακάρι να ανακληθεί η απόφαση.. αν και δεν το κόβω στην παρούσα φάση
-
Ευχαριστώ! Μακάρι να ανακληθεί η απόφαση.. αν και δεν το κόβω στην παρούσα φάση
Venus, δυστυχώς δεν έχω να σου πω κάτι, γιατί δεν γνωρίζουν ούτε αυτοί που είναι περισσότερο μέσα στα πράγματα κάτι παραπάνω από εμάς.
Και εγώ το βλέπω δύσκολο να ανακαλέσει η κυβέρνηση την απόφασή της, αλλά επειδή υπάρχουν σημαντικές αντιδράσεις, μπορούμε ακόμη να ελπίζουμε ότι η επόμενη δεν θα την εφαρμόσει, μια που η ίδια δεν θα προλάβει να το κάνει.
Από την άλλη όμως, αν γίνει κάτι τέτοιο, θα είναι εις βάρος των μαθητών που επιθυμούν να ξεκινήσουν την προετοιμασία τους στα Λατινικά από τη β λυκείου, οπότε...τι να πούμε...
-
Δήλωση για τα Λατινικά, αφήνοντας υπονοούμενα για την Κοσμήτορα της Φιλοσοφικής Ελένη Καραμαλέγκου, που με ανακοίνωση αντέδρασε στην κατάργηση των Λατινικών, έκανε ο πρόεδρος του Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία Αντώνης Λιάκος, στο προσωπικό του ιστολόγιο.
Ακολουθεί η δήλωση του Α. Λιάκου:
"Συνάντησα πριν λίγο στην απογευματινή μου βόλτα μια κυρία που με κατακεραύνωσε για την κατάργηση των λατινικών, τα οποία φυσικά διδάχτηκε η ίδια κλπ. κλπ. Όταν την ρώτησα αν μπορεί τώρα να διαβάσει και να καταλάβει ένα ποίημα του Κάτουλλου, με ρώτησε ποιος είναι αυτός. Άντε τώρα να κάνεις συζήτηση....Και επίσης ξέχασε η κοσμήτορας της Φιλοσοφικής που έβγαλε μακροσκελή ανακοίνωση για την κατάργηση των λατινικών, να μας πει ότι η ίδια είναι καθηγήτρια ...λατινικών. Όχι δεν θα τη ρωτήσω αν διδάσκει ...Κάτουλλο".
https://www.esos.gr/arthra/58625/yponooymena-liakoy-gia-tin-el-karamalegkoy-kosmitora-tis-filosofikis-gia-ta-latinika
-
Δήλωση για τα Λατινικά, αφήνοντας υπονοούμενα για την Κοσμήτορα της Φιλοσοφικής Ελένη Καραμαλέγκου, που με ανακοίνωση αντέδρασε στην κατάργηση των Λατινικών, έκανε ο πρόεδρος του Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία Αντώνης Λιάκος, στο προσωπικό του ιστολόγιο.
Ακολουθεί η δήλωση του Α. Λιάκου:
"Συνάντησα πριν λίγο στην απογευματινή μου βόλτα μια κυρία που με κατακεραύνωσε για την κατάργηση των λατινικών, τα οποία φυσικά διδάχτηκε η ίδια κλπ. κλπ. Όταν την ρώτησα αν μπορεί τώρα να διαβάσει και να καταλάβει ένα ποίημα του Κάτουλλου, με ρώτησε ποιος είναι αυτός. Άντε τώρα να κάνεις συζήτηση....Και επίσης ξέχασε η κοσμήτορας της Φιλοσοφικής που έβγαλε μακροσκελή ανακοίνωση για την κατάργηση των λατινικών, να μας πει ότι η ίδια είναι καθηγήτρια ...λατινικών. Όχι δεν θα τη ρωτήσω αν διδάσκει ...Κάτουλλο".
https://www.esos.gr/arthra/58625/yponooymena-liakoy-gia-tin-el-karamalegkoy-kosmitora-tis-filosofikis-gia-ta-latinika
«Ωραία» μας τα λέει ο Λιάκος, αλλά ας δούμε τι γράφει και ο Ι. Χουντής, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων, σε ένα άρθρο με εύστοχα επιχειρήματα υπέρ της διατήρησης των Λατινικών, τα οποία χαρακτηρίζει ως «καθρέπτη του ελληνικού γλωσσικού εαυτού μας», http://www.kathimerini.gr/983152/article/k-blogs/matter-of-class/apoyh-ta-pare3hghmena-latinika.
-
Από την άλλη, για να είμαστε ειλικρινείς, θα πρέπει να έχουμε υπ' όψιν μας κάποια στοιχεία της πραγματικότητας.
Πρώτον, ότι εδώ και δεκαετίες τα Λατινικά δεν απευθύνονταν σε όλους τους μαθητές, αλλά μόνο σ' αυτούς της θεωρητικής κατεύθυνσης ή παλιότερα της τρίτης δέσμης. Και δεν θυμάμαι να είχε ακουστεί ποτέ τίποτα για την πιθανή απώλεια που μπορεί να υφίστανται υποψήφιοι φοιτητές ιατρικής, φαρμακευτικής και θετικών επιστημών.
Το λέω γιατί στις ανακοινώσεις αναφέρεται η σχέση των λατινικών με την ορολογία αυτών των επιστημών ως επιχείρημα για τη διδασκαλία τους.
Δεύτερον, εδώ και δεκαετίες τα Λατινικά έτσι όπως διδάσκονται, δεν φέρνουν τους μαθητές σε επαφή με το ρωμαϊκό πνεύμα και τον ρωμαϊκό πολιτισμό. Σε αντίθεση με τον τρόπο που διδάσκονται τα αρχαία ελληνικά, στα Λατινικά δεν ασχολείται κανείς ιδιαίτερα με το νόημα του κειμένου και τις ιστορικές συνθήκες που γράφτηκε ούτε γίνεται διδασκαλία της λατινικής γραμματολογίας, ώστε να ξέρεις ποιος έγραψε τι και τι προσέφερε στη λογοτεχνία.
Τρίτον, δύσκολα μπορείς να πεις ότι ασκούν την κριτική σκέψη από τη στιγμή που το κείμενο είναι διδαγμένο και περιορισμένο σε έκταση. Είναι δε αξιοσημείωτο ότι, όταν έβαλαν δυο χρονιές ασκήσεις πλάγιου λόγου που απαιτούσαν λίγη κριτική σκέψη, οι πρώτοι που έδωσαν λάθος απάντηση ήταν η ίδια η επιτροπή των εξετάσεων και η ένωση φιλολόγων, πράγμα που σε βάζει σε σκέψεις για το κατά πόσο θα μπορούσε να αλλάξει επί τα βελτίω η κατάσταση, αν αναδιοργανωνόταν ριζικά το μάθημα. Ενδεχομένως, να απαιτούνταν αλλαγές και μέσα στο πανεπιστήμιο.
Σε τίποτα από αυτά τα τρία σημεία δεν θυμάμαι να είχε εκφράσει άποψη ή αντίρρηση στο παρελθόν η Φιλοσοφική Αθηνών. Ακόμα και στο θέμα που προέκυψε με τον πλάγιο λόγο, μόνο ο Παπαγγελής από το ΑΠΘ αντέδρασε, χωρίς να υποστηριχθεί από κανέναν άλλο συνάδελφό του.
Περιέργως, αντίδραση υπήρξε μόνο τώρα που οι πανεπιστημιακοί καθηγητές θα επιφορτιστούν με τη διδασκαλία των Λατινικών από το μηδέν. Μπορεί να είναι και σύμπτωση, αλλά όταν ενδιαφέρεσαι για το αντικείμενό σου οψίμως, βάζεις τους άλλους σε σκέψεις.
Δεν ξέρω αν υπήρχε τρόπος να διατηρηθεί η διδασκαλία των Λατινικών στο σχολείο και αυτό δεν έγινε (προσωπικά, θα προτιμούσα να υπήρχε έστω ως επιλεγόμενο μάθημα), αν ο νέος σχεδιασμός είναι καλύτερος ή χειρότερος. Μην κρυβόμαστε όμως και πίσω από το δάχτυλό μας σε σχέση μ' αυτό που πραγματικά συμβαίνει. ::)
-
κακά τα ψέματα αν δεν πήγαινες κλασικό δεν σε ενδιέφεραν ...παπαγαλία τα μάθαινες...θέλετε αναβάθμιση της λατινικής; φτιάξτε ένα ανθολόγιο μεταφρασμένων στη νεοελληνική γλώσσα λατινικών κειμένων των κορυφαίων λατίνων ποιητών, ιστορικών, ρητόρων , φιλοσόφων δραματουργών, πατέρων της εκκλησίας και δωστε τα στα ελληνόπουλα να τα προσπελάσουν νοηματικά και πραγματολογικά...ώστε να γίνουν κτήμα κι όσων δεν επιθυμούν κλασικές σπουδές
https://www.lifo.gr/print/second_thoughts/206561/latinika-koinoniologia-symmaxia
-
Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΓΓΕΛΗΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΑΠΘ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΕΡΤ3 https://webtv.ert.gr/ert3/epikoinonia/o-theodoros-papaggelis-kathigitis-filologias-apth-stin-epikoinonia-tis-ert3/
-
Μ αυτά που διαβάζω απορώ ειλικρινά. Γιατί να μην διδάσκονται και τα αρχαία μόνο στις φιλοσοφικές σχολές; Μια έκθεση και λίγη ιστορία για τους τύπους ας δίνουν τα παιδιά και τέλος.
Άσε καλύτερα!!! Ελεύθερη πρόσβαση στο πανεπιστήμιο και καμιά εξέταση. Όλα τα μαθήματα από μια ώρα και φτάνει. Δεν χρειάζεται κοπωση. Άλλωστε όλα θα τα μάθουν εντός σχολής. Απλό και ποιοτικό 😁😁😁😁👌
Και πιο ποιοτικό δίχως καθηγητές. Μέσω υπολογιστή. Απευθείας από το κράτος.
Όλα γίνονται αν γίνει η αρχή.
Και τώρα ας αρχίσουμε να καταργουμε...να δούμε μετά τα
γνωστικα αποτελέσματα. Γέλιο θα χει.
-
Δεν ξέρω για εσάς, πάντως εγώ δεν ψηφίζω Μητσοτάκη για τα Λατινικά. Έλεος.
-
θέλετε αναβάθμιση της λατινικής; φτιάξτε ένα ανθολόγιο μεταφρασμένων στη νεοελληνική γλώσσα λατινικών κειμένων των κορυφαίων λατίνων ποιητών, ιστορικών, ρητόρων , φιλοσόφων δραματουργών, πατέρων της εκκλησίας και δωστε τα στα ελληνόπουλα να τα προσπελάσουν νοηματικά και πραγματολογικά...ώστε να γίνουν κτήμα κι όσων δεν επιθυμούν κλασικές σπουδές
Αυτό θα έπρεπε να υπάρχει εδώ και καιρό. Και θα ήταν μια καλή ιδέα να υπάρξει έστω και τώρα, ειδικά αν τελικά καταργηθούν τα Λατινικά από την Γ' Λυκείου. Είναι κρίμα που ένα σημαντικό κομμάτι των μαθητών δεν μαθαίνει ποτέ τίποτα για τη λατινική λογοτεχνία, επειδή δεν ακολουθεί ανθρωπιστικές σπουδές.
Θα μπορούσε να υπάρχει ένα τέτοιο ανθολόγιο με μια σύντομη ιστορία της λατινικής λογοτεχνίας ως εισαγωγή. Γιατί να μην είναι ένα μάθημα της
-
Αυτό θα έπρεπε να υπάρχει εδώ και καιρό. Και θα ήταν μια καλή ιδέα να υπάρξει έστω και τώρα, ειδικά αν τελικά καταργηθούν τα Λατινικά από την Γ' Λυκείου. Είναι κρίμα που ένα σημαντικό κομμάτι των μαθητών δεν μαθαίνει ποτέ τίποτα για τη λατινική λογοτεχνία, επειδή δεν ακολουθεί ανθρωπιστικές σπουδές.
Θα μπορούσε να υπάρχει ένα τέτοιο ανθολόγιο με μια σύντομη ιστορία της λατινικής λογοτεχνίας ως εισαγωγή. Γιατί να μην είναι ένα μάθημα της
-
Ίσως να μπορεί να δημιουργηθεί ένα μάθημα τύπου κλασικές σπουδές, με θεματικές ενότητες ανά κειμενικό είδος και σύγκριση ανάμεσα στην αρχαιοελληνική και τη λατινική γραμματεία. Για παράδειγμα, η Μήδεια μέσα από τον Ευριπίδη και το Σενέκα. Θα μπορούσε να συνδυαστεί και με τη θεατρολογία ταυτόχρονα. Κάπως έτσι είναι και το σκεπτικό της Φινλανδίας που καταργεί τα "μαθήματα" όπως τα ξέρουμε. Αλλά για να γίνουν αυτά στην Ελλάδα, θα πρέπει να ξεπεράσουμε πολλά στερεότυπα που έχουμε για τη γνώση στο σύνολό της.
Αυτό θα ήταν εξαιρετικό, αλλά φοβάμαι ότι είναι δύσκολα υλοποιήσιμο στα ελληνικά δεδομένα, γιατί, αν μη τι άλλο, θέλει περισσότερο κόπο για να γραφτεί ένα τέτοιο σχολικό εγχειρίδιο. Μακάρι να γίνει κάποια στιγμή.
Προς το παρόν, το ανθολόγιο φαντάζει πιο απλή λύση. Ίσως και μια ώρα την εβδομάδα να αρκούσε για τη διδασκαλία του, αν τα κείμενα είναι μεταφρασμένα.
Έχουν δίκιο κάποιοι που λένε ότι τελειώνουν οι μαθητές το σχολείο και νομίζουν πως μόνο οι αρχαίοι Έλληνες έγραψαν σημαντικά έργα. Καλό θα τους έκανε να μάθουν την προσφορά των Ρωμαίων. Ίσως αυτό το νταβαντούρι που γίνεται να είναι μια καλή αφορμή, για να δουν οι αρμόδιοι το μάθημα των Λατινικών υπό άλλη οπτική.
Σύμφωνα με σημερινά δημοσιεύματα, φαίνεται ότι το υπουργείο είναι υπό σκέψη να κρατήσει τα Λατινικά στην Α' ή
-
Αυτό θα ήταν εξαιρετικό, αλλά φοβάμαι ότι είναι δύσκολα υλοποιήσιμο στα ελληνικά δεδομένα, γιατί, αν μη τι άλλο, θέλει περισσότερο κόπο για να γραφτεί ένα τέτοιο σχολικό εγχειρίδιο. Μακάρι να γίνει κάποια στιγμή.
Προς το παρόν, το ανθολόγιο φαντάζει πιο απλή λύση. Ίσως και μια ώρα την εβδομάδα να αρκούσε για τη διδασκαλία του, αν τα κείμενα είναι μεταφρασμένα.
Και εδώ πρέπει να σπάσει η λογική του ενός εγχειριδίου. Θεματικές ενότητες και δεξιότητες, αυτό που λέμε curriculum λατινιστί -pun intended- και ελευθερία στον καθηγητή να επιλέξει με τον τρόπο και τα μέσα που ταιριάζουν τόσο σε αυτόν όσο και στους μαθητές ;) Αλλά αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει εμείς να δουλέψουμε ουσιαστικά και δημιουργικά.
-
Venus, δυστυχώς δεν έχω να σου πω κάτι, γιατί δεν γνωρίζουν ούτε αυτοί που είναι περισσότερο μέσα στα πράγματα κάτι παραπάνω από εμάς.
Και εγώ το βλέπω δύσκολο να ανακαλέσει η κυβέρνηση την απόφασή της, αλλά επειδή υπάρχουν σημαντικές αντιδράσεις, μπορούμε ακόμη να ελπίζουμε ότι η επόμενη δεν θα την εφαρμόσει, μια που η ίδια δεν θα προλάβει να το κάνει.
Από την άλλη όμως, αν γίνει κάτι τέτοιο, θα είναι εις βάρος των μαθητών που επιθυμούν να ξεκινήσουν την προετοιμασία τους στα Λατινικά από τη β λυκείου, οπότε...τι να πούμε...
Διάβασα την καινούργια πρότασή του Υπουργού να διδάσκονται στην Α' και B' Λυκείου...
Το θέμα του δηλαδή είναι να μη διδάσκονται στη Γ' ως εξεταζόμενο μάθημα στις πανελλαδικές;;;; τι να πω...
-
Διάβασα την καινούργια πρότασή του Υπουργού να διδάσκονται στην Α' και B' Λυκείου...
Το θέμα του δηλαδή είναι να μη διδάσκονται στη Γ' ως εξεταζόμενο μάθημα στις πανελλαδικές;;;; τι να πω...
Το θέμα του είναι να μην υπάρχει πλέον ανθρωπιστικός προσανατολισμός στην εκπαίδευση.
Να εισαχθούν στη θέση των Λατινικών άλλα αντικείμενα, πιο ασαφή και γενικόλογα και να πληγεί ακόμη μια φορά το κύρος των φιλολογικών μαθημάτων!
-
Διάβασα την καινούργια πρότασή του Υπουργού να διδάσκονται στην Α' και B' Λυκείου...
Το θέμα του δηλαδή είναι να μη διδάσκονται στη Γ' ως εξεταζόμενο μάθημα στις πανελλαδικές;;;; τι να πω...
Κάπως έτσι δεν έγινε και με τον Επιτάφιο και την Αντιγόνη;;;;;;τα στρίμωξε μαζί στη
-
Κάπως έτσι δεν έγινε και με τον Επιτάφιο και την Αντιγόνη;;;;;;τα στρίμωξε μαζί στη
-
Το πρόβλημα είναι ότι πολλοί έχουν εξειδικευτεί στα ιδιαίτερα Λατινικών και τώρα θα χάσουν τη δουλειά τους.
-
Το θέμα του είναι να μην υπάρχει πλέον ανθρωπιστικός προσανατολισμός στην εκπαίδευση.
Να εισαχθούν στη θέση των Λατινικών άλλα αντικείμενα, πιο ασαφή και γενικόλογα και να πληγεί ακόμη μια φορά το κύρος των φιλολογικών μαθημάτων!
Η κοινωνιολογία δεν είναι καθόλου ασαφής και γενικόλογη. Δεν είναι "έκθεση ιδεών" ούτε λογοτεχνία, ακριβώς το αντίθετο μάλιστα. Όπως όλες οι κοινωνικές επιστήμες, χαρακτηρίζεται από ακαδημαϊκό λόγο, ο οποίος απαιτεί σαφήνεια και ακρίβεια στην έκφραση. Δεν υπάρχει λόγος να κατηγορούμε άλλα επιστημονικά πεδία με αστήρικτους χαρακτηρισμούς για να στηρίξουμε το δικό μας.
-
Το πρόβλημα είναι ότι πολλοί έχουν εξειδικευτεί στα ιδιαίτερα Λατινικών και τώρα θα χάσουν τη δουλειά τους.
Υπάρχει και αυτό το πρόβλημα αλλά δε νομίζω πως ένας φιλόλογος διδάσκει αποκλειστικά και μονο λατινικα.. άλλωστε πολλοί από όλους όσοι διαμαρτυρήθηκαν δεν ήταν καθηγητές φροντιστηρίων.
-
Κάπως έτσι δεν έγινε και με τον Επιτάφιο και την Αντιγόνη;;;;;;τα στρίμωξε μαζί στη
-
Τα στριμώγματα έχουν σχετική αξία. Τον προηγούμενο αιώνα ( ;D ;D ;D ), κάποιοι μαθαίναμε όλο το συντακτικό και τη γραμματική των αρχαίων στην Α' Λυκείου. Τώρα έχουν απλώσει την ύλη σαν τον τραχανά σε όλο το Γυμνάσιο και όμως τα παιδιά μαθαίνουν λιγότερα απ' όσα τότε εμείς.
Στη δε
-
Είχαμε επίσης στο γυμνάσιο εξαιρετικά κείμενα από μετάφραση. Από τα Σικελικά του Θουκυδίδη και τη
-
Η κοινωνιολογία δεν είναι καθόλου ασαφής και γενικόλογη. Δεν είναι "έκθεση ιδεών" ούτε λογοτεχνία, ακριβώς το αντίθετο μάλιστα. Όπως όλες οι κοινωνικές επιστήμες, χαρακτηρίζεται από ακαδημαϊκό λόγο, ο οποίος απαιτεί σαφήνεια και ακρίβεια στην έκφραση. Δεν υπάρχει λόγος να κατηγορούμε άλλα επιστημονικά πεδία με αστήρικτους χαρακτηρισμούς για να στηρίξουμε το δικό μας.
Δεν κατηγόρησα την Κοινωνιολογία ως επιστήμη, άλλωστε το δεδομένο και μόνο ότι είναι μια πρόσφατη επιστήμη, που αναπτύχθηκε μόλις τον 19 ο αι., λέει πολλά, σε σύγκριση πάντα με τα Λατινικά, που και πορεία αιώνων έχουν, αλλά και πολλαπλή χρησιμότητα κι όχι μόνο για τους φοιτητές της Φιλολογίας!
Αυτό που τόνισα είναι ότι θέλουν να απομακρύνουν το σημερινό ελληνικό σχολείο από τον ανθρωπιστικό προσανατολισμό που είχε, χωρίς μάλιστα πειστικά επιχειρήματα, παρά μόνο με δικαιολογίες και να περάσουν ανεπιτυχώς την ιδέα πως τα ανθρωπιστικά μαθήματα δεν γίνεται να είναι υποχρεωτικά στη σημερινή παρεχόμενη εκπαίδευση. Όμως, αν απομακρυνθούμε από τις ανθρωπιστικές σπουδές, πώς θα καταλάβουμε ποιοι είμαστε, πώς θα ανακαλύψουμε τα πανανθρώπινα ιδανικά, πώς θα μάθουμε αιώνιες αλήθειες και ηθικά διδάγματα, πώς θα ανοίξει η σκέψη των νέων ανθρώπων, πώς θα γίνουμε καλύτεροι ως άνθρωποι; Είναι δυνατό να επιχειρείται να ξεφορτωθούν κάποιοι τις ανθρωπιστικές σπουδές ως ανώφελα βαρίδια, που εμποδίζουν τη μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση;
Το σχολείο έχει χρέος να αναδείξει την αξία και τη σπουδαιότητα των ανθρωπιστικών μαθημάτων, εκσυγχρονίζοντας ίσως κάποια σχολικά εγχειρίδια, γιατί μόνο με αυτό τον τρόπο θα δείξει πως σέβεται έμπρακτα τον "άνθρωπο" , τις ομάδες και τις κοινωνίες και θα βελτιώσει τους όρους της ύπαρξής του/τους.
-
Αυτό που τόνισα είναι ότι θέλουν να απομακρύνουν το σημερινό ελληνικό σχολείο από τον ανθρωπιστικό προσανατολισμό που είχε, χωρίς μάλιστα πειστικά επιχειρήματα, παρά μόνο με δικαιολογίες και να περάσουν ανεπιτυχώς την ιδέα πως τα ανθρωπιστικά μαθήματα δεν γίνεται να είναι υποχρεωτικά στη σημερινή παρεχόμενη εκπαίδευση. Όμως, αν απομακρυνθούμε από τις ανθρωπιστικές σπουδές, πώς θα καταλάβουμε ποιοι είμαστε, πώς θα ανακαλύψουμε τα πανανθρώπινα ιδανικά, πώς θα μάθουμε αιώνιες αλήθειες και ηθικά διδάγματα, πώς θα ανοίξει η σκέψη των νέων ανθρώπων, πώς θα γίνουμε καλύτεροι ως άνθρωποι;
Το σχολείο έχει χρέος να αναδείξει την αξία και τη σπουδαιότητα των ανθρωπιστικών μαθημάτων, εκσυγχρονίζοντας ίσως κάποια σχολικά εγχειρίδια, γιατί μόνο με αυτό τον τρόπο θα δείξει πως σέβεται έμπρακτα τον "άνθρωπο" , τις ομάδες και τις κοινωνίες και θα βελτιώσει τους όρους της ύπαρξής του/τους.
Λυπάμαι που θα το γράψω, αλλά με ποιον ακριβώς τρόπο έως σήμερα, με τον τρόπο που διδάσκονταν τα Λατινικά στο Λύκειο, μεταλαμπάδευαν στους νέους ανθρωπιστικά ιδεώδη; Με ποιον ακριβώς τρόπο επηρέαζαν θετικά τον χαρακτήρα και την εν γένει συμπεριφορά τους; Ποια ακριβώς ηθικά διδάγματα αποκόμιζαν οι μαθητές από τη μελέτη και των 50 (και όχι των 23) κειμένων των Λατινικών;
Ας μη φτάνουμε σε υπερβολές και ας αφήσουμε στην άκρη και τις κοινοτοπίες του τύπου ότι τα Λατινικά του Λυκείου οξύνουν την κρίση των μαθητών ή ότι διευρύνουν τους πνευματικούς ορίζοντες των μαθητών, που ακούστηκαν από διάφορες φωνές…
Αν θέλουμε να παραμείνουν, πρέπει να αλλάξει άρδην το περιεχόμενο των βιβλίων με πιο μεστά νοημάτων κείμενα.
-
Αυτό που τόνισα είναι ότι θέλουν να απομακρύνουν το σημερινό ελληνικό σχολείο από τον ανθρωπιστικό προσανατολισμό που είχε, χωρίς μάλιστα πειστικά επιχειρήματα, παρά μόνο με δικαιολογίες και να περάσουν ανεπιτυχώς την ιδέα πως τα ανθρωπιστικά μαθήματα δεν γίνεται να είναι υποχρεωτικά στη σημερινή παρεχόμενη εκπαίδευση.
Αυτό το επιχείρημα δεν στέκει από τη στιγμή που η Κοινωνιολογία είναι μια από τις ανθρωπιστικές επιστήμες, τουλάχιστον για όσους δίνουν στις ανθρωπιστικές σπουδές μια ευρεία έννοια. Σε κάθε περίπτωση, δεν μπορείς να πεις ότι είναι ένα τεχνοκρατικό μάθημα.
Μπορείς να θέτεις όμως ένα θέμα υποβάθμισης των κλασικών σπουδών, που παγκοσμίως έχουν χάσει την παλιά τους αίγλη και αντιμετωπίζονται ως κάτι το απαρχαιωμένο που δεν έχει σχέση με τη σημερινή εποχή. Τα δε Λατινικά ίσως βρίσκονται και στη χειρότερη θέση σ' αυτήν την αξιολόγηση στην Ελλάδα, αφού όχι μόνο είναι μια νεκρή γλώσσα, αλλά είναι και ξένη για τους Έλληνες. Πολύ φοβάμαι βέβαια ότι αυτή η υποβάθμιση είναι προϊόν πολλών χρόνων αδιαφορίας όχι μόνο της ελληνικής πολιτείας αλλά και των καθηγητών που δεν ασχολήθηκαν ποτέ με τον εκσυγχρονισμό αυτού του μαθήματος, αλλά κάπου επαναπαύθηκαν στην ευκολία των τετριμμένων, σε ένα ξερό μάθημα γραμματικής και συντακτικού που ελάχιστα σε πείθει για την αξία της λατινικής γραμματείας.
Και γι' αυτό πιστεύω πραγματικά ότι θα ήταν πιο εποικοδομητικό αντί να ζητάνε κάποιοι επίμονα να παραμείνει το μάθημα των Λατινικών ως έχει για να μην αλλάξει τίποτα, να προτείνουν τρόπους αναβάθμισης και παραμονής του στο πρόγραμμα.
-
Δεν κατηγόρησα την Κοινωνιολογία ως επιστήμη, άλλωστε το δεδομένο και μόνο ότι είναι μια πρόσφατη επιστήμη, που αναπτύχθηκε μόλις τον 19 ο αι., λέει πολλά, σε σύγκριση πάντα με τα Λατινικά, που και πορεία αιώνων έχουν, αλλά και πολλαπλή χρησιμότητα κι όχι μόνο για τους φοιτητές της Φιλολογίας!
Ε, τότε,
-
Να προσθέσω επίσης την εγκληματική πρακτική να διδάσκεται η λατινική γλώσσα χωρίς ίχνος ρωμαϊκής ιστορίας.
-
Να προσθέσω επίσης την εγκληματική πρακτική να διδάσκεται η λατινική γλώσσα χωρίς ίχνος ρωμαϊκής ιστορίας.
Γι' αυτό χρειάζονται αλλαγες στο σχολικό βιβλίο με προσθήκη της ρωμαϊκής ιστοριογραφίας αλλά και με ενσωμάτωση άλλων κειμένων (με ελκυστικό περιεχόμενο και διαχρονικές αξίες ).
Αυτό για μένα θα ήταν μια πιο λογική λύση από την κατάργησή τους. Πέραν τούτου δε θεωρώ λανθασμένη την πρόταση της κοινωνιολογίας. Απλά θα μπορούσε να υπάρχει ως μάθημα γενικής παιδείας στη Γ' κι όχι να αντικαταστήσει τα λατινικα.
Αυτό όμως που κυρίως με προβληματίζει είναι γιατί να ξεκινά ένας διχασμός και να υπάρχει το δίλημμα "το ένα ή το αλλο";
Γιατί κάποιο από τα δύο μαθήματα να θυσιαστεί στο βωμό των κάθε λογης συμφερόντων;
-
Γι' αυτό χρειάζονται αλλαγες στο σχολικό βιβλίο με προσθήκη της ρωμαϊκής ιστοριογραφίας αλλά και με ενσωμάτωση άλλων κειμένων (με ελκυστικό περιεχόμενο και διαχρονικές αξίες ).
Δεν μιλάω για τη ρωμαϊκή ιστοριογραφία, αλλά για την ιστορία της Ρώμης. Είμαι σίγουρη ότι αν ρωτήσεις ένα παιδί που έχει εξεταστεί στα λατινικά της Γ' λυκείου βασικά πράγματα δεν έχει ιδέα. Ούτε καν για τη ρωμαϊκή περίοδο στον Ελλαδικό χώρο. Για αυτό ωστόσο δεν έχει διαμαρτυρηθεί κανείς.
-
Είμαι σίγουρη ότι αν ρωτήσεις ένα παιδί που έχει εξεταστεί στα λατινικά της Γ' λυκείου βασικά πράγματα δεν έχει ιδέα. Ούτε καν για τη ρωμαϊκή περίοδο στον Ελλαδικό χώρο.
Άσε τι μου θύμισες... Μας είχε ρωτήσει πότε έγιναν κάποια γεγονότα ο καθηγητής που μας έκανε θεματογραφία στα Λατινικά στο α' εξάμηνο. Δεν ξέραμε την τύφλα μας. Μιλάμε για μεγάλη ξεφτίλα. :P :P :-[
Ο άνθρωπος αναγκάστηκε να αφιερώσει ένα μάθημα, για να μας μάθει βασικούς σταθμούς της ρωμαϊκής ιστορίας.
-
Δεν μιλάω για τη ρωμαϊκή ιστοριογραφία, αλλά για την ιστορία της Ρώμης. Είμαι σίγουρη ότι αν ρωτήσεις ένα παιδί που έχει εξεταστεί στα λατινικά της Γ' λυκείου βασικά πράγματα δεν έχει ιδέα. Ούτε καν για τη ρωμαϊκή περίοδο στον Ελλαδικό χώρο. Για αυτό ωστόσο δεν έχει διαμαρτυρηθεί κανείς.
Ας αλλάξουν τα βιβλία... Τι περιμενουν;;
-
Άσε τι μου θύμισες... Μας είχε ρωτήσει πότε έγιναν κάποια γεγονότα ο καθηγητής που μας έκανε θεματογραφία στα Λατινικά στο α' εξάμηνο. Δεν ξέραμε την τύφλα μας. Μιλάμε για μεγάλη ξεφτίλα. :P :P :-[
Ο άνθρωπος αναγκάστηκε να αφιερώσει ένα μάθημα, για να μας μάθει βασικούς σταθμούς της ρωμαϊκής ιστορίας.
Αμ, εμείς με τη ρωμαϊκή αρχαιολογία να δεις τι πάθαμε. Ήταν το πρώτο μάθημα που παρακολούθησα. Να αραδιάζει η καθηγήτρια ονόματα που δεν τα είχαμε ξανακούσει και να κοιταζόμαστε μεταξύ μας με το βλέμμα της αγελάδος. Και την προηγούμενη χιλιετία δεν είχαμε και ίντερνετ να τα ψάξουμε και ξεροσταλιάζαμε στις βιβλιοθήκες, τα έρμα :P
Ας αλλάξουν τα βιβλία... Τι περιμενουν;;
Να καταργηθεί το ένα και μοναδικό εγχειρίδιο. Αναλυτικό πρόγραμμα και επιλογή υλικού από τον διδάσκοντα, όπως γίνεται σε όλες τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου. Άμα περιμένουμε από άλλους να μας ορίσουν πάλι ποιες σελίδες να διδάξουμε μη μας φύγει κανένα κόμμα, το 'χουμε χάσει το παιχνίδι πριν αρχίσει.
-
Συνάδερφοι καλησπέρα.Θα αναλάβω μια μαθητρια στα Λατινικά της β΄λυκειου κ ενω κανω χρονια β΄κ γ΄λυκειου Λατινικα δεν εχω κανει β΄Λυκείου με το νεο σύστημα(Λατινικα μονο στη γ΄).Ακολουθειτε το διαχωρισμό κεφαλαιο 1-20 'οπως ηταν παλαια στην β΄ή κανετε μονο γραμματική όλων των κεφαλαίων κ καθόλου καθόλου κειμενα;
Περίμενε...να δούμε τι θα γίνει τελικά.
-
Κανένας δρόμος δεν οδηγεί (πια) στη Ρώμη
Πολλοί δεν θα καταδεχτούν να το θεωρήσουν καν ως είδηση, αλλά και όσοι το θεωρήσουν ας μη μιλήσουν για είδηση «που έσκασε σαν βόμβα», γιατί πρόκειται μάλλον για το χρονικό μιας προαναγγελθείσης «μεταρρυθμιστικής» κίνησης. http://www.tovima.gr/printed_post/kanenas-dromos-den-odigei-pia-sti-rwmi/
-
Κανένας δρόμος δεν οδηγεί (πια) στη Ρώμη
Πολλοί δεν θα καταδεχτούν να το θεωρήσουν καν ως είδηση, αλλά και όσοι το θεωρήσουν ας μη μιλήσουν για είδηση «που έσκασε σαν βόμβα», γιατί πρόκειται μάλλον για το χρονικό μιας προαναγγελθείσης «μεταρρυθμιστικής» κίνησης. http://www.tovima.gr/printed_post/kanenas-dromos-den-odigei-pia-sti-rwmi/
Σε κάποια σημεία έχει δίκιο, σε κάποια τον βρίσκω υπερβολικό.
Τι σημαίνει λχ πως αν τα Λατινικά ενταχθούν ως μάθημα σε κάποια άλλη τάξη του Λυκείου, θα είναι "δίωρο πασατέμπο" και ενταγμένο στη "ζώνη του μαθητικού χαβαλέ"; Τι απαξίωση είναι αυτή του Λυκείου; Δηλ. ό,τι αξίζει στην εκπαίδευση είναι η Γ΄ Λυκείου και όλα τα υπόλοιπα είναι χαβαλές; Τα ομηρικά έπη στο Γυμνάσιο, ας πούμε, είναι μάθημα χαβαλέ από το οποίο δεν αποκομίζουν τίποτα τα παιδιά; Ή μήπως όταν πρωτοαντικρίζεις τα έπη στο πρωτότυπο στο πανεπιστήμιο, δεν μπαίνεις στη διαδικασία να μάθεις από την αρχή τη γραμματική και το συντακτικό του Ομήρου, το "Λόλα, να ένα μήλο" σε μια άλλη διάλεκτο και μια γλωσσική μορφή άλλης εποχής από αυτήν που διδάχθηκες στο σχολείο;
Έπειτα, από τη στιγμή που πολύ σωστά λέει ότι η κλασική αρχαιότητα τείνει να ταυτιστεί στα μυαλά κάποιων μόνο με την ελληνική, γιατί θεωρεί ως ιδανικό να διδάσκονται τα λατινικά μόνο στη θεωρητική κατεύθυνση και όχι ως μάθημα γενικής παιδείας σε όλους τους μαθητές; Γιατί το δεύτερο το απορρίπτει εκ προοιμίου ως χαβαλέ; Ας θέσει προϋποθέσεις ώστε να είναι μάθημα με κάποιο κύρος.
Έχει δίκιο επίσης ότι οι πανεπιστημιακοί θα φορτωθούν ανυποψίαστα πρωτάκια. Ως έναν βαθμό ήδη τα φορτώνονται, αφού μπαίνουν στη διαδικασία να τους μάθουν την ιστορία της λατινικής γραμματείας από το μηδέν και να τους επαναλάβουν το λατινικό συντακτικό. Από την άλλη, είναι μια πρόκληση γι' αυτούς, αφού πιστεύουν τόσο στην αξία των Λατινικών...
Πάντως, αυτό που κυρίως θα περίμενα προσωπικά, ειδικά από πανεπιστημιακούς καθηγητές, είναι, αντί να ολοφύρονται για την καταστροφή μιας "Ρώμης" που εδώ και δεκαετίες δεν είναι όπως την έχουν στο μυαλό τους, να προτείνουν λύσεις για διάσωση και αναβάθμιση του μαθήματος έστω υπό άλλη μορφή (και καλό θα ήταν και το Υπουργείο να ρωτήσει τη γνώμη τους, αν τελικά κρατήσει το μάθημα σε άλλη τάξη).
Γιατί ώρες-ώρες αναρωτιέμαι: Αν για κάποιον λόγο (π.χ αλλάζει ο υπουργός ή αλλάζει γνώμη ο υπάρχων υπουργός) το μάθημα παρέμενε ως έχει, τότε θα ήταν όλα εντάξει; Θα διατηρούνταν η επαφή με το ρωμαϊκό πολιτισμό, θα σταματούσε η κλασική παιδεία να ταυτίζεται μόνο με την ελληνική ή θα σταματούσε η υποβάθμιση των κλασικών σπουδών; ??? ::)
-
Μητροπλιτης χιου για λατινικα https://www.esos.gr/arthra/58879/mitr-hioy-ohi-stin-katargisi-ton-anthropistikon-spoydon
-
Αν γνωρίζει κάποιος πότε θα ψηφιστεί για τα λατινικα ας το αναρτήσει. Ευχαριστώ.