*

Αποστολέας Θέμα: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη  (Αναγνώστηκε 24077 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Ritalamp

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1480
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #28 στις: Φεβρουαρίου 21, 2009, 10:40:45 am »
Μπράβο τη Χατζγχρήστου εννούσα. Πού μου ήρθε η Ταρατόρη. Ευχαριστώ kellykou. :-* :-*
ΠΕ60

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 02:08:37 »

Αποσυνδεδεμένος sophia_pap

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 621
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ60
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #29 στις: Φεβρουαρίου 21, 2009, 10:46:14 am »
Για εμενα απ'ολα τα ψυχοκοινωνικα προγραμματα θεωρω οτι αυτο της Χατζηχρηστου ειναι απο τα καλυτερα. Για ριξε μια ματια. Θα σε βοηθησει πολυ.
http://www.dardanosnet.gr/home/book-details.php?id=1541

Επίσης ενα καλο προβολικο τεστ ειναι το fairy tale test της Καρινας Κουλακογλου

ευχαριστω πολυ!!!

Αποσυνδεδεμένος marianV

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 160
  • Φύλο: Γυναίκα
  • *******Κάθε μέρα μια καινούρια μέρα********
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #30 στις: Φεβρουαρίου 21, 2009, 01:04:46 pm »
       

   

       κάτι σαν προβολικό τεστ δηλαδή

μη μη κοροιδεψετε αλλα δεν εχω ιδεα τι ειναι το προβολικο τεστ. :-[ :-[ 
νομιζω οτι καπου καποτε το εχω ξανακουσει,αλλα ως εκει.
μπορει  καποια η καποιος να δωσει μια εξηγηση....... για να μπω στο θεμα?  :-[ :-[



      καταρχήν καλό θα είναι να αγοράσεις τα βιβλία που πρότειναν τα κορίτσια. Εγώ πάντως θα τα πάρω σίγουρα. Τώρα οσον αφορά τα προβολικά τέστ, είναι τέστ που χρησιμοποιούν οι ψυχολόγοι για να δουν τι απασχολεί τον άλλον. Για παράδειγμα ίσως να έχεις δει κάτι ασπρόμαυρες εικόνες που μπορείς να δεις σε αυτήν δύο διαφορετικά πράγματα, αναλόγως την ψυχολογική σου κατάσταση.(αν βρω στο ιντερνετ καμια τέτοια θα σου την στειλω για να καταλαβεις καλύτερα)
      Ως προς το νηπιαγωγείο και την δική μας δουλεια, θα σου πω ένα παράδειγμα για να μπεις λίγο στο νόημα. Για παράδειγμα, όταν ένα παιδάκι ζωγραφίζει αφαιρετικά ανθρωπάκια, δηλαδή ανθρωπάκια με τα βασικά (χέρια, ποδια, κεφαλι) χωρίς λεπτομέρειες (μάτια σαν βούλες δηλαδή, χωρίς κόρες) αυτό είναι ένδειξη του οτι αυτο το παιδάκι, είναι αρκετά εσωστρεφής, και δεν εκδηλώνει εύκολα τα συναισθήματά του. Επίσης,όταν ένα παιδάκι αποτυπώνει στην ζωγραφιά του "γωνίες" αυτο μπορεί να είναι ένδειξη οτι έχει κάποιες φοβίες που μπορεί να το απασχολούν..
    Είναι εξαιρετικό να ξέρουμε να διαβάζουμε τις ζωγραφιές των παιδιων, και νομίζω οτι τα κορίτσια μας έδωσαν πολλές ωραίες ιδέες με τις προτάσεις τους....... Θα πάω να αγοράσω απο εβδομάδα σίγουρα κάποια απο τα βιβλία σας κορίτσια και θα σας γράψω εντυπώσεις ;)
   Σας ευχαριστώ πολύ για τις ιδέες σας :D



« Τελευταία τροποποίηση: Φεβρουαρίου 21, 2009, 01:08:09 pm από marianV »

Αποσυνδεδεμένος kellykou

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1537
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #31 στις: Φεβρουαρίου 21, 2009, 02:13:48 pm »
Αλλο το παιδικο ιχνογραφημα, αλλο το τεστ κηλιδων και αλλο τα προβολικα τεστ τυπου CAT /TAT/ House Tree Person
 Συγγνωμη για την παρεμβαση αλλα νομιζω τα εχετε παρουσιασει λιγο μπερδεμενα

Μπορειτε να διαβασετε για το παιδικο ιχνογραφημα καποιο απο αυτα
1. το παιδικο ιχνογραφημα-Παυλος Κυριακιδης-Επταλοφος
2.ΤΟ ΙΧΝΟΓΡΑΦΗΜΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΩΣ ΜΕΣΟ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ -Θρασυβουλος Μπελλας - Ελληνικα γραμματα
3.Όταν τα παιδιά μιλούν με το σχέδιο Για τον εαυτό τους, την οικογένεια και τον κόσμο τους - Μυλωνακου-Κεκε-Ιδιωτικη εκδοση
Το παιδικο ιχνογραφημα εχει προβολικα χαρακτηριστικα  και υπάρχουν καποια προβολικα σχεδια αλλα δεν ειναι  αμιγως προβολικο ψυχομετρικο τεστ αξιολογησης.

Το τεστ κηλιδων μελανης του Rorschach  ή το προβολικο τεστ ΤΑΤ (καποιο απο αυτα πρεπει να εννοεις με τις καρτελες) ειναι προβολικα αλλα δεν ειναι για παιδια . Ειναι για ενηλικες και θελουν ειδικη εκπαιδευση για τη χορηγηση τους. To πολυ πολυ να χορηγησει κανεις το ΤΑΤ σε εφηβους αλλα οχι σε νηπια.

Τα πιο διαδεδομενα προβολικα τεστ για παιδια προσχολικης ηλικιας ειναi
Fairy tale test
Tell me a story
και προβολικα σχεδια ειναι τα
house tree person
kinetic family test
mother and child







Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 02:08:37 »

Αποσυνδεδεμένος kellykou

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1537
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #32 στις: Φεβρουαρίου 21, 2009, 02:18:07 pm »
ισως σας ενδιαφερει και αυτο εδω:
Ειναι ασκησεις εφαρμογης του παιδικου ιχνογραφηματος:

TEST του Σπιτιού

Ζητείται από το παιδί να ζωγραφίσει ένα σπίτι ή το δικό του σπίτι.

Η απεικόνιση του σπιτιού εντάσσεται συνήθως σε δύο τύπους:

   1. το Λογοκρατικό, στον οποίο επικρατεί η ακρίβεια κι η αυστηρότητα της μορφής, χωρίς την ύπαρξη του περίγυρου κόσμου και
   2. τον Αισθητηριακό, όπου το σπίτι τοποθετείται μέσα σ΄ ένα περίγυρο που σφύζει από ζωή: ο ήλιος λάμπει, τα πουλιά πετούν, υπάρχουν δέντρα, λουλούδια, δρόμοι, λίμνη ή ποτάμι και καμιά φορά άλλα σπίτια.

Το σπίτι συχνά ζωγραφίζεται με ανθρωπομορφικές αναλογίες: Η τριγωνική στέγη που μοιάζει με σκούφια, το τζάκι με τον καπνό με πίπα, τα δύο παράθυρα με μάτια κι η πόρτα με στόμα. Συμβαίνει όμως και το αντίθετο σε παιδιά ιδίως προσχολικής ηλικίας που ζωγραφίζουν το ανθρώπινο σώμα με τη μορφή του πιο πάνω σπιτιού: τρίγωνο επάνω με κεφάλι και χέρια, τετράγωνο κάτω με πόδια.         

Η προβολική αξία του ΤEST επισημαίνεται και στα παρακάτω σημεία:

    *   Ο πλατύς κι ευθύς δρόμος που οδηγεί στο σπίτι, εκφράζει την επικοινωνία του παιδιού με τον έξω κόσμο.
    *   Ο ελικοειδής και μακρύς δρόμος ή ο δρόμος που οδηγεί σε αμπαρωμένες πόρτες, φανερώνει δυσκολία στην επικοινωνία.
    *   Ο καπνός του τζακιού που έχει δεξιά κατεύθυνση φανερώνει αισιόδοξο άτομο. Όταν ο καπνός σκιάζει τον ήλιο ή καταβαίνει προς τα κάτω, δείχνει άτομο με μελαγχολικές τάσεις.
    *   Τα ανοιχτά παράθυρα με γλάστρες και κουρτίνες φανερώνουν χαρούμενη διάθεση κι ευτυχισμένη ζωή.   Ο ήλιος πάνω αριστερά, τα δέντρα, τα πουλιά κι ο γαλάζιος ουρανός φανερώνουν την ειρηνική, χαρούμενη κι αισιόδοξη ζωή που ζει το παιδί.
    *   Παιδιά που αρνούνταινα ζωγραφίσουν το σπίτι τους, έχουν συνήθως προβλήματα στην οικογένειά τους (διαζύγιο, αρρώστια, θάνατος κά.).
    *   Σε περίπτωση διαζευγμένων γονέων το παιδί μπορεί να ζωγραφίσει δύο διαφορετικά σπίτια.
    *   Τα αχνογραμμένα ή τα σβησμένα πρόσωπα είναι συνήθως πρόσωπα που απουσιάζουν ή πρόσωπα που θέλει να ξεχάσει το παιδί.
    *   Τα παιδιά των πόλεων ζωγραφίζουν το σπίτι τους σε μια πολυκατοικία που αρκετές φορές είναι ανθρωπομορφική με τα μπαλκόνια ως χέρια.
    *   Όταν ζητούμε από το παιδί να ζωγραφίσει απλά ένα σπίτι, αυτό σχεδιάζει προβάλλοντας το δικό του σπίτι. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να πάρει αρκετές πληροφορίες για τη ζωή του παιδιού υποβάλλοντάς του ερωτήσεις όπως: Ποιοι κατοικούν σ΄ αυτό το σπίτι; Τι λένε οι γείτονες γι΄ αυτούς; Είναι καλοί ή κακοί; Τι λέει η οικογένεια για τους γείτονες; Θέλουν να παίζουν τα παιδιά της οικογένειας με τα γειτονόπουλα; Ποιος φωνάζει μέσα σ΄ αυτό το σπίτι; κτλ.
    * Ø      Τα φοβισμένα και καταπιεσμένα παιδιά ζωγραφίζουν συνήθως σπίτια με πόρτες και παράθυρα ερμητικά κλειστά ή φράκτες γύρω- γύρω και τον ήλιο να μισοφαίνεται στην άκρη του χαρτιού.
    * Ø      Η απουσία της γραμμής στήριξης του σπιτιού στο έδαφος, φανερώνει την ανασφάλεια του παιδιού και την αβεβαιότητά του για το μέλλον.

                                  Η προβολική αξία των χρωμάτων

Εκτός από τα κυρίως σχέδια, προβολική αξία έχουν και τα χρώματα σε όλα τα ιχνογραφήματα το παιδιού. Εξετάζεται πάντα το επικρατέστερο χρώμα σε κάθε ζωγραφιά:

    *   Το κόκκινο χρώμα υποδηλώνει αυθορμησία, ενστικτώδεις παρορμήσεις, επιθυμία για δράση.
    *   Το πορτοκαλί δείχνει εξωστρέφεια, προβολή του εγώ, γαλήνη κι υπερτίμηση του εαυτού
    *   Το κίτρινο φανερώνει ψυχρό δυναμισμό και φιλοδοξία.
    *   Το πράσινο φανερώνει κοινωνικότητα, ευαισθησία κι ανάγκη για επικοινωνία.
    *   Το γαλάζιο χαρακτηρίζει την ανάπτυξη της λογικής και του αυτοελέγχου.
    *   Το καφέ υποδηλώνει ψυχική αντίσταση κι ισχυρογνωμοσύνη.
    *   Το μοβ φανερώνει συναισθηματικές διαταραχές.
    *   Το μαύρο είναι το χρώμα των νευρωτικών και καταθλιπτικών ατόμων.
    *   Το γκρίζο σημαίνει δυσπιστία, εχεμύθεια κι απώθηση.
    *   Το λευκό σημαίνει τάσεις φυγής κι εκρηκτικές αντιδράσεις.

                              Το ιχνογράφημα της οικογένειας

    *     Δίνει τη δυνατότητα να εντοπιστούν πιθανές οικογενειακές συγκρούσεις και να ερμηνευτούν μορφές συμπεριφοράς που εκδηλώνει ο μαθητής.
    *     Ζητείται από το παιδί να σχεδιάσει την οικογένειά του και τον εαυτό του μέσα σ΄ αυτήν.
    *     Το ιχνογράφημα της οικογένειας εντάσσεται συνήθως σε δύο τύπους:

   1. το Λογοκρατικό, στον οποίο επικρατεί η ακρίβεια κι η αυστηρότητα της μορφής, χωρίς την ύπαρξη του περίγυρου κόσμου και
   2. τον Αισθητηριακό, όπου η οικογένεια τοποθετείται μέσα σ΄ ένα περίγυρο που σφύζει από ζωή: ο ήλιος λάμπει, τα πουλιά πετούν, υπάρχουν δέντρα, λουλούδια, δρόμοι, λίμνη ή ποτάμι και καμιά φορά άλλα σπίτια ή άνθρωποι.

 

     Η προβολική αξία του ιχνογραφήματος της οικογένειας    επισημαίνεται και στα παρακάτω σημεία:

    *    Προσέχουμε από πού ο μαθητής άρχισε το σχέδιο. Αν έχει φορά από αριστερά προς τα δεξιά, ο μαθητής είναι δεξιόχειρας κι η φορά είναι κανονική. Αν το σχέδιο ξεκινά από τα δεξιά προς τα αριστερά κι ο μαθητής δεν είναι αριστερόχειρας, η κίνηση αυτή δείχνει μια δυνατή οπισθοδρομική τάση της προσωπικότητας που μπορεί να είναι επιβλαβής για το παιδί.
    *    Η σειρά με την οποία σχεδιάζονται τα μέλη της οικογένειας είναι πολύ σημαντική.
    *   Το πρόσωπο που αγαπιέται ή θαυμάζεταιαπό το παιδί σχεδιάζεται πρώτο, γιατί είναι το πρώτο που σκέφτεται το παιδί και σε αυτό επικεντρώνεται η προσοχή του. Η προτίμηση αυτή εκδηλώνεται συνήθως με το μέγεθος ( η φιγούρα είναι μεγαλύτερη ) και με το πλήθος των λεπτομερειών.
    *    Το πρόσωπο που υποτιμάται υπάρχει στο σχέδιο αλλά είναι μικροσκοπικό, σχεδιασμένο τελευταίο στη σειρά ή μακριά από την ομάδα. Ακόμα ένας άλλος τρόπος υποτίμησης είναι να σχεδιαστεί το πρόσωπο και να σβηστεί στη συνέχεια.
    *   Το πρόσωπο το οποίο παραλείπεται από το ιχνογράφημα της οικογένειας, είναι βέβαιο ότι είναι το πρόσωπο με το οποίο το παιδί έχει τις χειρότερες σχέσεις.
    *    Σημαντικό είναι να προσέξουμε για πόση ώρα το παιδί σχεδιάζει το ένα ή το άλλο πρόσωπο, τη φροντίδα του για τις λεπτομέρειες ή την εμμονή του μερικές φορές να επιστρέφει συνέχεια στο ίδιο πρόσωπο.
    *   Το ύψος του σχεδιασμένου προσώπου καλύπτει αντιφάσεις σχετικά με το πρόσωπο που σχεδιάζει. Μικρά σχέδια αποδίδονται σε παιδιά με έντονη τάση εσωστρέφειας. Τα δειλά κι αγχώδη παιδιά σχεδιάζουν φιγούρες μικρότερες από τα εκδηλωτικά παιδιά.
    *  Τα γελαστά πρόσωπα δηλώνουν θετικό αυτοσυναίσθημα.
    *  Ο σχεδιασμός του ιδίου του παιδιού σε μεγαλύτερο μέγεθος από τουςάλλους και στο κέντρο της επιφάνειας δηλώνει έντονο εγωκεντρισμό.

     Όταν ολοκληρωθεί το σχέδιο:

1.      Το παιδί επαινείται γι΄ αυτό που έκανε.

2.      Ζητείται από το παιδί να περιγράψει την οικογένειά του ξεκινώντας από το πρόσωπο που σχεδίασε πρώτο.

3.      Για κάθε ένα από τα πρόσωπα ζητάμε να μάθουμε το φύλο, την ηλικία και το ρόλο που παίζει στην οικογένεια.

4.      Προσπαθούμε να κάνουμε το παιδί να μιλήσει για τις συναισθηματικές προτιμήσεις που έχουν τα μέλη της οικογένειάς του.

5.      Το καθοδηγούμε να μιλήσει και για τον εαυτό του.

6.      Χρησιμοποιούμε ερωτήσεις που μας δίνουν συχνά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία όπως: (Ποιος είναι ο πιο καλός στην οικογένεια; Ποιος ο λιγότερο καλός; Ποιος είναι ο πιο ευτυχισμένος; Γιατί; Ποιος είναι ο λιγότερο ευτυχισμένος; Γιατί; Ποιον προτιμάς; Γιατί; Ποιο άλλο πρόσωπο θα ήθελες να είσαι; Γιατί; Ποιες είναι οι σχέσεις της οικογένειας με τους γείτονες; Ποιος φωνάζει περισσότερο; κ.ά.).

Το σχέδιο είναι μέρος της ζωής του παιδιού όπως το γέλιο κι η κίνηση. Δεν είναι ποτέ ακίνητο, στατικό κι αμετάβλητο. Εξελίσσεται πάντα και δείχνει το στιγμιαίο και τη συγκίνηση. Είναι προνομιακό μέσο για να δημιουργήσει κανείς βαθύτερη επαφή με την παιδική ψυχή.

 

 

Αποσυνδεδεμένος kellykou

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1537
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #33 στις: Φεβρουαρίου 21, 2009, 02:26:29 pm »
προβολικο σχεδιο ΣΧΕΔΙΑΣΕ ΕΝΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟ της Goodenough


Το σχέδιο του ανθρώπου Πρόσωπο/Κεφάλι

Τα χαρακτηριστικά του ανθρώπου λειτουργούν ως βασική πηγή αισθητικής ικανοποίησης ή αντίθετα αισθητικής δυσαρέσκειας, ενώ αποτελεί και το µέσο για τη διαπροσωπική επικοινωνία.
Το κεφάλι θεωρείται ως το µέρος της διανοητικής δράσης και της φαντασίας και συνδέεται µε τον έλεγχο των ορµών και των συναισθηµάτων, µε τις ανάγκες της αλληλεπίδρασης µε άλλους, την επικοινωνία. Με όρους αναλυτικούς το κεφάλι συµβολίζει το εγώ. Φυσιολογικοί ενήλικες δίνουν συνήθως µικρότερη έµφαση στο κεφάλι από ό,τι σε άλλα µέρη του σώµατος.

Τα στοιχεία που αξιολογούνται είναι τα εξής:
Ασυνήθιστα μεγάλα κεφάλια:
1. Επιθετικές τάσεις
2. Φτωχή συναισθηματική και κοινωνική προσαρμογή σε παιδιά µε σχολικές δυσκολίες
3. Πιθανόν άγχος
Τα ασυνήθιστα µεγάλα κεφάλια είναι αναµενόµενο στα παιδιά μικρότερα των 7 ετών. Ασυνήθιστα µικρά κεφάλια:
Είναι µια πιθανή ένδειξη προβλημάτων προσαρμογής στο περιβάλλον.

Άλλα στοιχεία σε σχέση µε το πρόσωπο είναι τα εξής:
Ο αποκλεισμός χαρακτηριστικών του προσώπου, ενώ το υπόλοιπο σώμα είναι ζωγραφισμένο επαρκώς, αποτελεί ένδειξη φτωχής προσαρμογής µε πιθανούς καταναγκασμούς και άγχος.
Η έλλειψη µματιών δείχνει φτωχή προσαρμογή µε πιθανούς καταναγκασμούς και άγχος, ενώ έχει βρεθεί σε περιπτώσεις κατάθλιψης.
Η σχεδίαση κλειστών µματιών αποτελεί ένδειξη συναισθηματικής διαταραχής για παιδιά ηλικίας µμεγαλύτερης των 5 ετών.
Η έμφαση στη µύτη είναι φυσιολογική και αναµενόµενη για τα παιδιά της προσχολικής και σχολικής ηλικίας.
Η έµφαση στο πρόσωπο γενικότερα είναι αναµενόµενη από τα παιδιά και ιδιαίτερα από εκείνα της µμικρής ηλικίας. Αποτελεί µια ένδειξη της φυσιολογικής εξάρτησης των παιδιών από τους ενήλικες και ένα στοιχείο που μαρτυρά τη συναισθηματική τους ανωριμότητα ως αποτέλεσμα της νεαρής τους ηλικίας.
Η έλλειψη στόματος αποτελεί ένδειξη πιθανών καταναγκασμών και άγχους ή αλλιώς φανερώνει µια ντροπαλότητα και τάσεις για κοινωνική απόσυρση.
Τα δόντια είναι πιθανόν να εμφανιστούν σε παιδιά µε επιθετική συμπεριφορά.
Η έλλειψη λαιμού είναι αναµενόµενη στα παιδιά της µικρής ηλικίας και αποτελεί µια ένδειξη της φτωχής προσαρμογής όταν εμφανίζεται σε παιδιά µεγαλύτερης ηλικίας.
Η έντονη σκίαση στο λαιµό σε σχέδια παιδιών ηλικίας µεγαλύτερης των 5 ετών αποτελεί µια ένδειξη συναισθηµατικής διαταραχής.

Κορµός
Ο κορµός στο σχέδιο συνδέεται µε τις βασικές ορµές. Η έλλειψη σηµαντικών λεπτοµερειών (ώµοι, στήθος, µέση κ.λπ.) αποτελεί µια ένδειξη φτωχής προσαρµογής του παιδιού στο περιβάλλον που βρίσκεται τη δεδοµένη χρονική περίοδο. Τα στοιχεία που αξιολογούνται είναι τα εξής:
Η έλλειψη ολόκληρου του κορµού στα παιδιά της σχολικής ηλικίας αποτελεί µια ένδειξη φτωχής προσαρµογής και φτωχής σχολικής επίδοσης.
Η σχεδίαση των γεννητικών οργάνων µε τρόπο εµφανή αποτελεί ένδειξη µιας φανερής επιθετικότητας του παιδιού, ενώ έχει σχεδιαστεί και από παιδιά µε σοβαρή ψυχική διαταραχή.
Τα µακριά, δυνατά µπράτσα αποτελούν µια ένδειξη ανταγωνιστικών φιλοδοξιών, ανάγκης για επίτευξη ή ανάγκη για σωµατική δύναµη.
Επίσης, αποτελούν µια ένδειξη ενεργητικής επαφής µε το περιβάλλον που πιθανόν να έχει και στοιχεία επιθετικότητας.
Αντίθετα, η έλλειψη µπράτσων αποτελεί µια ένδειξη ύπαρξης παθητικών τάσεων σε παιδιά µε φτωχή προσαρµογή.
Οµοίως, τα πολύ κοντά µπράτσα δηλώνουν φτωχή προσαρµογή του παιδιού στο περιβάλλον του.
Τα παιδιά σχολικής ηλικίας συνήθως ζωγραφίζουν τα δάχτυλα και µάλιστα τον ακριβή αριθµό αυτών. Τα παιδιά µε οργανική διαταραχή έχει βρεθεί να ζωγραφίζουν λιγότερα από 5 δάχτυλα και αυτό αποτελεί µια ένδειξη συναισθηµατικής ανεπάρκειας που σχετίζεται µε το οργανικό πρόβληµα που αντιµετωπίζουν.
Τα πόδια συνήθως λείπουν σε σχέδια παιδιών τα οποία είναι ντροπαλά, επιθετικά ή παρουσιάζουν κάποια συναισθηµατική διαταραχή.
Τα ενωμένα πόδια ή αυτά που δεν είναι χωρισµένα µε κενό ανάµεσά τους αποτελεί µια ένδειξη πιθανής συναισθηµατικής διαταραχής.
Η έμφαση που δίνεται στα κουµπιά αποτελεί µια φυσιολογική αντίδραση στα παιδιά µικρής ηλικίας, ενώ στα µεγαλύτερα φανερώνει εξάρτηση από τη μητέρα.
Στο σχέδιο του ανθρώπου από παιδιά δεν αναµένονται στοιχεία διάκρισης του φύλου. Ωστόσο, τα περισσότερα παιδιά ζωγραφίζουν µεγαλύτερο το γυναικείο σχέδιο.

Ερµηνεία του σχεδίου της ανθρώπινης φιγούρας βάσει των Κρότι και Μάνι (2003)
Μικρό σχέδιο (διάσταση): Δηλώνει χαµηλή αυτοεκτίµηση. Το παιδί φοβάται τη σύγκριση µε τους άλλους και το περιβάλλον του γενικότερα.
Μεγάλη διάσταση (αν καλύπτει περισσότερο από το µισό της σελίδας):
Σιγουριά και εµπιστοσύνη στον εαυτό, εξωστρέφεια, πληθωρικότητα
Κανονική διάσταση (από 8 έως 18 εκατοστά): η αύξηση των διαστάσεων στα κορίτσια παραµένει σταθερή, ενώ στα αγόρια παρουσιάζει δύο κρίσιµες περιόδους, αυτές της ηλικίας 5-6 και της εφηβείας που έχουν άµεση σχέση µε την αναζήτηση ταυτότητας.
Μεγάλο κεφάλι: τάσεις αυτοπροβολής.
Μικρό κεφάλι: ένδειξη επώδυνων εµπειριών κατά την περίοδο της πρώτης διατροφής και απογαλακτισµού, όπως τροφικές ιδιαιτερότητες, επιβεβληµένες δίαιτες, γαστρεντερικές διαταραχές.
Μακρύς λαιµός: ανάγκη εξερεύνησης των όσων περιβάλλουν το παιδί για να µπορέσει στη συνέχεια µε τη φαντασία του να δηµιουργήσει έναν κόσµο γεµάτο από ικανοποιήσεις των ορµών του.
Μακριά µπράτσα: ανάγκη για επικοινωνία, αλλά και συναισθηµατική πληθωρικότητα και διαλλακτικό χαρακτήρα, στο βαθµό που απουσιάζουν στοιχεία ενδεικτικά µιας επιθετικής τάσης (κλειστές γροθιές, δόντια, στόµα κόκκινο και έντονα σχεδιασµένο).
Κοντά µπράτσα: ανασφάλεια και ντροπαλότητα ως προς την επαφή του µε τους άλλους
Μεγάλα χέρια: ανάγκη για έντονη και συχνή (κοινωνική) ανταλλαγή.
Πιθανόν, όµως, αποτελεί και µια ένδειξη επιθετικότητας (άσκηση σωµατικής βίας)
Μακριά πόδια (σκέλη): ανάγκη σταθερότητας και ασφάλειας. Αν είναι πολύ µακριά µπορεί να σηµαίνουν την επιθυµία του παιδιού να µεγαλώσει γρήγορα για να φτάσει κάποιον ενήλικα που θαυµάζει.
Κοντά πόδια: ευρωστία, σιγουριά και φυσική αντοχή
Μεγάλα µάτια: επιθυµία για κυριαρχία, περιέργεια ακόµα και για τα συναισθήµατα των άλλων. Το παιδί πιθανόν λαµβάνει αρνητικά µηνύµατα από τους γύρω του.
Καπύλες γραµµές: παρατηρούνται στα παιδιά µε ικανότητες προσαρµογής, εξωστρεφή διάθεση, αλλά και εξάρτηση από την αποδοχή του περιβάλλοντός τους.
Αιχµηρές γραµµές και γωνίες, καθώς το παιδί υπογραµµίζει το περίγραµµα: η θέληση και η επιµονή υπερισχύουν του αυτοσχεδιασµού και του αυθορµητισµού που πιθανόν να οφείλεται σε διαπαιδαγώγηση που δίνει σηµασία στην τάξη. Πιθανόν, όµως να αποτελεί και ένδειξη µιας επιθετικής ιδιοσυγκρασίας. Η τάση αυτή µπορεί να έρθει στην επιφάνεια και από γεγονότα ή καταστάσεις που υπονοµεύουν το status quo του παιδιού
Ελάχιστη πίεση: αποτελεί ένδειξη µιας ευαισθησίας ανταπόκρισης στα ερεθίσµατα του περιβάλλοντος τα οποία µε ευκολία ενσωµατώνονται στην πορεία ανάπτυξης του παιδιού, στοιχείο σηµαντικό για την εξέλιξή του, αλλά και ανασταλτικό ως προς την ικανότητά του να αντιµετωπίζει τις µαταιώσεις.
Μέτρια πίεση: αποτελεί µια ένδειξη εξισορρόπησης των δυνάµεων του παιδιού που προορίζονται για την επίτευξη των στόχων του.
Συνεχής και στρωτή διαχείριση (όλο το σχέδιο έχει την ίδια πίεση και την ίδια σκίαση): το παιδί είναι διαθέσιµο και σίγουρο για τα συναισθήµατά του. Ικανότητα προσαρµογής και χαρακτήρας ανοικτός, κοινωνικός και ήρεµος.
Εναλλαγή στη διαχείριση: εύκολη κόπωση και τάση του παιδιού για αφηρηµάδα.
Οι Κρότι και Μάνι (2003) περιγράφουν την εξέλιξη του σχέδιου της ανθρώπινης φιγούρας κατά αντιστοιχία µε την αναπτυξιακή πορεία και ηλικία του παιδιού. Πιο συγκεκριµένα, αναφέρουν:
4 ετών
Κορίτσι: κεφάλι, µάτια, κορµός, βραχίονες και σκέλη Αγόρι: κεφάλι, µάτια, σωστά προσανατολισµένο σχέδιο
5 ετών
Κορίτσι: στόµα, µύτη, βραχίονες ενωµένοι µε το σώµα, πόδια και χρωµατισµένα ρούχα
Αγόρι: µύτη, µακρύς κορµός, βραχίονες, βραχίονες ενωµένους µε το σώµα, σκέλη ενωµένα µε το σώµα, πόδια, χρωµατιστά ρούχα
6 ετών
Κορίτσι: µαλλιά, µακρύς κορµός, βραχίονες σχεδιασµένοι µε δύο γραµµές, σκέλη σχεδιασµένα µε δύο γραµµές, παντελόνι ή φούστα, παπούτσια Αγόρι: ρεαλιστικά χρώµατα στο πρόσωπο, στόµα, περιγράµµατα µε µολύβι, βραχίονες µε δύο γραµµές, σκέλη σχεδιασµένα µε δύο γραµµές, παντελόνι
7 ετών
Κορίτσι: ρεαλιστικά χρώµατα στο πρόσωπο, περίγραµµα µε µολύβι, δάχτυλα
Αγόρι: δάχτυλα, παπούτσια
8 ετών
Κορίτσι: εξελιγµένα µάτια, σχεδιασµένος κορµός, λαιµός, βραχίονες µε αναλογίες, σκέλη µε αναλογίες, σωστή θέση των βραχιόνων, ευλύγιστα σκέλη, µανίκια και µπούστο στο ίδιο χρώµα
Αγόρι: βραχίονες µε αναλογίες, σκέλη µε αναλογίες
9 ετών
Κορίτσι: εξελιγµένο στόµα, σχεδιασµένος λαιµός, αναγνωρίσιµο φύλο, ζώνη Αγόρι: εξελιγµένο στόµα, εξελιγµένη µύτη, σχεδιασµένος κορµός, αναγνωρίσιµο φύλο, σωστή θέση των βραχιόνων
10 ετών
Κορίτσι: όµοιο πλάτος µατιών, ώµοι, κεφάλι µε αναλογίες, παλάµη του χεριού, πέντε δάχτυλα, αναγνωρίσιµη ηλικία
Αγόρι: εξελιγµένα µάτια, παλάµη του χεριού, ευλύγιστα σκέλη, φυσική στάση των ποδιών, µανίκια και µπούστο στο ίδιο χρώµα, αναγνωρίσιµη ηλικία
11 ετών
Κορίτσι: εξελιγµένη µύτη, κόµµωση, φυσική στάση των ποδιών Αγόρι: µαλλιά, λαιµός, ώµοι, ζώνη
12 ετών
Κορίτσι: όµοιο ύψος µατιών, τρεις λεπτοµέρειες στα µάτια, κόρη του µατιού, φρύδια, κόκκινο στόµα.
Αγόρι: όµοιο πλάτος µατιών, κόρη του µατιού, κόµµωση, κεφάλι µε αναλογίες, εξατοµικευµένη φιγούρα.

Αποσυνδεδεμένος Ritalamp

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1480
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #34 στις: Φεβρουαρίου 21, 2009, 02:40:30 pm »
Kellykou είσαι υπερθεά. όσο για το ΤΑΤ έχεις δίκιο δε χησιμοποιείται σε μικρά παιδιά, υπάρχει όμως το CΑΤ που είναι παρόμοιας λογικής και το έχω δει να χρησιμοποιείται από σχολικής ψυχολόγο σε παιδί 3,5 ετών. Απίστευτα πράγματα έβγαλε!
ΠΕ60

Αποσυνδεδεμένος kellykou

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1537
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #35 στις: Φεβρουαρίου 21, 2009, 03:47:04 pm »
   Eιναι οντως πολυ καλο προβολικο τεστ
Ονομαζεται  Δοκιμασία Θεματικής Αντίληψης για Παιδιά [Children’s Apperception Test (CAT), Bellak & Sorel - Bellak (1968)].
το  (CAT) είναι ενα προβολικο τεστ προσωπικοτηταςπου χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση επιμέρους αποκλισεων σε  τυποποιημένες απαντήσεις παιδιων σε ερεθίσματα που παρουσιάζονται με τη μορφή των εικόνων των ζώων (cat Α) ή άνθρωπου (CAT-H) σε κοινές κοινωνικές καταστάσεις.

Το cΑΤ έχει χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση της προσωπικότητας, επίπεδο ωριμότητας, και, συχνά, την ψυχikh υγεία.

Αποσυνδεδεμένος Ritalamp

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1480
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #36 στις: Φεβρουαρίου 21, 2009, 04:31:46 pm »
Πιστεύω, όμως, ότι η χρήση τέτοιου είδους δοκιμασιών και ιδιαίτερα η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων τους απαιτεί εξειδίκευση και εκπαίδευση πάνω στο εργαλείο, γιατί διαφορετικά είναι πολύ εύκολο απλά να επιβεβαιώνεις τις δικές σου αντιλήψεις και προσδοκίες ή να προβάλεις δικά σου στοιχεία στην προσωπικότητα του άλλου.

Δηλ δεν νομίζω ότι είναι σκόπιμο να διαβάσουμε παλώς το σχετικό εγχειρίδιο (λέμε τώρα) και να πάμε να το εφαρμόσουμε, τουλάχιστο όχι χωρίς τη συμβολή ειδικού. Τώρα το πού θα τον βρούμε τον ειδικό είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο.  :( :(
ΠΕ60

Αποσυνδεδεμένος kellykou

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1537
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #37 στις: Φεβρουαρίου 21, 2009, 07:58:38 pm »
Απόλυτα σωστο γιατι τα προβολικα τεστ χρησιμοποιουνται κυριως απο  σχολικους ή εκπαιδευτικους  ψυχολογους. Συνηθως στα περισσοτερα απο αυτα εκπαιδευεσαι ειτε μεσω μαθηματων κατα τη διαρκεια του πτυχιου ή του μεταπτυχιακου ή σε εξειδικευμένες επιμορφωσεις.
Οσο για το παιδικο ιχνογραφημα υπαρχουν καποια σεμιναρια στα οποια μπορουν να ενημερωθουν καποιοι εκπαιδευτικοι αλλα πρεπει να τα χρησιμοποιουν απλα για να "ψυλιαζονται" κατι και οχι ως μεσο αξιολογησης. Δεν μπορουν οι εκπαιδευτικοι σε καμια περιπτωση να χρησιμοποιουν τεστ ανιχνευσης διαγνωσης ή αξιολογησης στο χωρο του σχολειου ακόμη και εκτος αυτου αν δεν εχουν αδειοδοτηθει για τη χρηση. Με λιγα λογια τα ψυχομετρικα εργαλεια χωριζονται σε καποια που μπορουν να χρησιμοποιηθουν απο εκπαιδευτικους αν εχουν λαβει εκπαιδευση και αδειοδοτηση, καποια χορηγουνται μονο απο ειδικους (ψυχολογους, ειδ. παιδαγωγους. λογοθεραπευτες, εργοθεραπευτες, παιδοψυχιατρους) αναλογα τον τομεα και την ειδικοτητα και προσοχη μη χρησιμοποιειτε κανενος ειδους τεστ χωρις έγκριση γονεα και εγκριση απο το υπουργειο γιατι ειναι νομικα παρανομο και επιστημονικα αντιδεοντολογικο.

Αποσυνδεδεμένος vasp

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1641
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ 60, ΠΕ 60.50
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #38 στις: Φεβρουαρίου 21, 2009, 10:01:17 pm »
Exω κανει προβολικά τέστ (σαν μάθημα ερευνας) στο Πανεπιστημιο και συγκεκριμένα το CAT και είναι κορυφαίο..."βλέπεις" απίστευτα πράγματα για το παιδί(στην εικόνα με το λιοντάρι-->ενα παιδί μου είχε αναφέρει πως είναι ο πατέρας το λιοντάρι! Απίστευτο  ???) φυσικά τα τέστ αυτά πρέπει να τα χορηγούν παιδο, σχολικοί και φυσικά καταρτισμένοι ψυχολόγοι και όχι όποιος να ναι... :-X

Ένα κατατοπιστικό βιβλίο για το ιχνογράφημα είναι το "σχεδιάζοντας μια φανταστική οικογένεια" της Ξανθάκου Π. την οποία θεωρώ κορυφαία ψυχολόγο, αν πέσει στα χέρια σας διαβάστε το...

Αποσυνδεδεμένος Ritalamp

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1480
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #39 στις: Φεβρουαρίου 22, 2009, 11:37:12 am »
Μπράβο κορίτσια! Kellykou ευχαριστούμε για την προειδοποίηση.
VasilikiP την εικόνα με το λιοντάρι θυμάμαι κι εγώ. Το παιδί είπε ότι εκείνο ήταν το λιοντάρι! (καταλαβαίνετε τι τραβούσαμε μέσα στην τάξη)
ΠΕ60

Αποσυνδεδεμένος selas

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 594
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ60
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #40 στις: Φεβρουαρίου 23, 2009, 09:14:51 am »
Ό,τι και να γίνει, χαμογέλα...:)

Αποσυνδεδεμένος Ritalamp

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1480
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: ΠΕ60-Προβλημα στην ταξη
« Απάντηση #41 στις: Φεβρουαρίου 23, 2009, 09:21:55 am »
Άμα ο άνθρωπος είναι επιστήμονας!!! Μπράβο βρε Selas που προβληματίζεσαι και δεν κάθεσαι να φας τη φόλα. Εγώ προσωπικά δεν έχω χρησιμοποιήσει ποτέ κάτι τέτοιο ακριβώς γιατί δεν έχω ιδέα για το τι και το πώς.  Άσε που είνα κι αυτή η αυτοεκπληρούμενη προφητεία που πάντα παραμονεύει πίσω από τους σταθμισμένους ελέγχους. Οπότε για την ουσία του ερωτήματος δεν έχω κάτι να σου πω. Απλά είναι τρομερά ενθαρρυντικό να βλέπει κανείς ανθρώπους να είναι έτοιμοι να αναστοχαστούν στις πρακτικές τους και να προσπαθούν γίνονται καλύτεροι. :) :) :)


ΠΕ60

 

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32871
  • Τελευταία: Arleta30
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1182687
  • Σύνολο θεμάτων: 19473
  • Σε σύνδεση σήμερα: 656
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 2
Επισκέπτες: 560
Σύνολο: 562

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.049 δευτερόλεπτα. 31 ερωτήματα.