*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο  (Αναγνώστηκε 668036 φορές)

0 μέλη και 2 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #154 στις: Μαρτίου 04, 2011, 02:30:25 pm »
Να ρωτήσω και κάτι άλλο: Οι στρατηγοί έκαστος απελογήσατο (αντί: των στρατηγών): σχήμα καθ' όλον και μέρος.
Το "έκαστος" τι είναι συντακτικώς; Είναι κάτι; Το θεωρούμε υποκείμενο και εξηγούμε ότι "οι στρατηγοί" έπρεπε να είναι σε γενική;

Από τη στιγμή που το ρήμα σου είναι σε ενικό, το υποκείμενο είναι το "έκαστος". Το "στρατηγοί" λες ότι έχει μπει σε ονομαστική, αντί για γενική (διαιρετική), επειδή έχουμε το σχήμα του καθολικού και μερικού.



εμενα πηγε το μυαλο μου σε  Αττικη σύνταξη, (ρημα ενικου αριθμου- Υποκειμενο σε πληθυντικο )
                                               
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 22:40:44 »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5938
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #155 στις: Μαρτίου 04, 2011, 02:39:45 pm »
εμενα πηγε το μυαλο μου σε  Αττικη σύνταξη, (ρημα ενικου αριθμου- Υποκειμενο σε πληθυντικο )
                                             

Kακώς, καλέ μου Μάρκο. Εδώ έχουμε ρήμα σε ενικό αριθμό και δυο συνεχόμενες ονομαστικές, μια στον ενικό που είναι το υποκείμενο του ρήματος και μια στην ονομαστική πληθυντικού αντί για γενική.

Αττική σύνταξη έχουμε, όταν το υποκείμενο είναι ουδέτερο πληθυντικού αριθμού και το ρήμα βρίσκεται σε ενικό.
Παράδειγμα, η ιστορική πλέον φράση "τα παιδία παίζει".

Υπάρχει, επίσης ένα "ανώμαλο" σχήμα συμφωνίας Υ-Ρ, το οποίο λέγεται "σχήμα κατά το νοούμενο". Εκεί έχουμε περιληπτικό ουσιαστικό (π.χ πλήθος, στρατός) ως υποκείμενο και ρήμα σε πληθυντικό αριθμό συμφωνώντας με το σημασιολογικό αριθμό του υποκειμένου.
π.χ τὸ πλῆθος ἐψηφίσαντο πολεμεῖν
« Τελευταία τροποποίηση: Μαρτίου 04, 2011, 02:44:37 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #156 στις: Μαρτίου 04, 2011, 02:54:15 pm »
ειπα "πηγε","σταθηκε γαι λιγο"  δεν ειπα πως "εμεινε" κιολας.
(Ειμαι  στη δουλεια και βγαζω ισολογισμο για το 2010.Το ειδα ξαφνικα και η 1η σκεψη μου πηγε εκει)

Και για το "φερω" συμφωνω apri μου σε οσα λες.
« Τελευταία τροποποίηση: Μαρτίου 04, 2011, 03:01:37 pm από MARKOS »
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5938
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #157 στις: Μαρτίου 04, 2011, 03:22:04 pm »
ειπα "πηγε","σταθηκε γαι λιγο"  δεν ειπα πως "εμεινε" κιολας.
(Ειμαι  στη δουλεια και βγαζω ισολογισμο για το 2010.Το ειδα ξαφνικα και η 1η σκεψη μου πηγε εκει)


Aυτά παθαίνουν όσοι τολμηροί βάζουν το λογισμό τους να ακροβατεί μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως, "να πηγαίνει και να στέκεται για λίγο, χωρίς να μένει κιόλας" πότε στις λέξεις και πότε στους αριθμούς...

Απορώ πώς τα καταφέρνεις με τα λογιστικά. Εγώ δεν θα έβγαζα σωστό ισολογισμό ούτε το 2020...

Είναι το αεράκι του λιμανιού που σου φρεσκάρει το μυαλό, φαντάζομαι... ;)



......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 22:40:44 »

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #158 στις: Μαρτίου 04, 2011, 03:44:27 pm »
ειναι "μπερδεμα" να βουτάς μες στους αριθμους, που συχνα "γλιστρουν",....αλλα εχει ενδιαφερον!! Μαθηματικος βρε ηθελα να γινω. Μου αρεσαν πιότερο, μα....στη β και γ λυκειου ειχαμε εναν μαθηματικο που...δε σκαμπαζε γρι....(κατι αναλογο με μενα στους φιλολογους)...και εκει που ειχα 18 και 20 , επεσα στο 12....!!

Η μανα μου δεν πιστευε πως εφταιγε ο καθηγητης, πιστευε πως εγω δεν διαβαζω γιατι βαριεμαι,και πως ο νους μου ειναι στις βολτες με τα μηχανακια....Αλλα, εγω ηξερα! Αυτος εφταιγε. Ουτε στη παρελαση δεν ερχοταν....διοτι αν ο καθηγητης ειναι καλος στο μαθημα του τοτε παει και στη παρελαση, αν ειναι κακος στο μαθημα του ντρεπεται να παει και βαριεται και ψαχνει αν υπαρχει νομος να τον καλυψει(βλ.σχετικο σημερινο τοπικ)

επειτα apri μου καλη, υπαρχει και το "Λογιστικό" μερος της ψυχης, συμφωνα με τον Πλατωνα. Ε, αυτο το αξιοποιησα ετι περισσοτερο....εκάστου! ;)
       ( για να κανω κυκλικο σχημα με το πρωτο μου μηνυμα και να κλεισω ετσι) χεχε


« Τελευταία τροποποίηση: Μαρτίου 04, 2011, 03:47:20 pm από MARKOS »
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 477
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #159 στις: Μαρτίου 11, 2011, 11:48:10 am »
Καλημέρα!
Εάν ζητηθεί χρονική αντικατάσταση στο ίστημι, γράφουμε και τον αόριστο β (έστην) ή όχι; Η γραμματική τον έχει στην ενεργητική φωνή, αλλά ουσιαστικά ανήκει στη μέση.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5938
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #160 στις: Μαρτίου 11, 2011, 12:07:15 pm »
Καλημέρα!
Εάν ζητηθεί χρονική αντικατάσταση στο ίστημι, γράφουμε και τον αόριστο β (έστην) ή όχι; Η γραμματική τον έχει στην ενεργητική φωνή, αλλά ουσιαστικά ανήκει στη μέση.


Επειδή συνήθως οι ασκήσεις που μπαίνουν στηρίζονται σε λέξεις του κειμένου, εφόσον το "ίστημι" έχει ενεργητική σημασία στο κείμενο, δεν μπορείς στη χρονική αντικατάσταση να βάλεις το "έστην". Θυμάμαι ότι και στο φροντιστήριο για τις πανελλήνιες, αυτό μας έλεγαν.

Ας πουν όμως και οι άλλοι τη γνώμη τους.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Εγώ είμαι

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 769
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #161 στις: Μαρτίου 11, 2011, 12:19:55 pm »
ο έστην ανἠκει στη μέση φωνἠ του ίστημι ο ενεργητικός κάνει έστησα ,θυμάμαι μας το είχαν επισημάνει πολλές φορές στο φροντιστήριο ,μην μπερδευτούμε επειδή έχει ενεργητική κλίση ,οποτε αν ζητηθεί το ίσταμαι βάζεις και τον έστην :)

Αποσυνδεδεμένος soul

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1081
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #162 στις: Μαρτίου 11, 2011, 05:14:55 pm »
ο έστην ανἠκει στη μέση φωνἠ του ίστημι ο ενεργητικός κάνει έστησα ,θυμάμαι μας το είχαν επισημάνει πολλές φορές στο φροντιστήριο ,μην μπερδευτούμε επειδή έχει ενεργητική κλίση ,οποτε αν ζητηθεί το ίσταμαι βάζεις και τον έστην :)

Συμφωνώ απόλυτα :)
“Η ευτυχία δημιουργεί φίλους, Η δυστυχία τους δοκιμάζει”

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 477
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #163 στις: Μαρτίου 11, 2011, 10:27:00 pm »
Σε τι διαφέρει η δοτική προσωπική ηθική από τη δοτική προσωπική συμπαθείας;

Αποσυνδεδεμένος kozzi1

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1148
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #164 στις: Μαρτίου 11, 2011, 10:40:48 pm »
Σε τι διαφέρει η δοτική προσωπική ηθική από τη δοτική προσωπική συμπαθείας;
Το πρόσωπο που συμμετέχει συναισθηματικά σε αυτό που περιγράφει η πρόταση το δηλωνει η δοτική προσωπική της συμπάθειας.   
" πολύ μοι μᾶλλον ἢ τῶν κορυβαντιώντων ἥ τε καρδία πηδᾷ"|( η καρδιά μου χοροπηδά πολύ πιο έντονα απ' ό,τι των χορευτών που συμμετέχουν στις τελετές των Κορυβάντων.)

Η δοτική ηθική είναι συνήθως προσωπική αντωνυμία πρώτου ή δευτέρου προσώπου και δηλωνει το προσωπο που "επωφελειται' ή 'βλαπτεται" απο την ενεργεια του ρηματος,χωρις να ειναι απαραιτητο να συμμετεχει σ αυτην..
"ὡς καλός μοι ὁ πάππος" ( τι καλος που μου ειναι ο παππουλης μου   !)

*Η δοτική ηθική μπορεί να συνοδεύεται από ένα επίθετο (συνήθως το επίθετο ἄσμενος) ή μια μετοχή (βουλόμενος, ἐθέλων, ἡδόμενος, ἀχθόμενος, προσδεχόμενος)

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 477
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #165 στις: Μαρτίου 11, 2011, 10:58:10 pm »
Σε τι διαφέρει η δοτική προσωπική ηθική από τη δοτική προσωπική συμπαθείας;
Το πρόσωπο που συμμετέχει συναισθηματικά σε αυτό που περιγράφει η πρόταση το δηλωνει η δοτική προσωπική της συμπάθειας.   
" πολύ μοι μᾶλλον ἢ τῶν κορυβαντιώντων ἥ τε καρδία πηδᾷ"|( η καρδιά μου χοροπηδά πολύ πιο έντονα απ' ό,τι των χορευτών που συμμετέχουν στις τελετές των Κορυβάντων.)

Η δοτική ηθική είναι συνήθως προσωπική αντωνυμία πρώτου ή δευτέρου προσώπου και δηλωνει το προσωπο που "επωφελειται' ή 'βλαπτεται" απο την ενεργεια του ρηματος,χωρις να ειναι απαραιτητο να συμμετεχει σ αυτην..
"ὡς καλός μοι ὁ πάππος" ( τι καλος που μου ειναι ο παππουλης μου   !)

*Η δοτική ηθική μπορεί να συνοδεύεται από ένα επίθετο (συνήθως το επίθετο ἄσμενος) ή μια μετοχή (βουλόμενος, ἐθέλων, ἡδόμενος, ἀχθόμενος, προσδεχόμενος)

ευχαριστώ πολύ :)
Δεν υπάρχει περίπτωση όμως να μπερδευτεί κανείς λίγο; Δε νομίζω ότι τα όρια είναι πάντοντε ξεκάθαρα.

Αποσυνδεδεμένος Εγώ είμαι

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 769
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #166 στις: Μαρτίου 11, 2011, 11:19:23 pm »
εγω πάλι δεν καταλαβαίνω η διαφορά ηθικής και χαριστικής ,δύσκολο να τις ξεχωρίσει κανείς,γνωρίζετε κάποιο μαγικό κολπάκι;; ;D

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 477
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #167 στις: Μαρτίου 12, 2011, 12:32:16 am »
Παιδιά, στην προστακτική παρακειμένου του ίσταμαι υπάρχουν β΄ τύποι σε όλα τα πρόσωπα: δηλ. έσταθι, εστάτω... ή μόνο το β΄ ενικό;

 

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32871
  • Τελευταία: Arleta30
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1182685
  • Σύνολο θεμάτων: 19473
  • Σε σύνδεση σήμερα: 681
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 14
Επισκέπτες: 527
Σύνολο: 541

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.054 δευτερόλεπτα. 33 ερωτήματα.