*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο  (Αναγνώστηκε 583329 φορές)

0 μέλη και 3 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 474
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #210 στις: Απρίλιος 28, 2011, 09:57:42 πμ »
Ευχαριστώ για την άμεση απάντηση. Δεν έχω κάποιο συγκεκριμένο παράδειγμα. Είναι απλώς απορία. Εάν είναι απόδοση υποθετικού λόγου στον πλάγιο λόγο, τότε ισοδυναμεί με δυνητική ευκτική;
Δεν ξέρω αν κάποιος μπορούσε να παραθέσει κανά δυο παραδείγματα με τη μία και την άλλη περίπτωση, ανάλογα δηλ. με το νόημα που είπες.

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 07:48:42 »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5700
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #211 στις: Απρίλιος 28, 2011, 01:45:00 μμ »
Ευχαριστώ για την άμεση απάντηση. Δεν έχω κάποιο συγκεκριμένο παράδειγμα. Είναι απλώς απορία. Εάν είναι απόδοση υποθετικού λόγου στον πλάγιο λόγο, τότε ισοδυναμεί με δυνητική ευκτική;
Δεν ξέρω αν κάποιος μπορούσε να παραθέσει κανά δυο παραδείγματα με τη μία και την άλλη περίπτωση, ανάλογα δηλ. με το νόημα που είπες.

To δυνητικό απαρέμφατο εκφράζει κάτι δυνητικό στο παρελθόν ή στο παρόν/μέλλον ανάλογα με το ρήμα εξάρτησης και το γενικότερο νόημα.

Στον ευθύ λόγο αν μεν η πράξη αφορά το παρόν/μέλλον, θα χρησιμοποιήσεις δυνητική ευκτική.
Π.χ
«οἴονται γὰρ τοὺς ἀχαρίστους καὶ περὶ θεοὺς ἂν μάλιστα ἀμελῶς ἔχειν καὶ περὶ γονέας καὶ πατρίδα καὶ φίλους» (=γιατί πιστεύουν πως οι αχάριστοι και τους θεούς και τους γονείς και την πατρίδα και τους φίλους τους μπορούν να παραμελήσουν εντελώς)
Ευθύς: «οἱ ἀχάριστοι καὶ θεοὺς ἂν μάλιστα ἀμελῶς ἔχοιεν καὶ περὶ γονέας καὶ πατρίδα καὶ φίλους»

Αν η πράξη αφορά κάτι δυνατό στο παρελθόν, θα χρησιμοποιήσεις δυνητική οριστική.
Ενομίζον  Φίλιππον ἀδικεῖν ἂν τὴν πόλιν (=νόμιζα ότι ο Φίλιππος θα αδικούσε την πόλη)
Ευθύς: Φίλιππος ήδίκει ἄν την πόλιν.

Αν μιλάμε για πλαγιασμένο υποθετικό λόγο, τότε ανάλογα με την υπόθεση και το είδος του υποθετικού λόγου, θα διαλέξεις και δυνητική έγκλιση.
• νομίζω Φίλιππον ἀδικεῖν ἂν τὴν πόλιν, εἰ ἐδύνατο (αντίθετο του πραγματικού)
ευθύς λόγος: ἠδίκει ἄν, εἰ ἐδύνατο
•νομίζω Φίλιππον ἀδικεῖν ἂν τὴν πόλιν, εἰ δύναιτο (απλή σκέψη)
ευθύς λόγος: ἀδικοίη ἄν, εἰ δύναιτο
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 474
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #212 στις: Μάιος 03, 2011, 10:39:29 πμ »
Καλημέρα, παιδιά! Κι ευχαριστώ, apri, για την απάντησή σου.

Μήπως θα μπορούσε κάποιος να μου πει σχετικά με τα παρακάτω εάν τα έχω καταλάβει σωστά;

Αναφορικές επιρρηματικές απλές: εισάγονται μόνο με αναφορικά επιρρήματα
Αναφορικές επιρρηματικές μεικτές (αναφορικές, τελικές, συμπερασματικές, υποθετικές): μόνο με αναφορικές αντωνυμίες
Αναφορικές ονοματικές: μόνο με αναφορικές αντωνυμίες

Επίσης, σχετικά με τις αναφορικές επιρρηματικές απλές:
δηλώνουν βασικά τόπο
γιατί, εάν δηλώνουν χρόνο (ότε, οπότε, ηνίκα, οπηνίκα), δεν μπορούν να είναι και χρονικές;
και εάν δηλώνουν τρόπο/ ποσό/ ποιότητα, δεν μπορούν να είναι και παραβολικές;

Σας παρακαλώ, τα φώτα σας!!

Και κάτι άλλο :): Προείπεν ως μηδείς κινήσοιτο εκ της τάξεως.
Η δευτερεύουσα είναι τελική ή ειδική;  :-\

Αποσυνδεδεμένος gringa

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 712
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #213 στις: Μάιος 03, 2011, 11:14:14 πμ »
Τελική :)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 07:48:42 »

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #214 στις: Μάιος 03, 2011, 12:10:54 μμ »
Καλημέρα, παιδιά! Κι ευχαριστώ, apri, για την απάντησή σου.

Μήπως θα μπορούσε κάποιος να μου πει σχετικά με τα παρακάτω εάν τα έχω καταλάβει σωστά;

Αναφορικές επιρρηματικές απλές: εισάγονται μόνο με αναφορικά επιρρήματα
Αναφορικές επιρρηματικές μεικτές (αναφορικές, τελικές, συμπερασματικές, υποθετικές): μόνο με αναφορικές αντωνυμίες
Αναφορικές ονοματικές: μόνο με αναφορικές αντωνυμίες

Επίσης, σχετικά με τις αναφορικές επιρρηματικές απλές:
δηλώνουν βασικά τόπο
γιατί, εάν δηλώνουν χρόνο (ότε, οπότε, ηνίκα, οπηνίκα), δεν μπορούν να είναι και χρονικές;
και εάν δηλώνουν τρόπο/ ποσό/ ποιότητα, δεν μπορούν να είναι και παραβολικές;

Σας παρακαλώ, τα φώτα σας!!

Και κάτι άλλο :): Προείπεν ως μηδείς κινήσοιτο εκ της τάξεως.
Η δευτερεύουσα είναι τελική ή ειδική;  :-\

moagniko,  η γλωσσα ειναι ζωντανος οργανισμος και ως τετοιο πρεπει να την αντιμετωπιζεις. Οι κανονες βοηθουν αλλα δεν ειναι στεγανά.
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 474
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #215 στις: Μάιος 03, 2011, 12:20:29 μμ »
moagniko,  η γλωσσα ειναι ζωντανος οργανισμος και ως τετοιο πρεπει να την αντιμετωπιζεις. Οι κανονες βοηθουν αλλα δεν ειναι στεγανά.
[/quote]

Συμφωνώ, Μάρκο, αλλά, δυστυχώς, χρειάζεται μια υποτυπώδης, στοιχειώδης, ενδεικτική κατηγοριοποίηση και αποκωδικοποίηση των δεδομένων, ώστε να είμαστε και σε θέση να υποδεικνύουμε πιθανές ή ορθές απαντήσεις, όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με δύσκολα σημεία της σύνταξης.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5700
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #216 στις: Μάιος 03, 2011, 12:55:18 μμ »
Μoagniko, έχει δίκιο ο Μάρκος. Η γλώσσα ως ζωντανός οργανισμός δεν μπαίνει σε κουτάκια, τουλάχιστον όχι σ' αυτά που τη βάζουμε εμείς. Δεν ξέρω καμία γραμματική ή συντακτικό που να έχει προβλέψει όλες τις πιθανές περιπτώσεις. Πάντα τα βιβλία είναι ένα βήμα πίσω από τη γλώσσα.

Καταλαβαίνω την αγωνία σου να έχεις έναν μπούσουλα πάνω στον οποίο να πορεύεσαι, αλλά δεν μπορεί κανείς να σου δώσει μια τόσο γενική απάντηση που γυρεύεις, χωρίς να έχει μπροστά του το ανάλογο παράδειγμα.

Και πίστεψέ με, αυτοί που βασίζονται σε τέτοιες γενικεύσεις, για να διορθώσουν, είναι κατά βάση κακοί φιλόλογοι ή για την ακρίβεια, στενόμυαλοι φιλόλογοι. Θυμάμαι για παράδειγμα μια φιλόλογο στο Γυμνάσιο, η οποία επέπληττε έναν συμμαθητή μου που έλεγε "αυτουνού", γιατί τέτοιος τύπος αντωνυμίας δεν αναφερόταν στον Τριανταφυλλίδη...

Ρίξε μια ματιά εδώ για τις αναφορικές.
http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_086.html

Αν έχεις κάποιο συγκεκριμένο παράδειγμα που σε προβληματίζει, ευχαρίστως να το δούμε.




YΓ.

Οι παραβολικές είναι πολλών ειδών, ανάλογα με το αν δηλώνουν τρόπο, ποσό, ποιότητα.
   
Τα χρονικά αναφορικά επιρρήματα (οπηνίκα, οπότε κλπ), συνήθως τα συναντάμε σε πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις, αλλά κάποιες φορές και σε αναφορικές χρονικές (π.χ Επί τούτοις εθύσαιντο, όπως, οπηνίκα και δοκοίη της ώρας, την πορείαν ποιοίντο= Γι' αυτό έκαναν θυσία, για να αρχίσουν την πορεία, όποτε τους φαινόταν καλό).





« Τελευταία τροποποίηση: Μάιος 03, 2011, 01:19:32 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 474
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #217 στις: Μάιος 03, 2011, 01:32:44 μμ »
Και πίστεψέ με, αυτοί που βασίζονται σε τέτοιες γενικεύσεις, για να διορθώσουν, είναι κατά βάση κακοί φιλόλογοι ή για την ακρίβεια, στενόμυαλοι φιλόλογοι. Θυμάμαι για παράδειγμα μια φιλόλογο στο Γυμνάσιο, η οποία επέπληττε έναν συμμαθητή μου που έλεγε "αυτουνού", γιατί τέτοιος τύπος αντωνυμίας δεν αναφερόταν στον Τριανταφυλλίδη...

Αρχικά, ευχαριστώ για την απάντηση.
Πάντως, έτερον εκάτερον. Κι εγώ αυτής της άποψης είμαι. Και γι' αυτό δεν καταδικάζω απαντήσεις μόνο και μόνο επειδή ίσως να μην υπακούουν σε κάποιους κανόνες, τους οποίους γνωρίζω και έχω διαβάσει. Γι' αυτό άλλωστε και σε όσα ρώτησα έβαλα το "και", δηλ. ότι μπορεί μία περίπτωση να εκληφθεί είτε ως x είτε ως ψ είδος ανάλογα με τα συμφραζόμενα και κάποιες άλλες παραμέτρους. Εννοείται ότι η γραμματική έρχεται μετά τη γλώσσα κι όχι πριν. Ωστόσο, αποτυπώνει τις γλωσσικές μας επιλογές, και, ως εκ τούτου, κάποια αξία έχουν και οι κανόνες της. Εάν δεν υπήρχαν ή δεν τους λαμβάναμε υπ' όψιν μας, τότε δεν θα τους διαβάζαμε, δεν θα τους μελετούσαμε, δεν θα τους διδάσκαμε. Και δε νομίζω ότι η σύνοψη που παρέθεσα είναι υπερβολική, καθώς και τα συντακτικά περιλαμβάνουν παρόμοιες.



« Τελευταία τροποποίηση: Μάιος 03, 2011, 01:35:42 μμ από moagniko »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5700
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #218 στις: Μάιος 03, 2011, 01:42:58 μμ »
Moagniko, το σχόλιο που έκανα ήταν γενικό, για να δείξω τη σχετικότητα που έχουν οι κανόνες.

Βεβαίως, και έχουν αξία οι γλωσσικοί κανόνες και γι' αυτό διδάσκονται συστηματικά. Φτάνει να έχουμε πάντα υπ' όψιν ότι πρόκειται για κανόνες που έχουμε περιγράψει μέχρι στιγμής. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί κάποια περίπτωση να μας έχει ξεφύγει ή κάτι να έχει αλλάξει στο μεταξύ.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 474
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #219 στις: Μάιος 16, 2011, 11:04:04 πμ »
Καλημέρα και καλή εβδομάδα!
Θα ήθελα να ρωτήσω: στην απόδοση της αόριστης επανάληψης στο παρελθόν, έχουμε δυνητική οριστική, κυρίως αορίστου; Επίσης, το επαναληπτικό αν μπορεί και να παραλείπεται;
Τέλος, στην υπόθεση των υποθετικών πλάγιων λόγων, ύστερα από ιστορικό χρόνο, το εαν, αν, ην + υποτακτική μετατρέπεται σε ει + ευκτική. Μπορεί όμως και να διατηρείται; Και πώς το ερμηνεύουμε αυτό; Ότι δεν δηλώνεται υποκειμενική κρίση;
Ευχαριστώ!

Αποσυνδεδεμένος nebula

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 312
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Ουφ...
    • Προφίλ
    • Φωτεινή Παντογνώστρα
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #220 στις: Μάιος 16, 2011, 11:13:24 πμ »
Καλημέρα και καλή εβδομάδα!
Θα ήθελα να ρωτήσω: στην απόδοση της αόριστης επανάληψης στο παρελθόν, έχουμε δυνητική οριστική, κυρίως αορίστου; Επίσης, το επαναληπτικό αν μπορεί και να παραλείπεται;
Τέλος, στην υπόθεση των υποθετικών πλάγιων λόγων, ύστερα από ιστορικό χρόνο, το εαν, αν, ην + υποτακτική μετατρέπεται σε ει + ευκτική. Μπορεί όμως και να διατηρείται; Και πώς το ερμηνεύουμε αυτό; Ότι δεν δηλώνεται υποκειμενική κρίση;
Ευχαριστώ!

Η υπόθεση ενδέχεται να παραμένει αμετάβλητη, παρόλο που εξαρτάται από ιστορικό χρόνο, είτε για λόγους έμφασης είτε γιατί τονίζεται κάτι ως βέβαιο ή άλλες φορές υποκειμενικό.

Σχετικά με την αόριστη επανάληψη στο παρελθόν, αν θυμαμαι καλά, στην απόδοση μπορούμε να έχουμε οριστική αορίστου (συνήθως με ἄν) ή οριστική παρατατικού (συνήθως χωρίς το ἄν).

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 474
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #221 στις: Μάιος 17, 2011, 12:43:03 πμ »

Η υπόθεση ενδέχεται να παραμένει αμετάβλητη, παρόλο που εξαρτάται από ιστορικό χρόνο, είτε για λόγους έμφασης είτε γιατί τονίζεται κάτι ως βέβαιο ή άλλες φορές υποκειμενικό.
[/quote]

Ευχαριστώ! Μα όταν κάτι θεωρείται υποκειμενικό και βρισκόμαστε ταυτόχρονα σε πλάγιο λόγο, χρησιμοποιείται η ευκτική του πλαγίου λόγου..; Όταν τονίζεται ως βέβαιο, διατηρείται η υπόθεση.

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 474
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #222 στις: Μάιος 18, 2011, 12:02:38 πμ »
Παιδιά, από το χωρίο "Ορώ γαρ πολλούς μεν ιδιώτας, οι πάνυ πολλά έχοντες χρήματα ούτω πένεσθαι ηγούνται ώστε πάντα μεν πόνον, πάντα δε κίνδυνον υποδύονται", η αναφορική πρόταση τι είδους είναι; ονοματική, προσδιοριστική, επιρρηματική; Και ποιος συγκεκριμένα ο συντακτικός της ρόλος;; Ευχαριστώ!!

Αποσυνδεδεμένος Iaki

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 301
  • Φύλο: Γυναίκα
  • docendo discimus
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #223 στις: Μάιος 18, 2011, 12:49:21 πμ »
Παιδιά, από το χωρίο "Ορώ γαρ πολλούς μεν ιδιώτας, οι πάνυ πολλά έχοντες χρήματα ούτω πένεσθαι ηγούνται ώστε πάντα μεν πόνον, πάντα δε κίνδυνον υποδύονται", η αναφορική πρόταση τι είδους είναι; ονοματική, προσδιοριστική, επιρρηματική; Και ποιος συγκεκριμένα ο συντακτικός της ρόλος;; Ευχαριστώ!!

προσδιοριστική στο ιδιώτας....
dum vita est, spes est ... ;)

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32293
  • Τελευταία: HelenK
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159835
  • Σύνολο θεμάτων: 19212
  • Σε σύνδεση σήμερα: 539
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 3
Επισκέπτες: 513
Σύνολο: 516

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.095 δευτερόλεπτα. 36 ερωτήματα.