*

Αποστολέας Θέμα: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου  (Αναγνώστηκε 37997 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #56 στις: Μάρτιος 31, 2016, 06:32:09 μμ »
apri, μήπως γίνεται να μας εξηγήσεις ορισμένα θέματα περί ορολογίας;
......Έχω την εξής απορία: πότε χρησιμοποιούμε το συμπλήρωμα και πότε τον προσδιορισμό στα νέα ελληνικά;

Το "πότε" εξαρτάται από το αν χρησιμοποιείς το παραδοσιακό συντακτικό ή το συντακτικό της γενετικής-μετασχηματιστικής γραμματικής.

Με βάση τη Γ-Μ Γραμματική, συμπληρωματικές είναι οι προτάσεις που εισάγονται με το "ότι/πως" (ειδικές) και το "να" (βουλητικές), επειδή λειτουργούν ως συμπλήρωμα του ρήματος, κάποιου ονόματος ή κάποιου επιθέτου.

Το συμπλήρωμα (complement) είναι ένας όρος που είναι απαραίτητος, για να είναι πλήρες το νόημα της λέξης που συνοδεύει.
Αν συνοδεύει ρήμα, τότε συμπληρώνει υποχρεωτικά την ενέργειά του (αντικείμενο, κατηγορούμενο).
Μπορεί όμως να περιορίζει τη σημασία ενός ουσιαστικού (η δημοσίευση του βιβλίου), ενός επιθέτου (αγαπητός στους φίλους), ενός επιρρήματος (κοντά στο σχολείο) ή μιας πρόθεσης (από το σχολείο).

Αντιθέτως, ο προσδιορισμός (modifier) εξειδικεύει το νόημα της κεφαλής μιας φράσης, χωρίς να είναι αυτό απαραίτητο. Μπορεί να είναι ένα επίθετο που προσδιορίζει ένα ουσιαστικό (σε ΟΦ), ένα επίρρημα ή προθετική φράση που προσδιορίζει το ρήμα (σε ΡΦ). Συχνά, χρησιμοποιείται και όρος "προσάρτημα" (adjunct).


Στο συντακτικό του γυμνασίου, απ' ό,τι βλέπω, χρησιμοποιούν την παραδοσιακή ορολογία.
Δεν είναι κακό αυτό γενικώς. Όμως, ως προς τον ρόλο των βουλητικών δίπλα σε ονόματα, υπάρχει πρόβλημα. Γιατί προφανώς δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν τον όρο "συμπλήρωμα" (αν δεις στη γραμματική της Φιλιππάκη, θα δεις ότι έτσι περιγράφει τη λειτουργία αυτών των προτάσεων δίπλα σε επίθετα/ουσιαστικά), αλλά και ο όρος επεξήγηση που γράφουν, δεν νομίζω ότι αποδίδει την πλήρη πραγματικότητα.

Αν είχαμε επεξήγηση, τότε θα μπορούσαμε παντού να κάνουμε παύση με κόμμα μετά το επίθετο ή το ουσιαστικό, πριν αρχίσει η βουλητική πρόταση.
Αυτό ισχύει στα παραδείγματα που παρέθετε το παλιό συντακτικό του γυμνασίου:
π.χ Είχε μια παράλογη απαίτηση, να τον αγαπούν όλοι/ Ένα μόνο δεν ξέρω, να λέω ψέματα/Σπάνια το ήθελε αυτό, να μένει μόνος στο σπίτι.

Όμως, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό, γιατί είναι απαραίτητη η πρόταση για να ολοκληρωθεί το νόημα του ονόματος (π.χ Είναι ικανός να το κάνει/ Πήρε την απόφαση να έρθει).
Σ' αυτές τις περιπτώσεις, το παλιό συντακτικό του γυμνασίου έλεγε ότι η βουλητική πρόταση λειτουργεί ως προσδιορισμός του επιθέτου/ουσιαστικού, χρησιμοποιώντας τον όρο "προσδιορισμό" κάπως ουδέτερα (δηλ. χωρίς να παραπέμπει σε κάποιο συγκεκριμένο είδος προσδιορισμού), περίπου με την έννοια του συμπληρώματος.


« Τελευταία τροποποίηση: Μάρτιος 31, 2016, 07:20:45 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 16:18:36 »

Αποσυνδεδεμένος elranna

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2312
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02, ΠΕ40- Μπορώ να ξαναγίνω μαθήτρια;
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #57 στις: Μάρτιος 31, 2016, 08:41:24 μμ »
Με βάση τη Γ-Μ Γραμματική, συμπληρωματικές είναι οι προτάσεις που εισάγονται με το "ότι/πως" (ειδικές) και το "να" (βουλητικές), επειδή λειτουργούν ως συμπλήρωμα του ρήματος, κάποιου ονόματος ή κάποιου επιθέτου.

Διάκριση ανάμεσα στις ειδικές και τις βουλητικές υπάρχει; Ή χαρακτηρίζονται συμπληρωματικές και οι δύο;
Νομίζω αυτό που με μπερδεύει αυτή τη στιγμή αν ο όρος "συμπλήρωμα" είναι επαρκής ως ταξινόμηση ή χρησιμοποιείται ως όρος "ομπρέλα" για αντικείμενο, κατηγορούμενο, γενική αντικειμενική, εμπρόθετους προσδιορισμούς, κλπ (αναφέρω τα παραδείγματα που έδωσες). Συγγνώμη, apri, για τις απορίες, αλλά τη Γ-Μ γραμματική μόνο ακροθιγώς την έχω δει και με γοητεύει υπερβολικά. Άτιμε Τσόμσκι, ζημιά που μας έκανες!  ;D

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #58 στις: Μάρτιος 31, 2016, 09:48:32 μμ »
Διάκριση ανάμεσα στις ειδικές και τις βουλητικές υπάρχει; Ή χαρακτηρίζονται συμπληρωματικές και οι δύο;

Και οι δυο χαρακτηρίζονται συμπληρωματικές. Είναι σαν το απαρέμφατο, που είτε είναι ειδικό είτε τελικό, θεωρείται συμπλήρωμα του ρήματος.


Νομίζω αυτό που με μπερδεύει αυτή τη στιγμή αν ο όρος "συμπλήρωμα" είναι επαρκής ως ταξινόμηση ή χρησιμοποιείται ως όρος "ομπρέλα" για αντικείμενο, κατηγορούμενο, γενική αντικειμενική, εμπρόθετους προσδιορισμούς, κλπ (αναφέρω τα παραδείγματα που έδωσες).

Επαρκής είναι ο όρος. Απλώς, υπάρχουν διάφορα είδη συμπληρωμάτων, ανάλογα με το φραστικό περιβάλλον και την ειδικότερη λειτουργία τους. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να είναι υποχρεωτική η παρουσία τους, αλλιώς μιλάμε για προσάρτημα (προσδιορισμό).
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος elranna

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2312
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02, ΠΕ40- Μπορώ να ξαναγίνω μαθήτρια;
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #59 στις: Μάρτιος 31, 2016, 09:59:56 μμ »
Και οι δυο χαρακτηρίζονται συμπληρωματικές. Είναι σαν το απαρέμφατο, που είτε είναι ειδικό είτε τελικό, θεωρείται συμπλήρωμα του ρήματος.

Άρα συμπληρωματικές θεωρούνται και οι ενδοιαστικές και οι ονοματικές αναφορικές, που μπορούν να έχουν την ίδια συντακτική θέση με τις ειδικές και τις βουλητικές;Και για να χαρακτηρίσουμε μια πρόταση με βάση τη Γ-Μ, πρέπει να πούμε δευτερεύουσα συμπληρωματική ειδική/βουλητική; Ή το ειδική/βουλητική δεν υπάρχει ως χαρακτηρισμός;

apri, και πάλι χίλια ευχαριστώ για τα φώτα σου. 

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 16:18:36 »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #60 στις: Μάρτιος 31, 2016, 10:16:25 μμ »
Άρα συμπληρωματικές θεωρούνται και οι ενδοιαστικές και οι ονοματικές αναφορικές, που μπορούν να έχουν την ίδια συντακτική θέση με τις ειδικές και τις βουλητικές;

Συμπληρωματικές είναι οι παλιές ειδικές, βουλητικές, ενδοιαστικές (ξέχασα να τις αναφέρω προηγουμένως).
Οι ελεύθερες ονοματικές αναφορικές μπορεί να λειτουργήσουν ως συμπλήρωμα, αλλά δεν λέγονται συμπληρωματικές προτάσεις.


Και για να χαρακτηρίσουμε μια πρόταση με βάση τη Γ-Μ, πρέπει να πούμε δευτερεύουσα συμπληρωματική ειδική/βουλητική; Ή το ειδική/βουλητική δεν υπάρχει ως χαρακτηρισμός;

Όχι, λες μόνο ότι είναι συμπληρωματική που εισάγεται με τον τάδε συμπληρωματικό δείκτη (ότι, πως, μήπως κλπ). Καμιά φορά όμως αναφέρονται από κάποιους και οι παραδοσιακοί όροι διευκρινιστικά (όχι όμως γιατί οι όροι αυτοί αναφέρονται στη Γ-Μ Γραμματική).

......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος elranna

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2312
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02, ΠΕ40- Μπορώ να ξαναγίνω μαθήτρια;
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #61 στις: Μάρτιος 31, 2016, 10:30:45 μμ »
Υπέροχα! Έμαθα κάτι καινούριο σήμερα! Και πάλι ευχαριστώ, apri.
Μέχρι την επόμενη απορία, λοιπόν!  ;)

Αποσυνδεδεμένος sarakey

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 13
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #62 στις: Σεπτέμβριος 21, 2016, 05:35:18 μμ »
Καλησπέρα σας
 
θα θελα να ζητήσω μερικές συμβουλές για το μάθημα της ΄Εκθεσης σε μαθήτρια Β΄γυμνασίου που έχει αρκετά κενά.

Δεν ξέρω πως να ξεκινήσω,πως να κινηθώ,τι είδους ασκήσεις να της δίνω; Στην έκφραση και τη σύνταξη πως μπορώ να τη βοηθήσω;Να επιλέξω κάποιο βοήθημα και να βασιστώ πάνω σ΄αυτό;΄Εχετε να μου προτείνετε κάποιο καλό;

Στην αρχή του forum έγινε παρόμοια ερώτηση αλλά επειδή έγινε το 2007 σκέφτηκα μήπως έχει αλλάξει η σύνθεση του βιβλίου ή είναι διαφορετικές οι απαιτήσεις από τους μαθητές τώρα....

Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας! :)

Αποσυνδεδεμένος HOPE77

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 21
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #63 στις: Νοέμβριος 09, 2016, 08:54:20 μμ »
Συνάδελφοι καλησπέρα.Θα ήθελα για αλλη μια φορά τα φώτα σας.Ανέλαβα εναν μαθητη  Β΄γυμνασίου ο οποιος αν και ειναι πολύ καλος μαθητής έχει προβλήματα στην Έκθεση και κυρίως εκφραστικά,λεξιλογικά π.χ γράφει πολύ απλές εκθέσεις ,φτωχο λεξιλόγιο κ απλά νοήματα.Μου τόνισαν εξαρχής οτι χρειαζεται βοηθεια στην Έκθεση γιατι θελει να παει κ Θεωρητική.
Εμεις ηδη γράψαμε τρεις εκθέσεις,του βάζω να μου δίνει συνώνυμες λέξεις,ισοδύναμες εκφράσεις,διορθώνουμε μαζι την Έκθεση ,του δινω και μερικες 'ετοιμες να διαβάσει και φροντιζω να κανουμε πολλά κειμενα και του λεω να διαβάζει κ εφημεριδα.Δεν ξερω τι άλλο να κανω.Εντωμεταξυ μου παραπονιεται οτι δεν νιωθει καθόλου καλά με την Έκθεση και τον βλέπω απογοητευμενο.Έχετε καμια αλλη πρόταση;Αγχώνομαι λιγο γιατι ειναι κ καλος μαθητης και φίλος και προσπαθεί πολύ κ θελω πραγματικά να βοηθηθεί.

Αποσυνδεδεμένος elranna

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2312
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02, ΠΕ40- Μπορώ να ξαναγίνω μαθήτρια;
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #64 στις: Νοέμβριος 09, 2016, 09:32:18 μμ »
Εγώ θα σου πρότεινα να σπάσεις το μάθημα σε όσο το δυνατόν μικρότερα κομματάκια και να κάνεις ξεκάθαρο στο μικρό τι ακριβώς κάνετε κάθε φορά, π.χ. "τώρα θα μάθουμε πώς να γράφουμε επιστολή/e-mail". Από τη στιγμή που το παιδί δυσκολεύεται, θα ήταν καλύτερα να ξεκινήσεις από την παράγραφο και όχι με ολόκληρο κείμενο, πχ. "σήμερα θα μάθουμε να γράφουμε παράγραφο με θεματική πρόταση, λεπτομέρειες και κατακλείδα. Σήμερα θα μάθουμε να γράφουμε παράγραφο με παραδείγματα." 1 πράγμα τη φορά, έτσι ώστε να είναι σαφές στο παιδί ποια δεξιότητα αναπτύσσει και να καταλαβαίνει το ίδιο πού και πώς βελτιώνεται. Έτσι μόνο μπορεί να χτίσει αυτοπεποίθηση πάνω στην παραγωγή λόγου. Επίσης, καλό είναι να μη διορθώνουμε τα πάντα σε ένα κείμενο, αλλά να επικεντρωνόμαστε σε 1-2 φαινόμενα έτσι ώστε να βελτιώσει αυτά τα συγκεκριμένα στην επόμενη του προσπάθεια. Αν του τα διορθώνουμε όλα, την επόμενη φορά δεν θα ξέρει από πού να αρχίσει, με αποτέλεσμα να μην κάνει τίποτα.

ΥΓ. Και πολύ βασικό: η επικοινωνιακή περίσταση. Σε ποιον απευθυνόμαστε και τι στόχο έχει το κείμενο μας. Βάλε το παιδί να το ζήσει αυτό που θα γράψει, πχ. είναι ένα γράμμα σε ένα φίλο σου που έχεις να τον δεις καιρό. Τι θέλεις να του πεις για το σχολείο σου; Αν το παιδί νιώθει ότι αυτό που γράφει δεν του χρησιμεύει σε τίποτα, δε θα νιώσει καλά με το μάθημα.
ΥΓ2. Δεν ξέρω αν έχει νόημα στο συγκεκριμένο παιδί που νιώθει ανασφάλεια με το γράψιμο να του δίνεις υποδειγματικές εκθέσεις. Μάλλον θα νιώθει περισσότερο άσχημα που δεν μπορεί να γράψει τόσο καλά παρά θα βοηθηθεί. Αλλά αυτό είναι μια υπόθεση που κάνω, πιθανόν και εντελώς λανθασμένη, γιατί δε γνωρίζω το προσωπικά το παιδί. Εσύ θα κρίνεις.

Καλή επιτυχία!  :)

Αποσυνδεδεμένος HOPE77

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 21
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #65 στις: Νοέμβριος 09, 2016, 10:37:01 μμ »
Ευχαριστω πολύ για την απάντηση.Γενικά στη δομή -ιδέες ειναι καλός αλλά γράφει πολύ απλά-απλοικά.Καλός ειναι και στις ασκήσεις π.χ αναπτυξη παραγράφων.Δεν ξερω πώς ακριβώς εκτος απο αυτά που ανέφερα να τον βοηθήσω στην εκφραση και στο λεξιλόγιο.Εκτος απο τις εκθέσεις γρ'αφουμε και παραγράφους,απαντησεις σε κειμενα ,γράφει αρκετά και κριτήρια του δινω αλλά με τον ίδιο απλο τρόπο.

Αποσυνδεδεμένος Χάρις

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 20
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #66 στις: Απρίλιος 20, 2021, 06:35:05 μμ »
Γραφω σε αυτό το νήμα γιατι η ερώτησή μου είναι σχετική με το θέμα.
Λοιπόν... Με αφορμή την υποτακτική σύνδεση στα Νέα της Α Γυμνασίου, εντόπισα μια λεπτομέρεια για την οποία δεν είμαι σίγουρη.
Δευτερεύουσες βουλητικές μπορεί να λειτουργούν ως υποκειμενο, αντικείμενο, ονοματικός προσδιορισμός, εντάξει ως εδω
 και   
συμπλήρωμα ;;;
Αναφέρομαι στις περιπτώσεις : χωρίς να..., με το να..., από το να...

Και παρεμπιπτόντως, ποιο συντακτικό θεωρείται πλέον βοηθητικό ;

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου
« Απάντηση #67 στις: Απρίλιος 20, 2021, 07:56:35 μμ »
Ναι, αυτές οι δευτερεύουσες λειτουργούν και ως συμπλήρωμα σε προθετικές φράσεις (πχ χωρίς να....) ή σε ονοματικές φράσεις (πχ ικανός να..../ επιθυμία να....).
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32273
  • Τελευταία: Dimi!!!
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1158567
  • Σύνολο θεμάτων: 19200
  • Σε σύνδεση σήμερα: 626
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 21
Επισκέπτες: 596
Σύνολο: 617

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.079 δευτερόλεπτα. 36 ερωτήματα.