*

Αποστολέας Θέμα: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης  (Αναγνώστηκε 10903 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος thephantom

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 183
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #14 στις: Οκτώβριος 21, 2022, 07:54:15 μμ »
Καλησπέρα, σας έστειλα σε προσωπικό μήνυμα τις απαντήσεις.

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 12:51:37 »

Αποσυνδεδεμένος zetaar

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 3
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #15 στις: Οκτώβριος 22, 2022, 12:59:20 πμ »
μπορείτε παρακαλώ πολύ να τις στείλετε και σε εμένα; ευχαριστώ

Αποσυνδεδεμένος zetaar

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 3
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #16 στις: Οκτώβριος 22, 2022, 01:04:47 πμ »
καλησπέρα σας. Θα μπορούσατε να με βοηθήσετε με το γλωσσικό επίπεδο των παρακάτω περιπτώσεων; Δεν έχω καταλάβει καθόλου την θεωρία και η αλήθεια είναι ότι το παλεύω αρκετές μέρες.
1.Η λέξη «κουζίνα» μπορεί να αναφέρεται στο δωμάτιο, στην ηλεκτρική συσκευή ή στον τρόπο μαγειρικής ενός εστιατορίου.

2. Το ρήμα «γκουγκλάρω» σχηματίζεται από την αγγλική λέξη “google” και την κατάληξη «-άρω».

3. Η ξαδέρφη μου από την Αμερική λέει «γκάλα» αντί «γάλα».

4. Οι λέξεις «δημοκρατικός» και «αντιδημοκρατικός» βρίσκονται σε σχέση αντίθεσης.

5. Ένα νήπιο είπε: «Η μαμά μου μαγειρίζει κάθε μεσημέρι».

6. Οι προτάσεις «Το παιδί μάλωσε τον σκύλο» και «Τον σκύλο μάλωσε το παιδί» είναι και οι δύο αποδεκτές.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #17 στις: Οκτώβριος 22, 2022, 03:00:56 πμ »
Επειδή λες ότι δεν έχεις καταλάβει καθόλου τη θεωρία, σου γράφω συνοπτικά τι εξετάζει η γλωσσική ανάλυση ανάλογα με το επίπεδο της γλώσσας.


1. Φωνητικό επίπεδο: εξετάζει τον τρόπο και τόπο άρθρωσης των φθόγγων

2. Φωνολογικό επίπεδο: εξετάζει τα φωνήματα, δηλ τους φθόγγους που διαφοροποιούν τη σημασία αν βρεθούν στο ίδιο φωνητικό περιβάλλον
(πχ κ-όπος, τ-όπος).

3. Μορφολογικό επίπεδο: εξετάζει τον τρόπο σχηματισμού των λέξεων με τα μορφήματα, που είναι οι ελάχιστες σημασιολογικές μονάδες, δηλ μονάδες που έχουν είτε λεξική σημασία (αυτό που συνήθως ονομάζουμε ρίζα της λέξης) είτε γραμματική (πχ άρθρα, προθέσεις, καταλήξεις, προσφυματα, οποιοδήποτε κομμάτι εκφράζει γένος, πτώση, πρόσωπο, χρόνο κλπ).

4. Συντακτικό επίπεδο: εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο συνδυάζονται οι λέξεις, ώστε να  σχηματιστούν φράσεις και στη συνέχεια, προτάσεις, δηλ γλωσσικές δομές με κάποιο νόημα.

5.  Σημασιολογικό επίπεδο: εξετάζει τη σημασία των λέξεων και των προτάσεων, καθώς και τις διάφορες σημασιολογικές σχέσεις (συνωνυμία, αντωνυμία, υπωνυμία κλπ)

6. Πραγματολογικό επίπεδο: εξετάζει τα εκφωνήματα κατά τη χρήση τους σε συγκεκριμένες επικοινωνιακές συνθήκες και ειδικότερα, τον τρόπο με τον οποίο οι προθέσεις του ομιλητή και οι προσδοκίες του ακροατή σε κάθε περίσταση επηρεάζουν τη σημασία και την αποδεκτότητα των εκφωνημάτων.

« Τελευταία τροποποίηση: Οκτώβριος 22, 2022, 12:39:07 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 12:51:37 »

Αποσυνδεδεμένος zetaar

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 3
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #18 στις: Οκτώβριος 22, 2022, 04:10:22 πμ »
νομίζω με βοηθήσατε αρκετά ευχαριστώ πολύ. Ωστόσο η σχέση αντίθεσης ανάμεσα στο δημοκρατικός και στο αντιδημοκρατικός αφορούν μόνο στο σημασιολογικό επίπεδο επειδή είναι αντωνυμα;

Αποσυνδεδεμένος katkat

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1469
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Fail...Fail again...Fail better...
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #19 στις: Οκτώβριος 22, 2022, 04:34:17 πμ »
Εγώ δεν είμαι φιλόλογος αλλά νομίζω ότι σε αυτή την περίπτωση είναι και μορφολογική η διαφορά ανάμεσα στα δυο.Π.χ. το ίδιο βλέπουμε και στο θέση - αντίθεση.
H ισχνή υπόσταση κίβδηλος οβολός της τόσο ξεχωριστής γυναικείας σου φύσις ....

http://www.youtube.com/watch?v=R4ELgxaj1ds

Αποσυνδεδεμένος thephantom

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 183
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #20 στις: Οκτώβριος 22, 2022, 05:49:21 πμ »
Είναι και μορφολογία διότι λαμβάνοντας το πρόθημα ΑΝΤΙ σχηματίζεται ένα νέο λήμμα που εκφράζει αντίθεση ως προς την πρωτότυπη λέξη

Αποσυνδεδεμένος thephantom

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 183
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #21 στις: Οκτώβριος 22, 2022, 06:15:46 πμ »
Πρόταση 1: ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΑ καθώς η λέξη  "κουζίνα" έχει θέση υπερωνυμου (γενικότερη έννοια) ως προς τις υπόλοιπες (οι οποίες έχουν θέση υπωνυμων(συγκεκριμένες λέξεις που υπάγονται σε κατηγορίες )
ΠΡΟΤΑΣΗ 5: ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΊΑ. Αυτο το 'μου" έχει διττή λειτουργία. Κτητικη αντωνυμία και συνεπώς είναι η μητέρα του παιδιού ενώ από την άλλη έχει θέση άμεσου αντικειμένου και συνεπώς η μαμα μαγειρεύει για το παιδί.
ΠΡΌΤΑΣΗ 2: ΜΟΡΦΟΛΟΓΊΑ + ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΊΑ διότι η λέξη google που έχει αναφορά σε μια συγκεκριμένη εταιρεία λαμβάνοντας την κατάληξη -αρω (κατάληξη ρημάτων) α) σχηματίζεται νέα λέξη - ρήμα και β)  με την συγκεκριμένη κατάληξη η συγκεκριμένη λέξη αποκρσ την έννοια "αποκτώ πρόσβαση στις υπηρεσίες της GOOGLE"

Αποσυνδεδεμένος thephantom

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 183
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #22 στις: Οκτώβριος 22, 2022, 06:21:00 πμ »
ΠΡΌΤΑΣΗ 6: ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΊΑ κ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΉ -ΔΥΝΤΑΞΗ καθώς οι δύο προτάσεις έχουν το ίδιο νόημα αν και η σύνταξη διαφέρει. Στην πρώτη πρόταση έχουμε υποκείμενο - ρήμα - αντικείμενο ενώ στη δεύτερη το αντικείμενο προηγείται.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #23 στις: Οκτώβριος 22, 2022, 10:18:45 πμ »
νομίζω με βοηθήσατε αρκετά ευχαριστώ πολύ. Ωστόσο η σχέση αντίθεσης ανάμεσα στο δημοκρατικός και στο αντιδημοκρατικός αφορούν μόνο στο σημασιολογικό επίπεδο επειδή είναι αντωνυμα;

Όπως σου είπαν και τα άλλα δύο μέλη, οι δυο λέξεις αφορούν και τη μορφολογία, καθώς το "αντιδημοκρατικός" παράγεται από το "δημοκρατικός" με τη χρήση του προθήματος "αντί".


Πρόταση 1: ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΑ καθώς η λέξη  "κουζίνα" έχει θέση υπερωνυμου (γενικότερη έννοια) ως προς τις υπόλοιπες (οι οποίες έχουν θέση υπωνυμων(συγκεκριμένες λέξεις που υπάγονται σε κατηγορίες )

Δεν είναι υπερώνυμο η "κουζίνα". Υπώνυμο είναι των άλλων λέξεων που έχουν γενικότερη σημασία.
Η κουζίνα είναι ένας από τους πολλούς τύπους δωματίων, ηλεκτρικών συσκευών (όπως πχ η γάτα είναι ένα από τα πολλά είδη ζώων).
Πάντως, ναι, το σημασιολογικό επίπεδο αφορά η ανάλυση.


ΠΡΟΤΑΣΗ 5: ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΊΑ. Αυτο το 'μου" έχει διττή λειτουργία. Κτητικη αντωνυμία και συνεπώς είναι η μητέρα του παιδιού ενώ από την άλλη έχει θέση άμεσου αντικειμένου και συνεπώς η μαμα μαγειρεύει για το παιδί.


Δεν υπάρχει αμφισημία στην πρόταση. Το "μου" είναι κτητικό. Αν ήταν έμμεσο αντικείμενο, θα έφερε τόνο, για να μη θεωρηθεί εγκλιτική λέξη που συνεκφέρεται με την προηγούμενη.
Αλλά κι αν υπήρχε κάποια άλλη συντακτική ασάφεια που επέτρεπε τη διπλή ερμηνεία, θα αφορούσε το σημασιοσυντακτικό επίπεδο. Εκτός αν υπήρχε λόγος από τα συμφραζόμενα να πιστεύουμε ότι η ασάφεια αυτή στη συγκεκριμένη επικοινωνιακή περίσταση γίνεται με πρόθεση να επιτευχθεί κάποιος επικοινωνιακός στόχος, οπότε τότε θα αφορούσε και το πραγματολογικό επίπεδο.

Το πρόβλημα στην πρόταση είναι μορφολογικό. Το "μαγειρίζει" είναι λανθασμένος μορφολογικός τύπος, καθώς έχει προστεθεί στο τέλος λάθος παραγωγική κατάληξη (-ιζει).

ΠΡΌΤΑΣΗ 6: ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΊΑ κ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΉ -ΔΥΝΤΑΞΗ καθώς οι δύο προτάσεις έχουν το ίδιο νόημα αν και η σύνταξη διαφέρει. Στην πρώτη πρόταση έχουμε υποκείμενο - ρήμα - αντικείμενο ενώ στη δεύτερη το αντικείμενο προηγείται.

Το σημασιοσυντακτικό επίπεδο αφορά η ανάλυση.  Ίδια σημασία παρά τη μετακίνηση της ΟΦ του αντικειμένου στην αρχή της πρότασης.
Την Πραγματολογία θα την αφορούσε μόνο αν αυτή η μετακίνηση γινόταν με πρόθεση να υπονοηθεί κάτι άλλο στη συγκεκριμένη περίσταση για διάφορους επικοινωνιακούς λόγους (πχ χιούμορ, ειρωνεία). Δεν υπάρχει όμως κάποια τέτοια ένδειξη στην πρόταση.


ΥΓ Η Πραγματολογία εξετάζει γενικά τη σημασία των εκφωνημάτων ανάλογα με τις επικοινωνιακές προθέσεις των ομιλητών (πχ χιούμορ, ειρωνεία, ευγένεια, κρυπτικότητα, κοινωνική διάκριση, προπαγάνδα) και τις προσδοκίες των ακροατών (δηλ το κατά πόσο τα κρίνουν κατάλληλα με βάση την επικοινωνιακή περίσταση και τα συμφραζόμενα).
Αντιθέτως, η Σημασιολογία εξετάζει τη σημασία που έχει μια λέξη ή μια πρόταση ανεξάρτητα από την επικοινωνιακή της χρήση.

« Τελευταία τροποποίηση: Οκτώβριος 22, 2022, 11:17:09 πμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Popi mark

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 2
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #24 στις: Οκτώβριος 22, 2022, 12:03:57 μμ »
Καλησπερα και ευχαριστώ για τις απαντήσεις!
Θα ήθελα αν μπορεί κάποιος να μου πει σε ποιο γλωσσικής ανάλυσης ανήκει η παρακάτω πρόταση
«Η ξαδέρφη μου από Αμερική λέει «γκάμα» αντί «γάλα»

Αποσυνδεδεμένος thephantom

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 183
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #25 στις: Οκτώβριος 22, 2022, 12:34:30 μμ »
Το "μαγειριζει" για να πω την αλήθεια δεν το πρόσεξα. Ωστόσο, για το "μου" πιστεύω ότι εσκεμμένα δεν υπάρχει ο τόνος από τον καθηγητή που έδωσε τις προτάσεις. Είχαμε δει παρόμοια πρόταση στο μάθημα της πραγματολογιας όταν σπούδαζα.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #26 στις: Οκτώβριος 22, 2022, 01:00:05 μμ »
Καλησπερα και ευχαριστώ για τις απαντήσεις!
Θα ήθελα αν μπορεί κάποιος να μου πει σε ποιο γλωσσικής ανάλυσης ανήκει η παρακάτω πρόταση
«Η ξαδέρφη μου από Αμερική λέει «γκάμα» αντί «γάλα»

Στο φωνητικό επίπεδο, γιατί η ομιλήτρια επιλέγει φθόγγο που παράγεται σε διαφορετικό τόπο και με διαφορετικό τρόπο από τον αναμενόμενο για τη συγκεκριμένη λέξη, αλλά και στο φωνολογικό  γιατί επιλέγει φώνημα που στο συγκεκριμένο φωνητικό περιβάλλον δημιουργεί ανύπαρκτη λέξη στα ελληνικά.

Το "μαγειριζει" για να πω την αλήθεια δεν το πρόσεξα. Ωστόσο, για το "μου" πιστεύω ότι εσκεμμένα δεν υπάρχει ο τόνος από τον καθηγητή που έδωσε τις προτάσεις. Είχαμε δει παρόμοια πρόταση στο μάθημα της πραγματολογιας όταν σπούδαζα.

Αν δόθηκε τέτοια πρόταση ως παράδειγμα αμφισημίας, κακώς δόθηκε, γιατί και προφορικά λόγω της συνεκφοράς με την προηγούμενη λέξη, αλλά και γραπτά μέσω του διαφοροποιητικού τόνου, πάντα είναι σαφής η σημασία. Ας πούμε, ότι θα ήταν αμφίσημη η πρόταση μόνο αν γραφόταν με κεφαλαία, όπου δεν μπαίνουν τόνοι.

Θα ήταν καλύτερα να επιλεγεί μια πρόταση του τύπου "Ο Γιάννης χαιρέτησε το παιδί με το μαντίλι", όπου η προθετική φράση "με το μαντίλι" δεν είναι σαφές αν συντακτικά προσδιορίζει το "παιδί" ή το "χαιρέτησε".
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος thephantom

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 183
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
« Απάντηση #27 στις: Οκτώβριος 22, 2022, 01:28:02 μμ »
apri καλησπέρα. Εγώ μια υπόθεση έκανα. Ότι ίσως ο καθηγητής/τρια σκόπιμα να έδωσε μια τέτοια πρόταση. Δεν είναι ξεκάθαρο όπως π.χ. "Η οικογένειά μου ..." όπου το "μου" είναι σίγουρα κτητικό.
Κατά τα άλλα, έχω δει προηγούμενες αναφορές σου σε άλλα ποστ και ξέρω ότι γνωρίζεις το αντικείμενο σου πολύ καλά. Καλό σκ.

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1158562
  • Σύνολο θεμάτων: 19200
  • Σε σύνδεση σήμερα: 597
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 15
Επισκέπτες: 497
Σύνολο: 512

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.126 δευτερόλεπτα. 35 ερωτήματα.