*

Αποστολέας Θέμα: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;  (Αναγνώστηκε 67609 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος ΡΕΑ.Τ

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2226
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #56 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 01:04:17 μμ »

Πριν από αυτό το στάδιο, νομίζω ότι προηγείται κάποιο άλλο πιο βασικό: Να γίνει κοινώς αποδεκτό ότι για το περιεχόμενο και τον τρόπο διδασκαλίας των Θρησκευτικών αρμόδιοι να αποφασίζουν είναι οι θεολόγοι και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και όχι η δικαιοσύνη και η πολιτική.

Στην παρούσα φάση βιώνουμε το παράδοξο να έχει αποφασίσει η δικαιοσύνη και οι θεολόγοι να σιωπούν, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων από τον πανεπιστημιακό χώρο.
Αυτό σημαίνει ότι είτε συμφωνούν είτε βολεύονται. Γιατί, κακά τα ψέματα, ένα κατηχητικό μάθημα έχει πολύ λιγότερες γνωστικές απαιτήσεις από οποιοδήποτε μάθημα θρησκειολογίας ή κοινωνικής θεολογίας,  η δε δυνατότητα απαλλαγής προσφέρει ένα πιο ομοιογενές και άρα πιο εύκολο ακροατήριο.
Το ότι το μάθημα υποβαθμίζεται (γιατί περιορίζεται η ύλη του και γίνεται ουσιαστικά προαιρετικό), το ότι δεν προσφέρεται θρησκευτική παιδεία σε όλους τους μαθητές ουδόλως τους απασχολεί.  :-X

Επίσης, δύσκολα θα υπάρξει αντίδραση από την πλευρά των μαθητών που είναι αλλόθρησκοι ή άθεοι, γιατί το δέλεαρ της ελεύθερης ώρας είναι πολύ σημαντικό. Άσε που ειδικά όσοι είναι άθεοι σπανίως αντιλαμβάνονται την ανάγκη να ενημερωθούν για τα θρησκευτικά ζητήματα και προτιμούν να τα σνομπάρουν.

Όλη αυτή η κατάσταση όμως με μια λέξη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως οπισθοδρόμηση. :-X




Έχεις απόλυτο δίκιο, σχετικά με τα προβλήματα που δημιουργούνται από τη στάση σχεδόν όλων των εμπλεκομένων με το μάθημα των θρησκευτικών. Είναι δύσκολο να ξεπεραστούν και το αντιλαμβανόμαστε.
Να προσθέσω, ότι εκτός από τη δικαιοσύνη και την πολιτική εξουσία, αποφασίζει και η ηγεσία της εκκλησίας για το περιεχόμενο ενός μαθήματος. Αυτό και αν είναι παράδοξο...  :(

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 13:37:32 »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #57 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 01:16:12 μμ »
Να προσθέσω, ότι εκτός από τη δικαιοσύνη και την πολιτική εξουσία, αποφασίζει και η ηγεσία της εκκλησίας για το περιεχόμενο ενός μαθήματος. Αυτό και αν είναι παράδοξο...  :(

Εμένα δεν με πειράζει επί της αρχής να λαμβάνεται υπ' όψιν η άποψη των εκπροσώπων κάθε θρησκεύματος σε ό,τι αφορά την παρουσίαση της θρησκείας τους. Δεν συμφωνώ με το να καθορίζουν συνολικά το περιεχόμενο και τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος, γιατί εκεί ξεφεύγουν από τα όρια της αρμοδιότητάς τους.

Έχω την εντύπωση πάντως ότι στη δεδομένη στιγμή ό,τι έγινε δεν οφειλόταν σε παρέμβαση της Εκκλησίας.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος rublev

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1251
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #58 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 01:36:15 μμ »
Κάποια πράγματα επιγραμματικά για το θέμα,γιατί η ανάλυσή τους απαιτεί περισσότερο χρόνο.Τα σημειώνω εδώ μόνο και μόνο επειδή εκτιμώ το ειλικρινές ενδιαφέρον κάποιων συναδέλφων,που έχουν ήδη αναφέρει κάποια αποσπασματικά στοιχεία.Η πραγματικότητα,λοιπόν,συνοψίζοντας έχει ως εξής:

1.Το ΣτΕ ήταν αναμενόμενο να βγάλει αντισυνταγματικά τα νέα προγράμματα,από τη στιγμή που κάποια σχολεία είχαν ομολογιακό μάθημα για τους μαθητές τους,έστω και αν αυτά είναι π.χ. ιδιωτικά.'Η υπάγονται όλα τα σχολεία της ελληνικής επικράτειας στο Υπουργείο Παιδείας ή εφαρμόζεται η συνταγματική αρχή της ισότητας και σε όσους ορθόδοξους επιθυμούν ομολογιακό μάθημα.

2.Το ίδιο αναμενόμενη ήταν και η χθεσινή απόφαση για την εγκύκλιο Λοβέρδου σχετικά με τις απαλλαγές.Δεν ασχολήθηκε καθόλου με το περιεχόμενο του μαθήματος.Επομένως,η εκπόνηση νέων προγραμμάτων με την επίκληση της κατοχύρωσης της υποχρεωτικότητας του μαθήματος,αίρεται.Κάποιος γονέας έχει το δικαίωμα να ζητήσει την εξαίρεση του παιδιού του από ένα μάθημα θρησκευτικών ή φιλοσοφίας,οποιοδήποτε περιεχόμενο και αν έχει αυτό.

3.Μία κάποια λύση, που θα επέφερε λίγη ηρεμία στα δύο στρατόπεδα θεολόγων και στο μάθημα, θα ήταν να υπάρχουν δύο μαθήματα θρησκευτικών.Το ένα ομολογιακό, το άλλο πολιτιστικό-θρησκειολογικό και οι μαθητές να επιλέγουν.Επίσης οι θεολόγοι θα επιλέξουν ποιο μάθημα θα διδάσκουν.

4.Το ΜτΘ είναι ο εύκολος στόχος.Σήμερα η ανθρωπιστική παιδεία υποβαθμίζεται εσκεμμένα και η απαξίωση του σχολείου θίγει όλες τις ειδικότητες.Ακόμα και ο "συνάδελφος" παραπάνω,ο οποίος αναπαράγει όλη την υλιστική προπαγάνδα που μας ταϊζουν και ο οποίος νιώθει ίσως ότι είναι καβάλα στο άλογο επειδή υπηρετεί την τεχνοκρατική εκπαίδευση,ο ίδιος σε λίγα χρόνια θα παραπονιέται που οι μαθητές του δεν θα του δίνουν καμία σημασία.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #59 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 01:44:39 μμ »
3.Μία κάποια λύση, που θα επέφερε λίγη ηρεμία στα δύο στρατόπεδα θεολόγων και στο μάθημα, θα ήταν να υπάρχουν δύο μαθήματα θρησκευτικών.Το ένα ομολογιακό, το άλλο πολιτιστικό-θρησκειολογικό και οι μαθητές να επιλέγουν.Επίσης οι θεολόγοι θα επιλέξουν ποιο μάθημα θα διδάσκουν.


Αυτό όμως προϋποθέτει: α) αίθουσες διδασκαλίας και β) αύξηση του αριθμού των θεολόγων.
Πόσο πιθανό είναι να καλυφθούν αυτές οι δυο προϋποθέσεις;

Επίσης, δεν ξέρω αν θα επέφερε ηρεμία μια τέτοια απόφαση. Γιατί ναι μεν δεν θα υπήρχε πρόβλημα για όσους αλλόδοξους/αλλόθρησκους/άθεους προτιμούσαν το πολιτιστικό-θρησκειολογικό μάθημα, αλλά θα προέκυπτε δίλημμα για τους χριστιανούς μαθητές ποιο από τα δυο μαθήματα να επιλέξουν. Και σ' αυτό το δίλημμα πολύ φοβάμαι ότι δεν θα απαντούσαν κατά την κρίση τους ελεύθερα, αλλά υπό κοινωνική πίεση, ειδικά στην επαρχία. Αν πάλι δεν τους δινόταν εκ του νόμου η δυνατότητα να επιλέξουν, θα προέκυπτε θέμα ισότητας.

......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 13:37:32 »

Αποσυνδεδεμένος rublev

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1251
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #60 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 01:55:41 μμ »

Αυτό όμως προϋποθέτει: α) αίθουσες διδασκαλίας και β) αύξηση του αριθμού των θεολόγων.
Πόσο πιθανό είναι να καλυφθούν αυτές οι δυο προϋποθέσεις;

Επίσης, δεν ξέρω αν θα επέφερε ηρεμία μια τέτοια απόφαση. Γιατί ναι μεν δεν θα υπήρχε πρόβλημα για όσους αλλόδοξους/αλλόθρησκους/άθεους προτιμούσαν το πολιτιστικό-θρησκειολογικό μάθημα, αλλά θα προέκυπτε δίλημμα για τους χριστιανούς μαθητές ποιο από τα δυο μαθήματα να επιλέξουν. Και σ' αυτό το δίλημμα πολύ φοβάμαι ότι δεν θα απαντούσαν κατά την κρίση τους ελεύθερα, αλλά υπό κοινωνική πίεση, ειδικά στην επαρχία. Αν πάλι δεν τους δινόταν εκ του νόμου η δυνατότητα να επιλέξουν, θα προέκυπτε θέμα ισότητας.
Λύση στα πρακτικά ζητήματα βρίσκεται.Αύξηση του αριθμού των θεολόγων δεν απαιτείται.Θα είναι περισσότεροι  βέβαια αυτοί που θα τρέχουν σε πολλά σχολεία.Από τη στιγμή όμως που προέκυψαν αντιρρήσεις ως προς το περιεχόμενο του μαθήματος,καταλαβαίνουν όλοι ότι δεν γίνεται αλλιώς.Ως προς το αν θα επέλεγαν ελεύθερα ή όχι,αυτό αποτελεί εικασία.Αλλος θα έλεγε ότι σε ένα αστικό περιβάλλον,το παιδί θα επηρεάζεται από το αθεϊστικό κλίμα κ.ο.κ..Μιλάμε για νέο σύστημα και διασφάλιση του δικαιώματος επιλογής από το κράτος.
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 01, 2019, 02:13:37 μμ από rublev »

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #61 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 02:01:01 μμ »
Να κάτσουν να στρωθούν να βγάλουν ένα δια-θεματικό βιβλίο για τα θρησκευτικά να τελειώσει η ιστορία.
Βρήκαν τωρα να ασχοληθούν και τους φταίει το μάθημα!!

*διαθεματικό = Η θρησκεία στην Αραβική Λογοτεχνία,στην  Ελληνική Λογοτεχνία, σύνδεση κοινωνιολογική, Ιστορική, εκπαιδευτική κλπ κλπ και πάντως όχι συγκριτική. επιδράσεις των θρησκειών στον πολιτισμό (γραμματα, τέχνες )

*Όλα τα ΄χει η Μαργιωρή,...
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος rublev

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1251
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #62 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 02:09:01 μμ »
@MARKOS
Η απόφαση του ΣτΕ δυστυχώς ή ευτυχώς είναι δεσμευτική και τελεσίδικη.Δημιουργεί νέα δεδομένα,εξ ου και το αδιέξοδο.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #63 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 02:17:48 μμ »
Οι εταιρίες πληροφορικής ψάχνουν κόσμο για 1000 και 1200 ευρώ πρώτο μισθό. Η κατασκευή ανεβαινει. Μην χαθεί άλλη γενιά περιμένοντας να πάνε αναπληρωτές για 3 και 60. Ας καταργηθούν να σωθουν τα παιδιά. Πληροφορική, μαθηματικά, επιστήμες και καλά αγγλικά. Με επιτάφιους, dum Spiro spera και προφήτες δεν έχει μπακαγιοκο.

Αν καταργηθούν οι ανθρωπιστικές επιστήμες, θα είναι η καταδίκη όλης της κοινωνίας.
Οι θετικές επιστήμες μπορεί να διασφαλίζουν την παραγωγή χρήματος, αλλά χωρίς τις ανθρωπιστικές επιστήμες το χρήμα παράγεται, διανέμεται και χρησιμοποιείται χωρίς καμία ηθική, καμία δικαιοσύνη, καμία ανθρωπιά.
Άρα, με γνώμονα μόνο το κέρδος, θα οδεύσουμε σε μια κοινωνία ζούγκλα, κάτι που ήδη βλέπουμε τις τελευταίες δεκαετίες που οι ανθρωπιστικές επιστήμες υποβαθμίζονται και οι θετικές θεοποιούνται.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #64 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 02:23:38 μμ »
Λύση στα πρακτικά ζητήματα βρίσκεται.Αύξηση του αριθμού των θεολόγων δεν απαιτείται.Θα είναι περισσότεροι  βέβαια αυτοί που θα τρέχουν σε πολλά σχολεία.Από τη στιγμή όμως που προέκυψαν αντιρρήσεις ως προς το περιεχόμενο του μαθήματος,καταλαβαίνουν όλοι ότι δεν γίνεται αλλιώς.Ως προς το αν θα επέλεγαν ελεύθερα ή όχι,αυτό αποτελεί εικασία.Αλλος θα έλεγε ότι σε ένα αστικό περιβάλλον,το παιδί θα επηρεάζεται από το αθεϊστικό κλίμα κ.ο.κ..Μιλάμε για νέο σύστημα και διασφάλιση του δικαιώματος επιλογής από το κράτος.

Μακάρι να είναι πιο απλά τα πράγματα. Το θέμα είναι να υπάρξει κάποια διορθωτική κίνηση, αλλά η απόφαση του ΣτΕ είναι πολύ δεσμευτική και δεν ξέρω τι περιθώρια αφήνει κι αν είναι αμετάκλητη.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος ΡΕΑ.Τ

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2226
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #65 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 02:45:39 μμ »
Εμένα δεν με πειράζει επί της αρχής να λαμβάνεται υπ' όψιν η άποψη των εκπροσώπων κάθε θρησκεύματος σε ό,τι αφορά την παρουσίαση της θρησκείας τους. Δεν συμφωνώ με το να καθορίζουν συνολικά το περιεχόμενο και τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος, γιατί εκεί ξεφεύγουν από τα όρια της αρμοδιότητάς τους.

Έχω την εντύπωση πάντως ότι στη δεδομένη στιγμή ό,τι έγινε δεν οφειλόταν σε παρέμβαση της Εκκλησίας.
Όχι. Δεν νομίζω ότι είχε σχέση η εκκλησία τη δεδομένη χρονική στιγμή.
Τελικά όμως η άποψη της εκκλησίας μάλλον καθορίζει το περιεχόμενο του μαθήματος, τουλάχιστον σε μεγάλο βαθμό.
Ο μη διαχωρισμός κράτους και εκκλησίας, έχει δημιουργήσει χρόνιες παθογένειες: μια εξ αυτών αποτελεί και το πεδίο ελέγχου του  εν λόγω μαθήματος.
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 01, 2019, 02:47:17 μμ από ΡΕΑ.Τ »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #66 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 03:15:22 μμ »
Θρησκευτικά: Αλλαγές στο μάθημα μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου
https://www.newsit.gr/ellada/thriskeytika-allages-sto-mathima-meta-tin-apofasi-tou-eyropaikou-dikastiriou/2906359/


Ξαναδιαβάζοντας την απόφαση του ΣτΕ βλέπω ότι γράφει: ''Περαιτέρω, εφόσον διασφαλίζεται η ανωτέρω συνταγματική υποχρέωση του Κράτους για την ανάπτυξη της ορθόδοξης χριστιανικής συνείδησης των μαθητών, η Πολιτεία δεν εμποδίζεται να περιλαμβάνει στα σχολικά προγράμματα και εκπαίδευση «θρησκειολογικού» χαρακτήρα με πληροφορίες και γνώσεις για άλλες θρησκείες και δόγματα.''

Άρα, υπάρχει περιθώριο να προσφερθεί ως εναλλακτικό κάποιο μάθημα θρησκειολογίας. Αν μάλιστα το προσφέρουν σε όλους τους μαθητές και όχι μόνο σε μη χριστιανούς, θα λυθεί και το πρόβλημα με την αποκάλυψη των θρησκευτικών πεποιθήσεων στις απαλλαγές. Θα μπορεί δηλ ένας μαθητής να το παρακολούθησει χωρίς αυτό να σημαίνει αυτομάτως ότι δεν είναι χριστιανός  και χωρίς να χρειάζεται να δηλώσει τι ακριβώς πιστεύει. Γιατί η αλήθεια είναι ότι ακόμα κι αν βάλουν ως όρο απαλλαγής την επίκληση γενικά προσωπικών λόγων, πάλι θα υπάρχει πρόβλημα, ειδικά στην επαρχία.
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 01, 2019, 03:49:40 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος ΚΠ

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 553
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #67 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 04:26:49 μμ »
Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος: Η πρόταση του για το μάθημα των Θρησκευτικών
By GP   On Ιαν 14, 2016 73 0   

Μια συγκεκριμένη πρόταση σχετικά με τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών στα σχολεία κατέθεσε στη χθεσινή έκτακτη απογευματινή συνεδρίαση της ΔΙΣ ο εισηγητής Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος. Εκτός των μελών της ΔΙΣ, στην απογευματινή συνεδρίαση παρίσταντο ο μητροπολίτης Καισαριανής Δανιήλ, πρόεδρος της Συνοδικής Επιτροπής Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως και Επιμορφώσεως του Εφημεριακού Κλήρου, οι κοσμήτορες των Θεολογικών Σχολών Αθηνών και Θεσσαλονίκης και οι δύο πρόεδροι των Δ.Σ. της ΠΕΘ (Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων) και του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου ΚΑΙΡΟΣ. Η πρόταση αναμένεται να συζητηθεί στη σημερινη΄συνεδρίαση οπότε και θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις.

Συγκεκριμένα ο Μητροπολίτης καταρχάς ξεκαθάρισε πως η Εκκλησία έχει το δικαίωμα να εμπλέκεται στο θέμα των σχολικών βιβλίων και δη των Θρησκευτικών, κόντρα στους επικριτές της, με βάση το άρθρο 2 του Νόμου 590/1977 «Περί του Καταστατικού Χάρτου της Εκκλησίας της Ελλάδος» που αναφέρει ότι «η Εκκλησία της Ελλάδος συνεργάζεται μετά της Πολιτείας, προκειμένου περί θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος, ως τα της χριστιανικής αγωγής της νεότητος…»

Έκανε μια ιστορική αναδρομή στο πως έχει χειρισθεί το θέμα η ΔΙΣ και η Ιεραρχία και κατόπιν μπήκε στην ουσία λέγοντας πως πρέπει να επισημανθεί ότι χαρακτηρίζεται «μάθημα Θρησκευτικών» και όχι «μάθημα Εκκλησιαστικών». “Από την φύση του το μάθημα αυτό είναι γνωσιολογικό, εξ ού και χαρακτηρίζεται «μάθημα», και μάλιστα «θρησκευτικών», που σημαίνει ότι δεν αναφέρεται στην κατήχηση της Εκκλησίας. Το λέγω αυτό, γιατί εμείς οι θεολόγοι γνωρίζουμε ότι υφίσταται διαφορά μεταξύ θρησκείας και Εκκλησίας. Η Εκκλησία δεν μπορεί να ταυτισθή με τον όρο θρησκεία, γιατί έχει διαφορετικούς σκοπούς, ενδιαφέροντα και μεθοδολογία.Επομένως, όπως διδάσκεται σήμερα το μάθημα των Θρησκευτικών, δεν είναι κατήχηση της Εκκλησίας, δεν ταυτίζεται με ένα κατηχητικό μάθημα, χωρίς όμως να αποδεσμεύεται από την ζωή της Εκκλησίας” τόνισε.

Στάθηκε στις δικαστικές αποφάσεις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Διοικητικού Εφετείου Χανίων σχετικά και με τους λόγους για την απαλλαγή από το μάθημα σημειώνοντας πως δεν μπορεί να είναι λογοι συνειδήσεως αλλά μόνο: “οι ορθόδοξοι μαθητές δεν μπορούν να απαλλαγούν από το μάθημα των Θρησκευτικών όσους λόγους και αν επικαλεσθούν∙ και επιτρέπεται να απαλ-λάσσωνται από το μάθημα των Θρησκευτικών μόνον οι άθρησκοι, οι αλλό-θρησκοι ή ετερόδοξοι μαθητές, μόνον με τις αυστηρώς προδιαγραφόμενες προϋποθέσεις”.
roula_manika

Συνάμα επέκρινε το προτεινόμενο νέο Πρόγραμμα Σπουδών το οποίο όπως είπε είτε “χαρακτηρίζεται ως θρησκειολογικό, που μεταβάλλει τον χαρακτήρα της Παιδείας, αντίθετα με ό,τι επιτάσσει το Σύνταγμα, οι αποφάσεις των Δικαστηρίων και ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας της Ελλάδος ή είναι το πλέον κατάλληλο για τις σύγχρονες συνθήκες ζωής” είτε επίσης εσφαλμένως ως κατηχητικό-ομολογιακό μιας και ο όρος ομολογιακό μάθημα δεν εκφράζει την Ορθόδοξη Παράδοση, αλλά παραπέμπει στην δυτική θρησκευτική παράδοση κατηγορώντας επιπλέον τους κατά καιρούς επικριτές για επιχειρηματολογία χωρίς τεκμήρια.

Σημείωσε δε πως “τα ισχύοντα βιβλία υπερβαίνουν τον κατηχητικό-ομολογιακό χαρακτήρα και θα μπορούσαν να τα παρακολουθήσουν και μαθητές που διαπνέονται από αθεϊστικές απόψεις για να πληροφορηθούν τα θρησκευτικά γνωστικά αντικείμενα, αλλά και μαθητές που ανήκουν σε άλλα Θρησκεύματα, για να πληροφορηθούν το πολιτιστικό επίπεδο της Χώρας που ζούν’.

Ο Θρησκευτικός γραμματισμός

Σύμφωνα με τον εισηγητή η βασική αρχή που εμπνέει το προτεινόμενο Νέο Πρόγραμμα είναι ο λεγόμενος «θρησκευτικός γραμματισμός». Σημειώνεται ότι «στήν νέα θεώρηση του Μ.τ.Θ. προβάλλεται με έμφαση το αίτημα του θρησκευτικού γραμματισμού ως μία καίρια διάσταση της θρησκευτικής αγωγής, η οποία συμβάλλει στην διαμόρφωση πολιτών με θρησκευτική αυτοσυνειδησία και δεκτικότητα στον διάλογο με το διαφορετικό».
Και εξηγεί τι σημαίνει ο όρος «Θρησκευτικός γραμματισμός»… Ο όρος «γραμματισμός», όπως σημειώνεται στην Φιλοσοφία του Νέου Προγράμ-ματος Σπουδών των Θρησκευτικών, είναι απόδοση στα ελληνικά του αγγλικού όρου «literacy», που μεταφράζεται «ως εγγραμματισμός ή/καί εγγραμμα-τοσύνη». Μέ την χρήση αυτή του όρου σκιαγραφείται «η δεξιότητα του μαθητή να επικοινωνεί με ποικίλα περιβάλλοντα, όχι αποκλειστικά με λεκτικά μηνύματα, αλλά και με μη γλωσικά κείμενα».
«Συνεπώς, ο θρησκευτικός γραμματισμός είναι κάτι περισσότερο από το να γνωρίζει κάποιος για την θρησκεία του άλλου, αν και αυτό θεωρείται σημαντικό βήμα. Το σπουδαίο είναι να μάθει να σέβεται τη θρησκεία των άλλων και να αντιλαμβάνεται τη συνεισφορά τους στην κοινωνική ζωή».
Έτσι, το προτεινόμενο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το Λύκειο «ακολουθεί τη φιλοσοφία και τις αρχές του γραμματισμού έτσι όπως αποτυπώθηκαν στο Π.Σ. (Πρόγραμμα Σπουδών) Θρησκευτικών που δημοσιεύτηκε το 2011 και εφαρμόσθηκε «πιλοτικά» σε εξήντα οκτώ (68) Γυμνάσια στην Επικράτεια» για μια τριετία (2011-2014).

Κατόπιν ασκεί κριτική στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων και σχολιάζει ειδικά: “Μπορεί η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων να επιμένη στο ότι το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών είναι πρόγραμμα διαδικασίας, το οποίο προσαρμόζεται στο επίπεδο κάθε τάξης, ωστόσο οι τιθέμενοι εκπαιδευτικοί σκοποί και στόχοι αφορούν κριτικές αποτιμήσεις φαινομένων, θρησκειών, ιδεολογιών και ακριβή γνώση επιμέρους θεμάτων. Άρα ο διδάσκων δεν μπορεί να μήν υπηρετήση τους παραπάνω στόχους, οι οποίοι για τους παραπάνω λόγους παραμένουν αναπόφευκτα ανολοκλήρωτοι”.

Δεν αρνείται την πολυθρησκευτικότητα & την πολυπολιτισμικότητα

Ο Μητροπολίτης πάντως δεν αρνείται την πολυθρησκευτικότητα και την πολυπολιτισμικότητα απλα΄ζητάει τάξη! Συγκεκριμένα αναφέρει: “Το πρόβλημα δεν είναι η εισαγωγή της πολυθρησκευτικότητας και της πολυπολιτισμικότητας στο πρόγραμμα εν είδει ενός θρησκευτικού εγγραμ-ματισμού. Το πρόβλημα είναι ότι συσσωρεύονται όλα μαζί ανοργάνωτα και άτακτα, χωρίς καμιά άλλη λογική εκτός από την υποτιθέμενη θεματική αντιμετώπιση θρησκευτικών φαινομένων που αρμόζει στην ηλικία και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Μιά ιστορική θρησκειολογία θα ήταν ωφελιμότερη, εν προκειμένω θα ήταν ασύγκριτα προτιμότερη, διότι δεν θα σύγκρινε τα πάντα με τα πάντα, αλλά αντ’ αυτού θα προσέγγιζε μεθοδικά κάθε θρησκεία.
Εφ’ όσον είναι αίτημα των καιρών η εισαγωγή της πολυθρησκευτικότητας και της πολυπολιτισμικότητας, κανείς δεν αρνείται την υλοποίηση του αιτήματος. Ωστόσο, με παιδαγωγικά εύληπτο τρόπο και λογική και ιστορική συγκρότηση των γεγονότων”

Η πρόταση

Εν κατακλείδι ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου καταθέτει και συγκεκριμένη πρόταση. “Η βάση της προτάσεως είναι ότι σε κάθε βιβλίο κάθε τάξεως του ισχύοντος Προγράμματος Σπουδών, από τις περίπου 30 ενότητες οι έξι από αυτές ήτοι ποσοστό 20% να αφιερώνωνται στα άλλα Θρησκεύματα και τις άλλες Ομολογίες σε σχέση με την θεματολογία τους” αναφέρει και συμπληρώνει.”Αυτό, όμως, θα γίνεται προς το τέλος του βιβλίου, αφού προηγουμένως οι μαθητές, των οποίων η πλειοψηφία ανήκει στην Ορθόδοξη Εκκλησία, θα αποκτούν βάσεις και μετά θα έχουν την δυνατότητα να επεκτείνωνται σε άλλους θρησκευτικούς χώρους. Ακόμη, αυτό θα βοηθήση και τους μαθητές άλλων Θρησκευμάτων να αποκτούν γνώση του πολιτισμού της χώρας στην οποία διαβιούν, αφού μάλιστα αυτή η χώρα δεν τους περιφρονεί, διότι διδάσκονται και τα δικά τους θρησκεύματα στο μάθημα των Θρησκευτικών”.


ΜΕ ΒΡΙΣΚΕΙ ΑΠΟΛΥΤΑ ΣΥΜΦΩΝΟ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΘΕΟΥ ΕΝΟΣ  ΠΟΛΥΓΡΑΦΟΤΑΤΟΥ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΟΥ ΙΕΡΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΛΛΑ ΣΥΜΦΩΝΕΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΠΙΤΑΓΕΣ ΤΟΥ ΣΤΕ (Να προηγείται η διαδασκαλία της Ορθόδοξης Χριστιανικής Πίστης, αλλά να υπάρχει και η διαδασκαλία των μεγαλύτερων  θρησκειών σε ιδιαίτερες διδακτικές ενότητες)

agioritikovima
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 01, 2019, 06:00:10 μμ από ΚΠ »

Αποσυνδεδεμένος blueswire

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 849
  • Φύλο: Άντρας
  • carpe diem
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #68 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 04:41:49 μμ »
είναι αυτό που γράφω πιο πάνω για τη Σουηδία απ' όπου μόλις γύρισα με πρόγραμμα Erasmus + και συζήτησα με καθηγητή που έκανε μάθημα "θρησκείες" και "ηθική". Στο μεν πρώτο παρουσιάζονται όλες οι θρησκείες, δόγματά τους κλ.π., για να είμαι πιπ συγκεκριμένος κυρίως οι πέντε μεγάλες, και στο δεύτερο αναλύονται διάφορα ζητήματα, π.χ. θανατική ποινή, ευθανασία κλπ. Τα κορίτσια με την μαντήλα που είδα στους διαδρόμους του σχολείου και ρώτησα αν παρακολουθούν τα μαθήματα αυτά μου είπαν "ναι αφού είναι υποχρεωτικά". Νομίζω αυτή είναι΄η λύση που από καιρό έπρεπε να δοθεί... ούτε απαλλαγές ούτε τίποτα. Σχετικά με την ορθόδοξη κατήχηση στα παιδιά που επιθυμούν,  ας αναλάβει τις ευθύνες της και η εκκλησία εν τέλει και ας δουλέψουν επιτέλους οι ενορίες...

Αποσυνδεδεμένος ΡΕΑ.Τ

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2226
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Στο δρόμο της Β΄ Ξένης Γλώσσας και τα Θρησκευτικά;
« Απάντηση #69 στις: Νοέμβριος 01, 2019, 06:35:00 μμ »
Δήλωση της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων με αφορμή την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Με αφορμή την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για τον ειδικότερο τρόπο απαλλαγής από το μάθημα των Θρησκευτικών, σημειώνεται ότι το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων – σε συμμόρφωση και με την υπ’ αριθ. 1749/2019 πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας – δρομολογεί την τροποποίηση των κείμενων ρυθμίσεων.


 
Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κα Νίκη Κεραμέως, δήλωσε σχετικά:

«Το Υπουργείο θα επεξεργαστεί και θα αντιμετωπίσει, με τρόπο συνεκτικό, όλα τα ζητήματα που εγείρονται από τις πρόσφατες σχετικές αποφάσεις των Δικαστηρίων. Στο πλαίσιο αυτό, αυτονοήτως θα τροποποιηθούν και οι ρυθμίσεις που αφορούν στο πρόγραμμα σπουδών των Θρησκευτικών και στον τρόπο απαλλαγής από το μάθημα σύμφωνα το εθνικό και ενωσιακό δίκαιο καθώς και με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου».

Πηγή: Fresh education

Συνεχίζεται η προσπάθεια να βρεθεί "ο τρόπος απαλλαγής από το μάθημα". Θεωρώ ότι θα ήταν περισσότερο εποικοδομητικό για την εκπαίδευση, η αναμόρφωση του
περιεχομένου, του τρόπου διδασκαλίας και του τίτλου του μαθήματος. Η κ. Κεραμεως αναζητά την εύκολη λύση. 




« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 01, 2019, 06:53:20 μμ από ΡΕΑ.Τ »

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1158562
  • Σύνολο θεμάτων: 19200
  • Σε σύνδεση σήμερα: 597
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 13
Επισκέπτες: 526
Σύνολο: 539

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.081 δευτερόλεπτα. 35 ερωτήματα.