*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική  (Αναγνώστηκε 188285 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος habanero

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 238
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #112 στις: Οκτωβρίου 08, 2010, 12:56:02 pm »
Γεια σας! Θα μου πει κάποιος ομμόριζα του ρήματος αϊστόω; ??? :-*

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 01:16:39 »

Αποσυνδεδεμένος eirinaki81

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 71
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #113 στις: Οκτωβρίου 08, 2010, 01:03:08 pm »
άϊστος=αφανής,άφαντος
αν θυμηθώ κάτι άλλο,θα σου πω!
"γηράσκω αεί διδασκόμενη"-----ΠΕ02-----ΠΕ60-------

Αποσυνδεδεμένος habanero

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 238
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #114 στις: Οκτωβρίου 08, 2010, 01:55:31 pm »
Ευχαριστώ πάρα πολύ. :)Σε μια ερλωτηση για ομμόριζα, είναι θεμιτό ένας μαθητής να γράψει απλά ένα επίθετο βγαλμένο από ρήμα, ή πρέπει να γράψει κάτι πιο σύνθετο?

Αποσυνδεδεμένος eirinaki81

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 71
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #115 στις: Οκτωβρίου 08, 2010, 02:04:48 pm »
κατα τη γνώμη μου αν ζητηθεί ομόρριζη λέξη,θα προτιμούσα τις απλές.κάποιες φορες τα παιδιά στην προσπάθεια τους να εντυπωσιάσουν με σπάνιες λέξεις,παρασύρονται,χάνουν χρονο και κάνουν λάθη.οπότε εγώ τους προτείνω να σκέφτονται με απλό τρόπο.
"γηράσκω αεί διδασκόμενη"-----ΠΕ02-----ΠΕ60-------

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 01:16:39 »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5933
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #116 στις: Οκτωβρίου 08, 2010, 02:12:57 pm »
άϊστος=αφανής,άφαντος
αν θυμηθώ κάτι άλλο,θα σου πω!

Επίσης, αΐστωρ (=αμαθής), αϊστοσύνη (=άγνοια)
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος habanero

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 238
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #117 στις: Οκτωβρίου 09, 2010, 03:55:45 pm »
Ευχαριστώ πάρα πολύ!!!

Αποσυνδεδεμένος AntreaEirini

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1541
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ 02
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #118 στις: Οκτωβρίου 31, 2010, 01:14:54 pm »
Συνάδερφοι καλησπέρα.
Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει για ποιο λόγο το "λελύσθαι" παίρνει οξεία;
Η κατάληξη του απαρεμφάτου παρακειμένου είναι βραχεία. Φαίνεται και από τύπους σαν το πεπρᾶχθαι και ἱδρῦσθαι  που παίρνουν περισπωμένη.Τα ρήματα αυτά έχουν την παραλήγουσα μακρά όπως φαίνεται και από άλλους τύπους (λῦον, λῦε, λῦσαι κ.τ.λ.). Γιατί συγκεκριμένα στο απαρέμφατο παρακειμένου του λύω το υ τονίζεται σαν να είναι βραχύ; Η μόνη λογική απάντηση που μπορώ να σκεφτώ είναιη βράχυνση, αλλά γιατί στη συγκεκριμένη περίπτωση και μόνο στον συγκεκριμένο τύπο;

Ευχαριστώ!
« Τελευταία τροποποίηση: Οκτωβρίου 21, 2011, 07:57:07 pm από para5 »

Αποσυνδεδεμένος GRIA

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 137
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #119 στις: Οκτωβρίου 31, 2010, 01:20:08 pm »
Γιατί τα ρήματα που λήγουν σε -υω έχουν το δίχρονο μακρό εκτός από τα λύω, δύω, θύω που έχουν το δίχρονο βραχύ στον Παρακείμενο.

Αποσυνδεδεμένος AntreaEirini

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1541
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ 02
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #120 στις: Οκτωβρίου 31, 2010, 01:33:26 pm »
Γιατί τα ρήματα που λήγουν σε -υω έχουν το δίχρονο μακρό εκτός από τα λύω, δύω, θύω που έχουν το δίχρονο βραχύ στον Παρακείμενο.

Σ' ευχαριστώ πολύ για την άμεση απάντηση!  :)
Τον κανόνα που λες τον έχω βρει στη μεγάλη γραμματική του Οικονόμου, δεν εξηγεί όμως γιατί γίνεται, λέει απλά ότι γίνεται. Αυτό που καταλαβαίνω έιναι ότι το "υ" σ' αυτά τα ρήματα παθαίνει βράχυνση μπροστά από τα σύμφωνα εκτός του σ.
Αν κάποιος γνωρίζει έναν κανόνα για το πώς λειτουργεί η βράχυνση θα ήθελα να μάθω περισσότερες πληροφορίες.

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #121 στις: Οκτωβρίου 31, 2010, 02:11:38 pm »
βραχυνση ( ή συστολη) Ειναι μεταβολη "ποσοτική" δηλ. τροπή ενος μακρόχρονου σε βραχύχρονο φωνήεν. (το αντιθετο ειναι η "έκταση")
π.χ. έδωκα- έδομεν ,  έθηκα - έθεμεν , χιών - χιόνος.
δίδωμι , δωρον > δίδομαι, δόσις, δοτός
τίθημι > τίθεμαι,  φεύγω > έφυγον, ακούω > ακοή.

βράχυνση παθαίνουν και οι δίφθογγοι και συστέλλονται σε βραχύ φωνέν :  π.χ. λείπω - έλιπον,  πείθω- πιθανός.
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος AntreaEirini

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1541
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ 02
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #122 στις: Οκτωβρίου 31, 2010, 08:52:40 pm »
βραχυνση ( ή συστολη) Ειναι μεταβολη "ποσοτική" δηλ. τροπή ενος μακρόχρονου σε βραχύχρονο φωνήεν. (το αντιθετο ειναι η "έκταση")
π.χ. έδωκα- έδομεν ,  έθηκα - έθεμεν , χιών - χιόνος.
δίδωμι , δωρον > δίδομαι, δόσις, δοτός
τίθημι > τίθεμαι,  φεύγω > έφυγον, ακούω > ακοή.

βράχυνση παθαίνουν και οι δίφθογγοι και συστέλλονται σε βραχύ φωνέν :  π.χ. λείπω - έλιπον,  πείθω- πιθανός.

Μάρκο σ' ευχαριστώ, αυτό όμως που θέλω να μάθω είναι πότε γίνεται βράχυνση.
Αν υπάρχει δηλαδή κάποιος κανόνας σαν αυτόν που υπάρχει για την αντέκταση, π.χ το βραχύ τρέπεται σε μακρό όταν φεύγει το ντ, νθ, νδ που βρίσκεται μπροστά από σ...

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #123 στις: Οκτωβρίου 31, 2010, 09:11:38 pm »
αυτο δεν το ξερω. θα ψαξω ομως σε 1, 2 βιβλια που εχω σχετικα με αυτα και αν βρω κατι θα επανελθω...
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #124 στις: Οκτωβρίου 31, 2010, 09:17:03 pm »
 οτι το φωνηεν μιας ριζας αλλαζει ποσοτικα, δηλ απο μακρο γινεται βραχυ δε σε καλυπτει?  ψαχνω αλλα.....δυστυχως.
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος AntreaEirini

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1541
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ 02
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Γραμματική
« Απάντηση #125 στις: Οκτωβρίου 31, 2010, 09:47:36 pm »
οτι το φωνηεν μιας ριζας αλλαζει ποσοτικα, δηλ απο μακρο γινεται βραχυ δε σε καλυπτει?  ψαχνω αλλα.....δυστυχως.


Κι εγώ έψαξα όσες γραμματικές είχα αλλά δε βρήκα κάτι
Το φαινόμενο το ξέρω, προσπαθω να καταλάβω από τι προκαλείται.
Έχω βάλει και την κολλητή μου να ρωτήσει στο ιστορικό λεξικό!  :P

ευχαριστώ πάντως  :)
Αν βρω απάντηση θα επανέλθω κι εγώ!  ;)

 

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32871
  • Τελευταία: Arleta30
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1182630
  • Σύνολο θεμάτων: 19473
  • Σε σύνδεση σήμερα: 653
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 4
Επισκέπτες: 559
Σύνολο: 563

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.05 δευτερόλεπτα. 34 ερωτήματα.