*

Αποστολέας Θέμα: Λατινικά: Σύνταξη  (Αναγνώστηκε 241574 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος aris82

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 125
  • Φύλο: Άντρας
  • μεταξὺ χειλέων καὶ κύλικος πολλὰ πέλει
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #420 στις: Ιουλίου 05, 2011, 01:17:51 am »
Αν και αρκετά ετεροχρονισμένα, βασιζόμενος στην εμπεριστατωμένη τοποθέτηση τής apri σχετικά με το αν η γενική πληθυντικού του τριγενούς τρικατάληκτου επιθέτου celer-celeris-celere είναι celerum ή celerium, θα διαφωνήσω ότι πρέπει να βάζουμε και τους δύο τύπους. Συμφωνώ με την ιστορική αναδρομή στον Tribunus Celerum (αναφέρεται και ο Ερρ. Σκάσσης σε αυτό το πρόσωπο) αλλά ποιος θα μου πει σε ποιο χωρίο τής Λατινικής Γραμματείας απαντάται ο τύπος celerium; Tο Thesaurus Linguae Latinae δεν εμφανίζει χωρίο με τον τύπο celerium. Ως βαθμολογητής στα Λατινικά θα έπαιρνα ως σωστό το celerum (μην ξεχνάμε ότι οι καθηγητές του Φιλολογικού Ιωαννίνων Πασχάλης και Σαββαντίδης όψιμα διόρθωσαν τον τύπο στο σχολικό βιβλίο) και επαφίεται σε εμάς και σύμφωνα με τις υποδείξεις που δεχόμαστε αν θα διορθώναμε διπλή απάντηση ως λανθασμένη μόνο και μόνο ένεκα της διάστασης που εμφανίζει ο Τζάρτζανος στην Γραμματική του. Κάτι αντίστοιχο θυμάμαι από συναδέλφους παλαιότερους στην βαθμολόγηση Πανελληνίων είχαμε το 1995, στα Αρχαία. Τότε είχε τεθεί ως Άγνωστο ένα κείμενο του Ισοκράτη (από το Περὶ Εἰρήνης) και μία παρατήρηση έλεγε: ἐνδεεῖς --> να κλιθεί στον αντίθετο αριθμό. Τότε η απάντηση στην αιτιατική του Ενικού ἐνδεῆ θεωρήθηκε ελλιπής καθώς παρουσιάζεται και δεύτερος τύπος ἐνδεᾶ (πράγμα που δεν το αναγράφει η σχολική Γραμματική του Οικονόμου, μόνο η μεγάλη έκδοση).

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 17:55:45 »

Αποσυνδεδεμένος pelazi

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 470
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #421 στις: Ιουλίου 12, 2011, 02:17:12 pm »
Στο μάθημα 42 υπάρχει ο υποθετικός λόγος (si animadvertissem, dicerent) οπου είναι το δευτερο ειδος και η υπόθεση αναφέρεται στο παρελθόν και η απόδοση στο παρόν. Αυτό που θέλω να ρωτήσω είναι όταν ζητούν μετατροπή υποθετικού λόγου στα άλλα είδη τα παιδιά πρέπει να γράφουν και αυτό το είδος "si+υποτακτικη ΥΠΡΣ=>υποτακτική ΠΡΤ" γιατι στο βοήθημα δεν την έχει αυτή τη μετατροπή.
Ο χρόνος είναι /πολύ αργός για όσους περιμένουν
                     /πολύ γρήγορος για όσους φοβούνται
                     /πολύ σύντομος για όσους χαίρονται
                     /πολύ μακρύς για όσους υποφέρουν
                     /και αιώνιος για όσους αγαπούν

Αποσυνδεδεμένος quidam omnia sciens...

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 246
  • Φύλο: Άντρας
  • Legendo animvs et mens firme conjvngvntvr
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #422 στις: Ιουλίου 12, 2011, 05:40:07 pm »
Στο μάθημα 42 υπάρχει ο υποθετικός λόγος (si animadvertissem, dicerent) οπου είναι το δευτερο ειδος και η υπόθεση αναφέρεται στο παρελθόν και η απόδοση στο παρόν. Αυτό που θέλω να ρωτήσω είναι όταν ζητούν μετατροπή υποθετικού λόγου στα άλλα είδη τα παιδιά πρέπει να γράφουν και αυτό το είδος "si+υποτακτικη ΥΠΡΣ=>υποτακτική ΠΡΤ" γιατι στο βοήθημα δεν την έχει αυτή τη μετατροπή.

Θα κανουν ό,τι τους ζητά η εκφώνηση. Πες την εκφώνηση να το συζητήσουμε. Με γενική εκφώνηση "Να μετατραπεί στα υπόλοιπα ήδη", λογικά δεν χρειάζεται.
« Τελευταία τροποποίηση: Ιουλίου 14, 2011, 10:07:55 pm από quidam omnia sciens... »
Φιλικά,
Σωτήρης.

Lvpvs est homo homini, non homo, qvom qvalis sit non novit. (T. Maccivs Plavtvs. Asinaria, 495)

Αποσυνδεδεμένος quidam omnia sciens...

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 246
  • Φύλο: Άντρας
  • Legendo animvs et mens firme conjvngvntvr
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #423 στις: Ιουλίου 14, 2011, 10:19:19 pm »

Σύμφωνα με τη γραμματική των Allen and Greenough*, το επίθετο σχημάτιζε στον πληθυντικό τη γενική celerium. Η γενική celerum χρησιμοποιούνταν μόνο για να δηλώσει ένα στρατιωτικό σώμα, δηλαδή στην ουσία όταν χρησιμοποιούνταν ως ουσιαστικοποιημένο επίθετο.

Κατά τη διάρκεια της βασιλείας στη Ρώμη ο βασιλιάς είχε την προσωπική του σωματοφυλακή που αποτελούνταν από 300 ιππείς, τους λεγόμενους Celeres (=οι ταχείς). Ο διοικητής τους είχε τον τίτλο "Tribunus Celerum", εξ ου και ο τύπος της γενικής για τον οποίο συζητάμε. Αν ψάξεις λίγο στο διαδίκτυο, θα βρεις αρκετές πληροφορίες γι' αυτούς.

Άρα, κακό δεν είναι να βάζουμε και τους δύο τύπους κατά την κλίση. 



*Εδώ το συγκεκριμένο απόσπασμα: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.04.0001%3Asmythp%3D115
*Εδώ μπορείς να κατεβάσεις όλη τη γραμματική: http://www.textkit.com/learn/ID/109/author_id/42/

Σύμφωνα με αναζήτηση που είχα εκτελέσει στο παρελθόν και ο ίδιος από περιέργεια, τύπος "celerium" δεν απαντά ποτέ στη λατινική γραμματεία, όπως είπε ήδη ο aris82.

Αντίθετα ο τύπος "celerum" συναντάται 5 φορές:


T. Livius. Ab Urbe Condita,

book 1, chapter 59, section 7, line 4

     quo simul uentum est, praeco ad tribunum celerum,
in quo tum magistratu forte Brutus erat, populum aduocauit.

Go to Context


C. Plinius Secundus. Dubius Sermo (Il Dubius Sermo di Plinio, ed.
A. Della Casa, 1969).  (0978: 002)

fragment 63, line 3

               . .
quoniam non ut 'fures furum' et 'augurum' et
'celerum' dicimus, ita quoque 'murum' censere
debemus.

Go to Context


Maurus Servius Honoratus. In Vergilii Aeneidos Libros (Servii
Grammatici Qui Feruntur in Vergilii Carmina Commentarii. Vols.
1–2, ed. G. Thilo, 1878–1884).  (2349: 005)

book 8, verse 646, line 20

                                                        et altero
die convocatis propinquis, marito Collatino, patre Tricipitino, Bruto
avunculo, qui tribunus equitum celerum fuerat, rem indicans, petiit
ne violatus pudor, neve inultus eius esset interitus, et coniecto 
gladio se interemit.

Go to Context


Iustinianus. Digesta Iustiniani 1–50 (The Digest of Justinian.
Vols. 1–4, ed. T. Mommsen, P. Krüger, A. Watson, 1985).
(2806: 002)

book 1, chap 2, par 2, sect 15, line 2

                                                                         Isdem temporibus
et tribunum celerum fuisse constat: is autem erat qui equitibus praeerat et ueluti secundum
locum a regibus optinebat: quo in numero fuit Iunius Brutus, qui auctor fuit regis eiciendi.

Go to Context


Iustinianus, Digesta Iustiniani
book 1, chap 2, par 2, sect 19, line 2

                                  Et his dictatoribus magistri equitum iniungebantur sic,
quo modo regibus tribuni celerum: quod officium fere tale erat, quale hodie praefectorum 
praetorio, magistratus tamen habebantur legitimi.

Go to Context


Passages found: 5


Oi Αllen & Greenough δεν αναφέρουν ότι υπάρχει και τύπος "celerium". Ας μην τους αδικούμε...  ;)

Ως προς τη βαθμολόγηση... Ο Θεός ας βάλει το χέρι του να μην το ζητήσουν...  8) Θα έχουμε νέο "praeripuerit"...
Φιλικά,
Σωτήρης.

Lvpvs est homo homini, non homo, qvom qvalis sit non novit. (T. Maccivs Plavtvs. Asinaria, 495)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 17:55:45 »

Αποσυνδεδεμένος virgi

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 371
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #424 στις: Αυγούστου 30, 2011, 02:06:55 pm »
Θα ηθελα να σας ρωτησω πως παραδιδετε το συντακτικο του καθε κειμενου στα λατινικα της Γ΄ κυριως. Το δινετε ετοιμο? Εγω εχω ενα 2ωρο σε φροντιστηριο (2  45λεπτα, τιποτα δηλαδη!) . Το συντακτικο το κανουμε μαζι στη ταξη αλλα βλεπω οτι μου τρωει αρκετο χρονο καθως δε προχωραμε γρηγορα γιατι ειναι και 6 παιδια στο τμημα. Δε θελω  να το δινω ετοιμο γιατι ετσι δε θα τους μεινει τιποτα. Οσοι το διδασκετε το μαθημα κυριως σε φροντιστηριο πως το ογανωνετε? Και ποτε περιπου τελειωνετε την υλη?

Αποσυνδεδεμένος inw

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2305
    • Προφίλ
    • http://filologoi02.webnode.gr/(Σύλλογος Φιλολόγων)
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #425 στις: Αυγούστου 30, 2011, 02:42:48 pm »
Το συντακτικό το δίνω στο μάθημα με το αντίστοιχο συντακτικό φαινόμενο και τη γραμματική.Τελειώνω το Μάρτιο ,αλλά με 3 ώρες.
http://filologoi02.webnode.gr/(Σύλλογος Φιλολόγων)

Αποσυνδεδεμένος margar78

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 367
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #426 στις: Αυγούστου 30, 2011, 02:48:46 pm »
Εγω και οταν διδασκα στο φροντ. αλλα και μετα στο σχολειο-περισυ ειχα λατινικα θεωρητικης-το κανω οπωσδηποτε στην ταξη μαζι με τους μαθητες.Δεν εχει καμια αποτελεσματικοτητα κατ'εμε να το δινεις ετοιμο και πιστεψε με διδασκω απο το 2000 και εχω δοκμασει σχεδον τα παντα.Η υλη στο φροντ. εβγαινε μεσα με τελη Μαρτιου χωρις ομως να βιαζομαι,επεμενα πολυ σε καθε μαθημα.Τωρα στο σχολειο ...αστο μεχρι να αρχισουν οι Πανελληνιες καλυπτουμε εκκρεμοτητες.Και στις δυο περιπτωσεις εδινα πολυ εμφαση στα μαθηματα,αν δεν καταλαβαιναν κατι η αν δεν ελεγα ολα αυτα που θεωρουσα απαραιτητα δεν προχωρουσα παρακατω με τιποτα.Το λεω αυτο γιατι πολλοι πιεζομενοι απο γονεις και παιδια βιαζονται να τελειωσουν την υλη.Επαναληψη σωστη δε γινεται αν δεν εχει εμπεδωθει και αφομοιωθει η υλη επαρκως κατα τη διαρκεια της χρονιας.

Αποσυνδεδεμένος regina_ag

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 30
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #427 στις: Αυγούστου 30, 2011, 09:32:38 pm »
Με τη σειρα μου θα ηθελα να θεσω ενα αλλο ερωτημα που αφορα το συντακτικο. Ποτε ξεκινατε και με ποια σειρα διδασκετε τα φαινομενα γραμματικης αλλα κυριως συντακτικου του βιβλιου; Εγω ξεκινησα απο το καλοκαιρι και σε καθε μαθημα εκανα αναλυτικη συνταξη και θεωρια-αναγνωριση των δευτερευουσων ενω η θεωρια τους βρισκεται πιο μετα. Το ιδιο ισχυει φανταζομαι και για τα αλλα συντακτικα φαινομενα αλλα δεν πρεπει να περιμενω να κανω το καταλληλο κειμενο για να διδαξω π.χ. την ελξη του γερουνδιακου; Στα μαθ.29-31 εχει τη γενικη, τη δοτικη και την αφαιρετικη......ειμαι μπερδεμενη για το πως θα τα διδαξω αφου δεν συνανταμε ολα τα ειδη στα κειμενα! Διαφωτιστε με!

Αποσυνδεδεμένος max

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 463
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #428 στις: Αυγούστου 31, 2011, 08:45:27 am »
εγώ όταν ήμουν σε φροντιστήριο και είχα για λατινικά δύο ώρες τη βδομάδα έκανα μαζί με τα παιδι΄΄α το συντακτικό στην τάξη..προλάβαινα μια χαρά!!!πέρυσι σε λύκειο το προσπάθησα και τρελάθηκα!!!δεν έβγαινα με τίποτα!!!ή θα έπρεπε να μην εξετάζω την επομένη, η να τους δώσω το συντακτικό έτοιμο!!!επέλεξα το δεύτερο.καθόμουν λοιπόν και τους μοίραζα φωτοτυπίες που έφτιαχνα μόνη.

Αποσυνδεδεμένος inw

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2305
    • Προφίλ
    • http://filologoi02.webnode.gr/(Σύλλογος Φιλολόγων)
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #429 στις: Αυγούστου 31, 2011, 08:55:27 am »
Κάποια φαινόμενα ,όπως τις γενικές θα τις διδάξεις κανονικά και μερικά δύσκολα θα τους πεις να τα μάθουν απ' έξω.Δούλευα 20 χρόνια σε φροντιστήριο και 10 χρόνια δέσμες.Άριστα έγραφαν τα παιδιά.Μην αγχώνεσαι.
http://filologoi02.webnode.gr/(Σύλλογος Φιλολόγων)

Αποσυνδεδεμένος regina_ag

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 30
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #430 στις: Αυγούστου 31, 2011, 03:17:41 pm »
Ευχαριστω πολυ....θα το εκτιμουσα αν καποιος μου εδινε σαφεστερες πληροφοριες! :-)

Αποσυνδεδεμένος max

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 463
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #431 στις: Σεπτεμβρίου 03, 2011, 09:26:03 am »
Με τη σειρα μου θα ηθελα να θεσω ενα αλλο ερωτημα που αφορα το συντακτικο. Ποτε ξεκινατε και με ποια σειρα διδασκετε τα φαινομενα γραμματικης αλλα κυριως συντακτικου του βιβλιου; Εγω ξεκινησα απο το καλοκαιρι και σε καθε μαθημα εκανα αναλυτικη συνταξη και θεωρια-αναγνωριση των δευτερευουσων ενω η θεωρια τους βρισκεται πιο μετα. Το ιδιο ισχυει φανταζομαι και για τα αλλα συντακτικα φαινομενα αλλα δεν πρεπει να περιμενω να κανω το καταλληλο κειμενο για να διδαξω π.χ. την ελξη του γερουνδιακου; Στα μαθ.29-31 εχει τη γενικη, τη δοτικη και την αφαιρετικη......ειμαι μπερδεμενη για το πως θα τα διδαξω αφου δεν συνανταμε ολα τα ειδη στα κειμενα! Διαφωτιστε με!

αν κάνεις κανονική ανάλυση π.χ. μιας πρότασης ενώ τα παιδιά δεν την έχουν διδαχθεί ακόμα νομίζω ότι θα λοιτάζουν κάπως περίεργα. γι ' αυτό σου προτείνω να διδάσκεις το κάθε φαινόμενο τη στιγμή που το συναντάς σε κάθε κείμενο (εννοώ στη θεωρία του κειμένου) και μετά να επισρτέφεις σε προηγούμενες ενότητες για να κάνετε εφαρμογή των όσων μάθατε.

Αποσυνδεδεμένος inw

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2305
    • Προφίλ
    • http://filologoi02.webnode.gr/(Σύλλογος Φιλολόγων)
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #432 στις: Σεπτεμβρίου 03, 2011, 09:29:31 am »
Τι πιο σαφές θέλεις ;Πες ένα παράδειγμα και ευχαρίστως να βοηθήσουμε.
http://filologoi02.webnode.gr/(Σύλλογος Φιλολόγων)

Αποσυνδεδεμένος regina_ag

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 30
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #433 στις: Σεπτεμβρίου 06, 2011, 12:11:44 am »
Όσο αφορα τις δευτερεύουσες ήδη απο το μαθ.21 όταν συνανταμε μια προταση, διδασκω τη θεωρια της & τους δειχνω τι πρεπει να συμπεριλαμβανει μια πληρης αναγνώριση. Με αυτόν τον τρόπο μαθαινουν απο την αρχη να αναγνωριζουν προτασεις και κερδιζω χρονο απο το τελος γιατι  οι προτασεις βρισκονται πολυ μετα. Επισης δεν χρειαζεται να επιστρέψω αργότερα γι αυτο το σκοπο. Ο λόγος που εφαρμοζω αυτη την ταχτική ειναι οτι ουσιαστικα μου ζητηθηκε απο την εργοδοσια μου, ωστοσο, ειδα οτι εχει καλα αποτελεσματα αφου ειδικα στην αρχη τα μαθηματα ειναι ευκολα και "βγαινει" ανωδυνα. Στη συνεχεια τωρα αναρωτηθηκα μηπως το ιδιο γινεται και με τα υπολοιπα συντακτικα φαινομενα & αυτο με προβληματισε. Καπως ετσι ζητησα τη γνωμη σας....και αν καταλαβα σωστα ακολουθειτε κατα γραμμα τη σειρα του βιβλιου. Χρονικα ποτε περιπου διδασκετε τον πλαγιο λογο & σε ποιο μαθημα; Και ποτε ξεκινατε μετασχηματιστικες γενικοτερα;

 

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32873
  • Τελευταία: eirini0709
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1182712
  • Σύνολο θεμάτων: 19473
  • Σε σύνδεση σήμερα: 699
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 13
Επισκέπτες: 627
Σύνολο: 640

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.05 δευτερόλεπτα. 33 ερωτήματα.