*

Αποστολέας Θέμα: Λατινικά Γ' Λυκείου  (Αναγνώστηκε 643193 φορές)

0 μέλη και 7 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος ele@n

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 257
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1022 στις: Σεπτέμβριος 14, 2015, 09:32:58 μμ »
Στο ΦΕΚ όμως της εξεταστέας ύλης δεν αναφέρεται ή ετυμολογία λέξεων...άρα μήπως απλά εννοεί να γίνεται αναφορά ως κομμάτι απαραίτητο για τη διδασκαλία αλλά  όχι ως εξεταζόμενο αντικείμενο στις Πανελλήνιες;

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 22:49:32 »

anemona

  • Επισκέπτης
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1023 στις: Σεπτέμβριος 15, 2015, 04:58:47 μμ »
Σελίδα 46 για παράδειγμα υπάρχουν ετυμολογικά όπως και σε κάθε κείμενο.Άκουσα πως μπορεί να τεθούν.Τί γνωρίζετε περί τούτου.

Αποσυνδεδεμένος Εφάκι

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 43
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1024 στις: Οκτώβριος 03, 2015, 03:01:22 μμ »
Καλησπέρα συνάδελφοι! Φέτος είναι η πρώτη μου χρονιά που αναλαμβάνω λατινικά στη Β' Λυκείου. Έχω, όμως, μία σημαντική απορία: Τα κείμενα από το βιβλίο της Β΄ τα διδάσκουμε; Εντάξει η γραμματική και κάποια συντακτικά φαινόμενα, όπως πώς συντἀσσονται κἀποιες προθέσεις, αλλά τα ΚΕΙΜΕΝΑ; Σας ευχαριστώ :)

Αποσυνδεδεμένος Dimeos

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 998
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1025 στις: Οκτώβριος 03, 2015, 10:33:18 μμ »
καλησπέρα συνάδελφοι. θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: στο ΦΕΚ γράφει ότι στην ύλη τους θα υπάρχει ετυμολογία. ισχύει κάτι τετοιο;θα εξεταστούν στην ετυμολογία;

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 22:49:32 »

Αποσυνδεδεμένος elli2702

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 86
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1026 στις: Οκτώβριος 06, 2015, 11:42:02 μμ »
καλησπερα, μπορει καποιος να μου πει πως αναλυεται η μετοχη quasi moriturum απο το κειμενο 20?ευχαριστω!!!

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1839
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1027 στις: Οκτώβριος 08, 2015, 01:53:33 μμ »
καλησπερα, μπορει καποιος να μου πει πως αναλυεται η μετοχη quasi moriturum απο το κειμενο 20?ευχαριστω!!!
Παρόλο που το σχολικό βιβλίο μιλάει για αιτιολογική μετοχή υποκειμενικής αιτιολογίας, κατά τη δική μου γνώμη η παρουσία του quasi μπροστά από τη μετοχή είναι δεσμευτική (όπως το ὥσπερ + μτχ. της αρχαίας Ελληνικής). Για μένα δηλαδή η μετοχή εκφράζει παραβολή στηριγμένη επί υποθέσεως και ισοδυναμεί με υποθετικοπαραβολική πρόταση: quasi moriturus esset (ο παρατατικός της υποτακτικής, γιατί το miseratur λογίζεται ως ιστορικός χρόνος). Η πρόταση αυτή, με τη σειρά της, αποτελεί σύμπτυξη της εξής ευρύτερης δομής: dum obvia turba sic eum miseratur ut miseraretur, si [is (Claudius)] moriturus esset.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος virgi

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 371
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1028 στις: Οκτώβριος 08, 2015, 02:54:08 μμ »
Παιδιά έχω την ίδια απορία με το Εφάκι. Μπορεί ν απαντήσει κάποιος?

anemona

  • Επισκέπτης
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1029 στις: Οκτώβριος 08, 2015, 04:01:27 μμ »
Καλησπέρα συνάδελφοι! Φέτος είναι η πρώτη μου χρονιά που αναλαμβάνω λατινικά στη Β' Λυκείου. Έχω, όμως, μία σημαντική απορία: Τα κείμενα από το βιβλίο της Β΄ τα διδάσκουμε; Εντάξει η γραμματική και κάποια συντακτικά φαινόμενα, όπως πώς συντἀσσονται κἀποιες προθέσεις, αλλά τα ΚΕΙΜΕΝΑ; Σας ευχαριστώ :)
Όσα είναι στην ύλη πλέον της Γ λυκειου ναι.

anemona

  • Επισκέπτης
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1030 στις: Οκτώβριος 08, 2015, 04:05:14 μμ »
Παρόλο που το σχολικό βιβλίο μιλάει για αιτιολογική μετοχή υποκειμενικής αιτιολογίας, κατά τη δική μου γνώμη η παρουσία του quasi μπροστά από τη μετοχή είναι δεσμευτική (όπως το ὥσπερ + μτχ. της αρχαίας Ελληνικής). Για μένα δηλαδή η μετοχή εκφράζει παραβολή στηριγμένη επί υποθέσεως και ισοδυναμεί με υποθετικοπαραβολική πρόταση: quasi moriturus esset (ο παρατατικός της υποτακτικής, γιατί το miseratur λογίζεται ως ιστορικός χρόνος). Η πρόταση αυτή, με τη σειρά της, αποτελεί σύμπτυξη της εξής ευρύτερης δομής: dum obvia turba sic eum miseratur ut miseraretur, si [is (Claudius)] moriturus esset.
Ναι, αλλά αιτιολογική μετοχή την δέχονται οι περισσότεροι.Και μετοχή που να δηλώνει σύγκριση;Δεν το συνάντησα. :o

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5693
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1031 στις: Οκτώβριος 08, 2015, 04:52:54 μμ »
Ναι, αλλά αιτιολογική μετοχή την δέχονται οι περισσότεροι.Και μετοχή που να δηλώνει σύγκριση;Δεν το συνάντησα. :o

Γιατί όχι; Και στα αρχαία μια μετοχή με το "ως" μπορεί είτε να είναι αιτιολογική υποκειμενικής/υποθετικής αιτιολογίας είτε υποθετική που δηλώνει παραβολή.
Η διαφορά είναι ότι στην αιτιολογική το υποκείμενο του ρήματος πιστεύει το περιεχόμενο της μετοχής ως αληθές (ενώ ο συγγραφέας κρατά επιφυλάξεις θεωρώντας το υποκειμενική εκτίμηση-υπόθεση), ενώ στην υποθετική δεν το πιστεύει αλλά κάνει απλή σύγκριση καταστάσεων.

Το νόημα στη συγκεκριμένη λατινική πρόταση είναι ότι το πλήθος τον λυπόταν, επειδή πίστευε ότι ήταν μελλοθάνατος (αιτιολ. υποκειμενικής αιτιολογίας) ή ότι τον λυπόταν σαν να ήταν μελλοθάνατος (υποθετ. που δηλώνει παραβολή);
Μάλλον το δεύτερο. Και το quasi που εισάγει υποθετικές παραβολικές, μας προϊδεάζει για κάτι τέτοιο.

« Τελευταία τροποποίηση: Οκτώβριος 08, 2015, 05:53:19 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1839
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1032 στις: Οκτώβριος 08, 2015, 06:41:11 μμ »
Ναι, αλλά αιτιολογική μετοχή την δέχονται οι περισσότεροι.Και μετοχή που να δηλώνει σύγκριση;Δεν το συνάντησα. :o
Anemona, αυτό που είπα είναι απλώς ότι στη μετοχή αυτή συνυπάρχουν δύο σημασίες, της υπόθεσης και της παραβολής, και για να είμαστε πιο "εντάξει" με τα καθιερωμένα, θα έλεγα πως την χαρακτηρίζω υποθετικοπαραβολική, ισοδύναμη με την αντίστοιχη πρόταση· και δεν βλέπω γιατί οι υποθετικοπαραβολικές προτάσεις να μην εμφανίζονται σε συνεπτυγμένη μορφή με μετοχή.
Ξέρω βέβαια ότι τόσο το σχολικό βιβλίο όσο και διάφορα "βοηθήματα" που έχω υπόψη μου θεωρούν τη μετοχή αιτιολογική (υποκειμενικής αιτιολογίας) - και ομολογώ πως η ερμηνεία αυτή δίνει νόημα - αλλά, όπως λέει και η apri, έχω τη γνώμη πως εδώ δεν εκφράζεται υποκειμενική γνώμη αλλά σύγκριση καταστάσεων. Άλλωστε το quasi δεν ισοδυναμεί με το αρχαιοελληνικό ὡς , που ξέρουμε ότι συνοδεύει αιτιολογικές μετοχές, αλλά μάλλον με το ὥσπερ ή το ὥσπερ εἰ/ὡσπερεί, που ξέρουμε επίσης ότι συνοδεύουν υποθετικές μετοχές με πρόσθετη σημασία παραβολής.
Αλίευσα μερικά παραδείγματα προς μελέτη:
1. Caes. B.G. 3.18.8 (Galli) laeti, ut explorata victoria, (...) ad castra (Romanorum) pergunt (:σαν να είχαν εξασφαλίσει τη νίκη ή πιστεύοντας ότι είχαν εξασφαλίσει τη νίκη;)
2. Caes.  B.C. 2.13.2 ut re confecta, omnes curam et diligentiam remittunt (:σαν να είχε τελειώσει ο πόλεμος ή με την εντύπωση ότι είχε τελειώσει ο πόλεμος; Ο Δαυίδ Αντωνίου τα δέχεται και τα δύο).
Νομίζω πως με το ut οι απόψεις διίστανται, αλλά με το quasi δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα:
3. Cic. de senectute, 8.26 (litteras Graecas) sic avide arripui quasi diuturnam sitim explere cupiens (= σαν να επιθυμούσα να ικανοποιήσω μακροχρόνια δίψα. Σαφώς εδώ δεν ταιριάζει το: επειδή κατά τη γνώμη μου επιθυμούσα...).
4. Suet. Caes. 82 quasi aliquid rogaturus, propius accessit (= σαν να επρόκειτο να ρωτήσει κάτι, όχι επειδή κατά τη γνώμη του επρόκειτο...).
Όλα τα παραδείγματα αλιεύτηκαν από το Συντακτικό του Kuehner (σελ. 595, παρατ. 6), όπου υπάρχουν και πολλά άλλα παραδείγματα μετοχών συνοδευόμενων από παραβολικά-ομοιωματικά μόρια.
« Τελευταία τροποποίηση: Οκτώβριος 08, 2015, 07:12:27 μμ από Sali »
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

anemona

  • Επισκέπτης
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1033 στις: Οκτώβριος 08, 2015, 06:53:37 μμ »
Ναι το έχω υπόψιν για το quasi.Με την ερμηνεία υποθετική μετοχή συμφωνώ.Και αναλύεται σε υποθετική-παραβολική πρόταση.Οκ.Αλλά θα τηρήσω τις απόψεις Μπαχαρακη και Πασχαλίδη και θα την διδάξω ως αιτιολογική μετοχή.
Και μεταφραστικά ...τον λυπόταν, ψυχικού πάθους ρήμα,επειδή....
« Τελευταία τροποποίηση: Οκτώβριος 08, 2015, 06:56:35 μμ από anemona »

Αποσυνδεδεμένος kathrin_

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 120
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1034 στις: Οκτώβριος 09, 2015, 01:46:38 πμ »
Καλησπέρα σας... Μήπως θα μπορούσε να μoυ πει κάποιος αν πρέπει να διδάξουμε την ετυμολογία των λέξεων στα λατινικά;Και αν ναι διδάσκουμε μόνο αυτά που υπάρχουν στο σχολικό βιβλίο...;Ευχαριστώ!!

Αποσυνδεδεμένος steven_seagal

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 978
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #1035 στις: Οκτώβριος 09, 2015, 11:39:58 πμ »
η ερώτηση αυτή επαναλαμβάνεται συνεχώς και κανένας δεν απαντάει. :)Αρα προφανώς κανείς δεν ξέρει και κανείς δεν διδάσκει ετυμολογία (ακόμα)

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32288
  • Τελευταία: Dialeimma
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159603
  • Σύνολο θεμάτων: 19212
  • Σε σύνδεση σήμερα: 497
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 21
Επισκέπτες: 439
Σύνολο: 460

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.101 δευτερόλεπτα. 37 ερωτήματα.