*

Αποστολέας Θέμα: Έκθεση Γ' Λυκείου  (Αναγνώστηκε 957448 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος stam

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 111
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2940 στις: Ιούνιος 08, 2019, 10:53:45 μμ »
Πολύ ενδιαφέρουσες οι παρατηρήσεις σου Sali, από την άλλη, όμως, συχνά διαβάζουμε τις φράσεις "(δεν) επιτρέπεται από τον νόμο/ το Σύνταγμα/ από ειδική διάταξη". Θεωρείς ότι οι φράσεις αυτές δεν είναι σωστές;

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 19:05:07 »

Συνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1928
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2941 στις: Ιούνιος 09, 2019, 12:45:18 πμ »
Και τούτο, γιατί το ρ. επιτρέπει νομίζω πως ανήκει στην κατηγορία των αιτιακών (causative) ρημάτων,* δεν εκφράζει δηλαδή δράση· γι' αυτό και η λέξη δημοκρατία δεν μπορεί να είναι ο δράστης, ώστε να μετατραπεί σε ποιητικό αίτιο. Η δημοκρατία στο παράδειγμα αυτό είναι μόνο το ιδεώδες πλαίσιο μέσα στο οποίο κάποιοι διαμορφώνουν και διευρύνουν τις ειρηνικές επαναστάσεις· επομένως, ο πραγματικός δράστης υποκρύπτεται στη σημασία των ρηματικών ουσιαστικών διαμόρφωση και εξάπλωση.

Ο Μπαμπινιώτης στη Συνοπτική Γραμματική της Νέας Ελληνικής γράφει: «δράσεις προκαλούνται και από μη έμψυχα όντα (π.χ. καιρικά φαινόμενα, αφηρημένες έννοιες), τα οποία διαφοροποιούνται από τα έμψυχα, ως προς το ότι, ενώ προκαλούν τη δράση, δεν την ελέγχουν συνειδητά. Ο ρόλος αυτός ονομάζεται αιτία. Ο ρόλος της αιτίας δηλώνεται συντακτικά κυρίως με τη λειτουργία  του υποκειμένου, του ποιητικού αιτίου και του εμπρόθετου προσδιορισμού*.
Η βροχή εμπόδισε την πραγματοποίηση της εκδήλωσης.
Ο απεσταλμένος ενθουσιάστηκε από τη θερμή υποδοχή στην Ελλάδα.»
Ανάλογο του πρώτου παραδείγματος δεν είναι και το «η ηλιόλουστη ημέρα επέτρεψε την πραγματοποίηση της εκδήλωσης»;
 Λίγο πιο πάνω ο Μπαμπινιώτης έκανε λόγο για ρόλο του δράστη (έμψυχο υποκείμενο ή ποιητικό αίτιο), ενώ εδώ για ρόλο αιτίας. Δεν είμαι σίγουρη αν θεωρεί δράστη και το άψυχο υποκείμενο.
Πάντως, σύμφωνα με αυτά που ανέφερε η apri (https://www.pde.gr/index.php?topic=5194.2338)
 το επιτρέπω δεν ανήκει σε καμία από τις κατηγορίες ρημάτων με τα οποία ο δράστης δεν είναι το υποκείμενο.

*Δεν λέει τι εμπρόθετος προσδιορισμός, αλλά το «από τη θερμή υποδοχή» μπορεί κάλλιστα να εκληφθεί ως αναγκαστικό αίτιο. Επομένως, ακόμη και αν το υποκείμενο της ενεργητικής σύνταξης είναι ο δράστης, έχεις δίκιο ότι κατά την μετατροπή της σύνταξης σε παθητική το υποκείμενο μπορεί να γίνει εμπρόθετος της αιτίας. Εφόσον όμως ο Μπαμπινιώτης μιλάει και για ποιητικό αίτιο, σημαίνει ότι εξαρτάται από την περίπτωση. Και ενώ η «δημοκρατία» στην παθητική σύνταξη ακούγεται καλύτερα ως προσδιορισμός της αιτίας, στα παραδείγματα του stam ο εμπρόθετος ταιριάζει περισσότερο να είναι του ποιητικού αιτίου.

apri, περιμένουμε την άποψή σου.
« Τελευταία τροποποίηση: Ιούνιος 09, 2019, 02:05:19 πμ από Dwrina »
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1839
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2942 στις: Ιούνιος 09, 2019, 09:58:29 πμ »
Πολύ ενδιαφέρουσες οι παρατηρήσεις σου Sali, από την άλλη, όμως, συχνά διαβάζουμε τις φράσεις "(δεν) επιτρέπεται από τον νόμο/ το Σύνταγμα/ από ειδική διάταξη". Θεωρείς ότι οι φράσεις αυτές δεν είναι σωστές;

Και βέβαια είναι σωστές, stam· εδώ το εμπρόθετο είναι όντως ποιητικό αίτιο. Απλώς, στο συγκεκριμένο παράδειγμα του κειμένου των πανελλαδικών το εμπρόθετο "από τη δημοκρατία", εκτός από το ότι το θεωρώ κάπως αδόκιμο, πολύ περισσότερο το βλέπω ως δηλωτικό αιτίας. Το επισήμανε και η Dwrina στο σχόλιό της. Υπάρχει, φαίνεται, κάποια διαφορά, η οποία πρέπει να τεκμηριώνεται με κάποιους κανόνες. Ας ακούσουμε και την apri.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος stam

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 111
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2943 στις: Ιούνιος 09, 2019, 11:25:38 πμ »
Σε αυτό συμφωνούμε · όπως ανέφερες και εσύ, υπήρχαν άλλες, πιο καλές περιπτώσεις για την άσκηση αυτή. Η φράση στην παθητική σύνταξη, μολονότι δεν είναι αντιγραμματική, βρίσκεται, κατά την εκτίμησή μου, στο όριο της δόκιμης διατύπωσης. Αν τη βρίσκαμε σε γραπτό μαθητή μας, θα την υπογραμμίζαμε; Συνάδελφος, κατά την εξέταση των προφορικών εξεταζομένων, πιθανολόγησε ότι μπορεί να δοθεί από κάποιους μαθητές η απάντηση: "στη δημοκρατία...". Εσείς μια τέτοια απάντηση θα τη θεωρούσατε σωστή;

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 19:05:07 »

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1839
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2944 στις: Ιούνιος 09, 2019, 11:42:50 πμ »
Σε αυτό συμφωνούμε · όπως ανέφερες και εσύ, υπήρχαν άλλες, πιο καλές περιπτώσεις για την άσκηση αυτή. Η φράση στην παθητική σύνταξη, μολονότι δεν είναι αντιγραμματική, βρίσκεται, κατά την εκτίμησή μου, στο όριο της δόκιμης διατύπωσης. Αν τη βρίσκαμε σε γραπτό μαθητή μας, θα την υπογραμμίζαμε; Συνάδελφος, κατά την εξέταση των προφορικών εξεταζομένων, πιθανολόγησε ότι μπορεί να δοθεί από κάποιους μαθητές η απάντηση: "στη δημοκρατία...". Εσείς μια τέτοια απάντηση θα τη θεωρούσατε σωστή;

Οι μαθητές είναι οι μόνοι που δεν φταίνε, έτσι δεν είναι, stam; Αν ήμουν εγώ βαθμολογητής, δεν θα θεωρούσα λάθος το εμπρόθετο "από τη δημοκρατία" ούτε το "στη δημοκρατία" ούτε κάποιο άλλο που να δίνει νόημα.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος stam

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 111
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2945 στις: Ιούνιος 09, 2019, 12:07:20 μμ »
Τα παιδιά είναι τα θύματα. Αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση... Και πολύ μεγάλη!

Αποσυνδεδεμένος eran

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 358
  • Φύλο: Άντρας
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2946 στις: Ιούνιος 09, 2019, 03:20:05 μμ »
Από τη δημοκρατία, αυτό έγινε δεκτό.

Αποσυνδεδεμένος marikaki

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 169
  • Φύλο: Γυναίκα
  • χάος
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2947 στις: Ιούνιος 09, 2019, 08:00:06 μμ »
Καλησπέρα, θα ήθελα να σας ρωτήσω πώς θα οργανώστε το μάθημα λογοτεχνίας και έκθεσης στην προετοιμασία σας; Ποια βοηθήματα θα εμπιστευτείτε; Το νέο του χατζηθωμά το έχει κάποιος; Είναι σύμφωνο με τα νέα δεδομένα του φακέλου υλικού;

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2948 στις: Ιούνιος 09, 2019, 08:08:40 μμ »
Εχω του Ιωάννη Δ.Ευγενικού, εκδοσεις Χατζηθωμά, Θεσσαλονίκη 2018 (αν αυτό εννοεις)
- απ οτι βλέπω εχει κείμενα που δεν είναι στην ύλη. τώρα αν υπάρχουν 5,6 που είναι στην εξεταστέα ύλη και πάλι δεν είναι αρκετό. Περιμένουμε μηπως κυκλοφορήσει άλλο προσαρμοσμένο.

* σε μπελάδες μας εφερε το Τσίπρα, και εμας και κυρίως τα παιδια. Ειναι τοσα πολλά που μπορουν να ρωτήσουν που θέλει 3 χρονια προετοιμασια να εχουν κανει οι υποψήφιοι.
« Τελευταία τροποποίηση: Ιούνιος 09, 2019, 08:25:40 μμ από MARKOS »
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος erietta

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 3369
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2949 στις: Ιούνιος 09, 2019, 09:55:41 μμ »
Αυτό που με προβληματίζει είναι ότι οι συνάδερφοι που θα κάνουν φέτος Νέα και Αρχαία θα κοπιάσουν σχετικά με την νέα ύλη, υπάρχει όμως ο ορατός κίνδυνος η επόμενη κυβέρνηση να ακυρώσει αυτές τις αλλαγές και να φέρει νέες.

Αποσυνδεδεμένος undertow

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 19
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2950 στις: Ιούνιος 10, 2019, 11:47:25 πμ »
Καλησπέρα, θα ήθελα να σας ρωτήσω πώς θα οργανώστε το μάθημα λογοτεχνίας και έκθεσης στην προετοιμασία σας; Ποια βοηθήματα θα εμπιστευτείτε; Το νέο του χατζηθωμά το έχει κάποιος; Είναι σύμφωνο με τα νέα δεδομένα του φακέλου υλικού;
Της λογοτεχνίας είναι αρκετά κατατοπιστικό. Από εκεί και πέρα...Προσωπικά, το βοήθημα της λογοτεχνίας το ετοιμάζω -με κίνδυνο να πεταχτεί στα σκουπίδια- από τα Χριστούγεννα. Θέλει καλή οργάνωση της θεωρίας. Να καταγραφούν όλα για να μπορεί ο μαθητής να διαχειριστεί τα κείμενα. Απο εκεί και πέρα, προσωπικά διαλέγω κάποια κείμενα από τα σχολικά βιβλία της λογοτεχνίας και γράφω την προσέγγιση του κειμένου, π.χ. αφηγηματικές τεχνικές, πρόσωπα του κειμένου, υφολογικές παρατηρήσεις κλπ. Στο τέλος, θα συμπεριλάβω κριτήρια αξιολόγησης, σαν αυτά που έχει στο βιβλίο του χατζηθωμα ανα θεματική ενότητα της έκθεσης (προβλέπεται θεματική συνάφεια μεταξύ έκθεσης και λογοτεχνίας).

Αποσυνδεδεμένος elranna

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2313
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02, ΠΕ40- Μπορώ να ξαναγίνω μαθήτρια;
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2951 στις: Ιούνιος 10, 2019, 12:12:02 μμ »
Της λογοτεχνίας είναι αρκετά κατατοπιστικό. Από εκεί και πέρα...Προσωπικά, το βοήθημα της λογοτεχνίας το ετοιμάζω -με κίνδυνο να πεταχτεί στα σκουπίδια- από τα Χριστούγεννα. Θέλει καλή οργάνωση της θεωρίας. Να καταγραφούν όλα για να μπορεί ο μαθητής να διαχειριστεί τα κείμενα. Απο εκεί και πέρα, προσωπικά διαλέγω κάποια κείμενα από τα σχολικά βιβλία της λογοτεχνίας και γράφω την προσέγγιση του κειμένου, π.χ. αφηγηματικές τεχνικές, πρόσωπα του κειμένου, υφολογικές παρατηρήσεις κλπ. Στο τέλος, θα συμπεριλάβω κριτήρια αξιολόγησης, σαν αυτά που έχει στο βιβλίο του χατζηθωμα ανα θεματική ενότητα της έκθεσης (προβλέπεται θεματική συνάφεια μεταξύ έκθεσης και λογοτεχνίας).

Δείτε τα κριτήρια αξιολόγησης που έβγαλε το ΙΕΠ την περασμένη εβδομάδα. Δεν ξέρω αν έχει νόημα πλέον η χωριστή διδασκαλία γλώσσας/λογοτεχνίας, μάλλον θα πρέπει να κινηθούμε σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από αυτή που έχουμε συνηθίσει. Το μόνο σίγουρο είναι ότι πλέον απαιτούνται υψηλές δεξιότητες ανάγνωσης. Θεωρώ ότι είναι απαραίτητη η ανάγνωση πολλών κειμένων διαφορετικού είδους, δεδομένου ότι τα κείμενα πλέον είναι 3 και οι ερωτήσεις προσανατολίζονται στην εις βάθος κατανόησή τους.

Επίσης, νομίζω ότι δεν έχει πλέον νόημα το να δίνουμε έτοιμα σχεδιαγράμματα, καθώς τα θέματα παραγωγής λόγου είναι πολύ συγκεκριμένα και σχετίζονται άμεσα με την καλή κατανόηση των κειμένων, ειδικά όταν ένα από τα ζητούμενα είναι η προσωπική στάση των μαθητών.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5692
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2952 στις: Ιούνιος 10, 2019, 02:18:07 μμ »
Και βέβαια είναι σωστές, stam· εδώ το εμπρόθετο είναι όντως ποιητικό αίτιο. Απλώς, στο συγκεκριμένο παράδειγμα του κειμένου των πανελλαδικών το εμπρόθετο "από τη δημοκρατία", εκτός από το ότι το θεωρώ κάπως αδόκιμο, πολύ περισσότερο το βλέπω ως δηλωτικό αιτίας. Το επισήμανε και η Dwrina στο σχόλιό της. Υπάρχει, φαίνεται, κάποια διαφορά, η οποία πρέπει να τεκμηριώνεται με κάποιους κανόνες. Ας ακούσουμε και την apri.


To "επιτρέπω" στην κύρια χρήση του είναι μεταβατικό. Όταν το κείμενο λέει "Μόνο η δημοκρατία επιτρέπει τη διαμόρφωση και την εξάπλωση των ειρηνικών επαναστάσεων", το ρήμα είναι μεταβατικό και η "δημοκρατία" είναι το υποκείμενο, που ως προσωποποιημένη έννοια λειτουργεί ως δράστης.
Η παθητική εκδοχή της πρότασης πιστεύω ότι σου φαίνεται αδόκιμη, γιατί και η ενεργητική της μορφή δεν είναι τόσο συνηθισμένη. Μπορεί συχνά να λέμε "Το σύνταγμα/ ο νόμος επιτρέπει...", αλλά δεν λέμε τόσο συχνά "Η δημοκρατία επιτρέπει...". Δεν νομίζω δηλαδή ότι η προσωποποίηση της δημοκρατίας είναι και τόσο συχνή, για να σου είναι οικεία.

Αν το κείμενο έλεγε "Μόνο η δημοκρατία επιτρέπει στους πολίτες να διαμορφώνουν και να εξαπλώνουν ειρηνικές επαναστάσεις", τότε ναι, συμφωνώ μαζί σου ότι το "επιτρέπω" θα λειτουργούσε μεταβιβαστικά (περιφραστική μεταβιβαστική δομή: επιτρέπω σε κάποιον να κάνει κάτι), γιατί  η δημοκρατία θα ήταν ο αίτιος (causer) και οι πολίτες οι δράστες (agents) της πράξης.

Γενικά, ως μεταβιβαστικά (causative) λειτουργούν τα ρήματα που στην κανονική τους χρήση είναι είτε αμετάβατα (π.χ γονατίζω, παραιτούμαι) είτε μεταβατικά αλλά με αντικείμενο κάποιο πράγμα (όχι πρόσωπο).
Λέμε "μαθαίνω αριθμητική" (μεταβατικό με αντικείμενο πράγμα), αλλά "τον έμαθε να διαβάζει" (μεταβιβαστικό)
Λέμε "γονάτισα" (αμετάβατο), αλλά "τα βάσανα τον γονάτισαν" (μεταβιβαστικό).
« Τελευταία τροποποίηση: Ιούνιος 10, 2019, 07:04:31 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος LK

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2608
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ 02 και ΠΕ15(?)
    • Προφίλ
Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2953 στις: Ιούνιος 10, 2019, 02:21:25 μμ »
Ως προς το σύστημα εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση, η Νέα Δημοκρατία δεν σκοπεύει να αιφνιδιάσει κανέναν. Η δική μας λογική είναι ότι πριν από οποιαδήποτε αλλαγή, χρειάζεται λεπτομερής - πρωτίστως στρατηγικός - σχεδιασμός, χρειάζεται να έχει προηγηθεί ουσιαστικός διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, να έχουν υποβληθεί υλοποιήσιμες προτάσεις και, φυσικά, ένα μεταβατικό στάδιο προσαρμογής. Ως εκ τούτου, το ισχύον σύστημα εισαγωγής δεν θα αλλάξει συθέμελα για τους μαθητές που ετοιμάζονται να ξεκινήσουν την γ’ Λυκείου. Ωστόσο, θα προβούμε σε βελτιωτικές κινήσεις, στην προσπάθειά μας να καταστήσουμε πιο λειτουργικό το ισχύον σύστημα που χαρακτηρίζεται από πλήθος στρεβλώσεων.

Τάδε δήλωσε η Κεραμέως σε συνέντευξη στο alfavita. Ναι, αλλά ποιο είναι το ισχύον σύστημα εισαγωγής; Αυτό με το οποίο τα παιδιά δίνουν φέτος εξετάσεις, αυτό που ψηφίστηκε το Πάσχα;

Μονάχα η πραγματικότητα μπορεί να μας μάθει πώς την πραγματικότητα ν’ αλλάξουμε
                                                           Μ. Μπρεχτ

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32288
  • Τελευταία: Dialeimma
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159587
  • Σύνολο θεμάτων: 19212
  • Σε σύνδεση σήμερα: 386
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 19
Επισκέπτες: 339
Σύνολο: 358

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.126 δευτερόλεπτα. 36 ερωτήματα.