0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
Και τούτο, γιατί το ρ. επιτρέπει νομίζω πως ανήκει στην κατηγορία των αιτιακών (causative) ρημάτων,* δεν εκφράζει δηλαδή δράση· γι' αυτό και η λέξη δημοκρατία δεν μπορεί να είναι ο δράστης, ώστε να μετατραπεί σε ποιητικό αίτιο. Η δημοκρατία στο παράδειγμα αυτό είναι μόνο το ιδεώδες πλαίσιο μέσα στο οποίο κάποιοι διαμορφώνουν και διευρύνουν τις ειρηνικές επαναστάσεις· επομένως, ο πραγματικός δράστης υποκρύπτεται στη σημασία των ρηματικών ουσιαστικών διαμόρφωση και εξάπλωση.
Πολύ ενδιαφέρουσες οι παρατηρήσεις σου Sali, από την άλλη, όμως, συχνά διαβάζουμε τις φράσεις "(δεν) επιτρέπεται από τον νόμο/ το Σύνταγμα/ από ειδική διάταξη". Θεωρείς ότι οι φράσεις αυτές δεν είναι σωστές;
Σε αυτό συμφωνούμε · όπως ανέφερες και εσύ, υπήρχαν άλλες, πιο καλές περιπτώσεις για την άσκηση αυτή. Η φράση στην παθητική σύνταξη, μολονότι δεν είναι αντιγραμματική, βρίσκεται, κατά την εκτίμησή μου, στο όριο της δόκιμης διατύπωσης. Αν τη βρίσκαμε σε γραπτό μαθητή μας, θα την υπογραμμίζαμε; Συνάδελφος, κατά την εξέταση των προφορικών εξεταζομένων, πιθανολόγησε ότι μπορεί να δοθεί από κάποιους μαθητές η απάντηση: "στη δημοκρατία...". Εσείς μια τέτοια απάντηση θα τη θεωρούσατε σωστή;
Καλησπέρα, θα ήθελα να σας ρωτήσω πώς θα οργανώστε το μάθημα λογοτεχνίας και έκθεσης στην προετοιμασία σας; Ποια βοηθήματα θα εμπιστευτείτε; Το νέο του χατζηθωμά το έχει κάποιος; Είναι σύμφωνο με τα νέα δεδομένα του φακέλου υλικού;
Της λογοτεχνίας είναι αρκετά κατατοπιστικό. Από εκεί και πέρα...Προσωπικά, το βοήθημα της λογοτεχνίας το ετοιμάζω -με κίνδυνο να πεταχτεί στα σκουπίδια- από τα Χριστούγεννα. Θέλει καλή οργάνωση της θεωρίας. Να καταγραφούν όλα για να μπορεί ο μαθητής να διαχειριστεί τα κείμενα. Απο εκεί και πέρα, προσωπικά διαλέγω κάποια κείμενα από τα σχολικά βιβλία της λογοτεχνίας και γράφω την προσέγγιση του κειμένου, π.χ. αφηγηματικές τεχνικές, πρόσωπα του κειμένου, υφολογικές παρατηρήσεις κλπ. Στο τέλος, θα συμπεριλάβω κριτήρια αξιολόγησης, σαν αυτά που έχει στο βιβλίο του χατζηθωμα ανα θεματική ενότητα της έκθεσης (προβλέπεται θεματική συνάφεια μεταξύ έκθεσης και λογοτεχνίας).
Και βέβαια είναι σωστές, stam· εδώ το εμπρόθετο είναι όντως ποιητικό αίτιο. Απλώς, στο συγκεκριμένο παράδειγμα του κειμένου των πανελλαδικών το εμπρόθετο "από τη δημοκρατία", εκτός από το ότι το θεωρώ κάπως αδόκιμο, πολύ περισσότερο το βλέπω ως δηλωτικό αιτίας. Το επισήμανε και η Dwrina στο σχόλιό της. Υπάρχει, φαίνεται, κάποια διαφορά, η οποία πρέπει να τεκμηριώνεται με κάποιους κανόνες. Ας ακούσουμε και την apri.