*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης  (Αναγνώστηκε 408969 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Συνδεδεμένος erietta

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 3349
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Απάντηση #1470 στις: Ιούνιος 16, 2021, 05:55:01 μμ »
Παράθεση
έτι και έτι εν ειρήνη του Κυρίου δεηθώμεν ...»
Μου θυμίσατε αυτό... που δεν έχω ιδέα τι ακριβώς σημαίνει...

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 22:23:04 »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Απάντηση #1471 στις: Ιούνιος 16, 2021, 06:39:47 μμ »
  ;D ;D ;D

Πάλι και πάλι με ειρήνη να παρακαλέσουμε τον Κύριο.

Είναι ένα κομμάτι στη λειτουργία που ο ιερέας λέει διάφορα αιτήματα που καταλήγουν με τη φράση ''του Κυρίου δεηθώμεν''.
Και γι'  αυτό μετά λέει ''έτι και έτι'', για να δώσει επιτατικά αυτήν τη συσσώρευση δεήσεων.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1914
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Απάντηση #1472 στις: Ιούνιος 18, 2021, 10:19:47 πμ »
ἐπεὶ γὰρ ἔγνω τοῦ ἔτι ζῆν τὸ τεθνάναι αὐτῷ κρεῖττον εἶναι, ὥσπερ οὐδὲ πρὸς τἆλλα τἀγαθὰ προσάντης ἦν, οὐδὲ πρὸς τὸν θάνατον
ἐμαλακίσατο:


αφού έχουμε έναρθρο απαρέμφατο, θα συντάξουμε το ρήμα ως προσωπικό με το τὸ τεθνάναι υποκείμενο και το κρεῖττον κατηγορούμενο σωστά (ο θάνατος καλύτερος από τη ζωή), σωστά;

Και τότε πώς θα χαρακτηρίσουμε τη δοτική αὐτῷ; Δεν μου ταιριάζει κανένα συγκεκριμένο είδος δοτικής προσωπικής. Αναφοράς ίσως (ηθική ή χαριστική δεν μου πάει).

Το πρὸς τἆλλα τἀγαθὰ μπορούμε να τον πούμε εμπρόθετο εναντίωσης και το πρὸς τὸν θάνατον του ενώπιον μεταφορικά (μπροστά στον θάνατο) ή καλύτερα και τα δύο αναφοράς;

Η παραβολική είναι από αυτές με τις οποίες είχαμε πει ότι συγκρίνονται δύο καταστάσεις χωρίς όμως να εκφράζεται τρόπος με τη στενή έννοια του όρου (δηλαδή το νόημα δεν είναι ότι με τον ίδιο τρόπο δεν έδειξε δειλία με τον οποίο δεν ήταν αντίθετο στα άλλα αγαθά, αλλά ότι συμπεριφέρθηκε ανάλογα απέναντι σε καταστάσεις, που θεωρούσε καλές) ;
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1832
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Απάντηση #1473 στις: Ιούνιος 18, 2021, 06:15:07 μμ »
Τη δοτική θα την χαρακτήριζα του κρίνοντος προσώπου (ο Σωκράτης έκρινε πως ο θάνατος ήταν προτιμότερος από τη ζωή), όχι της αναφοράς, διότι δεν φανερώνει πρόσωπο σε σχέση το οποίο ισχύει κάτι χωρίς το πρόσωπο αυτό να συμμετέχει σε ό,τι σημαίνει το ρήμα. Γενικά, πάντως, με τη δοτική δεν πρέπει να είμαστε απόλυτοι· εγώ θα δεχόμουν και τη λύση της χαριστικής ή της ηθικής.

Για τα εμπρόθετα συμφωνώ· θα μπορούσαν όμως να είναι και της αναφοράς;

Για την παραβολική, συμφωνώ απόλυτα· δηλώνεται αναλογία ενεργειών, όχι ο τρόπος αυστηρά.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 22:23:04 »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Απάντηση #1474 στις: Ιούνιος 18, 2021, 10:40:57 μμ »
Τη δοτική θα την χαρακτήριζα του κρίνοντος προσώπου (ο Σωκράτης έκρινε πως ο θάνατος ήταν προτιμότερος από τη ζωή), όχι της αναφοράς, διότι δεν φανερώνει πρόσωπο σε σχέση το οποίο ισχύει κάτι χωρίς το πρόσωπο αυτό να συμμετέχει σε ό,τι σημαίνει το ρήμα. Γενικά, πάντως, με τη δοτική δεν πρέπει να είμαστε απόλυτοι· εγώ θα δεχόμουν και τη λύση της χαριστικής ή της ηθικής.


Τις ίδιες σκέψεις έκανα κι εγώ. Αλλά σκέφτηκα μετά και τα εξής:
Το ότι ήταν κατά την κρίση του Σωκράτη ο θάνατος καλύτερος δεν φαίνεται από το "έγνω"; Γιατί να το δηλώσει ο ομιλητής δεύτερη φορά με μια δοτική του κρίνοντος προσώπου;
Επίσης, μια δοτική χαριστική ή ηθική προσδιορίζει το ρήμα, το οποίο δείχνει μια πράξη ωφέλιμη ή ευχάριστη αντίστοιχα. Εδώ όμως η ιδέα της ωφέλειας προκύπτει από το επίθετο "κρείττον" που εδώ πρέπει να σημαίνει "ωφέλιμο" ή "αρμόζον" (εννοείται σε σχέση με τη φήμη που είχε αποκτήσει βάσει της διδασκαλίας του). Μήπως λοιπόν το "αυτώ" είναι μια δοτική αντικειμενική σε αυτό;
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Συνδεδεμένος erietta

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 3349
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Απάντηση #1475 στις: Ιούνιος 18, 2021, 11:27:08 μμ »
apri, πολύ καλή η πρότασή σου. Το κρείττον όντως με την σημασία ωφέλιμος, κατάλληλος. Πάντως, ο Γρηγορόπουλος δεν το έχει στη λίστα των επιθέτων που συντάσσονται με δοτική αντικειμενική.
« Τελευταία τροποποίηση: Ιούνιος 18, 2021, 11:31:01 μμ από erietta »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Απάντηση #1476 στις: Ιούνιος 19, 2021, 09:26:41 πμ »
Δεν θα μπορούσαν να το έχουν στη λίστα τα συντακτικά γιατί το ''αγαθός'' (και άρα και ο ''κρείττων'') έχει και άλλες σημασίες. Θα μπορούσε όμως να ενταχθεί στην κατηγορία των επιθέτων που σημαίνουν ''ωφέλιμος'', έστω σε κάποια περιβάλλοντα.
Πάντως στο LSJ και στο Adrados, απ' ό,τι είδα τώρα, έχουν σύνταξη του ''αγαθός''  με δοτική προσώπου όταν έχει τέτοια σημασία.

Επίσης, κάτι άλλο που πρόσεξα είναι ότι λίγο πιο κάτω στο κείμενο (εἰ δέ τις τῶν ἀρετῆς ἐφιεμένων ὠφελιμωτέρῳ
τινὶ Σωκράτους συνεγένετο...), ο Ξενοφώντας σχολιάζοντας τη γενναία επιλογή του Σωκράτη επανέρχεται στην ιδέα της ωφέλειας, αυτήν τη φορά προς άλλους ανθρώπους με όμοια ιδανικά.
Είναι σαν να λέει στο όλο χωρίο ότι ο Σωκράτης επέλεξε να δείξει γενναιότητα και στα δύσκολα, γιατί αυτό έκρινε ότι ήταν πιο ωφέλιμο και ταιριαστό στο προσωπικό του προφίλ (αφού έτσι θα έδειχνε συνέπεια μεταξύ έργων και λόγων) αλλά έτσι ωφέλησε και όσους αγαπούν την αρετή ως παράδειγμα προς μίμηση.


ΥΓ. Δείτε κι ένα άλλο χωρίο από το ''Κύρου Ανάβασις'' του Ξενοφώντα όπου η δοτική φαίνεται να έχει την ίδια λειτουργία δίπλα στο ''κρείττω'':
ὑπισχνεῖτο δὲ αὐτῷ, εἰ ἔλθοι, φίλον αὐτὸν Κύρῳ ποιήσειν, ὃν αὐτὸς ἔφη κρείττω ἑαυτῷ νομίζειν τῆς πατρίδος.
« Τελευταία τροποποίηση: Ιούνιος 19, 2021, 01:27:46 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Συνδεδεμένος erietta

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 3349
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Απάντηση #1477 στις: Ιούνιος 19, 2021, 12:46:04 μμ »
Συμφωνώ μαζί σου. Με την ευκαιρία, το λεξικό Adrados υπάρχει on line;

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Απάντηση #1478 στις: Ιούνιος 19, 2021, 01:18:04 μμ »
Ναι, υπάρχει στο Λογείον μαζί με διάφορα άλλα.
https://logeion.uchicago.edu/%E1%BC%80%CE%B3%CE%B1%CE%B8%CF%8C%CF%82

Είναι το DGE.

Δυστυχώς όμως έχει λήμματα μέχρι και το ''δ''. Δεν νομίζω ότι έχει προχωρήσει ακόμα παρακάτω.
Και είναι ισπανικό. Αλλά και να μην ξέρεις ισπανικά, πιστεύω ότι θα καταλάβεις αρκετά. Δεν είναι και τόσο δύσκολη γλώσσα.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Συνδεδεμένος erietta

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 3349
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Απάντηση #1479 στις: Ιούνιος 19, 2021, 05:06:03 μμ »
Σε ευχαριστώ πολύ.

Αποσυνδεδεμένος Maria sak

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 3
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Απάντηση #1480 στις: Ιούλιος 05, 2021, 10:56:02 πμ »
Καλημέρα σας,
Φέτος θα κληθώ να διδάξω Αρχαία Κατεύθυνσης και θα ήθελα να μου προτείνετε κάποιο βοήθημα.
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Αποσυνδεδεμένος Evnikim

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 87
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02
    • Προφίλ
Αλλαγή στον τύπο των ερωτήσεων; Αλλαγή στη μοριοδότηση;
« Απάντηση #1481 στις: Οκτώβριος 06, 2021, 09:32:42 μμ »
Θα ήθελα να θερμοπαρακαλέσω όποιον έχει καταλάβει με βεβαιότητα τί θα ισχύσει φέτος για τα αρχαία, να εξηγήσει και σε μας τους υπόλοιπους. Η συντονίστριά μας εξαφανισμένη κι εδώ και βδομάδες προσπαθώ να καταλάβω αν οι οδηγίες που έχουν έρθει για τις απολυτήριες εξετάσεις της γ' λυκείου θα ισχύσουν και για τις πανελλήνιες. Δηλαδή θα μπαίνουν και ερωτήσεις ανοικτού τύπου πάνω στην εισαγωγή ή  μόνο κλειστού όπως ίσχυε περυσι; Η μοριοδότηση θα είναι 50% γνωστό 50% άγνωστο ή 60% 40% όπως ίσχυε πέρυσι;

« Τελευταία τροποποίηση: Οκτώβριος 06, 2021, 09:50:55 μμ από Evnikim »

Αποσυνδεδεμένος Evnikim

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 87
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02
    • Προφίλ
Απ: Αλλαγή στον τύπο των ερωτήσεων; Αλλαγή στη μοριοδότηση;
« Απάντηση #1482 στις: Οκτώβριος 06, 2021, 10:48:31 μμ »
Θα ήθελα να θερμοπαρακαλέσω όποιον έχει καταλάβει με βεβαιότητα τί θα ισχύσει φέτος για τα αρχαία, να εξηγήσει και σε μας τους υπόλοιπους. Η συντονίστριά μας εξαφανισμένη κι εδώ και βδομάδες προσπαθώ να καταλάβω αν οι οδηγίες που έχουν έρθει για τις απολυτήριες εξετάσεις της γ' λυκείου θα ισχύσουν και για τις πανελλήνιες. Δηλαδή θα μπαίνουν και ερωτήσεις ανοικτού τύπου πάνω στην εισαγωγή ή  μόνο κλειστού όπως ίσχυε περυσι; Η μοριοδότηση θα είναι 50% γνωστό 50% άγνωστο ή 60% 40% όπως ίσχυε πέρυσι;

 :-[  ??? Αν κάποιος γνωρίζει, ας απαντήσει παρακαλώ...

Αποσυνδεδεμένος eran

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 358
  • Φύλο: Άντρας
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« Απάντηση #1483 στις: Οκτώβριος 06, 2021, 11:47:55 μμ »
Ουδείς γνωρίζει και ουδείς ενδιαφέρεται να δώσει μια έγκυρη απάντηση, καθότι το ΙΕΠ έχει άλλα μαλλιά να ξάσει...
Από ό,τι μπορούμε να εικάσουμε πάντως οι οδηγίες αυτές αφορούν τις πανελλαδικές, αφού δεν αναμένονται σε κανένα άλλο μάθημα περαιτέρω οδηγίες, άρα ούτε στα αρχαία. Πορευόμαστε με αυτό που έχουμε.

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1158552
  • Σύνολο θεμάτων: 19199
  • Σε σύνδεση σήμερα: 575
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 20
Επισκέπτες: 519
Σύνολο: 539

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.064 δευτερόλεπτα. 36 ερωτήματα.