Mr_Staind και 2 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.
Και τώρα που το ξανασκέφτομαι Dwrina, ίσως τελικά η γενική αφαιρετική, όταν δηλώνει πρόσωπο, να μην είναι απλό συμπλήρωμα, αλλά έμμεσο αντικείμενο και αυτή η παθητική δομή του ''τέμνω'' να το αποδεικνύει.Άμα το σκεφτείς άλλωστε, το ''αφαιρώ τι τινός'' είναι το αντίστροφο του ''δίδωμι τινί τι''. Και στα δύο η πλάγια πτώση δείχνει το πρόσωπο που επηρεάζεται εμμέσως από την ενέργεια. Γιατί να μην έχουν την ίδια συντακτική λειτουργία;
Η σύνταξή σου με το ἀπαιτεῖται ως απρόσωπο νομίζω πως εκπορεύεται από τη σημασία που δίνουμε στο ρήμα στη ν.ε. γλώσσα. Επίσης, στην ενεργητική δομή υπάρχει κι ένα υποκείμενο (βασιλεύς), που στην παθητική εξαφανίζεται, με αποτέλεσμα το νόημα της πρότασης να γενικεύεται (όπως γίνεται με άλλα παθητικά τριτοπρόσωπα με τελικό απαρέμφατο, όπως: πέπρωται, εἵμαρται κ.τ.ό.), κάτι που δεν ταιριάζει εδώ: το αίτημα για παράδοση των όπλων δεν προβάλλεται ως κάτι γενικό, αλλά εκπορεύεται από συγκεκριμένο πρόσωπο, τον βασιλιά. Επίσης, έψαξα για τον τύπο ἀπαιτεῖται στον 5ο, τον 4ο και τον 3ο π.χ. αι, αλλά πουθενά δεν τον βρήκα ως απρόσωπο· απεναντίας, στον στωικό φιλόσοφο του 3ου αι. Χρύσιππο το βρήκα ως παθητικό με ποιητικό αίτιο (Fragmenta logica et physica, 286.5): ὑπὸ τοῦ Πρωταγόρου τὸν μισθὸν ἀπαιτεῖται (= ὁ Πρωταγόρας ἀπαιτεῖ τὸν μισθόν).Ούτως εχόντων των πραγμάτων, θα έλεγα ότι το ἀπαιτεῖται ως απρόσωπο θα μπορούσε θεωρητικά να σταθεί με δήλωση του ποιητικού αιτίου: ὑπὸ βασιλέως ἀπαιτεῖται παραδοῦναι ἡμᾶς τὰ ὅπλα. Η δήλωση του ποιητικού αιτίου με κάποια τριτοπρόσωπα παθητικά ρήματα (λαμβανόμενα ως απρόσωπα) είναι αποδεκτή: παρὰ πάντων/πρὸς πάντων (ή με απλή δοτ.) ὁμολογεῖται ὅτι... (ή με απαρ.)
Δεν ξέρω αν μπορεί όντως να θεωρηθεί έμμεσο αντικείμενο, πάντως το ότι το πρόσωπο - σύνολο που εκφράζει η γενική επηρεάζεται από την ενέργεια του ρήματος είναι βέβαιο, και μάλιστα στην ουσία αυτό είναι που επηρεάζεται και όχι το μέρος του, οπότε αυτό, ναι, εξηγεί το ότι αυτό τίθεται σε ονομαστική στην παθητική σύνταξη. Ας δεχθούμε λοιπόν αυτό ως εξήγηση του ότι η ενεργητική σύνταξη είναι πράγματι η αντίστοιχη της παθητικής. Θα μείνω όμως με την απορία γιατί δεν το δέχονται ο Schwyzer και ο Goodwin.
Στο '' χθες πήραν της Ελένης το πορτοφόλι'' μιλά για γενική κτητική, αλλά δεν συμφωνώ. Πιστεύω ότι η γενική αντιστοιχεί στον εμπρόθετο ''από+ αιτιατική'' και είναι η παλιά γενική αφαιρετική. Γι αυτό και μπορουμε να πούμε εναλλακτικά και ''της πήραν το πορτοφόλι''.
Με τα ἐπιτάττω όμως και ἐπιτρέπω στέκει η παθητική με απρόσωπο ρήμα και το απαρέμφατο υποκείμενο, όπως λέει ο Γρηγορόπουλος, έτσι δεν είναι;
Μαζί με τα παραπάνω ρήματα, με τα οποία υποκείμενο της παθητικής γίνεται η δοτική, είδα στον Kuhner και τα ἐπιστέλλω και πιστεύω , τα οποία δεν θυμάμαι να έχω δει να αναφέρονται αλλού. Και ο Kuhner γράφει "κ.λπ." Δηλαδή, υπάρχουν και άλλα με τα οποία υποκείμενο της παθητικής γίνεται η δοτική; Αυτά τώρα πρέπει να τα δώσω όλα στους μαθητές ή να περιοριστώ στα γνωστά ἐπιτρέπω, ἐπιτάσσω, τα οποία αναφέρει και το ψηφιακό βοήθημα;
Για κτητική μιλάει;;; Ε, όχι! Αυτό που λες εσύ είναι το λογικό. Για αυτό όμως ίσως κάποιοι και στην ενεργητική σύνταξη που συζητούσαμε θεωρούν τη γενική κτητική. Υπάρχουν κάποια μεγάλα ονόματα φιλολόγων, των οποίων τις θέσεις θα έπρεπε κανονικά να μπορούμε να εμπιστευτούμε. Πώς να μπούμε όμως στο μυαλό τους και να εξηγήσουμε κάποιες περίεργες θέσεις τους, όπως αυτή της Φιλιππάκη; Πώς κτητική;
Στο "οἱ Τριάκοντα λέγουσι ὅτι σφεῖς τοῦτον ὑπάγουσι" η αντωνυμία αναφέρεται στο υποκείμενο άλλης πρότασης, άρα έχεις έμμεση αυτοπάθεια. Στο "οἱ Τριάκοντα λέγουσι σφᾶς τοῦτον ὑπάγειν", η αντωνυμία αναφέρεται στο υποκείμενο της πρότασης στην οποία ανήκει το απαρέμφατο, άρα έχεις άμεση αυτοπάθεια.Αν το "σφας" ήταν το αντικείμενο του απαρεμφάτου, τότε θα έψαχνες να δεις αν αναφέρεται στο υποκείμενο του απαρεμφάτου (άμεση αυτοπάθεια) ή στο υποκείμενο του ρήματος (έμμεση αυτοπάθεια).Δηλαδή, ψάχνεις τον όρο αναφοράς σε επίπεδο φράσης (απαρεμφατικής/μετοχικής), μόνο όταν η αντωνυμία παίζει κάποιο άλλο ρόλο πλην του υποκειμένου της φράσης. Αν είναι αυτή το υποκείμενο της φράσης, τότε ψάχνεις αν συμπίπτει με το υποκείμενο της πρότασης. Ομοίως, αν μια αντωνυμία είναι υποκείμενο της πρότασης, ψάχνεις τον όρο αναφοράς της στην πρόταση από την οποία εξαρτάται.Τουλάχιστον, εγώ αυτά έχω καταλάβει.