*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη  (Αναγνώστηκε 683236 φορές)

0 μέλη και 7 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5918
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #532 στις: Νοεμβρίου 12, 2014, 07:19:19 pm »
Στη δική μου βιβλιογραφία δεν βρήκα κάτι συγκεκριμένο για τη μορφή και την πτώση του υποκειμένου του απαρεμφάτου σ' αυτές τις συντάξεις. Την αντωνυμική μορφή είναι αλήθεια πως δεν την σκέφτηκα, αλλά μου ήρθε αυτόματα στο μυαλό· τώρα που το ξαναείδα, νομίζω πως αυτό που λες (τοὺς δοκοῦντας) είναι πιο σωστό.
Όσο για την πτώση, σίγουρα η αιτιατική δεν αμφισβητείται. Ωστόσο, μου έκανε εντύπωση αυτό που γράφει ο
« Τελευταία τροποποίηση: Νοεμβρίου 13, 2014, 07:09:21 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 10:55:59 »

Αποσυνδεδεμένος labr0s

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 282
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #533 στις: Νοεμβρίου 18, 2014, 11:48:35 pm »
Ερώτηση προς όλους τους συναδέλφους. Αφορά τον πλάγιο λόγο. Όταν στον ευθύ λόγο η πρόταση εκφέρεται με δυνητική οριστική, δυνητική υποτακτική, δυνητική ευκτική, και εξαρτάται από ιστορικό χρόνο οι εγκλίσεις αυτές παραμένουν ίδιες στον πλάγιο;;

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5918
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #534 στις: Νοεμβρίου 19, 2014, 11:18:38 am »
Oι δυνητικές εγκλίσεις διατηρούνται στον πλάγιο λόγο.
Δυνητική υποτακτική δεν υπάρχει. Η υποτακτική όλων των χρόνων (με ή χωρίς το αοριστολογικό ἄν), μετά από παρελθοντική εξάρτηση, μετατρέπεται συνήθως σε ευκτική του πλαγίου λόγου (χωρίς το ἄν), χωρίς όμως αυτό να είναι και υποχρεωτικό.

Για τις αλλαγές στις εγκλίσεις δες αναλυτικά εδώ:
 http://perseus.uchicago.edu/cgi-bin/philologic/getobject.pl?c.28:4:98.NewPerseusMonographs
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 477
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #535 στις: Νοεμβρίου 19, 2014, 01:55:38 pm »
Παιδιά, καλησπέρα!
Να ρωτήσω κάτι: εάν έχουμε τη φράση: εγώ δέομαι υμάς ηγείσθαι τούτους είναι χείρους: μιλάμε για ετεροπροσωπία και στη σχέση ρήματος-απαρεμφάτου και στη σχέση απαρεμφάτου ηγείσθαι-απαρεμφάτου είναι;
Επίσης, εάν το υποκείμενο του 2ου απαρεμφάτου ήταν πάλι το εγώ νοηματικά, τότε το υποκείμενο του 2ου απαρεμφάτου (του είναι) θα έμπαινε σε ονομαστική (εγώ) ή σε αιτιατική (εμέ);

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 10:55:59 »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5918
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #536 στις: Νοεμβρίου 19, 2014, 03:07:06 pm »
Παιδιά, καλησπέρα!
Να ρωτήσω κάτι: εάν έχουμε τη φράση: εγώ δέομαι υμάς ηγείσθαι τούτους είναι χείρους: μιλάμε για ετεροπροσωπία και στη σχέση ρήματος-απαρεμφάτου και στη σχέση απαρεμφάτου ηγείσθαι-απαρεμφάτου είναι;


Moagniko, δεν νομίζω ότι η πρόταση που παραθέτεις, θα λεγόταν έτσι στα αρχαία. Είσαι σίγουρη ότι τη βρήκες έτσι;

Μου φαίνεται πιο πιθανό να είχε την εξής μορφή:
"δέομαι ὑμῶν τούτους ἡγεῖσθαι χείρους εἶναι"

Το υποκείμενο του "ηγείσθαι" είναι το εννοούμενο "υμάς".
Το υποκείμενο του "είναι" είναι το "τούτους".


Επίσης, εάν το υποκείμενο του 2ου απαρεμφάτου ήταν πάλι το εγώ νοηματικά, τότε το υποκείμενο του 2ου απαρεμφάτου (του είναι) θα έμπαινε σε ονομαστική (εγώ) ή σε αιτιατική (εμέ);


Δεν καταλαβαίνω τι εννοείς ακριβώς.


Αν αναφέρεσαι στο υποκείμενο απαρεμφάτου σε ταυτοπροσωπία, τότε αν δηλωνόταν για λόγους έμφασης/αντιδιαστολής, θα ήταν σε αιτιατική (εμέ).
π.χ Ηγούμαι εμέ φαύλον είναι

Αν παραλειπόταν ως ευκόλως εννοούμενο (π.χ ηγούμαι φαύλος είναι), τότε είθισται -ειδικά στα ελληνικά συντακτικά αυτή είναι η καθιερωμένη άποψη- να εννοείται σε ονομαστική.

Υπάρχει, βέβαια,  και μια άλλη άποψη (π.χ από τον Phillip Buttman) που δικαιολογεί διαφορετικά -και κατά τη γνώμη μου, ορθότερα- την ονομαστική του κατηγορουμένου στην ταυτοπροσωπία, ως προϊόν έλξης.
Όμως, επειδή έχω την εντύπωση ότι το όλο θέμα σε ενδιαφέρει για να το διδάξεις σε σχολείο, άσε αυτήν την άποψη κατά μέρος γιατί πιθανολογώ ότι στο τέλος και εσύ θα μπερδευτείς και οι μαθητές σου, δεδομένου ότι οι περισσότεροι φιλόλογοι μάλλον την αγνοούν.

« Τελευταία τροποποίηση: Νοεμβρίου 19, 2014, 03:27:33 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος labr0s

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 282
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #537 στις: Νοεμβρίου 25, 2014, 12:43:24 pm »
Καλημέρα συνάδελφοι. Ήθελα τη γνώμη σας όσον αφορά το αδίδακτο κείμενο. Ποιες μετατροπές πρέπει να διδάξω στο συντακτικό για να θεωρούμαι καλυμμένος. Ρωτώ για την τελευταία άσκηση του συντακτικού, που είναι είτε πλάγιος λόγος είτε υποθετικός λόγος κλπ. Ανάλυση μετοχών, ανάλυση ρηματικών επιθέτων, ενεργητική παθητική σύνταξη πρέπει να διδαχθούν; Τι άλλο πρέπει να διδαχθεί όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα (το τελευταίο) πέραν των παραπάνω;

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1940
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #538 στις: Νοεμβρίου 25, 2014, 03:27:54 pm »
Καλημέρα συνάδελφοι. Ήθελα τη γνώμη σας όσον αφορά το αδίδακτο κείμενο. Ποιες μετατροπές πρέπει να διδάξω στο συντακτικό για να θεωρούμαι καλυμμένος. Ρωτώ για την τελευταία άσκηση του συντακτικού, που είναι είτε πλάγιος λόγος είτε υποθετικός λόγος κλπ. Ανάλυση μετοχών, ανάλυση ρηματικών επιθέτων, ενεργητική παθητική σύνταξη πρέπει να διδαχθούν; Τι άλλο πρέπει να διδαχθεί όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα (το τελευταίο) πέραν των παραπάνω;
Το μήνυμά σου είναι κάπως ασαφές. Σε ποια "τελευταία άσκηση του συντακτικού" και σε ποιο "συγκεκριμένο θέμα (το τελευταίο)" αναφέρεσαι; Μήπως στο αδίδακτο των πανελλαδικών του 2014;

Εγώ δεν θέλω να αναφερθώ στο συγκεκριμένο κείμενο αλλά γενικά. Και πιστεύω πως πρέπει να διδαχθούν όλες οι μετατροπές για τις οποίες μιλάς, θα πρόσθετα δε και την σύμπτυξη δευτερευουσών προτάσεων σε ισοδύναμες μετοχές.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος labr0s

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 282
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #539 στις: Νοεμβρίου 25, 2014, 11:17:00 pm »
Αναφέρομαι στο αδίδακτο στην τελευταια άσκηση που βάζουν πάντα στις πανελλήνιες, η οποία είναι συνήθως πλάγιος κλπ

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1940
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #540 στις: Νοεμβρίου 26, 2014, 02:16:42 pm »
Αναφέρομαι στο αδίδακτο στην τελευταια άσκηση που βάζουν πάντα στις πανελλήνιες, η οποία είναι συνήθως πλάγιος κλπ
Πιστεύω ότι οποιαδήποτε άσκηση μετασχηματισμού από αυτές που αναφέραμε μπορεί να "πέσει".
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 477
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #541 στις: Δεκεμβρίου 02, 2014, 01:18:32 pm »
Το υποκείμενο του "ηγείσθαι" είναι το εννοούμενο "υμάς".
Το υποκείμενο του "είναι" είναι το "τούτους".

Χίλια ευχαριστώ! Ναι, έκανα λάθος. Είναι υμάς κι όχι υμών.
Σχετικά με τα υποκείμενα των δύο απαρεμφάτων εννοώ. Εφόσον είναι διαφορετικά, μιλάμε πάλι για ετεροπροσωπία και μεταξύ δύο απαρεμφάτων;

Επίσης, η γενική στη φράση "ένδειαν των επιτηδείων" από τον Ξενοφώντα δεν είναι γενική αντικειμενική; (εγώ δέομαι των επιτηδείων) Η λέξη ένδεια δηλώνει στέρηση και θέλει γενική αντικειμενική. Κάποιοι λένε ότι είναι γενική υποκειμενική.
« Τελευταία τροποποίηση: Δεκεμβρίου 02, 2014, 01:21:54 pm από moagniko »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5918
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #542 στις: Δεκεμβρίου 02, 2014, 03:19:49 pm »
Σχετικά με τα υποκείμενα των δύο απαρεμφάτων εννοώ. Εφόσον είναι διαφορετικά, μιλάμε πάλι για ετεροπροσωπία και μεταξύ δύο απαρεμφάτων;

Eτεροπροσωπία έχουμε και εκεί, αλλά δεν είθισται να τη δηλώνουμε. Συνήθως αναφέρουμε την ετεροπροσωπία στα υποκείμενα ρήματος και απαρεμφάτου.


Επίσης, η γενική στη φράση "ένδειαν των επιτηδείων" από τον Ξενοφώντα δεν είναι γενική αντικειμενική; (εγώ δέομαι των επιτηδείων) Η λέξη ένδεια δηλώνει στέρηση και θέλει γενική αντικειμενική. Κάποιοι λένε ότι είναι γενική υποκειμενική.

Ποιοι είναι αυτοί οι κάποιοι;  ::)
Τέλος πάντων, γενική αντικειμενική είναι για τους λόγους που εξηγείς. :)
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 477
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #543 στις: Δεκεμβρίου 02, 2014, 04:15:24 pm »
Eτεροπροσωπία έχουμε και εκεί, αλλά δεν είθισται να τη δηλώνουμε. Συνήθως αναφέρουμε την ετεροπροσωπία στα υποκείμενα ρήματος και απαρεμφάτου.


Ποιοι είναι αυτοί οι κάποιοι;  ::)
Τέλος πάντων, γενική αντικειμενική είναι για τους λόγους που εξηγείς. :)

Ευχαριστώ! Είναι κάποιοι φιλόλογοι! Δηλ. τα τρόφιμα λείπουν!
Το δέομαι όμως, ούτως ή άλλως, δεν έχει πάντα ενεργητική σημασία;
« Τελευταία τροποποίηση: Δεκεμβρίου 02, 2014, 04:16:58 pm από moagniko »

Αποσυνδεδεμένος steven_seagal

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 978
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #544 στις: Δεκεμβρίου 04, 2014, 11:05:02 pm »
εἴ τις
ἱκανὸς ὢν τοὺς στεφανίτας ἀγῶνας νικᾶν καὶ διὰ τοῦτο αὐτός  τε τιμᾶσθαι καὶ τὴν πατρίδα ἐν τῇ Ἑλλάδι εὐδοκιμωτέραν
ποιεῖν μὴ θέλοι ἀγωνίζεσθαι, ποῖόν τινα τοῦτον νομίζοις ἂν  τὸν ἄνδρα εἶναι;

Πως θα κάνατε σύνταξη και μετάφραση την υπογραμμισμένη πρόταση;

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Απάντηση #545 στις: Δεκεμβρίου 04, 2014, 11:50:59 pm »
 τι είδους άνθρωπος θα πίστευες ότι είναι αυτός ο άντρας;
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

 

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32871
  • Τελευταία: Arleta30
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1182512
  • Σύνολο θεμάτων: 19472
  • Σε σύνδεση σήμερα: 654
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 11
Επισκέπτες: 649
Σύνολο: 660

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.049 δευτερόλεπτα. 34 ερωτήματα.