*

Αποστολέας Θέμα: Λατινικά Γ' Λυκείου  (Αναγνώστηκε 643220 φορές)

Dwrina και 6 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος non-stop

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 210
  • Φύλο: Γυναίκα
  • hellooooo!!!
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #630 στις: Οκτώβριος 30, 2013, 10:28:23 πμ »
Η κατάσταση περιπλέχτηκε περισσότερο.... Το θέμα είναι τι λέμε στα παιδιά... το siccis oculis η καθηγήτρια του σχολείου τους το είπε επιθετικό. Στις πανελληνιες θεωρούν και τα δύο σωστά;;; Μήπως ξέρει κάποιος διορθωτής;;

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 23:31:58 »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5693
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #631 στις: Οκτώβριος 30, 2013, 10:40:50 πμ »
Tραβηγμένο το βλέπω να το πούμε επιθετικό. Αφού το ίδιο το κείμενο υπονοεί ότι τη μια έκλαιγε και τη μια είχε στεγνά μάτια. Άρα, μιλάμε καθαρά για παροδική ιδιότητα των ματιών.
Είναι δυνατόν διορθωτής να πιστεύει το αντίθετο; ::)
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1839
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #632 στις: Οκτώβριος 30, 2013, 11:48:58 μμ »
Άρα, η ιδιαίτερη έννοια του omnis  προκύπτει από τα συμφραζόμενα κάθε φορά (αφού δεν υπάρχει άρθρο για να μας βοηθήσει). Ευχαριστώ. :D
Γενικά μιλώντας, το totus αναφέρεται σε ένα αντικείμενο το οποίο προσδιορίζει στην ολότητά του, ενώ το omnis (ιδιαίτερα στον πληθυντικό) αναφέρεται σε πολλά αντικείμενα. Γι' αυτό και θα δούμε πολλές φορές το omnes homines αλλά ποτέ το toti homines. H διάκριση όμως αυτή είναι πολύ χοντρική· καμιά φορά, στον πληθυντικό, το toti προκαλεί ερμηνευτικά προβλήματα, καθώς μπορεί να ισοδυναμεί ή όχι με το omnes. Π.χ. Cic. div. 2.121 totas noctes somniamus, όπου η αγγλική μετάφραση (ίσως ακριβέστερη της ελληνικής) του totas noctes αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στο "every night" και στο "whole nights through". Άλλοτε πάλι το toti ισοδυναμεί απόλυτα με το omnes. Π.χ. Apul. 7.12 totos...hostes tuos...captivos habebis (= όλους τους εχθρούς σου...).
Γιατί; Η πρόταση είναι "Cimon incidit in eandem invidiam quam pater suus" (=ο Κίμων περιέπεσε στο ίδιο μίσος που είχε πέσει ο πατέρας του) και εξετάζουμε αν η ιδιότητα που αποδίδεται στο μίσος (όχι το ίδιο το μίσος) είναι προσωρινή ή όχι.
Τι είναι αυτό, λοιπόν,  που σε κάνει να πιστεύεις ότι η ταυτότητα του μίσους με το μίσος που γνώρισε ο πατέρας είναι προσωρινή, ώστε να μιλήσεις για κατηγορηματικό προσδιορισμό; ::)
Σχετικά με την idem δεν μπορώ να βρω έναν καλό λόγο για να την θεωρήσω κατηγορηματικό προσδιορισμό. Χρειάζονται, ίσως, και άλλων τα φώτα.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1839
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #633 στις: Οκτώβριος 31, 2013, 12:05:11 πμ »
Η κατάσταση περιπλέχτηκε περισσότερο.... Το θέμα είναι τι λέμε στα παιδιά... το siccis oculis η καθηγήτρια του σχολείου τους το είπε επιθετικό. Στις πανελληνιες θεωρούν και τα δύο σωστά;;; Μήπως ξέρει κάποιος διορθωτής;;
Το siccis είναι αποκλειστικά και μόνο κατηγορηματικός προσδιορισμός, όπως έγραψε και η apri, καθώς εκφράζει ξεκάθαρα παροδική ιδιότητα: μόνο όταν επέστρεφε τα μάτια της ήταν στεγνά, αφού πριν έκλαιγε. Γι' αυτό και μεταφράζουμε: "με τα μάτια της στεγνά" ή, έστω, "με μάτια στεγνά", ποτέ όμως "με τα στεγνά της μάτια". Αυτό λέμε και στα παιδιά. Το ότι υπάρχουν καθηγητές ή καθηγήτριες που χαρακτηρίζουν το επίθετο αυτό ως επιθετικό προσδιορισμό, δεν με παραξενεύει καθόλου, διότι υπάρχουν ακόμη πολλοί που πιστεύουν ότι στη Λατινική δεν υπάρχουν κατηγορηματικοί προσδιορισμοί (!) εκτός, ίσως, από κάποιες στερεότυπες λέξεις. Τώρα, το τι θα δεχτούν στις πανελλήνιες, άγνωστο! Σύμφωνα με τις συνήθειές τους, μάλλον θα δεχτούν και τα δύο ως ορθά, αν και αυτό είναι προδήλως αντιεπιστημονική στάση. Άλλωστε, σε τέτοιου είδους μεσοβέζικες λύσεις μάς έχουν συνηθίσει και στο παρελθόν οι "φωστήρες" της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων...

Καληνύχτα προς το παρόν!
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 23:31:58 »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5693
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #634 στις: Οκτώβριος 31, 2013, 11:17:37 πμ »
Γενικά μιλώντας, το totus αναφέρεται σε ένα αντικείμενο το οποίο προσδιορίζει στην ολότητά του, ενώ το omnis (ιδιαίτερα στον πληθυντικό) αναφέρεται σε πολλά αντικείμενα. Γι' αυτό και θα δούμε πολλές φορές το omnes homines αλλά ποτέ το toti homines. H διάκριση όμως αυτή είναι πολύ χοντρική·

Και εγώ αυτό διάβαζα. Προφανώς, επειδή η διάκριση είναι κάπως λεπτή, και οι ίδιοι οι Ρωμαίοι κάποιες φορές τα χρησιμοποιούσαν αδιακρίτως. Κάτι αντίστοιχο πρέπει να ίσχυε και στα αρχαία ελληνικά με τα "όλος" και "πας".


Το ότι υπάρχουν καθηγητές ή καθηγήτριες που χαρακτηρίζουν το επίθετο αυτό ως επιθετικό προσδιορισμό, δεν με παραξενεύει καθόλου, διότι υπάρχουν ακόμη πολλοί που πιστεύουν ότι στη Λατινική δεν υπάρχουν κατηγορηματικοί προσδιορισμοί (!) εκτός, ίσως, από κάποιες στερεότυπες λέξεις.

Η αλήθεια είναι και πως στα ξένα συντακτικά των λατινικών δεν θυμάμαι να γίνεται διάκριση σε επιθετικούς και κατηγορηματικούς προσδιορισμούς, ίσως επειδή δεν διακρίνονται μορφολογικά στα λατινικά (λόγω έλλειψης άρθρων). Ωστόσο, κάποιες περιπτώσεις κάνουν μπαμ ότι είναι κατηγορηματικοί από το νόημα (όπως καλή ώρα το siccis occulis), οπότε δεν βλέπω γιατί να μην τους λέμε έτσι. ::)
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #635 στις: Οκτώβριος 31, 2013, 03:14:53 μμ »
Η idem δεν ειναι παντοτε κατηγορηματικος προσδιορισμος. Αλλά δεν μπορω να δεχτω πως είναι παντοτε και μόνο επιθετικος. Συντακτικα λατινικων  παλια (και παντως απο τα καλυτερα, την δινουν και ως κατηγορηματικο)
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5693
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #636 στις: Οκτώβριος 31, 2013, 03:26:47 μμ »
Η idem δεν ειναι παντοτε κατηγορηματικος προσδιορισμος. Αλλά δεν μπορω να δεχτω πως είναι παντοτε και μόνο επιθετικος. Συντακτικα λατινικων  παλια (και παντως απο τα καλυτερα, την δινουν και ως κατηγορηματικο)

Παραδείγματα;

Μου κάνει εντύπωση, γιατί το idem ισοδυναμεί με το αρχαιοελληνικό "ο αυτός=ίδιος"  (π.χ ὁ αὐτὸς λόγος: επιθετικός προσδιορισμός) και το ipse με το αρχαιοελληνικό "αυτός= ο ίδιος ο" (π.χ αὐτὸς ὁ Περσῶν βασιλεὺς: κατηγορηματικός προσδιορισμός).

Γιατί τα παλιά συντακτικά αποδίδουν στο idem διττό ρόλο; ::) Μήπως γίνεται κάποια σύγχυση;

« Τελευταία τροποποίηση: Οκτώβριος 31, 2013, 03:40:38 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #637 στις: Οκτώβριος 31, 2013, 03:37:20 μμ »
εφερα, δεν εχει αλλο....Κοιταξα σε Μπαχαράκη και Κανελλόπουλου
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5693
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #638 στις: Οκτώβριος 31, 2013, 04:04:30 μμ »
εφερα, δεν εχει αλλο....Κοιταξα σε Μπαχαράκη και Κανελλόπουλου

Αυτό που παρέθεσες όμως δεν ήταν καθόλου πειστικό, οπότε η άποψη τους είναι μάλλον αβάσιμη.
Στον Κακριδή που κοίταξα πάντως, δεν αναφέρεται το idem στους κατηγορηματικούς προσδιορισμούς.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος LENA2061

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #639 στις: Νοέμβριος 01, 2013, 05:06:59 μμ »
Καλησπέρα, μήπως ξέρει κανείς πού μπορώ να βρω το τεύχος λύσεων από το βοήθημα  Μπαχαράκη στα Λατινικά?? Έχω το βιβλίο, αλλά δεν έχω τις απαντήσεις των ασκήσεων..
Ευχαριστώ!
Κι είναι λέω ο παράδεισος για μας,
 αγάπη μου μικρή,
να μοιραζόμαστε τούτη την κόλαση μαζί...

Αποσυνδεδεμένος Μαίρη Κ.

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 131
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ 02
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #640 στις: Νοέμβριος 01, 2013, 09:33:02 μμ »
Αναφέρεσαι στο μεγάλο καφέ-κόκκινο βιβλίο της Δήμητρας Μπαχαράκη?το τεύχος λύσεων διατίθεται δωρεάν μαζί με το βιβλίο....
Λατρεμένο το απαγορευμένο.....

“Δεν υπάρχουν ιδέες - υπάρχουν μονάχα άνθρωποι που κουβαλούν τις ιδέες - κι αυτές παίρνουν το μπόι του ανθρώπου που τις κουβαλάει.”
 ― Νίκος Καζαντζάκης, The Fratricides

Αποσυνδεδεμένος LENA2061

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #641 στις: Νοέμβριος 02, 2013, 12:50:14 μμ »
Ναι, σ'αυτό αναφέρομαι, αλλά δυστυχώς το έχω φωτοτυπημένο και δεν έχω τις λύσεις..
Ξέρετε αν μπορώ να το βρώ κάπου??
Κι είναι λέω ο παράδεισος για μας,
 αγάπη μου μικρή,
να μοιραζόμαστε τούτη την κόλαση μαζί...

Αποσυνδεδεμένος Μαίρη Κ.

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 131
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ 02
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #642 στις: Νοέμβριος 02, 2013, 02:58:26 μμ »
Ξεχωριστά νομίζω ότι δύσκολα θα το βρεις γιατί το τεύχος λύσεων συνοδεύει το βοήθημα...
Λατρεμένο το απαγορευμένο.....

“Δεν υπάρχουν ιδέες - υπάρχουν μονάχα άνθρωποι που κουβαλούν τις ιδέες - κι αυτές παίρνουν το μπόι του ανθρώπου που τις κουβαλάει.”
 ― Νίκος Καζαντζάκης, The Fratricides

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1839
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #643 στις: Νοέμβριος 03, 2013, 08:41:58 μμ »
Η αλήθεια είναι και πως στα ξένα συντακτικά των λατινικών δεν θυμάμαι να γίνεται διάκριση σε επιθετικούς και κατηγορηματικούς προσδιορισμούς, ίσως επειδή δεν διακρίνονται μορφολογικά στα λατινικά (λόγω έλλειψης άρθρων). Ωστόσο, κάποιες περιπτώσεις κάνουν μπαμ ότι είναι κατηγορηματικοί από το νόημα (όπως καλή ώρα το siccis occulis), οπότε δεν βλέπω γιατί να μην τους λέμε έτσι. ::)
Ούτε και των αρχαίων Ελληνικών τα ξένα Συντακτικά δεν κάνουν λόγο για επιθετικούς και κατηγορηματικούς προσδιορισμούς, όπως γίνεται στα ελληνικά. Οι ξένοι προτιμούν να μιλάνε (και για τα αρχαία Ελληνικά και για τα Λατινικά) για attributive position και για predicative position, καθώς και για attributive adjectives και predicate adjectives. Ειδικά με τα predicate adjectives/nouns γίνεται μύλος σε σχέση με τη δική μας ορολογία. Σ' αυτά περιλαμβάνουν και τα δικά μας απλά και τα επιρρηματικά κατηγορούμενα. Θεωρούν δηλαδή ότι όλα αυτά βρίσκονται σε κατηγορηματική θέση. Για να μην μακρηγορώ, δες τον Smyth, 910-915.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32288
  • Τελευταία: Dialeimma
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159607
  • Σύνολο θεμάτων: 19212
  • Σε σύνδεση σήμερα: 497
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 16
Επισκέπτες: 443
Σύνολο: 459

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.099 δευτερόλεπτα. 37 ερωτήματα.