0 μέλη και 12 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.
Αλλά ο αφηγητής Ξενοφών με τη χρήση της ευκτικής ενημερώνει τον αναγνώστη ότι τελικά δεν έγινε έτσι: στο 4.6.3 αποκαλύπτεται ότι ο προεστός εγκατέλειψε έναν γιο στο ελληνικό στράτευμα, ο οποίος δεν επέστρεψε ποτέ στον πατέρα του (Πλεισθένης δὲ ἠράσθη τοῦ παιδὸς καὶ οἴκαδε κομίσας πιστοτάτῳ ἐχρῆτο.). Έτσι η αλήθεια του περιεχομένου της δευτερεύουσας δεν επιβεβαιώνεται, αφού ο πατέρας τελικά στερήθηκε ένα παιδί του εξαιτίας της εμπλοκής του με τους Έλληνες.
Την ερμηνεία σου αυτή για τη συγκεκριμένη πρόταση ομολογώ πως τη βρίσκω πολύ λογική. Δεν μπορώ δηλαδή να δεχτώ ότι ο Ξενοφών απορρίπτει συνολικά την εγκυρότητα του περιεχομένου της πρότασης που ο ίδιος διατύπωσε, εκτός αν δεν θυμάται καν αν τη διατύπωσε ή όχι. Αλλά το να μη θυμάται αν χρησιμοποίησε αυτές ακριβώς τις λέξεις ή αν χρησιμοποίησε άλλες, αυτό μου φαίνεται πως έχει λογική στήριξη. Αν ισχύει αυτό, τότε έχουμε να κάνουμε με μια ερμηνεία της ε.π.λ. που με οδηγεί ξανά στη σκέψη που έκανα στην προηγούμενη ανάρτησή μου, ότι δηλαδή η κάθε περίπτωση πρέπει να ερμηνεύεται ως μοναδική και διακριτή.
Από την άλλη, αυτό που λες, ότι μέσω της ευκτικής "Πιθανότατα, εννοεί" (ο Θουκυδίδης) "ότι δεν ξέρει αν διατυπώθηκε έτσι, μ' αυτά τα λόγια" (η κατηγορία), είναι μια ερμηνεία που σημαίνει απλώς ότι ο ιστορικός δεν μπορούσε να ξέρει την ακριβέστατη δυνατή διατύπωση της κατηγορίας και χρησιμοποίησε την ευκτική ως μέσον για να φανερώσει αυτή την "αδυναμία" του. Αν όμως υποθέσουμε πως γνώριζε τη διατύπωση αυτή, πώς νομίζεις ότι θα εξέφραζε τη διαφωνία του με τις αιτιάσεις κατά του Περικλή, αν όχι με την ευκτική; …...νομίζω πως αυτή η ερμηνεία δεν ταιριάζει στην αιτιολόγηση της ε.π.λ. της αιτιολογικής πρότασης στον Θουκυδίδη.
Αν ισχύει αυτό, δεν εξηγείται όμως, όπως είπα, το γιατί όμως δεν εμφανίζεται ευκτική μετά από ρήμα αρκτικού χρόνου. Παραθέτω από Ιπποκρ. Περί ἀρχαίας ἰατρικῆς, 20: Λέγουσι δέ τινες ἰητροὶ καὶ σοφισταί, ὡς οὐκ εἴη δυνατὸν ἰητρικὴν εἰδέναι ὅστις μὴ οἶδεν ὅ τί ἐστιν ἄνθρωπος
Παραθέτω από Ιπποκρ. Περί ἀρχαίας ἰατρικῆς, 20: Λέγουσι δέ τινες ἰητροὶ καὶ σοφισταί, ὡς οὐκ εἴη δυνατὸν ἰητρικὴν εἰδέναι ὅστις μὴ οἶδεν ὅ τί ἐστιν ἄνθρωπος
Δεν αποκλείεται να έχουμε ευκτική του π.λ. από αρκτικό χρόνο, υπό την προϋπόθεση ότι αυτός ο αρκτικός χρόνος με κάποιον τρόπο έχει να κάνει και με το παρελθόν (και δεν αναφέρομαι στον ιστορικό ενεστώτα). Από τον παρακείμενο λ.χ. μπορεί να εξαρτηθεί δευ/σα πρόταση με ε.π.λ., αφού ο χρόνος αυτός συνδέεται και με το παρελθόν: Ξενοφ. ΚΑ VII, 6, 43 λέγει [ιστορ. ενεστ.] ὅτι ἀκήκοε Πολυνίκου ὡς ... σαφῶς ἀποθανοῖτο ὑπὸ Θίβρωνος. Αλλά και με εξάρτηση από ενεστώτα: Ξενοφ. ΚΠ, VIII, 2, 14 καὶ λόγος δὲ αὐτοῦ ἀπομνημονεύεται ὡς λέγοι παραπλήσια ἔργα εἶναι νομέως ἀγαθοῦ καὶ βασιλέως ἀγαθοῦ. Εδώ υπονοείται ότι ο λόγος αυτός έχει και στο παρελθόν συχνά ειπωθεί. Το ίδιο πιστεύω ότι ισχύει και στο παράδειγμα από τον Ιπποκράτη.
Με εξάρτηση από λεκτικό ρήμα θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, δηλ. να μην υπάρχει κάποια συσχέτιση με το παρελθόν;
όχι, αλλά μπορεί να το έλεγε και πριν και όχι μόνο τώρα. Εννοώ ότι έτσι μπορούμε πάντοτε να θεωρούμε κάθε Ενεστώτα αναφερόμενο και στο παρελθόν, όπως συμβαίνει με τον Παρακείμενο. Μπορούμε; Υπάρχει διαφοροποίηση;
Για εμένα, η μόνη καθαρή περίπτωση που έχουμε ευκτική σε εξαρτημένη πρόταση σε μη παρελθοντικό περιβάλλον είναι το είδος του υποθετικού λόγου που εκφράζει απλή σκέψη του λέγοντος.
Τώρα θυμήθηκα ότι υπάρχει και άλλη ευκτική η οποία αναφέρεται (και στο σχολικό Συντακτικό) ως εκφράζουσα υποκειμενικό σκοπό – απλή σκέψη μετά από ρήμα αρκτικού χρόνου, αυτή των τελικών προτάσεων, με παραδείγματα ἴσως δέ που ἢ ἀποσκάπτει τι ἢ ἀποτειχίζει, ὡς ἄπορος εἴη ἡ ὁδός και ἔστ᾽ οὖν ὅπως Ἄλκηστις ἐς γῆρας μόλοι; (αυτό το έχει ο Γρηγορόπουλος) . Συμφωνείς με την ερμηνεία της ευκτικής στα παραπάνω παραδείγματα;