loulou και 5 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.
Παράθεση από: Ντινάκι στις Μαρτίου 29, 2013, 12:31:26 amΚαι τους φυγάδας εκέλευσε συν αυτω στρατεύεσθαιΑπό πλάγιο λόγο θέλω να το μετατρέψω σε ευθύ, θα το κάνω κύρια πρόταση επιθυμίας...όμως δεν μπορώ να καταλάβω σε ποια έγκλιση θα βάλω το ρήμα αφού μέλλοντα δεν έχει ούτε η υποτακτική ούτε η προστακτικήΜήπως θα πρέπει να γίνει στην οριστική;Δεν έχει θέση ο μέλλοντας εδώ. Το απαρ. στρατεύεσθαι είναι ενεστώτα, οπότε θα μετατρέψεις σε προστακτική ενεστώτα. Ο ευθύς λόγος θα είναι: "σὺν ἐμοὶ στρατεύεσθε".
Και τους φυγάδας εκέλευσε συν αυτω στρατεύεσθαιΑπό πλάγιο λόγο θέλω να το μετατρέψω σε ευθύ, θα το κάνω κύρια πρόταση επιθυμίας...όμως δεν μπορώ να καταλάβω σε ποια έγκλιση θα βάλω το ρήμα αφού μέλλοντα δεν έχει ούτε η υποτακτική ούτε η προστακτικήΜήπως θα πρέπει να γίνει στην οριστική;
χωρίς όμως να αποκλείεται και η άλλη σύνταξη: "παρῄνει πρέσβεις ἡμᾶς πέμπειν" (στο συγκεκριμένο παράδειγμα δεν υπάρχει πιθανότητα σύγχυσης σχετικά με το υποκ. και το αντικ. του απαρ.).
Παράθεση από: Sali στις Μαρτίου 29, 2013, 01:40:05 pmχωρίς όμως να αποκλείεται και η άλλη σύνταξη: "παρῄνει πρέσβεις ἡμᾶς πέμπειν" (στο συγκεκριμένο παράδειγμα δεν υπάρχει πιθανότητα σύγχυσης σχετικά με το υποκ. και το αντικ. του απαρ.).Δηλ. μπορούμε να πούμε "παρήνει πρέσβεις ημάς πέμπειν" με το "ημάς" ως υποκείμενο του πέμπειν;
Ανθ' ων βασιλεύς οργισθείς ημιν, σύμμαχος γενόμενος Λακεδαιμονίοις, παρέσχεν αυτοις εις τον πόλεμον πεντακισχίλια τάλαντα, έως κατέλυσεν ημων τήν δύναμην.Το ημιν εδώ είναι αντικείμενο ή δοτική του ποιητικού αιτίου; (ή είναι σωστά και τα δύο;)
Παράθεση από: Stiliani στις Απριλίου 11, 2013, 10:09:10 amΑνθ' ων βασιλεύς οργισθείς ημιν, σύμμαχος γενόμενος Λακεδαιμονίοις, παρέσχεν αυτοις εις τον πόλεμον πεντακισχίλια τάλαντα, έως κατέλυσεν ημων τήν δύναμην.Το ημιν εδώ είναι αντικείμενο ή δοτική του ποιητικού αιτίου; (ή είναι σωστά και τα δύο;)Το ἡμῖν είναι μόνο αντικείμενο (το ρ. ὀργίζομαι συντάσσεται με δοτική). Ποιητικό αίτιο δεν μπορεί να είναι.
Με προβληματίζει όμως το αν η δοτική είναι όντως αντικείμενο. Υπάρχει κάποια ενέργεια που μεταβαίνει σε άλλο πρόσωπο, όπως λ.χ στο νεοελληνικό "λυπάμαι κάποιον" (=δείχνω συμπόνοια σε κάποιον);Η οργή δεν είναι μια ενέργεια που αφορά το υποκείμενο μόνο; Μήπως η δοτική είναι μεν συμπλήρωμα του ρήματος, αλλά λειτουργεί ως δοτική της αιτίας;
Κάπου είχα διαβάσει μια "μπακάλικη" διάκριση, σύμφωνα με την οποία, αν η δοτ. δηλώνει πρόσωπο, είναι αντικείμενο, ενώ αν δηλώνει πράγμα, είναι δοτ. της αιτίας. Π.χ. ὠργίζοντο τοῖς γεγενημένοις. Πάντως, η δοτ. του προσώπου νομίζω πως δηλώνει και το "αντικείμενο" το οποίο "πλήττει" η οργή του υποκειμένου, ενώ η δοτ. του πράγματος όχι. Σκέψεις. Τι λες;
Καλησπέρα παιδιά..όταν έχουμε έναν εξαρτημένο υποθετικό λόγο πώς καταλαβαίνουμε σε ποιο είδος υποθετικού λόγου είμαστε για να τον τρέψουμε σε ευθύ; Αν έχω καταλάβει καλά κοιτάμε την απόδοση; Κι αν όμως η απόδοση είναι απαρέμφατο ή μετοχή;
Παιδιά, ο συγκεκριμένος υποθετικός λόγος εκτός από λανθάνων είναι και πλάγιος;Διὰ τὸ ἐπιλελοιπέναι ἅπαντα τὸν σῖτον ἔμελλον ὁμολογήσειν ὅ,τι τις λέγοι.Επίσης, τι δηλώνει ο συγκεκριμένος λανθάνων υποθετικός λόγος (που κρύβεται στην αναφορικοϋποθετική μετοχή);Οι μη την πόλιν ωφελήσαντες ου δίκαιόν εστι ταυτα λέγειν.
Ναι, ο πρώτος φαίνεται και πλάγιος, παρόλο που δεν υπάρχει φανερά ρήμα εξάρτησης.