Εμφάνιση μηνυμάτων

Αυτό το τμήμα σας επιτρέπει να δείτε όλα τα μηνύματα που στάλθηκαν από αυτόν τον χρήστη. Σημειώστε ότι μπορείτε να δείτε μόνο μηνύματα που στάλθηκαν σε περιοχές που αυτήν την στιγμή έχετε πρόσβαση.

Μηνύματα - Sali

Σελίδες: 123 ... 136
1
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Ιανουαρίου 15, 2025, 01:00:06 pm »
Το αν το ρήμα ὁρῶ εκφράζει φυσική ή (δια)νοητική αντίληψη δεν είναι μερικές φορές εύκολο να το διακρίνουμε, καθώς και στις δύο περιπτώσεις η σύνταξη είναι κοινή (αιτιατ. + κατηγ. μτχ.).

Άλλοτε η φυσική αντίληψη είναι αδιαμφισβήτητη, δεδομένου ότι η κατηγ. μτχ. (ενεστώτα κατά κανόνα) εκφράζει πράξη που λαμβάνει χώρα κατά τον χρόνο του ρήματος εξάρτησης: Ισοκρ. 1.52 τὴν μέλιτταν  ὁρῶμεν ἐφ’ ἅπαντα τὰ βλαστήματα καθιζάνουσαν.

Άλλοτε αδιαμφισβήτητη είναι η (δια)νοητική αντίληψη, δεδομένου ότι ο ομιλητής/συγγραφέας διαπιστώνει ότι κάτι (το περιεχόμενο δηλαδή της κατηγ. μτχ.) ισχύει σύμφωνα με τη δική του κρίση, χωρίς να τίθεται θέμα πράξεως εν τη γενέσει της: Δημοσθ. 5.1 ὁρῶ ... τὰ παρόντα πράγματα πολλὴν δυσκολίαν ἔχοντα καὶ ταραχήν. Η περιπλοκή και η σύγχυση της κατάστασης δεν είναι κάτι που εκείνη την ώρα συμβαίνει αλλά κάτι που απλώς ισχύει και έχει υποπέσει στην αντίληψη του ομιλητή.

Άλλοτε, τέλος, δεν είναι εύκολο να γίνει διάκριση ανάμεσα στις δύο σημασίες του ρήματος: Θουκυδ. 8.40.3 ὁ δὲ Ἀστύοχος … ὡς ἑώρα καὶ τοὺς ξυμμάχους προθύμους ὄντας. Εδώ, αν και το ρήμα λαμβάνεται γενικώς ως εκφράζον (δια)νοητική αντίληψη, δεν μπορούμε, νομίζω, να αποκλείσουμε και την πιθανότητα της φυσικής αντίληψης, να είχε δηλαδή ο Αστύοχος ζωντανή στα μάτια του την εικόνα της προθυμίας των συμμάχων. Κάτι παρόμοιο είναι πιθανό να συμβαίνει και σε άλλα χωρία, όπως αυτό: Ισοκρ. 6.2 νῦν δ' ὁρῶν τοὺς μὲν συναγορεύοντας οἷς οἱ πολέμιοι προστάττουσι, τοὺς δ᾽ οὐκ ἐρρωμένως ἐναντιουμένους, τοὺς δὲ παντάπασιν ἀποσεσιωπηκότας, ἀνέστην ἀποφανούμενος ἃ γιγνώσκω περὶ τούτων.

Στο κείμενο του Λυκούργου έχω την αίσθηση ότι ο συγγραφέας τα έχει όλα αυτά στο μυαλό του. Θεωρώ δηλαδή ότι με τις δύο πρώτες μετοχές προκρίνεται η ιδέα της (δια)νοητικής αντίληψης, ενώ με την τρίτη φαίνεται πολύ πιθανότερο να έχει ο νεαρός ζωντανή στα μάτια του την εικόνα του πατέρα του, την ώρα που παγιδεύεται από τη φωτιά.

2
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Ιανουαρίου 14, 2025, 07:09:57 pm »

Τοὺς μὲν οὖν ἄλλους ὁρμῆσαι πρὸς φυγήν, τὴν αὑτῶν σωτηρίαν ζητοῦντας, ἕνα δέ τινα τῶν νεωτέρων, ὁρῶντα τὸν πατέρα πρεσβύτερον ὄντα καὶ οὐχὶ δυνάμενον ἀποχωρεῖν, ἀλλὰ ἐγκαταλαμβανόμενον ὑπὸ τοῦ πυρός, ἀράμενον φέρειν.:

οι κατηγορηματικές μετοχές από το ὁρῶντα εδώ εκφράζουν άμεση - φυσική ή έμμεση - διανοητική αντίληψη; Εγώ θα έλεγα φυσική, αλλά μεταφράζονται με "ότι", το οποίο δεν μου ακούγεται και άσχημα.

Ίσως είναι καλύτερο να θεωρηθεί ότι εκφράζουν διανοητική αντίληψη. Αυτό το συμπεραίνω από την πρώτη μετοχή (πρεσβύτερον ὄντα), η οποία δεν εκφράζει πράξη εν τη γενέσει της (όπως θα έπρεπε, αν η μτχ. εξέφραζε καθαρά φυσική αντίληψή) αλλά απλή διαπίστωση.

Ἄλλο τι ἢ τούτῳ τῷ ἔργῳ ᾧ ἐπιχειρεῖς διανοῇ τούς τε νόμους ἡμᾶς ἀπολέσαι:  έτσι όπως είναι η σειρά στο νόμους ἡμᾶς τι ομοιόπτωτο έχουμε; Κανονικά δεν έπρεπε να είναι ἡμᾶς τοὺς νόμους με το νόμους παράθεση; Στο νόμους ἡμᾶς  χαρακτηρίζουν το ἡμᾶς παράθεση, αλλά δεν ταιριάζει, αφού έχουμε πορεία από το γενικό στο ειδικό. Να χαρακτηρίσουμε το ἡμᾶς επεξήγηση; Αλλά αυτό δεν μου ταιριάζει καλά νοηματικά.

Ένας μελετητής σημειώνει: "ἡμᾶς is emphatic, almost deictic", και νομίζω ότι αυτή η εξήγηση είναι αρκετή. Η αντιστροφή της φυσικής σειράς (ἡμᾶς τοὺς νόμους) πρέπει να οφείλεται σε διάθεση έμφασης. Ο Hirschig οβελίζει χωρίς λόγο το τοὺς νόμους. Έχω δει κάτι παρόμοιο κάπου αλλού, αλλά δεν θυμάμαι πού.

3
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Ιανουαρίου 12, 2025, 07:57:02 pm »
Η μετοχή (υποκειμενικής αιτιολογίας σίγουρα) είναι απόλυτη προς έξαρση της μετοχικής έννοιας (υπάρχουν κι άλλα τέτοια παραδείγματα). Το κόμμα πιστεύω ότι το επέλεξε ο εκδότης, γιατί η μετοχική φράση, ως απόλυτη, δίνει ίσως περισσότερο την αίσθηση δευ/σας πρότασης. Το ἀφίημι με τη σημασία "αθωώνω" συντάσσεται κανονικά με αιτιατική. Τέλος, συμφωνώ ότι η μτχ. είναι απόδοση της παραχωρητικής πρότασης (οὐδ' εἰ μέλλω - οὐκ ἂν ποιήσαιμι).

4
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Ιανουαρίου 03, 2025, 11:31:20 am »
Καλή και ευτυχισμένη χρονιά σε όλους!

Σουπίνο του medeor σε καμία πηγή δεν αναφέρεται. Τόσο ο Τζάρτζανος (σελ. 124) όσο και ο Σκάσσης (σελ. 281) αναφέρουν παρακείμενο sanavi (όχι σουπίνο), αλλά η αναπλήρωση αυτή δεν αναφέρεται στο σχολικό βιβλίο και στο βιβλίο του καθηγητή.

5
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Δεκεμβρίου 07, 2024, 11:55:50 am »
Σχεδόν μαζί γράφαμε, apri. Ούτε κι εγώ πιστεύω ότι αυτή η πρόταση μπορεί να παθητικοποιηθεί, όχι μόνο γιατί το habeor λειτουργεί πρωτίστως ως δοξαστικό, αλλά και γιατί, κατά τη γνώμη μου, το υποκείμενο (Asia) είναι πολύ αμφίβολο αν μπορεί να θεωρηθεί, ως προσωποποιημένη έννοια, δράστης κάποιας ενέργειας, δεδομένου ότι εδώ το habet δεν εκφράζει ενέργεια (με την αυστηρή σημασία του όρου), αλλά έχει τη σημασία "έχω/διαθέτω" (κάποιαν ιδιότητα, κάποιο χαρακτηριστικό).

6
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Δεκεμβρίου 03, 2024, 02:54:55 pm »
Στον Κάτωνα και τον Βάρρωνα δεν βρήκα παραδείγματα με τον τύπο pluria. Στους άλλους μόνο σε αποσπάσματα, όχι σε πλήρες κείμενο.

Το θέμα στον Γέλλιο συζητείται εδώ (https://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Gel.+5.21&fromdoc=Perseus%3Atext%3A2007.01.0071) και έχει ενδιαφέρον.

7
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Νοεμβρίου 23, 2024, 08:21:48 pm »
Ένα καλό παράδειγμα συνύπαρξης επιρρηματικής τροπικής μετοχής και κατηγορηματικής από το ρ. διάγω είναι αυτό (Ξενοφ. ΚΠ 1.2.6): οἱ μὲν δὴ παῖδες εἰς τὰ διδασκαλεῖα φοιτῶντες διάγουσι μανθάνοντες δικαιοσύνην. Είναι φανερό ότι η πρώτη μετοχή είναι προαιρετικό στοιχείο και η δεύτερη συμπληρωματικό.

8
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Νοεμβρίου 09, 2024, 11:26:30 am »
Η επεξήγηση είναι ζήτημα που έχει να κάνει με τη σειρά όρων ή προτάσεων στον λόγο. Έτσι, δεν καταλαβαίνω πώς είναι δυνατόν να επεξηγείται ένας όρος που έπεται. Η έμφαση επιτυγχάνεται άριστα με την πρόταξη των ειδικών και την επίταξη του δεικτικού.

Κατά τη γνώμη μου, στο συγκεκριμένο χωρίο το δεικτικό έχει και πάλι τη γνωστή επαναληπτική και ανακεφαλαιωτική λειτουργία του, αλλά η επιλογή του εμπροθέτου, αντί για την αιτιατική που αναμενόταν, οφείλεται στη διάθεση του συγγραφέα να γίνει πιο περιγραφικός. Επομένως, κατ' εμέ, οι ειδικές προτάσεις είναι αντικείμενα του διδάξαι.

Όταν συμμετέχει αναφορική πρόταση, τότε το σχήμα (εκτός από το ομαλό: απλό αναφορικό - απλό δεικτικό) μπορεί να είναι είτε εμπρόθετο αναφορικό - απλό δεικτικό, είτε απλό αναφορικό - εμπρόθετο δεικτικό: Ισοκρ. κατὰ τῶν σοφ. 5 παρὰ μὲν ὧν δεῖ λαβεῖν αὐτούς, τούτοις μὲν ἀπιστοῦσιν ... ὧν δ' οὐδεπώποτε διδάσκαλοι γεγόνασιν, παρὰ τούτοις τὰ παρὰ τῶν μαθητῶν μεσεγγυοῦνται. Στην πρώτη περίπτωση η αναφορική είναι αντικ. του ἀπιστοῦσιν, στη δεύτερη έχει τη λειτουργία του εμπρόθετου παρὰ + δοτ.

9
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Οκτωβρίου 26, 2024, 10:30:37 am »
Υπάρχει άλλη περίπτωση στην οποία το sum χρησιμοποιείται ως απρόσωπο (όπως το ἔστι = είναι δυνατόν);

Ασφαλώς. Δες τον Pinkster, I, 4.15 ('Impersonal' est), σελ. 95.

10
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Οκτωβρίου 24, 2024, 07:15:11 pm »
Kαμία πηγή μου δεν δίνει προστακτική ενεστώτα παθητικής φωνής.

11
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Οκτωβρίου 23, 2024, 12:23:14 pm »
Δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να ζητηθεί τέτοια μετατροπή, κυρίως γιατί ο χρόνος της παθητικής σύνταξης δεν αντιστοιχεί στον χρόνο της ενεργητικής.

12
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Οκτωβρίου 12, 2024, 05:13:38 pm »
To ίδιο περίπου θα έλεγα ότι ισχύει και για τη μετάφραση του σχολιαστή Cyril Bailey:

"Wherefore both when young and old a man must study philosophy, that as he grows old he may be young in blessings through the grateful recollection of what has been, and that in youth he may be old as well, since he will know no fear of what is to come".


13
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Οκτωβρίου 11, 2024, 06:01:51 pm »
Εντάξει, η αλήθεια είναι ότι η διατύπωση στο κείμενο είναι ασαφής και βγαίνει κάποιο νόημα και με τις δύο αναγνώσεις. Το είπα εξ αρχής. Γι' αυτό και οι μεταφράσεις ποικίλλουν.

Συμφωνώ.

Τώρα τι ακριβώς είχε ο συγγραφέας στο μυαλό του, δεν θα το μάθουμε ποτέ. Άρα, τίποτα δεν είναι σίγουρο.

Αυτό είναι το μόνο σίγουρο, apri.

14
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Οκτωβρίου 11, 2024, 11:05:27 am »
Η δική μου ερμηνεία κινείται σε άλλη κατεύθυνση.

Κατ' αρχάς, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι κατά τον Επίκουρο η ενασχόληση με τη φιλοσοφία εξασφαλίζει στον άνθρωπο, νέο ή γέρο, την ευδαιμονία.

Από τη μία λοιπόν, η αναπόληση ενός ευδαίμονος παρελθόντος και η ευγνωμοσύνη που αισθάνεται κανείς για όσα έχει ζήσει μέσα στον φιλοσοφημένο βίο του (διὰ τὴν χάριν τῶν γεγονότων) ταιριάζει στη γεροντική ηλικία και κάνει τον άνθρωπο που βλέπει πως έφτασαν τα γεράματα να αισθάνεται νέος με τη θύμηση της ευτυχισμένης, λόγω της φιλοσοφίας, ζωής που έχει γευτεί (ὅπως γηράσκων νεάζῃ τοῖς ἀγαθοῖς). Ο νέος δεν έχει ζήσει τόσα πολλά, ώστε να νιώθει την ανάγκη της αναπόλησης του παρελθόντος.

Από την άλλη, ο νέος, με τη βοήθεια της φιλοσοφίας, θα έχει αποκτήσει την ωριμότητα των ηλικιωμένων (ὅπως νέος ἅμα καὶ παλαιὸς ᾖ), κι έτσι δεν θα φοβάται για τα δεινά που ενδεχομένως θα του συμβούν, κυρίως για τον θάνατο (διὰ τὴν ἀφοβίαν τῶν μελλόντων). Όπως τὰ γεγονότα ταιριάζουν στη γεροντική ηλικία με την αναπόληση του παρελθόντος, έτσι τὰ μέλλοντα ταιριάζουν στη νεανική ηλικία, καθώς ό νέος έχει όλη τη ζωή μπροστά του. Η επικούρεια όμως φιλοσοφία θωρακίζει ψυχικά και πνευματικά τον νέο απέναντι στην αβεβαιότητα που μπορεί να αισθάνεται για τα μελλούμενα, και του εξασφαλίζει την πολυπόθητη αφοβία απέναντι σε κάθε μελλοντικό κακό, και κυρίως απέναντι στον θάνατο.

Σελίδες: 123 ... 136

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32800
  • Τελευταία: Jelly31
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1179218
  • Σύνολο θεμάτων: 19428
  • Σε σύνδεση σήμερα: 506
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 8
Επισκέπτες: 273
Σύνολο: 281

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.093 δευτερόλεπτα. 31 ερωτήματα.