*

Αποστολέας Θέμα: Μουσικά αφιερώματα  (Αναγνώστηκε 248960 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος nikitas

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1394
  • Φύλο: Άντρας
  • Λατρεύω την εκπαίδευση. Εκείνη όμως;
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #602 στις: Δεκεμβρίου 03, 2013, 07:45:26 pm »
Η αντικειμενικότητα δεν έχει σχέση με τις προσωπικές προτιμήσεις.
Το άρθρο (όπως και εκατοντάδες άλλα) έχει τίτλο: "Η Μanchester United η πιο δημοφιλής ομάδα του κόσμου". Επίσης τα 659 εκατομμύρια δε μπορεί να είναι κάτοικοι της Ασίας. Εκεί είναι οι πιο φανατικοί.
Αυτό που γράφεις για να στηρίξεις όλη τη θεωρία σου δεν υπάρχει πουθενά.

Όπως ήδη σου έγραψα, η συμπάθεια προς τους 'μπέμπηδες', ανεξαρτήτως προέλευσης, ουδεμία σχέση έχει με ποδοσφαιρικά κριτήρια. Απορρέει από την τραγωδία του '58 και από αβάντα των ΜΜΕ από τότε μέχρι σήμερα. Τέλος πάντων, δε θα τα χαλάσουμε. Εγώ, ως Liverpudlian, δε γουστάρω Manchester με την καμία και μ' εκνευρίζει όλη αυτή η συζήτηση περί δημοφιλίας.-
Henry V
We few, we happy few, we band of brothers;
For he to-day that sheds his blood with me
Shall be my brother!
William Shakespeare

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 22:23:42 »

Αποσυνδεδεμένος jak_13

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 6831
  • Φύλο: Άντρας
  • Πάντα με χαμόγελο!!!
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #603 στις: Δεκεμβρίου 03, 2013, 09:25:09 pm »
Όπως ήδη σου έγραψα, η συμπάθεια προς τους 'μπέμπηδες', ανεξαρτήτως προέλευσης, ουδεμία σχέση έχει με ποδοσφαιρικά κριτήρια. Απορρέει από την τραγωδία του '58 και από αβάντα των ΜΜΕ από τότε μέχρι σήμερα. Τέλος πάντων, δε θα τα χαλάσουμε. Εγώ, ως Liverpudlian, δε γουστάρω Manchester με την καμία και μ' εκνευρίζει όλη αυτή η συζήτηση περί δημοφιλίας.-

Δεν πρόκειται να τα χαλάσουμε αλλά δε χρειάζεται να εκνευρίζεσαι κιόλας. Αν δεν έβλεπα ακραίους χαρακτηρισμούς δε θα απαντούσα καν.
Αν συμπαθούμε μια ομάδα δε σημαίνει ότι πρέπει να μισούμε όλες τις άλλες.
Θα γράψω μόνο ότι η πορεία της Manchester United μέχρι το 1958 ήταν ήδη καταξιωμένη, με ποδοσφαιρικά κριτήρια. Εξ`άλλου για αγώνα κυπέλλου πρωταθλητριών ταξίδευε.
Επίσης, οι κατακτήσεις 20 πρωταθλημάτων Αγγλίας, 11 κυπέλλων Αγγλίας, 19 Community Shield, 4 League Cup, (όλες ρεκόρ για αγγλικές ομάδες) και 3 Τσάμπιονς Λιγκ, 1 Κυπέλλου Κυπελλούχων, 1 Σούπερ Καπ, 1 Διηπειρωτικού Κυπέλλου και 1 παγκοσμίου κυπέλλου συλλόγων, με ποδοσφαιρικά κριτήρια, κάθε άλλο παρά την ανάγκη αβάντας των ΜΜΕ είχαν την ανάγκη.
Έμαθα πως ο άνθρωπος δικαιούται να κοιτά τον άλλον από ψηλά
μόνο όταν πρέπει να τον βοηθήσει να σηκωθεί!

Gabriel Garcia Marquez

Συνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5924
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #604 στις: Δεκεμβρίου 09, 2013, 08:06:47 pm »



Ο σκλάβος αναστέναξεν





«Ἐπὶ πολλὰς νύκτας κατὰ συνέχειαν ἔβλεπεν ὁ Μάνος τοῦ Κορωνιοῦ,
ἐκεῖ ὅπου ἔδενε τὴν βάρκαν του κάθε βράδυ….
……. ἀνοικτὰ εἰς τὸ πέλαγος,
ἔξω ἀπὸ τὰ δυὸ ἀνθισμένα νησάκια, τὰ φυλάττοντα ὡς σκοποὶ τὸ στόμιον τοῦ λιμένος,
ἓν μελαγχολικὸν φῶς -κανδήλι, φανόν, λαμπάδα, ἢ ἄστρον πεσμένον- νὰ τρεμοφέγγῃ,
ἐκεῖ μακράν, εἰς τὸ βάθος τῆς μελανωμένης εἰκόνος, ἐπιπολῆς εἰς τὸ κῦμα,
καὶ νὰ στέκῃ ἐπὶ ὥρας, φαινόμενον ὡς νὰ ἔπλεε,
καὶ μένον ἀκίνητον…..


…..Ὁ Μάνος παρεκάλεσε τὸν Κόκοϊαν νὰ κατεβῇ παρακάτω καὶ νὰ ὁμιλῇ σιγανώτερα.
Εἶτα δὲν ἐδίστασε νὰ τοῦ διηγηθῆ τὸ ὅραμά του.……

……Ὁ Κόκοϊας, ἤρχισε τότε νὰ διηγῆται:
«
« Τελευταία τροποποίηση: Δεκεμβρίου 11, 2013, 10:31:51 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Συνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5924
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #605 στις: Δεκεμβρίου 16, 2013, 10:49:25 pm »



Τάξε μανούλα μ’ τάματα







«Τάξε μανούλα μ' τάματα,
σ' όλα τα μοναστήρια,
τάξε κερί στον Αϊ 'λια
φλουριά στην Άγια Λαύρα,
να με φυλάει τον φτωχό
εδώ στα ξένα που 'μαι.»



Δημοτικό τραγούδι της ξενιτιάς από την Πελοπόννησο




http://www.youtube.com/watch?v=axoG1d2X0RA






Όπως σημειώνει η ανθρωπολόγος Σοφία Χανδακά στη μελέτη της «Λατρείας τάματα» (2006),
υπάρχει ένα φαινόμενο το οποίο απαντά σε όλον τον κόσμο εξ αρχαιοτάτων χρόνων.
Πρόκειται για την αφιερωματική πρακτική,
δηλ. τη συνήθεια του ανθρώπου σε στιγμές προσωπικού ή συλλογικού αδιεξόδου 
να ζητά τη σωτήρια παρέμβαση του υπερφυσικού στοιχείου
τάζοντάς του την αφιέρωση κάποιου μέσου έκφρασης ευγνωμοσύνης,
που μπορεί να είναι είτε πνευματικό (εθελοντική «θυσία» του εαυτού του με νηστεία, μαυροφορία, παροχή υπηρεσίας στην Εκκλησία κλπ)
είτε υλικό (πίτες, κεριά, καντήλια, μεταλλικά ομοιώματα ανθρώπινων μορφών ή μελών σώματος κλπ).



Μια τέτοια ιστορία «τάματος» μάς διηγείται στα «Απομνημονεύματα» του και ο Μακρυγιάννης:
«Έγινα ως δεκατέσσερων χρονών και πήγα σ’έναν πατριώτη μου εις Ντεσφίνα [...].
Ήταν γιορτή και παγγύρι τ’Αγιαννιού.
Πήγαμε στο παγγύρι. Μόδωσε το ντουφέκι του να το βαστώ. Εγώ θέλησα να το ρίξω. Ετσακίσθη.
Τότε μι’έπιασε σ’όλο τον κόσμον ομπρός και με πέθανε στο ξύλο.
Δε μ’έβλαβε το ξύλο τόσο• περισσότερον η ντροπή του κόσμου.
Τότε όλοι τρώγαν και πίναν κι εγώ έκλαιγα.

Αυτό το παράπονο δεν ήβρα άλλον κριτή να το ειπώ να με δικιώσει.
Έκρινα εύλογο να προστρέξω στον Αϊγιάννη,
ότι στο σπίτι του μόγινε αυτήνη η ζημιά και η ατιμία.

Μπαίνω τη νύχτα μέσα στην εκκλησιά του και κλειώ την πόρτα κι αρχινώ τα κλάματα με μεγάλες φωνές και μετάνοιες.
Kαί τον περικαλώ να μου δώσει άρματα καλά κι ασημένια και δεκαπέντε πουγγιά χρήματα
κι εγώ θα του φκιάσω ένα μεγάλο καντήλι ασημένιο.
Με τις πολλές φωνές κάμαμε τις συμφωνίες με τον άγιο


… Σε ολίγον καιρόν γράφει ο αδελφός του αφέντη μου από τα Γιάννενα
ότι θέλει ένα παιδί να του κάνη χοσμέτι. […]
Τότε έφκιασα ντουφέκι ασημένιον, πιστιόλες και άρματα και ένα καντήλι καλό.
Και αρματωμένος καλά και συγυρισμένος το πήρα
και πήγα εις τον προστάτη μου και ευεργέτη μου κι' αληθινόν φίλον, τον Αϊγιάννη,

και σώζεται ως τον σήμερον- έχω και τ' όνομά μου γραμμένο εις το καντήλι.

Και τον προσκύνησα με δάκρυα από μέσα από τα σπλάχνα μου,
ότι θυμήθηκα όλες μου τις ταλαιπωρίες οπού δοκίμασα...»




Τάματα επάργυρα, ασημένια, μπρούτζινα ή χρυσά
μεταφέρουν με το ουδέτερο χρώμα τους την ευγνωμοσύνη των πιστών σ’ έναν κόσμο άγνωστο και υπερβατικό,
ενταγμένα στο εκκλησιαστικό περιβάλλον που κυριαρχείται από έγχρωμες εικόνες και τοιχογραφίες.





Αυτό που καθιστά κατά τη γνώμη μου πολύ ενδιαφέροντα τα τάματα είναι πως,
πέρα από φορείς συναισθημάτων ευγνωμοσύνης και συγκίνησης,
είναι δηλωτικά της πίστης ότι είναι δυνατή η επικοινωνία μεταξύ της κοσμικής και της ιερής πραγματικότητας
μέσω έντονης σκέψης

(ο άγιος «εισακούει» το αρχικό αίτημα και ο πιστός του στέλνει ως απάντηση ευχαριστήριο μήνυμα)
με πιθανό πρότυπο την αλληλεπίδραση μεταξύ των έμβιων όντων (τηλεπάθεια),
η οποία ξεκινά από την απλή ανταλλαγή μηνυμάτων και φτάνει μέχρι τη σωματική επίδραση,
όπως πιθανόν συμβαίνει λ.χ μ’ αυτό που παραδοσιακά ονομάζουμε «μάτιασμα»
[βλ. παλιότερο αφιέρωμα “The evil eye”: http://www.pde.gr/index.php?topic=27420.448 ].

Μια τέτοιου είδους αλληλεπίδραση μεταξύ έμβιων όντων
ήταν σύμφωνη με την παμπάλαια «αρχή της κοσμικής συμπάθειας»,
(στην οποία είχαν αναφερθεί οι Στωικοί και οι Νεοπλατωνικοί στο παρελθόν
μιλώντας για έναν ιδιαίτερο ισχυρό δεσμό που συνδέει όλα τα μέλη του σύμπαντος
σε σχέση αντιστοιχίας και αλληλεπίδρασης),

και ως έναν βαθμό ελέγχεται για πρώτη φορά πειραματικά τα τελευταία χρόνια
στο πλαίσιο της κβαντικής μηχανικής
σε έρευνες φαινομένων μη τοπικότητας και κβαντικής διεμπλοκής
(βλ. ενδεικτικά πειράματα: http://harmonia-philosophica.blogspot.gr/2013/09/blog-post_24.html ).

Η περίπτωση που συζητάμε με αφορμή τα τάματα, βέβαια, έχει μια ουσιώδη διαφορά,
καθώς η όποια αλληλεπίδραση ενδεχομένως υπάρχει μεταξύ πιστού και αγίου
αφορά ένα έμβιο ον (τον άνθρωπο)
και ένα ον που πλέον δεν βρίσκεται στη ζωή (τον άγιο).
Και το ερώτημα «κατά πόσο το ανθρώπινο πνεύμα μπορεί να επιδρά πάνω σε άλλον οργανισμό
όχι μόνο εν ζωή, αλλά και όταν έχει χάσει την υλική του υπόσταση με το θάνατο;»,
μολονότι έχει απαντηθεί θετικά από τις θρησκείες,
παραμένει –προς το παρόν τουλάχιστον- έξω από την ενασχόληση της επιστήμης και άρα, αναπάντητο.




Ο ηθοποιός Γιώργος Χωραφάς στην ταινία «Το Τάμα» το 2000 (http://www.youtube.com/watch?v=0c0JPPYuHbk )
στο ρόλο του Κύπριου οικογενειάρχη Ευαγόρα,
που έχοντας κάνει τάμα στον Άγιο Ανδρέα για να αποκτήσει γιο,
αποφασίζει να ξεκινήσει στις 28 Οκτωβρίου 1940 και παρά την κήρυξη του πολέμου
να πάει στο μοναστήρι του αγίου στην άλλη άκρη του νησιού,
ώστε να εκπληρώσει το τάμα του και να μη φανεί αχάριστος στον άγιο. 





Πέρα, όμως, από το αν τέτοια περιστατικά επιβεβαιώνουν ή όχι τελικά
τη δυνατότητα μιας τέτοιας ιδιότυπης επικοινωνίας από τη μια
ή την έκφραση της ανθρώπινης ανασφάλειας από την άλλη
πιο σημαντικό κατά τη γνώμη μου είναι το γεγονός ότι μέσω και αυτών
οι άνθρωποι αποκομίζουν ένα πολύ σημαντικό ηθικό δίδαγμα:

Μαθαίνουν με τρόπο βιωματικό ότι όλοι σ’ αυτήν τη ζωή,
από τους αγίους μέχρι τον τελευταίο απλό άνθρωπο,
είναι κομμάτια μιας πνευματικής αλυσίδας

και επομένως, ούτε αβοήθητος μένει απαραίτητα κάποιος, εφόσον ζητήσει βοήθεια,
ούτε όμως και ο ίδιος με τη σειρά του
μπορεί να είναι ασύδοτος, αδιάφορος ή αγνώμων προς το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον του,
καθώς, όπως είναι και επιστημονικά επιβεβαιωμένο,
κάθε εγωιστική πράξη του ανθρώπου είναι φαινόμενο μη φυσικό
-σε σχέση με τον αρμονικό τρόπο λειτουργίας του σύμπαντος-
και γι’ αυτό έχει απρόβλεπτες επιπτώσεις, όπως και η ύβρις στις αρχαιοελληνικές τραγωδίες.



Μαθαίνουν δηλαδή, αυτό που με πιο ποιητικά λόγια είχε περιγράψει το 1624
ο Άγγλος ποιητής και ιεροκήρυκας John Donn
στο  έργο του «Devotions upon Emergent Occasions» (Meditation ΧVII)
εμπνέοντας αιώνες αργότερα τον συγγραφέα Ernest Hemingway:

"Κανένας άνθρωπος δεν είναι νησί, ένα ακέραιο σύμπαν από μόνος του.
Κάθε άνθρωπος είναι κομμάτι της ηπείρου, μέρος της στεριάς.

Aν ένα σβολαράκι γης παρασυρθεί από τη Θάλασσα,
η Ευρώπη μικραίνει το ίδιο όπως κι αν παρασυρθεί ένα Ακρωτήρι,
το ίδιο όπως κι αν παρασυρθεί το αρχοντικό των φίλων σου, ή και το δικό σου ακόμα.
Του κάθε ανθρώπου.
Ο θάνατος εμένα λιγοστεύει, γιατί εγώ είμαι δεμένος με την Ανθρωπότητα.
Γι' αυτό ποτέ μη στείλεις να σου πουν για ποιoν χτυπά η καμπάνα.
Για σένα χτυπά."















Πηγές:
Σοφία Χανδακά  Λατρείας τάματα, 2006
http://vickytoxotis.blogspot.com/2011/08/blog-post_10.html
http://www.peekpemagazine.gr/article/%CE%B7-%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CF%83%CE%BF%CF%86%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CF%86%CF%8D%CF%83%CE%B7%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B1%CE%AF%CE%B1-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1




« Τελευταία τροποποίηση: Ιανουαρίου 07, 2014, 09:24:24 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 22:23:42 »

Συνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5924
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #606 στις: Δεκεμβρίου 21, 2013, 12:21:29 pm »

Ως συνέχεια στο προηγούμενο αφιέρωμα...




Η φωτεινή αύρα

των Χριστουγέννων








«O star of wonder, star of night,
Star with royal beauty bright,
Westward leading, still proceeding
,

Guide us to thy perfect Light»


Κάλαντα του John Henry Hopkins  (1857)  



http://www.youtube.com/watch?v=k8mjRxkMBkE








Φως-σκοτάδι, γονιμότητα-υπογονιμότητα, υγρασία-ξηρασία
Εδώ και εκατοντάδες χρόνια σε όλον τον κόσμο
ο ανθρώπινος νους δεν σταμάτησε ποτέ να συλλογίζεται αυτά τα εννοιολογικά δίπολα.

Και δεν είναι διόλου περίεργο
ότι ειδικά αυτές τις κρύες μέρες του χειμώνα σαν κι αυτές που ζούμε τώρα,
όταν το φως ήταν τόσο λιγοστό
και η άνοιξη φαινόταν τόσο μακρινή και αβέβαιη,
οι άνθρωποι υποδέχονταν με ενθουσιασμό το χειμερινό ηλιοστάσιο προς το τέλος Δεκεμβρίου
 γιορτάζοντας το θεό Ήλιο και τη σταδιακή αύξηση της παρουσίας του στον ουρανό.

Η συμβολική ταύτιση του Ιησού με τον Ήλιο
και η συνακόλουθη τοποθέτηση του εορτασμού της γέννησής του κατά το χειμερινό ηλιοστάσιο
δεν έγινε απλά σε μια προσπάθεια επικράτησης της νέας θρησκείας
μέσα από την οικειοποίηση παλιότερων λατρευτικών εθίμων.
[βλ. παλιότερο αφιέρωμα στα χριστουγεννιάτικα έθιμα που προέκυψαν από τη λατρεία του Ήλιου:
«Santa Lucia» http://www.pde.gr/index.php?topic=27420.112]


Υπήρχε μια βαθύτερη νοηματική σύνδεση ανάμεσά τους…




Gentile da Fabriano “Adoration of the Magi” (1423), Galleria degli Uffizi, Florence



Προσέξτε στον πανέμορφο αυτόν πίνακα του Fabriano
τη σκηνή της επίσκεψης των Τριών Μάγων.
Τόσο οι σοφοί Μάγοι, που αγιοποιήθηκαν από την Καθολική Εκκλησία,
όσο και η Αγία Οικογένεια έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό:
Όλοι τους έχουν γύρω από το κεφάλι τους ένα χρυσαφένιο δίσκο,
το γνωστό «φωτοστέφανο».


Το φωτοστέφανο στη χριστιανική εικονογράφηση
αποδίδει εικονογραφικά κάτι που ήταν γνωστό από την πανάρχαια χρόνια σε διάφορους πολιτισμούς:
Χαρισματικά άτομα,
που διακρίνονται για την ηρεμία και την αγαθότητα του πνεύματός τους
(π.χ άγιοι και γενικά ιερά πρόσωπα)
έχουν πολύ φωτεινή αύρα γύρω από το κεφάλι τους.

Γι’ αυτό και στην Ιλιάδα, όταν η Αθηνά θέλησε να δώσει θεϊκές ιδιότητες στον Αχιλλέα,
τον στεφάνωσε με ένα χρυσαφένιο νέφος, μέσα από το οποίο έλαμπε μια ολόλαμπρη φλόγα
(βλ. ραψωδία Σ, στιχ. 204-206).

 

Το κατά πόσο υπάρχει «αύρα» ή όχι στην πραγματικότητα
απασχόλησε κάποιους επιστήμονες τους τελευταίους δυο αιώνες.
Τη μεγαλύτερη συζήτηση, ωστόσο, προκάλεσε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1960
η φωτογράφηση της αύρας από τον Ρώσο ερευνητή Seymon Kirlian
με μια περίπλοκη διαδικασία που πήρε το όνομά του, αλλά αμφισβητήθηκε έντονα.




Πριν από λίγα χρόνια, πάντως, σε πειράματα που έγιναν
από τους καθηγητές Masaki Kobayashi, Daisuke Kikuchi και Hitoshi Okamura
του Πανεπιστημίου του Τόκυο

αποδείχθηκε με τη χρήση υπερευαίσθητων καμερών
ότι το ανθρώπινο σώμα εκπέμπει σε κατάσταση ηρεμίας μια ποσότητα φωτός,
1000 φορές μικρότερη από αυτήν που μπορεί να αντιληφθεί το ανθρώπινο μάτι,
η οποία αυξάνεται κατά τις απογευματινές και βραδινές ώρες
ειδικά γύρω από την περιοχή του κεφαλιού!

[βλ. το σχετικό άρθρο των Γιαπωνέζων επιστημόνων
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0006256 ]


Οι Γιαπωνέζοι επιστήμονες συνέδεσαν το φαινόμενο με τις διαδικασίες του μεταβολισμού,
ενώ θεώρησαν ότι η φωτεινότερη αύρα του προσώπου
ίσως να οφείλεται σε διαφορετική περιεκτικότητα του δέρματος εκεί σε μελανίνη.



Φαίνεται, ωστόσο, ότι δεν έλαβαν ιδιαίτερα υπ’ όψιν τους στην ερμηνεία,
την ήρεμη κατάσταση όσων συμμετείχαν στο πείραμα,
που σχετίζεται με κάτι γνωστό από παλιότερες έρευνες:

Ανάμεσα στα δυο ημισφαίρια του εγκεφάλου και συγκεκριμένα στην τρίτη κοιλία
υπάρχει ένας αδένας, η επίφυση (pineal gland),
το βιολογικό ρολόι του ανθρώπινου οργανισμού,
που, σύμφωνα με έρευνες, έχει πιεζοηλεκτρικές ιδιότητες.
[βλ. σχετικό επιστημονικό άρθρο: http://www.99thagent.org/freddyspyder/files/108Piezoelectricity.pdf ],
όπως άλλωστε έχει και ο σκελετός τόσο του ανθρώπου όσο και των πουλιών
που μοιάζουν αρκετά και στην ανατομία.


Το χαρακτηριστικό αυτό:
- συνδέεται κατά πάσα πιθανότητα με την τηλεπαθητική ικανότητα του ανθρώπου,
που στα πειράματα της κβαντικής μηχανικής συνδέεται άμεσα με την έντονη σκέψη

-και σίγουρα, κατά τους επιστήμονες, εξηγεί την επίδραση που δέχεται η επίφυση
κατά την έκθεση της σε οποιαδήποτε πηγή ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας
(π.χ ήλιος),
που έχει ως αποτέλεσμα να τροποποιεί την παραγωγή δυο ορμονών,
που λειτουργούν ως νευροδιαβιβαστές, ως εξής:
Μειώνει τη μελατονίνη, ξυπνώντας έτσι τον οργανισμό
και αυξάνει τη σεροτονίνη προκαλώντας ευεξία.

(Γι’ αυτό και οι μεσογειακοί λαοί που βλέπουν περισσότερο ήλιο είναι πιο χαρούμενοι)
Και οι δυο ορμόνες σχετίζονται γενικότερα
με το βιορυθμό, τη γονιμότητα, το ανοσοποιητικό σύστημα, την ιασιμότητα
και εν τέλει, με τη μακροζωία.


Σημειωτέον ότι την ίδια επίδραση που έχει η ηλιακή ακτινοβολία στην επίφυση,
έχει διαπιστωθεί σε ιατρικές έρευνες πως έχει και η διανοητική δραστηριότητα:
Όσοι σκέφτονται ήρεμα, παράγουν περισσότερη μελατονίνη
και όσοι σκέφτονται θετικά, περισσότερη σεροτονίνη,
ενώ ανάλογη φαίνεται πως είναι και η (τηλεπαθητική;) επίδραση που ασκούν στους γύρω τους.





Να είναι, λοιπόν, μήπως τυχαίο ότι τα πρόσωπα που έχουν έντονα αρνητική σκέψη
(άρα, έχουν εξαιρετικά μειωμένα ποσοστά των δυο ορμονών)
λέγεται πως είναι «άρρωστα» άτομα με σκοτεινή αύρα,
ενώ όσοι έχουν ήρεμη και θετική σκέψη (όπως οι άγιοι),
(άρα, παράγουν αυξημένα ποσοστά και των δυο ορμονών)
είναι αυτοί που κατά κανόνα λέγεται ότι έχουν φωτεινότερη αύρα,
ακτινοβολώντας κατά κάποιον τρόπο σαν τον ήλιο;



Αυτό, όμως, που τελικά έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον
είναι ότι και βιολογικά επαληθεύεται
κάτι που γνωρίζει η ανθρωπότητα μέσα από την κοινωνική της εμπειρία,
ότι δηλ. η επίμονη πίστη στο Καλό έχει ευεργετικές συνέπειες
και στον ίδιο τον ανθρώπινο οργανισμό, αλλά και στους γύρω του,
ενώ αντίθετα, η έντονη πίστη στο Κακό σπέρνει τον όλεθρο σε όλους.

Και ίσως, γι’ αυτό τελικά όσο περισσότεροι αγωνίζονται σ’ αυτήν τη ζωή
διαλογιζόμενοι σταθερά το Καλό,
τόσο περισσότερο αυξάνεται η ελπίδα να γίνει αυτός ο κόσμος λίγο φωτεινότερος




Καλά Χριστούγεννα!!!!






ΥΓ1. Αν προσέξει κανείς το σχήμα της «επίφυσης»,
θα διαπιστώσει πως μοιάζει καταπληκτικά με τα παμπάλαια πνευματικά σύμβολα
του Ματιού του Ώρου των Αιγυπτίων, που παραπέμπει και σε μάτι γερακιού
(http://awakenwithme.files.wordpress.com/2013/06/third-eye-thalamus-pineal-gland-eye-of-horus.jpg)

του Ουραίου, δηλ. της όρθιας κόμπρας στο κεφάλι των Φαραώ (επίφυση+σπονδυλική στήλη)
(http://garyosborn.moonfruit.com/communities/2/004/005/471/112/images/4585604096_525x370.jpg)
και του Τρίτου Ματιού των Ινδουιστών (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Shiva_Mus%C3%A9e_Guimet_22971.jpg ).

Επίσης, μοιάζει με το σύμβολο του χριστιανικού Ματιού του Παντεπόπτη Θεού,
που βλέπουμε στο υπέρθυρο του Αγίου
« Τελευταία τροποποίηση: Ιανουαρίου 11, 2014, 10:31:08 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Συνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5924
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #607 στις: Ιανουαρίου 10, 2014, 01:53:59 pm »


Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα






«Τι σήμερα τι αύριο τι τώρα
ας καθαρίσουμε μια ώρα αρχύτερα,
του χωρισμού μας έφτασε η ώρα,

μπορεί και για τους δυο να ναι καλύτερα,
ας καθαρίσουμε μια ώρα αρχύτερα.»



Γεράσιμος Τσάκαλος





http://www.youtube.com/watch?v=EXZ4T9XSu5Y
 





«Η ώρα του οριστικού τους χωρισμού πλησίαζε.
Η Νίνου ετοιμαζόταν να φύγει στην Αμερική,
 ενώ το Τσιτσάνης τον Μάρτιο του ΄54 της έδωσε να πει ένα τραγούδι
με ξεκάθαρα λόγια για το τέλος αυτής της τετράχρονης μεγαλειώδους σχέσης τους:
«Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα».


Η Νίνου πήρε το τραγούδι, το έμαθε, κατάλαβε τι σήμαιναν τα λόγια
και όταν έφτασε η ώρα της ηχογράφησης, δεν άντεξε να το τραγουδήσει.
Σταμάτησε και έφυγε δακρυσμένη.

Όλοι οι παρευρισκόμενοι στο στούντιο, μουσικοί, ηχολήπτες και παραγωγοί πάγωσαν.
Δεν ακουγόταν μιλιά, η σιωπή είχε κυριεύσει τα πάντα.

Όταν επέστρεψε η Νίνου ήταν φανερά κλαμένη αλλά και συνάμα πεισματωμένη.
Έπρεπε πλέον να βρει κουράγιο να συνεχίσει μόνη της το Γολγοθά
που, όπως αποδείχτηκε μόλις είχε αρχίσει για κείνη.
Οι μουσικοί έπαιξαν την εισαγωγή κι η Νίνου είπε το τραγούδι μια και έξω χωρίς άλλη διακοπή.


Η ερμηνεία που καταγράφηκε είναι συγκλονιστική.
Το παράπονο και το προηγούμενο κλάμα της Νίνου,
εάν παρατηρήσει κανείς με προσοχή, είναι καταγεγραμμένα





Απόσπασμα από το βιβλίο του Ηρακλή Ευστρατιάδη "Μια ιστορία...ένα τραγούδι"


......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Συνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5924
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #608 στις: Ιανουαρίου 13, 2014, 09:00:28 pm »




Έχε το νου σου στο παιδί






«Και όταν θα 'ρθουν οι καιροί
που θα 'χει σβήσει το κερί
στην καταιγίδα,

υπερασπίσου το παιδί,
γιατί, αν γλιτώσει το παιδί,
υπάρχει ελπίδα.
»



Λευτέρης Παπαδόπουλος (1979)




http://www.youtube.com/watch?v=xTlAf1wuo_I



Vincent van Gogh «First Steps» after Millet’s photo (1890),
The Metropolitan Museum of Art, New York









Στους πολιτισμούς όπου αναγνωρίζεται η ελευθερία της ανθρώπινης βούλησης
στο πλαίσιο της λειτουργίας των νόμων των πιθανοτήτων,
το μέλλον λογίζεται λίγο-πολύ με τον ίδιο τρόπο:
ως ένα πιθανό σενάριο που προδιαγράφεται
από τις προθέσεις και τις κινήσεις του παρόντος.



Το βλέπουμε στον τρόπο που εκφράζεται το μέλλον στη γλώσσα
δηλ. μέσα από εκφράσεις κίνησης (π.χ αγγλ. I’ m going to see/γαλλ. Je vais voir)
ή μέσα από εκφράσεις πρόθεσης (π.χ Θα δω<θέλω ίνα ίδω/ αγγλ. You will see).
Αλλά ακόμα κι όταν εκφράζεται μονολεκτικά μέσα από γραμματικές καταλήξεις,
πάλι εκφράζει εγγενώς τις ίδιες σημασίες
(γι’ αυτό και στα αρχαία ελληνικά δεν σχηματίζεται υποτακτική και προστακτική στο μέλλοντα,
αφού αυτές οι εγκλίσεις εκφράζουν τις ίδιες σημασίες και θα προέκυπτε άσκοπος πλεονασμός).



Το βλέπουμε στον τρόπο σκέψης των θετικών επιστημών,
που προσπαθούν να προβλέψουν, εφόσον είναι δυνατόν,
το πιθανότερο σενάριο που προκύπτει από τα τωρινά δεδομένα
βάσει παλαιότερων ανάλογων περιπτώσεων
(βλ. λ.χ μετεωρολογικές προβλέψεις).

Το βλέπουμε και στο χώρο της θεολογίας.
Στη θεολογία λ.χ της ελληνικής αρχαϊκής και κλασικής περιόδου
ο άνθρωπος καλείται να απορρίψει την τωρινή εγωιστική συμπεριφορά  του (ύβρις)
και να αποφύγει έτσι το αρνητικό μελλοντικό σενάριο (τίσις) που προδιαγράφεται λόγω αυτής,
όσο είναι καιρός, δηλ. πριν θολώσει το μυαλό του και διαπράξει ένα μοιραίο λάθος (άτη),
που θα τον καταστρέψει.

Το ίδιο ισχύει και στη χριστιανική θεολογία,
η οποία επιπρόσθετα και μεγαλόθυμα αναγνωρίζει στον άνθρωπο το χρονικό περιθώριο
να μετανοήσει και μετά τη διάπραξη του μοιραίου λάθους, πριν έλθει η τελική καταστροφή του.

Στο πλαίσιο μάλιστα της θεολογίας συμβαίνει κάποιες φορές
η πρόβλεψη του μέλλοντος να παίρνει τη μορφή της προφητείας,
όταν το μελλοντικό πιθανό σενάριο που προδιαγράφεται
τείνει να έχει τα χαρακτηριστικά της μοναδικότητας και της μη επαναληψιμότητας.





Μια τέτοια προφητεία διατυπώνει και ο Ελύτης ως Ποιητής
στο «Προφητικόν» ανάγνωσμα του «Άξιον Εστί» (1959),
[ http://www.45dimpatras.gr/axion_esti/axion_esti_8.htm ]
όπου λέει μεταξύ άλλων:

«...Λείψανα παλιών άστρων και γωνιές αραχνιασμένες τ' ουρανού
σαρώνοντας η καταιγίδα που θα γεννήσει ο νους του ανθρώπου.
Και των αρχαίων Κυβερνητών τα έργα πληρώνοντας η Χτίσις, θα φρίξει.
Ταραχή θα πέσει στον Άδη, και το σανίδωμα θα υποχωρήσει
από την πίεση τη μεγάλη του ήλιου. [………]

Αλλά πριν, ιδού θα στενάξουν οι νέοι και το αίμα τους αναίτια θα γεράσει.
[………]Kαι θα αδειάσουν όλα τα εργοστάσια,
και μετά πάλι με την επίταξη θα γεμίσουν,
για να βγάλουνε όνειρα συντηρημένα σε κουτιά μυριάδες
και χιλιάδων λογιών εμφιαλωμένη φύση.
Και θα 'ρθουνε χρόνια χλωμά και αδύναμα μέσα στη γάζα.
Και θα 'χει καθένας τα λίγα γραμμάρια της ευτυχίας
….»



Όντως, όταν οι νέοι δυστυχούν, κατά τον Αριστοτέλη,
δεν μπορούν ούτε οι γονείς τους να θεωρηθούν ευδαίμονες
(ευδαίμων= αυτός που έχει τον θεό/τύχη ευ διακείμενο απέναντι του, ο ευτυχισμένος).
Δεν αρκούν οι λίγες στιγμές προσωπικής χαράς του γονιού
για να θεωρηθεί ευδαίμων, αφού «μία χελιδών έαρ ου ποιεί».
Όταν τα παιδιά του (ουσιαστικά οι προεκτάσεις του στο μέλλον) δυστυχήσουν,
ακόμα και μετά το θάνατό του,
 φαίνεται ότι η κακοδαιμονία πλήττει αίφνης όλη την οικογενειακή αλυσίδα.

Άρα, κατ’ αυτήν τη λογική, όταν πλήττει η δυστυχία όλους τους νέους,
το πλήγμα δεν μπορεί παρά να αφορά ολόκληρη την κοινότητα.





Όμως, είπαμε ότι το αρνητικό μέλλον είναι απλώς ένα πιθανό σενάριο,
που μπορεί να αλλάξει, αν αλλάξουν και οι ανθρώπινες επιλογές.
Άλλωστε, οι υπεύθυνες ελεύθερες επιλογές και ο αγώνας για την πραγμάτωσή τους
είναι που δίνουν νόημα στην ανθρώπινη ύπαρξη,

όπως δέχονται και οι Υπαρξιστές φιλόσοφοι.
Ένας άνθρωπος που δεν προσπαθεί να υψωθεί στο επίπεδο του Διγενή Ακρίτα,
παραμένει ένα «άχρηστο πάθος» κατά τον Σαρτρ
ή φαίνεται, κατά τον Άγιο Αυγουστίνο, σαν να είναι μια «μαριονέτα» στα χέρια του Θεού
κόντρα στις προδιαγραφές με τις οποίες είναι πλασμένος.


Γι’ αυτό και ο Ελύτης ως προφήτης Ποιητής στο «Άξιον Εστί»
αποφασίζει να αγωνιστεί, για να αλλάξει την πορεία του τόπου του
και «να πάρουν τα όνειρα εκδίκηση» για τον πρόσκαιρο περιορισμό τους.
Και τα καταφέρνει μετά πολλών βασάνων!

Έτσι, τελειώνει το προφητικό ανάγνωσμα λέγοντας:
«Xτυπά η καμπάνα του μεσημεριού
κι αργά στις πέτρες τις πυρρές χαράζονται τα γράμματα:
ΝΥΝ και ΑΙΕΝ και ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ.

Αιέν αιέν και νυν και νυν τα πουλιά κελαηδούν
ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ το τίμημα







« Τελευταία τροποποίηση: Ιανουαρίου 15, 2014, 03:09:07 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος nikitas

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1394
  • Φύλο: Άντρας
  • Λατρεύω την εκπαίδευση. Εκείνη όμως;
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #609 στις: Ιανουαρίου 21, 2014, 01:47:16 am »
ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΝΟΗΜΑ ΤΟΥ ΗΡΩΙΣΜΟΥ

Πολλές φορές έχω αναρωτηθεί ποιο είναι ο ορισμός της λέξης ‘ήρωας’. Είναι μια λέξη που χρησιμοποιούμε αρκετά συχνά για να περιγράψουμε μορφές του παρελθόντος που κατήγαγαν κατορθώματα άξια θαυμασμού σε μια πλειάδα τομέων –κι όχι μόνο στον καθαρά στρατιωτικό– αγνοώντας τα προγνωστικά κι αγωνιζόμενοι ενάντια στους νόμους των πιθανοτήτων κι ενίοτε ενάντια στην κοινή λογική. Το λεξικό της κοινής νεοελληνικής γράφει ότι ήρωας είναι εκείνος ‘που αντιμετωπίζει τον κίνδυνο, κυρίως στις πολεμικές επιχειρήσεις, με εξαιρετικό θάρρος, τόλμη και γενναιότητα’ αλλά κι εκείνος ‘που διακρίνεται για το ήθος, την αρετή και την αυτοθυσία του στην υπηρεσία ενός ανώτερου σκοπού’.

Ποιο όμως είναι το πραγματικό νόημα του ηρωισμού; Πότε κάποιος αξίζει πέραν πάσης αμφιβολίας ν’ αποκαλείται ήρωας; Ένας στρατιώτης που σκοτώνεται πολεμώντας για την ελευθερία της πατρίδας του στην πρώτη γραμμή είναι ήρωας; Ένας επιστήμονας που μοχθεί για την ανακάλυψη μιας θεραπείας για μια πολύ σοβαρή ασθένεια, δίχως να πτοείται από τις αντιξοότητες, μεταφραζόμενες σε αλλεπάλληλες αποτυχίες, έλλειψη χρηματοδότησης, καθώς και, πολλώ δε μάλλον, έλλειψη πίστης από τους δικούς του ανθρώπους είναι ήρωας;

Ο έντονος προβληματισμός μου πηγάζει κατά ένα μεγάλο μέρος και από προσωπικά βιώματα. Ο παππούς μου, πίσω στα δύσκολα χρόνια του
« Τελευταία τροποποίηση: Μαρτίου 18, 2014, 07:58:55 pm από nikitas »
Henry V
We few, we happy few, we band of brothers;
For he to-day that sheds his blood with me
Shall be my brother!
William Shakespeare

Συνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5924
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #610 στις: Ιανουαρίου 21, 2014, 01:51:41 pm »
Eξαιρετικό το αφιέρωμα, Νικήτα.  :D


Τελικά, ποιος από τους δύο ήταν ήρωας; Ο αντάρτης παππούς, που έμεινε μέχρι την τελευταία στιγμή πιστός στους συντρόφους του και στο όραμα για μια καλύτερη Ελλάδα, εις βάρος της προσωπικής του ευημερίας και της ευημερίας της οικογένειάς του; Ή η γιαγιά, η οποία δεν εμφορείτο από ανώτερες ιδέες περί ισότητας, δικαιοσύνης, δημοκρατίας και κατάργησης των κοινωνικών και ταξικών διακρίσεων –εξάλλου ήταν τελείως αγράμματη– αλλά η φανατική προσήλωσή της στο μεγάλωμα των σπλάχνων της και η ανθεκτικότητα με την οποία αντιπαρήλθε τις όποιες αντιξοότητες ήταν όντως αξιοθαύμαστες;

Ειλικρινά, δε μπορώ να δώσω απάντηση.


Ήρωες ήταν και ο παππούς και η γιαγιά σου, όπως ήρωας ήταν και ο Λεωνίδας. Απλώς, λόγω της ηγετικής του θέσης και των διαχρονικών συνεπειών της αυτοθυσίας του ο ηρωισμός του Λεωνίδα κινείται σε υψηλότερο επίπεδο.

Ήρωας είναι αυτός που υπερβαίνει αντικειμενικές, αλλά και υποκειμενικές δυσκολίες (προσωπικές αδυναμίες) προκειμένου να προασπίσει το κοινό καλό, δηλ. το καλό οποιασδήποτε συλλογικότητας (πατρίδας, οικογένειας κλπ).
Αυτή η ενσυνείδητη αυτοθυσία του εγωισμού του, που σίγουρα θα προτιμούσε το βόλεμα, είναι που του δίνει μια τραγικότητα και μια μερική όψη αγιότητας. Γι' αυτό και δεν είναι τυχαίο ότι καμιά φορά λέμε για έναν ήρωα ότι "αγίασε" μ' αυτά που πέρασε.


Ένας λόγος που η Ιστορία (οικογενειακή, τοπική, εθνική, παγκόσμια) είναι πολύ σημαντική είναι και γιατί καταγράφει τέτοιες μορφές που αποτελούν για τους υπόλοιπους πρότυπα αλληλέγγυας συμπεριφοράς, έστω και δυσπρόσιτα.
Μια κοινωνία που θέτει ψηλά τον πήχη, ακόμα κι αν δεν τον περνά πάντα, είναι πολύ πιο ανθρώπινη από όσες δεν θέτουν κανέναν πήχη. ::)
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Συνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5924
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #611 στις: Φεβρουαρίου 09, 2014, 10:37:32 pm »


Imperatrix mundi
[=αυτοκράτειρα του κόσμου]





Έστρεφαν το βλέμμα προς τους αγρούς οι άνθρωποι
κι έβλεπαν τα στάχυα σαν τα κύματα,

που δεν έπαυαν «να ορθώσι την χαίτην, να στηλώνωσι τα στέρνα, να φρίσσωσι,
να κροαίνωσι, να βρέμωσι, να ηχώσι, να πλαταγώσι, να κτυπώσι παν αντίτυπον σώμα…»
(Αλ. Παπαδιαμάντης).


Όργωναν τα χωράφια τους κι έβλεπαν το χώμα τρικυμισμένο,
σαν τις θάλασσες που «όργωναν» με τα καράβια τους

και τις αυλακιές σαν τις γραμμές όπου κατέγραφαν τις σκέψεις τους με ρίμες
[λατ. versus-us= η στροφή του αρότρου στο τέλος κάθε αυλακιάς, η στροφή/στίχος του ποιήματος].



Κι έπιναν οίνο, που είχε την όψη και τις ιδιότητες του πόντου
[πόντος= θαλάσσιο πέρασμα/λατ. pons-pontis= πέρασμα, γέφυρα]:
Ήταν σκουρόχρωμος, πότε ήσυχος και πότε ταραχώδης,
ένα υγρό «πέρασμα» σε άλλους κόσμους, σε άλλους τρόπους σκέψης,

σαν αυτούς που συναντούσαν οι ναυτικοί, όταν έπιαναν κάποια άγνωστη στεριά
ή άλλους αλλόκοτους, μηδέποτε ακουσμένους.
Γι’ αυτό και ο πόντος δεν θα μπορούσε παρά να ιδωθεί ως «οίνωψ», δηλ. κρασωπός.


« Τελευταία τροποποίηση: Δεκεμβρίου 03, 2023, 06:08:47 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Συνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5924
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #612 στις: Μαρτίου 01, 2014, 01:17:10 am »


Μια θάλασσα μικρή


http://www.youtube.com/watch?v=NN_I6fKFAUU



 

«Ό,τι αγαπήσαμε έφυγε
ό,τι αγαπήσαμε δεν ήρθε.
Πήραν οι νύχτες το δρόμο του δάσους
με τα μαλλιά τους χτενισμένα στο φεγγάρι.


Θύελλες ξερίζωναν τα δέντρα πάνω στο βουνό
κι άκουγες να κατρακυλάν στη θάλασσα
μαζί με τα σπασμένα αμάξια της μεγάλης αστραπής.

Κάτω απ' τα τραπέζια και τους καναπέδες
κάτω απ' τα κρεβάτια
μεγάλα ζώα κρύβονταν στον ίσκιο.
Ακούγαμε τα ζώα που γύμναζαν
επάνω στη σιωπή τα νύχια τους.
Τώρα το σπίτι μας είναι άδειο
το σπίτι μας άλλαξε.

Όμως η θάλασσα είναι ίδια.
Άνοιξε το παράθυρο και κοίταξε




Γιάννης Ρίτσος «Ο μικρός αδελφός των γλάρων, ΧΧ» (1943)





ΥΓ. Το τραγούδι του Διονύση Σαββόπουλου αναφέρεται
 στη θάλασσα της περιοχής Μπαξέ Τσιφλίκι στη Θεσσαλονίκη,
από την οποία προέρχεται η πιο φωτεινή ανάμνηση της ζωής του…



......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Συνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5924
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #613 στις: Μαρτίου 11, 2014, 12:16:53 am »

Τριανταφυλλάκι ήμουν
στην καρδιά σου




http://www.youtube.com/watch?v=6X38OTR9rLU


Σμύρνη 1925



« «Αγαπητή κυρία Δέσποινα, λάβετε το κλειδί του υπογείου σας.
Τόσους μήνες δεν σας πλήρωσα το ενοίκιο και πολύ με βασανίζει αυτή η σκέψη.


Δεν είμαι καλά.
Αν είναι επιθυμία του Μεγαλοδύναμου να πάω κοντά του,
επειδή δεν έχω κανέναν στον κόσμο, δική μου ψυχή δεν υπάρχει πάνω στη γη,
πηγαίνετε στο υπόγειο, δώστε όπου θέλετε τα πράγματά μου,
για να βγάλετε τα νοίκια…

…το στρώμα μου, το πάπλωμά μου είναι καλό, από πούπουλο,
καλά είναι και τα ρούχα που θα βρείτε στην κασέλα,
τα γιορτινά μου παπούτσια είναι κατακαίνουργια.
Θα βρεθεί κανείς φτωχός να τα αγοράσει, για να ξοφληθούνε τα νοίκια…


Σας παρακαλώ μόνο πάρα πολύ, κυρία Δέσποινα,
να μην πειράξει κανείς τα ρούχα του μπαούλου.

Είναι της μακαρίτισσας της γυναίκας μου, που, όπως σας έλεγα, χάθηκε τότε στην προσφυγιά.
Ήταν πολύ μικροκαμωμένη,
μα πώς χώραγε σε κείνο το λιγούτσικο κορμί
τόσο μεγάλη ψυχή…



Το δικό μου τον αρρεβώνα (=δακτυλίδι αρραβώνων), αν θέλετε, πουλήστε τον…

......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Συνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5924
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #614 στις: Μαρτίου 12, 2014, 04:23:24 pm »


Το ταξίδι





«Ναί, τὴν ἀγαποῦσα τὴ θάλασσα!
Τὴν ἔβλεπα νὰ ἁπλώνεται ἀπὸ τ᾿ ἀκρωτήρι ὡς πέρα, πέρα μακριά,
νὰ χάνεται οὐρανοθέμελα σὰν ζαφειρένια πλάκα στρωτή, βουβὴ
καὶ πάσχιζα νὰ μάθω τὸ μυστικό της
.



http://www.youtube.com/watch?v=tGDFmNv4IvA  



Τὴν ἔβλεπα, ὀργισμένη ἄλλοτε, νὰ δέρνει μὲ ἀφροὺς τ᾿ ἀκρογιάλι,
νὰ καβαλικεύει τὰ χάλαρα (=γκρεμούς), νὰ σκαλώνει στὶς σπηλιές, νὰ βροντᾷ καὶ νὰ ἠχάει,
λὲς καὶ ζητοῦσε νὰ φθάσει στὴν καρδιὰ τῆς γῆς, γιὰ νὰ σβήσει τὶς φωτιές της.

Κι ἔτρεχα μεθυσμένος νὰ παίξω μαζί της,
νὰ τὴ θυμώσω, νὰ τὴν ἀναγκάσω νὰ μὲ κυνηγήσει,
 νὰ νιώσω τὸν ἀφρό της ἐπάνω μου,
ὅπως πειράζομε ἁλυσοδεμένα τ᾿ ἀγρίμια.

Κι ὅταν ἔβλεπα καράβι νὰ σηκώνει τὴν ἄγκυρα,
νὰ βγαίνει ἀπὸ τὸ λιμάνι καὶ ν᾿ ἀρμενίζει στ᾿ ἀνοιχτά,
ὅταν ἄκουα τὶς φωνὲς τῶν ναυτῶν ποὺ γύριζαν τὸν ἀργάτη
(=βαρούλκο), 
καὶ τὰ κατευοδώματα τῶν γυναικῶν,
ἡ ψυχή μου πετοῦσε θλιβερὸ πουλάκι ἐπάνω του.


 Τὰ σταχόμαυρα πανιά, τὰ ὁλοφούσκωτα, τὰ σκοινιὰ τὰ κοντυλογραμμένα,
τὰ πόμολα ποὺ ἄφηναν φωτεινὴ γραμμὴ ψηλά,
μ᾿ ἔκραζαν νὰ πάω μαζί τους, μοῦ ἔταζαν ἄλλους τόπους, ἀνθρώπους ἄλλους, πλούτη, χαρές.
Καὶ νυχτοήμερα ἡ ψυχή μου κατάντησε ἄλλον πόθο νὰ μὴν ἔχει
παρὰ τὸ ταξίδι.


Ἀκόμη καὶ τὴν ὥρα ποὺ ἐρχόταν πικρὸ χαμπέρι στὸ νησὶ
καὶ ὁ πνιγμὸς πλάκωνε τὶς ψυχὲς ὅλων καὶ χυνόταν βουβὴ ἡ θλίψη
ἀπὸ τὰ ζαρωμένα μέτωπα ὡς τ᾿ ἄψυχα λιθάρια τῆς ἀκρογιαλιᾶς,

ὅταν ἔβλεπα τὰ ὀρφανοπαίδια στοὺς δρόμους καὶ τὶς γυναῖκες μαυροφόρες,
ὅταν ἄκουα νὰ διηγοῦνται ναυαγοὶ τὸ μαρτύριό τους,
πεῖσμα μ᾿ ἔπαινε ποὺ δὲν ἤμουν κι ἐγὼ μέσα, πεῖσμα καὶ σύγκρυο μαζί.»



Απόσπασμα από τη συλλογή διηγημάτων του Ανδρέα Καρκαβίτσα «Λόγια της πλώρης» (1899)

 



«Καλό ταξίδι, αλαργινό καράβι μου, στου απείρου
και στης νυχτός την αγκαλιά, με τα χρυσά σου φώτα!
Να 'μουν στην πλώρη σου ήθελα, για να κοιτάζω γύρου
σε λιτανεία να περνούν τα ονείρατα τα πρώτα.


Η τρικυμία στο πέλαγος και στη ζωή να παύει,
μακριά μαζί σου φεύγοντας πέτρα να ρίχνω πίσω,
να μου λικνίζεις την αιώνια θλίψη μου, καράβι,
δίχως να ξέρω πού με πας και δίχως να γυρίσω!»



Κωνσταντίνος Καρυωτάκης «Τελευταίο ταξίδι» (1927)  

http://www.youtube.com/watch?v=FOyV71B9Hng




« Τελευταία τροποποίηση: Μαρτίου 12, 2014, 04:54:10 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος δασκαλίτσα

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 338
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Μουσικά αφιερώματα
« Απάντηση #615 στις: Μαρτίου 17, 2014, 09:49:45 pm »
Φοβερό πάντρεμα ιστορίας, μουσικής και λογοτεχνίας! Εύγε για άλλη μια φορά,apri! Δεν ξέρω ποιο είναι το καλύτερο!

 

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32871
  • Τελευταία: Arleta30
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1182546
  • Σύνολο θεμάτων: 19473
  • Σε σύνδεση σήμερα: 684
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 14
Επισκέπτες: 447
Σύνολο: 461

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.06 δευτερόλεπτα. 31 ερωτήματα.