0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
Πρώην σφουγγοκωλαριοι βοηθοί από την εποχή της Χούντας που απέκτησαν διδακτορικά όπως όπως για να δικαιολογήσουν τη θέση τους.
Η τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να είναι ανοιχτή σε ευκαιρίες και για όποιον, για διαφόρους λόγους, δεν είχε μια λαμπρή σχολική πορεία. Μιας και δεν είναι υποχρεωτική εκπαίδευση και δεν είναι κοινωνικό έργο το να κρατάς τα παιδιά πλαισιωμένα σε μια σχολική δομή, μπορεί κάποιος να εισάγεται και να είναι δική του ευθύνη - αλλά και αυτών που τον διδάσκουν- το αν θα αποφοιτήσει. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να θεωρούνται προέκταση του σχολείου, στην οποία θα φοιτήσουν όλοι οι νέοι της χώρας για να ικανοποιούνται φαντασιώσεις γονέων, φιλοδοξίες καθηγητών και ρουσφέτια βουλευτών της επαρχίας. Ισορροπία χρειάζεται και σχεδιασμός. Το ίδιο ισχύει και για τη μείωση του αριθμού των εισακτέων αναλογικά με την κατάσταση στην αγορά εργασίας. Τα πανεπιστήμια δεν είναι σχολές επαγγελματικής κατάρτισης. Δεν παράγουν επαγγελματίες, παράγουν επιστήμονες, γι αυτό και είναι λάθος ο όρος "καθηγητικές" σχολές. Σε πολλούς φιλολόγους δεν άρεσε ποτέ η ιδέα της εκπαίδευσης, στους περισσότερους αρχαιολόγους επίσης, και φυσικά και σε ιστορικούς. Και πάρα πολλοί έχουν βρει άλλους δρόμους, αξιοποιώντας μέρος των σπουδών τους σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, και τους δρόμους αυτούς δεν τους βρήκαν επειδή δεν διορίστηκαν, αλλά επειδή αγαπούσαν τη φιλολογία ως ΕΠΙΣΤΗΜΗ και όχι ως διαβατήριο για να διοριστούν στο δημόσιο ή να διδάσκουν στην παραπαιδεία, κάνοντας πράγματα σχεδόν ασχετα με τις σπουδές, γιατί μην κρυβόμαστε μεταξύ μας, τα φιλολογικά μαθήματα στο σχολείο δεν έχουν και πολλή σχέση με την αληθινή επιστήμη. Επομένως, ναι μπορούν να εισάγονται περισσότεροι φιλόλογοι, και ιστορικοί, και αρχαιολόγοι, στα συναφή τμήματα, αλλά φυσικά ώς ένα σημεία, και εννοείται ότι η πληθώρα τμημάτων που δίνουν επαγγελματικά δικαιώματα ΠΕ02 με τελείως διαφορετικά προγράμματα σπουδών είναι περιττή. Σχετικά με αυτό που έθιξε η ppil όμως, πρώτον δεν είμαι σίγουρη ότι όσοι εισάγονται με τραγικά χαμηλούς βαθμούς όντως αποφοιτούν και όντως ενδιαφέρονται να διδάξουν. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι κάποιος που ζοριζόταν με τα αρχαία και τα λατινικά στο σχολείο ως μαθητής, επιθυμεί να τα διδάξει για βιοπορισμό. Δυστυχώς όμως δεν έχουμε πρόσβαση σε στοιχεία επαγγελματικής αποκατάστασης των αποφοίτων, ανά τμήμα, και με κριτήρια και τον βαθμό εισαγωγής και αποφοίτησης. Από την άλλη όμως, οι μαθητές χαμηλού επιπέδου που παραλαμβάνουμε, είχαν δασκάλους που μπήκαν στα παιδαγωγικά με υψηλές βάσεις, είναι επομένως δύσκολο το να συνδέεις άμεσα αυτά τα δύο.
@Scouthttps://www.dnews.gr/eidhseis/paideia/533871/vaseis-2025-i-vasiliki-aleksia-me-20-000-moria-apo-to-1o-epal-dionysou-petyxe-to-apolyto-aristaΤα συμπεράσματα δικά σας.
Σας ευχαριστώ, έβγαλα τα συμπεράσματα που κι εσείς βγάλατε, αλλά θα επανέλθω στη θέση που προανέφερα. Διαφωνείτε ότι η εν λόγω μαθήτρια, πέρα από το υπόβαθρο το οποίο σίγουρα είχε, κατάφερε να διατηρήσει μέχρι τέλους αναλλοίωτα τα χαρακτηριστικά που της επέτρεψαν να ανταπεξέλθει στο εντελώς αφιλόξενο, για όσους έχουν υψηλούς στόχους, περιβάλλον ενός ΕΠΑΛ;
Θέλω να επισημάνω και κάτι άλλο που συμβαίνει με τα ΕΠΑΛ. Ξέρω παιδί που από το ΕΠΑΛ (με χαρτί για προφορική εξέταση) πέρασε στο Φυσικό Αθήνας. Θεωρείτε πως το παιδί αυτό θα μπορέσει να τελειώσει ένα τόσο απαιτητικό τμήμα; Η μητέρα του δήλωσε απογοητευμένη γιατί ξέρει ότι το παιδί της δεν μπορεί να ανταποκριθεί. Ξέρω άλλο παιδί που από τομέα Υγείας ΕΠΑΛ πέρασε στην ΑΣΟΕΕ (πώς γίνεται αυτό δεν το ξέρω). Θεωρείτε πως θα μπορέσει να τελειώσει τμήμα της ΑΣΟΕΕ τόσο εύκολα; Εγώ θεωρώ ότι θα τα παρατήσει ή θα αργήσει πολύ να τελειώσει.Εμείς ξέρουμε ότι το θέμα δεν είναι να μπεις κάπου, αλλά το πώς και πότε θα βγεις.
Το να χρησιμοποιείται ως πλαγια οδός για υψηλόβαθμες σχολές από παιδιά που οι οικογένειες τους ξέρουν τα «κατατόπια», επειδή κατά κόρον το κάνουν παιδιά εκπαιδευτικών ή προνομιούχων οικογενειών, ιδίως στην επαρχία, μαθητες ππυ είναι πολύ καλοί αλλά όχι τόσο άριστοι ώστε να έχουν εγγυημένη επιτυχία μέσω ΓΕΛ, είναι εξαπάτηση και κοινωνική αδικία.
Ναι, σαφώς και είναι. Ολοι μας πιστεύω ότι έχουμε παραδείγματα, τόσο στο περιβάλλον μας, όσο και από πρώην μαθητές που εκμεταλλεύτηκαν αυτή την «τεθλασμένη». Προσωπικά δύο (δίδυμα) ανίψια μου πέρασαν πέρσι σε πολυτεχνικές σχολές (παραδοσιακές πενταετούς φοίτησης, όχι νεοφυείς εξ αναβαθμίσεως) έχοντας φοιτήσει επί τούτω τα δύο τελευταία χρόνια σε ΕΠΑΛ (αλλά πάντως με αξιόλογες σχολικές επιδόσεις στον τομέα που είχαν επιλέξει). Οταν όμως ο νομοθέτης προέβλεπε τις εξετάσεις των ΕΠΑΛ για πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, να είστε σίγουρη ότι είχε προβλέψει αυτού του είδους την «κατάχρηση», ούτως ειπείν, της δυνατότητας, καθώς είναι κάτι που δεν μπορεί ούτε να μετρηθεί, ούτε να αποδειχθεί βεβαίως. Στάθμισε όμως ότι είναι προς συμφέρον της επαγγελματικής εκπαίδευσης να προσελκύει και τέτοιων προθέσεων μαθητές, καθώς θεωρεί ότι αναβαθμίζουν το επίπεδο των σπουδών στα ΕΠΑΛ και τα κάνουν πιο ελκυστική επιλογή. Από εκεί και πέρα, είναι στο χέρι καθενός να το ερμηνεύσει αυτό ως «κοντά στα ξερά καίγονται και τα χλωρά», δηλαδή αρνητικά, ή ως «μαζί με το βασιλικό ποτίζεται κι η γλάστρα», δηλαδή θετικά.
Η απόψεις μας, αν και φαίνεται να διαφοροποιούνται σε αρκετά σημεία, στην πραγματικότητα διασταυρώνονται σε κρίσιμους άξονες. Θα μιλήσω όμως για τις διαφορές που βλέπω. Λες πως "η τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να είναι ανοιχτή σε ευκαιρίες και για όποιον, για διαφόρους λόγους, δεν είχε μια λαμπρή σχολική πορεία". Μα είναι. Όποιος αποτύχει στις πανελλαδικές μπορεί να επανεξεταστεί απεριόριστα, πράγμα που ήδη διασφαλίζει τη δεύτερη (και τρίτη και χιλιοστή) ευκαιρία. Η ισότητα ευκαιριών στην εκπαίδευση προϋποθέτει ότι όλοι ξεκινούν από το ίδιο σημείο, όχι ότι όλοι φτάνουν στον ίδιο προορισμό ανεξαρτήτως προσπαθειών ή δυνατοτήτων.Το να απαιτούμε έναν στοιχειώδη βαθμό ετοιμότητας για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια δεν είναι κοινωνικός αποκλεισμός είναι προστασία του ατόμου από την αποτυχία και σεβασμός προς τον ακαδημαϊκό θεσμό.
Σχετικά με τα στατιστικά των πανεπιστημίων, φέτος βγήκαν αρκετά στην φόρα, ελάχιστα δημοσιεύτηκαν και στο esos κάποια στιγμή. Τα πλήρη στατιστικά δεν είναι προσβάσιμα σε όλους, αλλά καταδεικνύουν πως ναι, οι περισσότεροι αποφοιτούν με χαμηλούς βαθμούς. Φανερώνονται πολλά και σε μελέτες, αν παρακολουθείτε δημοσιεύσεις καθηγητών. Διατηρώ σχέσεις με τη σχολή που αποφοίτησα κ με το κοντινό μου πανεπιστήμιο, ώστ να γνωρίζω κάποια επιπλέον δεδομένα. Είναι κοινό μυστικό εξάλλου πως γενικά όταν μπεις σε ελληνικό πανεπιστήμιο βγαίνεις κιόλας (με υποτυπώδη προσπάθεια) γιατί οι επιχορηγήσεις αναγκάζουν το έρμο το πανεπιστήμιο να ρίχνει τον πήχη και να τροποποιεί το μάθημα στο δυναμικό φοιτητών που έχει. Για να βγάλει τελικά 2 φιλολόγους που δουλεύουν ως σερβιτόρες στην περιοχή μου. Είχα μαθήτρια που με ζόρι περνούσε τις τάξεις και ειλικρινά δεν μου είχε γράψει ποτέ, όχι αρχαία, αλλά ούτε μια παράγραφο με νόημα στην Έκθεση. Η ίδια εικόνα και στο Λύκειο και πέρασε πέρσι φιλολογία, γράφοντας κάτω από τη βάση. Όσο για την υπόθεση ότι "όποιος ζοριζόταν με τα αρχαία δεν επιθυμεί να τα διδάξει" επίσης δεν τεκμηριώνεται. Στην πράξη, πολλοί επιλέγουν επαγγελματικές κατευθύνσεις όχι με βάση την κλίση, αλλά με βάση τις ευκαιρίες διορισμού, τη μονιμότητα ή την κοινωνική σταθερότητα. Ειδικά αν μπορούν να πληρώσουν μεταπτυχιακά και πτυχία γλωσσών και έχουν και λίγο σπρώξιμο. Στη φιλολογία όμως δεν πρέπει καν να είναι το θέμα η κατάρτιση, αλλά η αγάπη στα παιδιά και η μεταδοτικότητα και εκεί και αν πάσχουμε με το "μπάτε σκύλοι αλέστε".
Η νομοθέτηση, ακόμα και με πρόβλεψη "παράπλευρων απωλειών", δεν παύει να έχει συνέπειες. Και όταν οι συνέπειες αυτές πλήττουν την αρχή της ισότητας και της αξιοκρατίας, οφείλουμε να τις αναδείξουμε, όχι να τις ωραιοποιούμε ως "έξυπνες παραχωρήσεις".
Δεν αξιολόγησα την «παραχώρηση» ούτε ως έξυπνη, ούτε ως πονηρή, ούτε ως ανήθικη, ούτε ως ηθική. Δεν επικαλούμαι καν την περιβόητη ρήση «ό,τι είναι νόμιμο, είναι και ηθικό». Και αυτό διότι θεωρώ ότι δεν πρόκειται για κάποια παραχώρηση. Αντίθετα, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ αναγκάζονται πλέον να δίνουν πανελλήνιου χαρακτήρα εξετάσεις για πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κάτι που δεν συνέβαινε για δεκαετίες• ξεχνάτε πόσες και πόσες γενιές αποφοίτων τεχνικών και επαγγελματικών λυκείων έμπαιναν άνευ εξετάσεων, με μόνο τις ενδοσχολικές τους επιδόσεις, σε τμήματα των πάλαι ποτέ ΤΕΙ; Τότε δεν φαλκιδευόταν άραγε η αρχή της ισότητας; Γιατί; Μόνο και μόνο επειδή έμπαιναν στα ΤΕΙ και όχι στα ΑΕΙ; Ποια ήταν αργότερα η μισθολογική διαφορά μεταξύ των δύο κατηγοριών ΠΕ και ΤΕ (ως εργαζομένων πλέον); Αμελητέο ποσό.
Προσωπικά δύο (δίδυμα) ανίψια μου πέρασαν πέρσι σε πολυτεχνικές σχολές (παραδοσιακές πενταετούς φοίτησης, όχι νεοφυείς εξ αναβαθμίσεως) έχοντας φοιτήσει επί τούτω τα δύο τελευταία χρόνια σε ΕΠΑΛ (αλλά πάντως με αξιόλογες σχολικές επιδόσεις στον τομέα που είχαν επιλέξει).
Όλες αυτές οι «παραχωρήσεις», οι οποίες δεν κατέπεσαν ποτέ νομικά (δεν γνωρίζω καν αν έκανε ποτέ κανείς τον κόπο να προσφύγει στο ΣτΕ εναντίον τους), έγιναν ακριβώς επειδή ο νομοθέτης (διαχρονικά και απρόσωπα) έκρινε ότι έπρεπε με κάποιο τρόπο να κινητροδοτηθεί η νεολαία ώστε να δει με πιο θετική ματιά την τεχνική και επαγγελματική διέξοδο. Σκεφτόταν προφανώς ο νομοθέτης ότι «αν τους δώσουμε ένα τυράκι, μπορεί να πάνε μερικές χιλιάδες παραπάνω μαθητές στα ΤΕΛ/ΤΕΕ/ΕΠΑΛ, και από αυτούς οι οποίοι θα πάνε με σκοπό να εξασφαλίσουν πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση όλο και κάποιοι θα αλλάξουν γνώμη στην πορεία και θα επιλέξουν να γίνουν καλοί τεχνίτες, να συνεχίσουν με μαθητεία κ.λπ.». Έκρινε, δηλαδή, ότι το ευρύτερο όφελος για την κοινωνία από τη διάδοση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης θα ήταν πολύ σημαντικότερο από την προσκόλληση σε μονομερείς ερμηνείες της απόδοσης ίσων ευκαιριών. Πολλώ δε μάλλον όταν ακόμα κι έτσι, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ δίνουν κάποιες πανελλήνιες εξετάσεις, δεν περνάνε «αέρα πατέρα» με τα αποτελέσματα των ενδοσχολικών όπως παλιά.
Υπό το πρίσμα των παραπάνω, λοιπόν, πραγματικά δεν βλέπω γιατί θα πρέπει να αισθάνονται ενοχές όσοι επιλέγουν αυτό τον «ανορθόδοξο» δρόμο. Άλλωστε, αν είναι τόσο εύκολο να ζήσεις δύο κρίσιμα για το μέλλον σου χρόνια σε περιβάλλον ΕΠΑΛ, ενώ δεν είσαι ακριβώς ο τύπος μαθητή που είναι πλασμένος για κάτι τέτοιο, γιατί δεν το κάνουν όλοι;