*

Αποστολέας Θέμα: Λατινικά Γ' Λυκείου  (Αναγνώστηκε 770247 φορές)

Dwrina και 3 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

Συνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2061
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2156 στις: Μαΐου 04, 2019, 05:42:27 pm »
Υπάρχει στο κείμενο 25 κυρίως παρακείμενος;

Σε κάποιες σημειώσεις αναφέρεται επιγραμματικά ότι ο παρακείμενος ως αρκτικός χρόνος απαντά στα κείμενα 25, 28, 30, 35, 37. Από αυτά εντός ύλης είναι μόνο το 25, στο οποίο δεν βλέπω ποιος παρακείμενος θα μπορούσε να μην είναι ιστορικός (το decerptam esse ίσως; Αλλά γιατί να μην είναι ιστορικός;).

Όσο για τα άλλα κείμενα,  εμφανή (λόγω της υποτακτικής ενεστώτα των συμπερασματικών που εξαρτώνται από από αυτόν)  κυρίως παρακείμενο βρήκα στο 28  το est adfectus και  στο 37 το deducta est. Υπάρχει κάποιος άλλος;
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 13:54:34 »

Αποσυνδεδεμένος marieta 2014

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 258
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2157 στις: Μαΐου 05, 2019, 08:04:53 pm »
Καλησπέρα και χρόνια πολλά!
θα πω κάτι άσχετο γιατί φέτος δεν έχω Γ΄λυκείου....βλέπω το θέμα "Λατινικά Γ' Λυκείου" και στεναχωριέμαι.
Αυτό, τίποτε άλλο

Συνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2061
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2158 στις: Μαΐου 06, 2019, 12:37:24 am »
Καλησπέρα και χρόνια πολλά!
θα πω κάτι άσχετο γιατί φέτος δεν έχω Γ΄λυκείου....βλέπω το θέμα "Λατινικά Γ' Λυκείου" και στεναχωριέμαι.
Αυτό, τίποτε άλλο

Είναι να μη στενοχωριέσαι;  Καλύτερα που δεν τα έχεις φέτος. Εμένα (που τα κάνω και για πρώτη χρονιά) μου είναι πολύ δύσκολα από ψυχολογικής πλευράς αυτά τα τελευταία μαθήματα.


Γνωρίζει κάποιος αν υπάρχει κυρίως παρακείμενος στο κείμενο 25;


« Τελευταία τροποποίηση: Μαΐου 06, 2019, 12:48:52 am από Dwrina »
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος marieta 2014

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 258
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2159 στις: Μαΐου 06, 2019, 03:51:29 pm »
Είναι να μη στενοχωριέσαι;  Καλύτερα που δεν τα έχεις φέτος. Εμένα (που τα κάνω και για πρώτη χρονιά) μου είναι πολύ δύσκολα από ψυχολογικής πλευράς αυτά τα τελευταία μαθήματα.


Γνωρίζει κάποιος αν υπάρχει κυρίως παρακείμενος στο κείμενο 25;
Εκτός από το consulueritis; Υποτακτική παρακειμένου.

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 13:54:34 »

Συνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2061
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2160 στις: Μαΐου 07, 2019, 12:37:54 am »
Εκτός από το consulueritis; Υποτακτική παρακειμένου.

Δεν ξέρω∙ οι σημειώσεις απλώς αναφέρουν ότι στο 25 υπάρχει παρακείμενος ως αρκτικός χρόνος και υπέθεσα ότι θα εννοούν κάποια οριστική κυρίως παρακειμένου.  Μπορεί όμως να εννοούν και την υποτακτική consulueritis. Το  consulueritis είναι κυρίως παρακείμενος, γιατί αντικαθιστά τον συντελεσμένο μέλλοντα του ευθέος λόγου;   

Σχετικά με την υποτακτική παρακειμένου σε δευτερεύουσα πρόταση, βλέπω σε έναν πίνακα να συγκαταλέγεται στους ιστορικούς χρόνους. Γιατί όμως;  Κανονικά δεν πρέπει να είναι πάντοτε αρκτικός χρόνος, αφού η δευτερεύουσα με υποτακτική παρακειμένου εξαρτάται από αρκτικό χρόνο;
« Τελευταία τροποποίηση: Μαΐου 07, 2019, 12:44:01 am από Dwrina »
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Συνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2061
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2161 στις: Μαΐου 10, 2019, 12:58:50 am »
Tο ego nihil iam pati possum γίνεται ego non quicquam ή  ego nec quicquam;

Το quanti nullam adhuc emerat γίνεται quanti neque ullam, nec ullam ή non ullam;


Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1940
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2162 στις: Μαΐου 10, 2019, 12:44:55 pm »
Δεν ξέρω∙ οι σημειώσεις απλώς αναφέρουν ότι στο 25 υπάρχει παρακείμενος ως αρκτικός χρόνος και υπέθεσα ότι θα εννοούν κάποια οριστική κυρίως παρακειμένου.  Μπορεί όμως να εννοούν και την υποτακτική consulueritis. Το  consulueritis είναι κυρίως παρακείμενος, γιατί αντικαθιστά τον συντελεσμένο μέλλοντα του ευθέος λόγου;   

Σχετικά με την υποτακτική παρακειμένου σε δευτερεύουσα πρόταση, βλέπω σε έναν πίνακα να συγκαταλέγεται στους ιστορικούς χρόνους. Γιατί όμως;  Κανονικά δεν πρέπει να είναι πάντοτε αρκτικός χρόνος, αφού η δευτερεύουσα με υποτακτική παρακειμένου εξαρτάται από αρκτικό χρόνο;

Προφανώς μιλάμε για υποτακτική παρακειμένου σε δευτερεύουσες προτάσεις του εξαρτημένου ή του πλάγιου λόγου. Αυτή η υποτακτική μπορεί να είναι είτε αρκτικός είτε ιστορικός χρόνος, ανάλογα με τον χρόνο που αντικαθιστά στον ευθύ λόγο. Έτσι, το consulueritis είναι όντως αρκτικός χρόνος, διότι αντικαθιστά αρκτικό χρόνο (συντελ. μέλλοντα) στον ευθύ λόγο. Άλλωστε, αυτό αποδεικνύεται από το είδος του υποθετικού λόγου, που δεν έχει ουδεμία αναφορά στο παρελθόν.

Σε άλλες όμως περιπτώσεις, όταν δηλαδή η υποτακτ. παρακειμ. αντικαθιστά παρατατικό ή ιστορικό παρακείμενο υπερσυντέλικο του ευθέος λόγου, λαμβάνεται ως ιστορικός χρόνος. Η εξάρτηση αυτής της υποτακτικής από αρκτικό χρόνο δεν σημαίνει ότι η ίδια η υποτακτική θα λαμβάνεται οπωσδήποτε ως αρκτικός χρόνος· η χρησιμότητα αυτής της γνώσης (δηλαδή του χρόνου εξάρτησης) εξαντλείται στη δήλωση της χρονικής σχέσης, δηλαδή του προτεροχρόνου στο παρόν και το μέλλον. Έτσι, από ένα χωρίο με γνήσια πλάγια ερώτηση, όπως: rogat eum quid dixerit μπορούμε να βγάλουμε τις ακόλουθες ευθείες ερωτήσεις: (α) quid dicebas? (β) quid dixeras? (γ) quid dixisti? (ιστορ. παρακ.) και (δ) quid dixisti? (κυρίως παρακ.). Αν η πλάγια ερώτηση αντιστοιχεί στις ευθείες ερωτήσεις (α), (β) και (γ), λαμβάνεται ως ιστορικός χρόνος, αλλά αν αντιστοιχεί στην ευθεία ερώτηση (δ) λαμβάνεται ως αρκτικός χρόνος. Οι πιθανές μεταφράσεις του χωρίου με την πλάγια ερώτηση (ανάλογα με την ευθεία ερώτηση με την οποία αντιστοιχεί) φανερώνουν ξεκάθαρα το αν η υποτακτ. παρακειμ. είναι αρκτικός ή ιστορικός χρόνος: τον ρωτάει: (α) τι έλεγε· (β) τι είχε πει· (γ) τι είπε· (δ) τι έχει πει.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1940
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2163 στις: Μαΐου 10, 2019, 01:54:48 pm »
Tο ego nihil iam pati possum γίνεται ego non quicquam ή  ego nec quicquam;

Το quanti nullam adhuc emerat γίνεται quanti neque ullam, nec ullam ή non ullam;

Αρκεί το non και στις δύο περιπτώσεις, γιατί τα neque/nec έχουν ιδιαίτερες χρήσεις (π.χ. κυρίως μετά από άρνηση, ως συνδετικά όρων ή προτάσεων, ως δείκτες έμφασης ουσιαστικών ή επιθέτων κ.ά.).
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Συνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2061
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2164 στις: Μαΐου 10, 2019, 10:52:55 pm »

Σε άλλες όμως περιπτώσεις, όταν δηλαδή η υποτακτ. παρακειμ. αντικαθιστά παρατατικό ή ιστορικό παρακείμενο υπερσυντέλικο του ευθέος λόγου, λαμβάνεται ως ιστορικός χρόνος.
 Έτσι, από ένα χωρίο με γνήσια πλάγια ερώτηση, όπως: rogat eum quid dixerit μπορούμε να βγάλουμε τις ακόλουθες ευθείες ερωτήσεις: (α) quid dicebas? (β) quid dixeras? (γ) quid dixisti? (ιστορ. παρακ.) και (δ) quid dixisti? (κυρίως παρακ.). Αν η πλάγια ερώτηση αντιστοιχεί στις ευθείες ερωτήσεις (α), (β) και (γ), λαμβάνεται ως ιστορικός χρόνος, αλλά αν αντιστοιχεί στην ευθεία ερώτηση (δ) λαμβάνεται ως αρκτικός χρόνος.

Επομένως, αν από το quid dιxerit με αντίστοιχη ευθεία ερώτηση την (α), (β) ή (γ) εξαρτάτο μια χρονική πρόταση που δηλώνει π.χ. σύγχρονο, η υποτακτική θα ήταν παρατατικού, παρά τον αρκτικό χρόνο του ρήματος εξάρτησης  του πλαγίου λόγου (ισχύει δηλαδή το ίδιο, όπως αν η δευτερεύουσα εξαρτάτο από απαρέμφατο ιστορικού παρακειμένου). Λογικό είναι αυτό∙ ρωτάει (τώρα) τι έλεγε στο (παρελθόν), όταν (στο παρελθόν) έκανε αυτό που θα εξέφραζε η χρονική. Και ενώ η πλάγια ερωτηματική δηλώνει προτερόχρονο στο παρόν, η χρονική θα δήλωνε σύγχρονο στο παρελθόν.

Προφανώς μιλάμε για υποτακτική παρακειμένου σε δευτερεύουσες προτάσεις του εξαρτημένου ή του πλάγιου λόγου.

Μόνο που αυτό δεν διευκρινίζεται στον πίνακα με τους αρκτικούς και ιστορικούς χρόνους, ο οποίος έτσι σε κατευθύνει στο ότι η υποτακτική παρακειμένου των δευτερευουσών προτάσεων είναι πάντοτε ιστορικός χρόνος.

Αν κατάλαβα καλά όμως, η υποτακτική παρακειμένου μπορεί να είναι ιστορικός χρόνος (και συνήθως είναι γιατί η χρήση κυρίως παρακειμένου δεν είναι πολύ συχνή) μόνο στις δευτερεύουσες που αποτελούν οι ίδιες μορφή πλαγίου λόγου (όπως το ειδικό απαρέμφατο), άρα μόνο στις πλάγιες ερωτηματικές. Στις δευτερεύουσες όμως του ευθέος λόγου, αλλά και σε αυτές που βρίσκονται εντός πλαγίου λόγου (χωρίς να αποτελούν οι ίδιες πλάγιο λόγο, π.χ. χρονικές, αιτιολογικές, υποθετικές) είναι πάντοτε αρκτικός χρόνος. Γιατί, για να έχουμε υποτακτική παρακειμένου σε μια δευτερεύουσα εντός πλαγίου λόγου, σημαίνει ότι το ειδικό απαρέμφατο που προσδιορίζει ή η υποτακτική της πλάγιας ερωτηματικής είναι αρκτικός χρόνος∙ διαφορετικά θα είχαμε υποτακτική υπερσυντελίκου. Έτσι δεν είναι;

Αρκεί το non και στις δύο περιπτώσεις, γιατί τα neque/nec έχουν ιδιαίτερες χρήσεις (π.χ. κυρίως μετά από άρνηση, ως συνδετικά όρων ή προτάσεων, ως δείκτες έμφασης ουσιαστικών ή επιθέτων κ.ά.).

 Στο in qua nulla fides, nulla caritas, nulla fiducia benevolentia, μήπως ταιριάζει καλύτερα το neque ulla, για να συνδέσουμε τα ουσιαστικά ή να τους δώσουμε έμφαση;

Σε ευχαριστώ πολύ!
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος Sissy_LA

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 60
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2165 στις: Μαΐου 13, 2019, 10:31:21 pm »
Σε διαγώνισμα του ψηφιακού βοηθήματος στο κείμενο 25, στην πρόταση "Neminem credideritis patriae consulturum esse", δίνουν σαν ισοδύναμο τρόπο δήλωσης της απαγόρευσης "Nolite credere aliquem" αντί για quemquam. Θεωρείτε ότι στις εξετασεις θα είναι αποδεκτές και οι δύο εκδοχές;

Συνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2061
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2166 στις: Μαΐου 17, 2019, 12:53:13 pm »
Γιατί, ενώ οι χρονικές μετοχές αναλύονται στο ψηφιακό βοήθημα με δύο τρόπους,  dum ή  postquam (ανάλογα με το αν δηλώνουν σύγχρονο ή προτερόχρονο) και ιστορικό cum, το Brenno duce αναλύεται και με  χρονικό cum, cum Brennus dux erat; Υπάρχει λόγος για αυτό; Και είναι σωστή αυτή η ανάλυση; Δηλαδή μπορούμε να υποθέσουμε ότι εννοείται στην κύρια ένας χρονικός προσδιορισμός;

Μια χρονική μετοχή πότε μπορεί να αναλυθεί με χρονικό cum;

Ο εμπρόθετος στο qui diu apud Ardeam in exilio fuerat propter Veientanam praedam non aequo iure divisam, το σωστό είναι να γίνει αιτιολογική πρόταση αντικειμενικής ή υποκειμενικής αιτιολογίας; Νομίζω ότι εδώ στέκει και η υποκειμενική, γιατί μπορεί να εκφράζεται η αιτιολογία αυτών που τον εξόρισαν. Το αποτέλεσμα εσωτερικής λογικής διεργασίας δεν μου φαίνεται να ταιριάζει.

Στην αιτιολογική πρόταση η ενεργητική σύνταξη δεν είναι προτιμότερη;

 
« Τελευταία τροποποίηση: Μαΐου 17, 2019, 02:08:09 pm από Dwrina »
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1940
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2167 στις: Μαΐου 18, 2019, 01:11:43 pm »
Γιατί, ενώ οι χρονικές μετοχές αναλύονται στο ψηφιακό βοήθημα με δύο τρόπους,  dum ή  postquam (ανάλογα με το αν δηλώνουν σύγχρονο ή προτερόχρονο) και ιστορικό cum, το Brenno duce αναλύεται και με  χρονικό cum, cum Brennus dux erat; Υπάρχει λόγος για αυτό; Και είναι σωστή αυτή η ανάλυση; Δηλαδή μπορούμε να υποθέσουμε ότι εννοείται στην κύρια ένας χρονικός προσδιορισμός;

Κατ' αρχάς, πρέπει να διευκρινιστεί ότι η φράση Brenno duce προσδιορίζει άμεσα το deletis (legionibus) και έμμεσα μόνο το ρ. everterunt. Έπειτα, δεν είμαι καθόλου βέβαιος ότι αυτές οι δύο αφαιρετικές εκφράζουν χρόνο· δηλαδή το Brenno duce δεν δίνει απάντηση στο ερώτημα: "πότε οι Γαλάτες εξολόθρευσαν τις ρωμαϊκές λεγεώνες;", αλλά διευκρινίζει το υπό ποίου την ηγεσία συνέβη αυτό το γεγονός, δίνει έμφαση, με άλλα λόγια, στο πρόσωπο που οδήγησε τους Γαλάτες στη νίκη, και στις ηγετικές του ικανότητες. Θεωρώ λοιπόν ότι η όλη φράση εκφράζει απλώς τις συνοδεύουσες περιστάσεις (τυπικώς δηλαδή εκφράζει τρόπο): "Υπό την ηγεσία του
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος steven_seagal

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 978
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2168 στις: Μαΐου 23, 2019, 09:39:16 pm »
Στο ρήμα nescio μπορεί να ζητηθεί απαγόρευση ;

Συνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2061
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2169 στις: Μαΐου 23, 2019, 10:06:51 pm »
Στο ρήμα nescio μπορεί να ζητηθεί απαγόρευση ;

Ζητήθηκε από την OΕΦΕ και δόθηκε απάντηση noli scire, ne sci(v)eris.  Δεν συμφωνώ  με αυτή την απάντηση, γιατί, εφόσον το ίδιο το ρήμα έχει αρνητική σημασία, η άρνησή του πρέπει να έχει καταφατική σημασία, «μην αγνοείς» = «γνώριζε», ενώ τα noli scire, ne sci(v)eris σημαίνουν «μη γνωρίζεις».
Πάντως, αν κάνουν το λάθος να το ζητήσουν στις πανελλαδικές (που δεν το νομίζω), ως πιο πιθανό βλέπω  να γίνουν δεκτές και οι δύο απαντήσεις και λιγότερο πιθανό να θεωρηθεί σωστή μόνο το noli scire, ne sci(v)eris.
« Τελευταία τροποποίηση: Μαΐου 23, 2019, 10:38:15 pm από Dwrina »
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

 

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32871
  • Τελευταία: Arleta30
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1182514
  • Σύνολο θεμάτων: 19472
  • Σε σύνδεση σήμερα: 684
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 8
Επισκέπτες: 548
Σύνολο: 556

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.049 δευτερόλεπτα. 33 ερωτήματα.